Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Hartelijkdank voor alle aanmoedigingen! Airliners.net is een goede bekende voor me. Op basis van de foto's daar heb ik de tekeningen gemaakt.

252747725671e7c15.jpg


2527477256a5b5266.jpg


25274772567206afa.jpg


252747725672188ab.jpg


Alles even wegen en kijken hoe het zwaartepunt uitkomt.

2527477256a5c6be8.jpg


2527477256a5d9911.jpg


Wat gewicht lig ik redelijk op koers. 1586 gram zonder cockpit, afwerking, landingsgestel en nog wat zaken. Mijn streef gewicht is tussen de 2100 en 2200 gram. Dit moet haalbaar zijn.


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben lekker bezig deze dagen. Een hoop werk is gaan zitten in het maken van de andere kant (linker/rechter) van onderdelen dus daarvan geen foto's. Ook ben ik druk bezig geweest met het uitlijnen van de flaps. Na lang gezwoeg blijkt dat een van de flaps van het type 'wokkel' is. Je zou zeggen dat het moeilijk is om een vleugeltje van 15cm krom te maken, maar dat is dus niet het geval.....(is wel moeilijk om te zien!). Heb de wiel ophanging en versteviging gedesigned en gefreesd voor de achterwielen. Ik ga ervan uit dat dit sterk genoeg is. Ook ben ik begonnen met de gondels voor de wielen. Deze zijn nogal lastig om goed schaal te krijgen voor me gevoel. Dit komt mede doordat het vleugel profiel van de echte nogal anders is dan mijn model. Hierdoor lijkt het net of het niet goed is. Ben dan ook niet 100% tevreden met het resultaat. Heb de gondels wel extra stevig gemaakt zodat ik met ingeklapte wielen kan landen.

252747777db9e4df6.jpg


252747777dba04053.jpg


252747777ddd1ee6f.jpg


252747777dba16549.jpg


Omdat ik zware zuzie heb met de conversie software van DXF naar G-Code zijn de bovenstaande spanten maar even op de tranditionele manier gemaakt (werkt ook veel sneller dan met de freesmachine ;) )

252747777ddd31773.jpg


252747777ddd434bf.jpg


252747777df2e9921.jpg


252747777df307853.jpg


252747777df3199d8.jpg


252747777e004bd58.jpg



Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bart,

Respekt man,
Als er iemand een prijs verdient voor keurig bouwen ben jij het wel!
Ziet er werkelijk fantastisch uit :worship:

Groeten, Ralf
 
Ben bezig geweest met het afwerken van de vleugels. De vleugel uiteinden moeten onder een hoek van 7 graden komen te staan. Door een schuin plankje schuin in te klemmen en daarna de vleugel af te schuren heb ik de hoek zowel links als rechts perfect gekregen.

Ook heb ik een nieuwe flap gemaakt (die oude was een wokkel). In plaats van de bovenkant met 1mm te bekleden heb ik het met 1.5mm balsa gedaan. De flap sluit nu veel mooier aan (zou bijna zeggen naadloos!!) op de vleugel. Dit gezien hebbende moet de andere flap dus ook overnieuw.

2527477bd6a8dccd4.jpg


2527477bd6a90c95d.jpg


2527477bd6b430655.jpg


2527477bd6a8ef210.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wijze raad nodig

Ik heb jullie wijze raad nodig. Ik loop een beertje vast met de manier waarop ik de scharnieren ga doen voor de airbrack/rolroer flaps. Het idee is om dit te doen met een CA scharnier. Ik weet alleen niet of dit stevig genoeg gaat zijn? Omdat het aan de buitenkant zit laat hij misschien te makkelijk los? Misschien epoxy gebruiken ipv seconden lijm?

Andere vraag? Moet ik eerst glassen en dan de CA scharnier daarop? Of eerst scharnieren lijmen en dan glassen? Of glassen en dan het glas weghalen waar de scharnier moet komen?


2527477e6eb2cfc32.jpg


Deze CA scharnier is veel te dik en te onflexibel

2527477e6eb2e5bd1.jpg


Deze dunne lijkt veel beter.

2527477e6eb304e4a.jpg


Zal ik aan de binnenkant een folie scharnier doen? (zoals het plakband op de foto)


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou proberen om de ca-scharnieren een stukje in de flap in te laten, zodat de bovenkant gelijk licht met de beplanking (moet met jouw vakmanschap zeker lukken). Daarna glassen.
Of -misschien nog beter- lukt het niet om de scharniertjes net onder de indekking te lijmen?
 
Of -misschien nog beter- lukt het niet om de scharniertjes net onder de indekking te lijmen?

Eens met Wouter....kleinste scharniertjes verlijmen onde de beplanking....dan denk ik nog wel een "hinge blokje" in de lege ruimte er onder verlijmen, zodat de scharnierhevel tussen de beplanking en het blokje verlijmd zit.
Dan moet je wel een stukje beplanking wegsnijden om het blokje te plaatsen, maar dat is in no-time weer gerepareerd.

Bob :)
 
@Bob, Wouter: Dat onder de beplanking inbrengen gaat me wel lukken aan de 'flap' zijde, maar niet aan de voor zijde ben ik bang. Ik heb dan een handige manier nodig om een sleufje te maken in het triplex. Ik ben bang dat als ik het triplex inschuur dat ik dit dan nooit meer strak afgewerkt krijg.

Groeten,
Bart
 
@Bob, Wouter: Dat onder de beplanking inbrengen gaat me wel lukken aan de 'flap' zijde, maar niet aan de voor zijde ben ik bang. Ik heb dan een handige manier nodig om een sleufje te maken in het triplex. Ik ben bang dat als ik het triplex inschuur dat ik dit dan nooit meer strak afgewerkt krijg.

Groeten,
Bart

Hmmmzzzzz....kan ik inkomen.

Dan zou je de scharnierhevel aan de kant van de LE plat aan de binnenkant kunnen verlijmen, maar ik denk/weet niet dat dit sterk genoeg is.

Wat ik ook wel heb gelezen is dat bouwers het materiaal van een 1,44MB floppy disk gebuiken als CA-scharnier. Dus het materiaal van het flexibele schijfje uiteraard.....de hard plastic buitenkant is niet echt flexibel ;)

Ideetje ?

Bob
 
He dat zijn nog eens ideeen!!!!
Met die scharnieren.
Zat er zelf ook over tedenken en dan de naad dicht glassen met 25 grams glasmat.
Dit wil ik bij mijn 3 meter zwever doen.
En dan ook die dunne scharnieren er aan de boven kant inplakken.
Net een beetje hout weg schuren.

En verder wordt dit toch wel heel mooi.
Geniet er iedere keer weer van.

Groeten Han.
 
Zat er zelf ook over tedenken en dan de naad dicht glassen met 25 grams glasmat.

Met glasmat gaat dat niet lukken Han, het gaat breken.
In de DLG-scene gebruiken ze Kevlar daarvoor, in het DLG-forum is hier veel over gepost.
 
Bedankt voro alle hulp!

Ik denk dat ik eruit ben! Heb vanmorgen een proefstukje gemaakt. Eerst netjes een verdieping waar de CA scharnier in past. In plaats van secondenlijm heb ik epoxy gebruikt. Daarna heb ik er een stukje glasmat van 80 gram overheen gedaan. Even de fohn erop (niet aan mijn vrouw vertellen) en alle lijm komt overal goed. De scharnier zit nu heel goed vast, terwijl hij toch aan de buitenkant zit.

2527477f522cb649c.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had de vleugels voordat de tip op zat willen glassen, maar plotseling zat de eerste tip erop :-) Nu alleen nog drie uur schuren:cool:

2527477fcedf49279.jpg


2527477fcedf6efea.jpg


2527477fceee40911.jpg


2527477fceee56c87.jpg


2527477fceee6cc6a.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon een questie van oefening. Beginnen met eenvoudige dingen en dan jezelf het steeds moeilijker maken. En heel belangrijk!! Afkijken van andere. Het is verbazend wekkend hoe eenvoudig sommige dingen zijn door een truuk of handigheidje wat heel makkelijk is na te doen. (Als je engels goed kan: http://www.airfieldmodels.com/)

Groeten,
Bart
 
Back
Top