Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Theo Coenen zei:
Wordt dat stuk niet ook nog voorzien van een balsa beplanking?
Inderdaad, tot en met het blok voor het landingsgestel wordt de vleugel onder en boven volledig beplankt. De rest van de vleugel alleen de voor en achterkant. Dus ik laat het maar zo...
 
Wat is wijsheid in deze situatie???.

Je kunt een klein testje uitvoeren..
Plaats in het boorgaat voor het verenstaal een pennetje en trek en wrik hier een beetje mee. Je ziet dan direct welke kant hij op wil of waar je hem misschien????? iets kan verstevigen.
 
Als ik het goed begrepen heb zitten die balkjes voor het landingsgestel vast aan triplex (deel) ribben. Wanneer dit degelijk verlijmt is is het ook sterk zat. Wanneer je dat uit je vleugel breekt is de landing dusdanig dat er iets moet breken :oops: :oops: . Verder zoals gewend mooi verslag van hoe een toestel gebouwd hoort te worden :worship:
 
Zo, nu foto.modelbouwforum.nl weer online lijkt te zijn kan ik weer verder...

Overigens waren er vier foto's weg, ze stonden wel nog in het lijstje van de gallerij, maar werden niet meer getoond. Drie heb ik al kunnen herstellen, de vierde (stukje tekening) is nog zoek.

Ik ben bezig geweest met het bekleden van de vleugel. Intussen is de gehele voorkant van de vleugel bekleed en een stukje van de achterkant. Ik gebruik de methode die hier in het forum gedocumenteerd is, de 'iron-on' methode. Ik gebruik mijn snelle houtlijm, dus het uur wachten dat daar staat aangegeven durf ik niet aan...

DSC_5155.JPG

DSC_5161.JPG


Helaas is november bij ons altijd standaard een 'crisis-maand' dus ik verwacht niet al teveel vooruitgang de komende tijd...
 
Pfffff, november en december zijn voorbij. De verjaardagen (familie) en de feestdagen zijn achter de rug. Kan weer eens wat tijd in de Kwik-Fli steken...

Ben voornamelijk bezig geweest met het verder indekken van de vleugel en het uitsnijden en maken van een rolroer. Hier een paar fotootjes:

Markering van de onderrand van de rolroer. Dan weet ik waar ik 'm door moet snijden...
DSC_5165.JPG


Vastpinnen van de roerhevel...
DSC_5166.JPG


Hier zit 'ie dan. Roerhevel uit printplaat materiaal...
DSC_5167.JPG
 
En weer verder met de bekleding...

Hier de tussenbekleding erin. Plastic ertussen en daarna goed klemmen. Genoeg elastiekjes... :)
DSC_5186.JPG



En zo ziet de onderkant er dus uit nu. Uitsparing voor het landingsgestel gemaakt. De achterkant is nog ongelijk links en rechts om dat alleen links de bovenkant al bekleed is (op deze foto dan...)
DSC_5187.JPG


En verder nog wat randjes op de ribbetjes gemaakt:
DSC_5188.JPG


En ergens op de voorgaande foto's is ook nog een rolroer te ontdekken...
 
Voorlijst op de vleugel gemaakt...
DSC_5189.JPG


En zo ziet het geheel er dan uit:
DSC_5191.JPG


M'n malletje voor de vleugelvorm ligt er nog naast.

Ben die vleugel intussen behoorlijk zat...

Naast het afmaken van de vleugel (rolroeren, tips en servo's) ga ik maar verder met de romp. Ben vandaag begonnen aan het uitsnijden/zagen van de eerste spantjes.
 
Ik wil toch even een probleempje aan jullie voorleggen:

De achterlijst wordt gevormd door de onder- en bovenbeplanking van de vleugel. Dit heb ik keurig in een punt geschuurd. Op zich is dat allemaal goed gelukt, maar het is ontzettend fragiel. Ik heb al een aantal beschadigingen er nu inzitten en het wordt er zo niet mooier op.

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat die achterlijst een beetje OK blijft tijdens mijn bouwwerkzaamheden?

Ik had zelf gedacht om dunne secondenlijm op de achterkant van de vleugel te druppelen zodat deze wat sterker wordt. Nog ideeen?
 
Zoals ik al schreef was ik die vleugel wel even zat, dus tijd voor enig licht vermaak...

Een stabilo:
DSC_5193.JPG


Beplanking stabilo aan elkaar lijmen:
DSC_5194.JPG


En dan beide zijden tegelijk op het stabilo lijmen:
DSC_5195.JPG
 
Het stabilo is niet al te ingewikkeld, even een paar opmerkingen over de maten :
Het stabilo hoort opgebouwd te zijn uit latjes van 3/16" en beplanking van 1/16". Bij elkaar dus 5/16" (ong. 7.94 mm). Ik heb het geheel op gebouwd uit 5mm en 2x1.5 mm en kom dus uit op 8 mm. Goed genoeg. De elevators moeten opgebouwd worden uit 1/4" balsa (6.35 mm). Hiermee zijn ze dus net dunner dan het stabilo.

En nu de romp:
De romp wordt ondersteboven gebouwd. Ik heb intussen alle spantjes uitgesneden. Het motorschot moet 1/4" (6.35mm) vliegtuigmultiplex zijn. Dit heb ik verlijmd uit drie lagen van 2mm multiplex. De rest is 6mm en 5mm balsa.

Twee driehoekslatten van 1/2" (12,7mm, ik heb 12 mm genomen) op de tekening en dan alle spantjes plaatsen.

Gelukkig heb ik ergens op internet een leuk verslag gevonden van de Home and Hobby Solutions kit versie. Geeft toch een beter inzicht soms dan de tekeningen (URL volgt nog...)

Nu dan de foto's

Motorschot laagjes met epoxy gelijmd:
normal_DSC_5196.JPG


Spantjes verlijmen:
normal_DSC_5200.JPG


Staan ze dan:
DSC_5202.JPG


volgende stap is het uitsnijden van een paar rottig gevormde stukken zijbeplanking van triplex & balsa. Vanavond hoop ik.
 
Congratulations

Hi Ewin
I just wanted to congratulate you on the quality job you are doing constructing the Kwik Fli. This build log should serve as an inspiration to any new modeler thinking about building their first scratch built model. From what I have seen so far it is hard to believe that this is your first scratch built model. I would say that 90% of long time modelers could not do as clean a job as you are doing on your first try.

I wanted to give you some info before you got to far along in the construction of your fuselage. It seems the KwikFli is known to have a week spot just forward of the horizontal stabilizer, in a slight crash the fuselage tends to split right in front of the stab. The fixes are either to add an additional bulkhead just in front of the stab or reinforce the inside of the fuselage just forward of the stab with some fiber cloth or doubler of either thin plywood or some balsa with the grain running vertical or any other way you can think of to add some strength in this spot.

On My plane I used a commercial glass filled nylon engine mount and had to grind parts of it away in order to move the engine aft close to the firewall as it was positioned with the backplate mount used on the original. Although I don’t foresee having any problems with my mount I don’t like the way it looks if I had to do it over I would do it the way that TopFlite Models did on their Kit of the KwikFli III. They simply epoxied Hardwood (Maple) motor mounts on the inside of the fuselage on each side forward of the firewall reinforced with balsa blocks below and above and drilled for the mounting bolts with blind nuts permanently installed using modern slow setting epoxy. This system I think is every bit as strong as any other method and you can slide the engine aft right up to the firewall it is not necessary to extent the mounts aft threw the firewall as was done back in the days before Epoxies were readily available to modelers. You might ask around and see if you can find a modeler with a set of the TopFlite plans and scan the nose section for you

I noticed that in starting construction of your fuselage you have pinned the fuselage formers and triangle stock down to the plans. I’m sure you have a plan as to how you are going to proceed with construction but the typical way that a Kwik Fli Fuselage is to start by laying out the top view of the fuselage on the top block and then pinning and gluing the triangle stock and bulkheads to that, followed by the side etc. I’m sure that what ever other method you use will work fine given you obvious skill just thought I would point that out to you in case you think it might work better for you.

Have you decided weather you are going to use an iron on film to cover your model? Have you considered (silk and dope) or the more modern equivalent (Dacron and Epoxy-Polyurethane)? Given your obvious talent and If your shop has adequate ventilation or the weather permits finishing outdoors I think you could really have quite a plane and there is something about a well done fabric and paint finish that adds a beauty and permanence to a model that is hard to duplicate with an iron on film. Also it adds much strength to a model, in fact many early planes in the same generation as the KwikFli the fabric covering was important to keep the model from experiencing structural failure during high G maneuvers although I have not herd of any problems covering the KwikFli with a Film covering.
Sorry for posting in English but here in the U.S. we are pretty backwards when it comes to learning other languages and if we do it is almost always Spanish.

Congratulations on a great Job can’t wait to read the flight report and hopefully some photos or a video.

Richard Browning
 
Laatst bewerkt door een moderator:
this was a dupicate of prior post
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor diegenen die de naam Richard Browning niet zegt (en dat is niet echt verbazingwekkend):

Richard Browning heeft van de originele tekeningen van Phil Kraft uit tijdschrift (zie eerste bericht) een AutoCad versie gemaakt. Deze is op div. plekken te downloaden. Als je echter met hem contact opneemt krijg je de echte .dwg's en ook nog wat extra bladen.

Ik heb bij hem gemeld dat ik een toestel naar "zijn tekeningen" ga maken en heb sindsdien veel hulp en verduidelijking gekregen via e-mail. Ik geloof dat hij iets van babelfish gebruikt om deze draad hier te volgen...

Ik stel voor om inhoudelijk reacties in deze draad in het Nederlands te houden. Ik geef ook een reactie in het Engels via mail naar Richard. Zal daar evt. andere belangrijke reacties ook in meenemen.

(inhoudelijk reactie volgt nog, eerst wat houtjes zagen...)
 
Ok, deel 1:

It seems the KwikFli is known to have a week spot just forward of the horizontal stabilizer, in a slight crash the fuselage tends to split right in front of the stab. <CUT>

De achterkant van de Kwik-Fli heeft een 3/16" (4,76mm) balsa versteviging aan beide zijkanten. Het was me al opgevallen (in een bouwverslag van een Kwik-Fli van een Home and Hobby Solutions kit) dat daar een extra multiplex/triplex verdubbeling aan de binnenkant zit. Zie hier: de bouwdraad
maar vooral de rechterkant van deze foto (beetje wazig) opbouw romp

Er lijkt daar helemaal rechts een multiplex verdubbeling op te zitten, zoals deze ook voor in het toestel gebruikt wordt. Gezien de manier van kapot gaan zoals Richard die meld, lijkt mij dat een betere oplossing dan een extra spantje. Dat geeft volgens mij niet de gewenste sterkte in de goede richting.
 
I noticed that in starting construction of your fuselage you have pinned the fuselage formers and triangle stock down to the plans. <CUT>
Tja, daar had ik inderdaad even over na moeten denken. De rug van het toestel is helemaal vlak, dus het is inderdaad een leuke optie om die ondersteboven op de bouwplaat te leggen en vanaf daar te bouwen. Ik heb ervoor gekozen om rechtstreeks op de bouwplaat te beginnen omdat ik dan continu de tekening nog kan zien...
In het bouwverslag uit de vorige link werd dat ook zo gedaan, dat heeft me de inspiratie gegeven om het zo te doen...

Have you decided weather you are going to use an iron on film to cover your model? <CUT>
Eigenlijk niet nee. Ik ga 'm eerst maar eens afmaken en op de weegschaal zetten. Dan zien we wel weer...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een vrije dag gehad, dus aardig opgeschoten met bouwen. De romp is aan beide zijkanten van de benodigde beplanking en latjes voorzien.
DSC_5208.JPG


DSC_5210.JPG


DSC_5213.JPG


Die gleuf hier rechts in beeld is voor het stabilo...
 
Dit weekend de bovenplank van de romp verlijmd en twee hoogteroeren geproduceerd.

Ook ben ik intussen aan het puzzelen geslagen voor het plaatsen van de motor. Mijn motor (OS 46 AX) is 5mm te lang voor het ontwerp, dus ik zal de neus iets moeten verlengen. Aangezien dat allemaal balsa is, ga ik er vanuit dat dat niet zo'n punt is. Andere optie is een nieuw motortje kopen die korter is dan de 46 AX (=85.2mm). Het zal wel verlengen worden, is goedkoper...

Ik heb intussen ook alle onderdelen eens op de weegschaal gelegd. Romp, vleugel, stabilo en alle onderdelen die ik al gekocht heb (wielen, tankje, servo's, accu, sullivan kabels, etc.). Voor de onderdelen die ik nog niet gemaakt heb (vin, richtingroer) heb ik een gokje gewaagd. Met 15% onbekend erbij opgeteld kom ik zo tussen de 2500 en 2600 gram uit.
 
Back
Top