Multiplex Alpha 270 E

74584795148d0f323.jpg


74584795148cdbc41.jpg


Een paar jaar geleden liep ik deze kist aan, kon hem echt niet laten liggen....

Naar aanleiding van dit forum het stof eraf geblazen om te kijken of ik er nog wat mee kon.

De specificaties van deze kist zijn:
spanw.: 2700 mm
lengte : 1315 mm
vleugel opp.: 63 dm2
gewicht : max 2100 gr. vliegklaar met 10 cellen NiMH 1700 mA
vleugel belasting : pakweg 26 gr/dm2
profiel: SD 8040
In de vleugel zijn voorbereidingen getroffen voor ailerons en remkleppen, tesamen te mixen in de "kraaienstand"

Er zit een motor bij: Permax 600/7,2 V
vertraging 3:1 met 11x8 prop

Mijn vragen zijn:

- moet ik de remkleppen/ailerons uitsnijden/inbouwen of maar alles zo laten
i.v.m. gewicht?

- Is de combinatie motor/kist/accu's nog goed zo gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd ( wil wel graag lipo's gebruiken.)

- verder heb ik eigenlijk geen vragen , maar misschien hebben jullie nog hele goede suggesties?


Het ding hoeft niet keihard omhoog, maar een beetje ontspannen te vliegen zijn.
Wat ik er nog bij moet vermelden is dat ik geen goede vlieger ben, maar er wel voor zorg dat ik heel goede vliegers heel dicht in de buurt heb.

Groet, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat je de motor al hebt liggen. Ik zou hem in eerste instantie op 3s lipo proberen ipv 10 cellen, scheelt je denk ik al gauw een gram of 300 en dat merk je wel tijdens de stijgvlucht. Mooi dingetje trouwens, alleen jammer van die kunststof romp :)
 
- moet ik de remkleppen/ailerons uitsnijden/inbouwen of maar alles zo laten
i.v.m. gewicht?

Voor betere bestuurbaarheid zou ik wel de rolroeren uitsnijden & inbouwen. Dat kost nauwelijks extra gewicht. Voor de landing kun je deze dan omhoog laten uitslaan. Mocht het model voor de landing dan nog te 'slippery' zijn, dan kun je de remkleppen altijd nog inbouwen.

De motor die je hebt liggen, maar dan met 3S, moet wel gaan. Je hebt kans dat je, als je overstapt op borstelloos, door het lagere gewicht problemen krijgt met het zwaartepunt, en lood moet gaan toevoegen in de neus :rolleyes:
 
Heel mooi toestel. Gauw afbouwen met de motor die je hebt, 3 cel lipo erin en vliegen. Wel de ailerons inbouwen, succes verzekerd met de hulp die je al in je omgeving hebt :rolleyes:
 
Jan Hein,

Ik heb dezelfde kist.

De mijne heeft rolroeren en remkleppen en vloog met dezelfde motor (Permax 600) en 10 nimh cellen van 3000 mah.

De prestaties van deze combinatie waren voldoende.

De remkleppen zijn geen eerste vereiste, maar zijn op zich zelf wel prettig.

De rolroeren zijn mijns inziens wel een must.
Ik stuur alleen met de rolroeren en weet niet hoe hij stuurt met alleen richtingsroer.

Ik heb de kist leeg gehaald omdat ik op Ebay een borstelloze motor (Pulso TMKA36-12XL), ze regelaar en lipo accu (11,1V 4000mah) heb gekocht.

Ik moet de boel nog monteren en weet dus nog niet hoe hij met deze combinatie gaat vliegen. Het scheelt in ieder geval wel zo´n 500 gram gewicht.

Groeten van Jan
 
Bedankt voor jullie reacties


Mooi dingetje trouwens, alleen jammer van die kunststof romp :)

O, ik bouw er zo een houten romp voor, geen probleem:)

Voor betere bestuurbaarheid zou ik wel de rolroeren uitsnijden & inbouwen. Dat kost nauwelijks extra gewicht. Voor de landing kun je deze dan omhoog laten uitslaan. Mocht het model voor de landing dan nog te 'slippery' zijn, dan kun je de remkleppen altijd nog inbouwen.

De voorbereidingen zitten er al in dus da's niet moeilijk en een paar 15 gr. servo's is inderdaad het gewicht niet.

Heel mooi toestel. Gauw afbouwen met de motor die je hebt, 3 cel lipo erin en vliegen. Wel de ailerons inbouwen


Die motor, daar zit 'm nou net de kneep...... Ik heb nog wel een paar andere (=betere) Fe-motortjes van dezelfde afmetingen maar met betere specs maar dan moet ik het tandwieltje van het asje zien te trekken met een stukje gereedschap:confused:

mooie kist, idd zoals al gezegd rolroeren inbouwen.
veel plezier er mee;)

Ga ik doen, heb alleen nog een ander klusje tussendoor :hammer:

Jan Hein,

Ik heb dezelfde kist.

De mijne heeft rolroeren en remkleppen en vloog met dezelfde motor (Permax 600) en 10 nimh cellen van 3000 mah.

De prestaties van deze combinatie waren voldoende.

De remkleppen zijn geen eerste vereiste, maar zijn op zich zelf wel prettig.

De rolroeren zijn mijns inziens wel een must.
Ik stuur alleen met de rolroeren en weet niet hoe hij stuurt met alleen richtingsroer.

Ik heb de kist leeg gehaald omdat ik op Ebay een borstelloze motor (Pulso TMKA36-12XL), ze regelaar en lipo accu (11,1V 4000mah) heb gekocht.

Ik moet de boel nog monteren en weet dus nog niet hoe hij met deze combinatie gaat vliegen. Het scheelt in ieder geval wel zo´n 500 gram gewicht.

Als je nog wat wilt schrijven Jan, hoe dat gaat, dan hou ik me aanbevolen.
En inderdaad Lipo's tov Gewone accu's scheelt voor mij iets van 350 gram....

Groet, JH
 
Hallo,

Weet iemand of het bij deze zwever zin heeft de remkleppen op de zender zo te programmeren dat deze ook nog in een zg speed- en/of termiek-stand gebruikt kunnen worden. Ik kan geen informatie vinden of het toegepaste SD 8040 profiel hiervoor geschikt is.

Paul.
 
Paul,

Volgens mij is het profiel wat je noemde nou niet bij uitstek geschikt om er snel mee te gaan vliegen.

Het profiel is vrij dik, ik denk zo'n 10 % en ook redelijk gewelfd. Bovendien is dit model er niet voor bedoeld. De kleppen worden in de gebruiksaanwijzing rem/landingskleppen genoemd. Waarschijnlijk kun je er wel een soort van thermiekstand inzetten, maar het beestje zal zo al wel voldoende reageren op ieder zuchtje thermiek.

Veel plezier ermee en ik zou het leuk vinden als je je bevindingen in dit topic zou willen plaatsen. Alle goede raad is welkom !!

Groeten, JH
 
Jan-Hein,

Ik kan me inderdaad voorstellen dat, ook gezien de doelgroep van dit toestel, een "speed"-stand misschien wat overdreven is. Ondanks het feit dat in de bouwbeschrijving alleen over remkleppen gesproken wordt, vind ik het jammer om deze kleppen alleen maar voor het remmen te gaan gebruiken. Ik lees in de bladen vaak mooie verhalen over de mogelijkheden van die 2 extra kleppen dat ik me afvroeg of dat bij dit toestel ook wat zou opleveren. Als de zender het aan kan kost het immers niets extra. Van een aantal profielen is op internet wel terug te vinden of het voor dit soort toepassingen geschikt is of niet. Van het bij dit toestel gebruikte profiel kan ik echter niets terug vinden. Maar ik begrijp uit jou reactie dat je hier ook nog geen ervaring mee hebt.

Paul.
 
Jan-Hein,

Nog even als vervolg op mijn vorige bericht. Regelmatige lees ik het Duitse blad FMT. In het laatste zojuist verschenen nummer, nummer 4, zit als bijlage een folder van de firma Staufenbiel. Hierin oa de vernieuwde elektrozwever Last Down versie 3. Van vorige versies van dit toestel zijn meerdere positieve verslagen te vinden. Het gebruikte profiel voor dit toestel is de Eppler 205. Volgens sommige mensen is dit een compleet achterhaald profiel maar nog steeds zie je dit profiel vaak toegepast worden. Hoe dan ook, dit lijkt me ook niet echt een snel profiel. Toch steld Staufenbiel voor de XXL (3.20 m) en 3XL (3.60 m) versies het gebruik van welfkleppen voor. Dus toch maar proberen op de Alpha 27?

Groet,
Paul.
 
Jan-Hein,

......... Dus toch maar proberen op de Alpha 27?

Groet,
Paul.

Paul,

Sorry voor de late reactie. Helaas ben ik helemaal geen aerodynamicus. Ook geen verstand van profielen. Heb alleen wat boekjes daarover. Heeft ook wel mijn interesse. Meer dan dat zelfs.
Eppler 205 is een uitstekend profiel. Misschien wel achterhaald door (Hightech) profielen, maar die zijn heel moelijk te maken. Alleen door de professionele F3B en F3J jongens en vaak fabrieksmatig. In de boekjes wordt met geen woord gerept over het gebruik van kleppen bij E 205.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet het proberen waard is. De kosten zijn het inderdaad niet en als je het op de zender kunt programmeren is er helemaal geen vuiltje aan de lucht.
Da's juist het leuke aan de modelvliegerij !!!
Je kunt naar hartenlust experimenteren. En misschien geldt dat ook voor SD 8040.

Succes en plezier !!!

JH
 
Intussen zijn de BL motor,prop en regelaar gearriveerd.
Na de vakantie kan de boel gemonteerd worden. Heb besloten om remkleppen en ailerons te gebruiken.
Worden er nog hogere eisen gesteld aan de servo's in de vleugels voor het geval de kleppen de grond raken?

Groeten, JH
 
Voor de flaps in ieder geval servo's met metalen tandwielen gebruiken. Als je met kunststof tandwielen in de landing met je flaps wat raakt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk aan vervanging toe.
Geschikte servo's hiervoor zouden kunnen zijn:
-Futaba S3150 (digitaal)
-Hitec HS 125, HS 85MG, HS 82 of HS 81MG
-Dymond DS 250 (digitaal), D 250 BX BB/MG
Beter voor je servo's en je flaps is deze net voor de touch down weer neutraal te zetten!
 
Bedankt Paul,

Dacht inderdaad al dat metalen tandwielen het beste waren. En intrekken voor de landing, tja, eigenlijk wel logisch, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Heb even gekeken en denk dat de HITEC 82 mg het moeten worden.

Groeten, JH
 
Omdat er vandaag niet gevlogen kon worden heb ik de ALPHA nog maar even voor de dag gehaald.
Een echt bouwverslag kan ik niet goed maken, want het apparaat hoeft alleen maar in elkaar gezet te worden. De oorspronkelijke motor wordt dus niet gebruikt en de voorgemonteerde motorspant er zodoende alreeds uitgesloopt.
Een vraag was hoe groot de V-stelling van de oren zou moeten zijn, want die staat nergens vermeld. De pennen moeten in de tippen worden gelijmd, maar de ruimte daarvoor is erg ruim. (te ruim) Heb daarom een stukje aluminiumbuis eroverheen geschoven en de hele handel met 2 componentenlijm in een V in de tippen gelijmd, pas aan de vleugeluiteinden. (demontabel wel te verstaan).
Het lijkt er zo goed uit te zien.
Vanmiddag de cockpitkap uitgeknipt. Da's rotwerk, want ik knip/snij er makkelijk teveel af.
Morgen weer verder.

74584abdf8f4b0368.jpg


De regelaar/motor/prop is ook binnen.
Heb gekozen voor een HIMAX 3522/700 met een 12,5 x 6,5 prop die pak 'm beet 25 Ah zal trekken met een 3 cel LiPo. De regelaar is, zoals te zien is, een S-bec 40 Ah die 6 servo's kan bedienen als de BEC invalt. Heb dus ook wat speling als er grotere props gebruikt gaan worden.

74584abdf8f4dc572.jpg


Wordt vervolgd.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan-Hein,
De afgelopen maanden heb ik een aantal vluchten gemaakt met dit toestel. Volgens eerder aangegeven plan de zender voorzien van een 3-standen schakelaar om tijdens de vlucht wat met de remkleppen te kunnen "spelen". Zoals eigenlijk al verwacht, de resultaten zijn niet echt spectaculair. Maar toch, zoals ook jij in een eerder bericht al aangaf, het blijft leuk dat experimenteren. Trouwens, wel een heerlijke kist voor een rustige zomeravond!

Groet,
Paul.
 
De ALPHA is bijna klaar.
De motor is ingebouwd met de originele zijwaartsstelling en motordomp en past precies. Heb nu gekozen voor een 14 x 7 classic prop. Eens kijken of dat veel uitmaakt.
De vleugeltips worden bevestigd met tape. Wat nu nog moet gebeuren is de inbouw van de HS 82 MG servo's in de vleugel en het solderen van de bekabeling door de vleugel en de stekker naar de ontvanger toe. Ik wil de groene stekkertjes van MPX gebruiken.
Ben nog in afwachting van de reparatie van de zender. Is al 4 weken weg :confused: en de toestemming om weer op het veld te mogen vliegen. Deze week is er een gesprek met de gemeente.


74584aeef90fb982e.jpg


Het gewicht zal uitkomen op grofweg 1750 tot 1800 gram. Er komt alleen nog wat helium bij.

Groeten, JH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top