schuivende cockpit kap maken. Andere ideen :?:

Zo, dat zijn nog eens wat posts.

Dank jan die ga ik eens even door worstelen.

Grt,
Berto.
 
Hoi Berto,

Dat je weinig ruimte heb voor de aandrijving is duidelijk, maar hoeveel ruimte heb je voor, onder of achter de cockpit om de constructie in te bouwen?

Groeten Huib
 
Achter de cockpit is de ruimte niet voldoende (wel net voor een pulley :wink: ),
onder de vloer +/- 2 cm (maar de cockpit ligt +/6 cm hoger),
Ervoor voldoende.

Heb gisteravond nog ff wat getekend en dat zou een mogelijk optie kunnen zijn die ik gainbouwen.

ff wachten maak ik een foto ervan.
 
Hier een mogelijk werkbare oplossing:

movingcanopy.jpg

De servo is voorzien van een draaischijf met een doorsnede van 8 cm.
De omtrek van de schijf is 25 cm maar omdat de servo maar een uitslag van 180 graden maakt hou ik dus een afgelegde afstand over van 12.5cm.
Precies geneog daar de cockpitkap maar 11 cm hoeft te verschuiven.

De 2 bedieningsdraden aan de voorzijde van de cockpit zitten aan de ene zijde van de draaischijf, en de bedieningsdraden aan de achterzijde van cockpit via de pulley`s (1 links en 1 rechts) worden terug gevoerd naar de andere zijde van de draaischijf.

De bedienigsdraden lopen waar nodig door geleider.

Ik denk dat deze opstelling haalbaar moet zijn.

Mochten er nog verdere tips en op- of aanmerkingen zijn dan hoor ik dat wel, alle mogelijke commentaar is welkom.
 
Berto, als je met een schijf twee zijdes wil gaan bedienen, heb je altijd dat de ene zijde sneller zal gaan dan de andere. Zal zo even proberen dit in een schets te verduidelijken. Het gaat alleen werken als de schijf een horizontale stang aandrijft die beide kabels bedient. Of ben ik nu scheel? Ga even tekenen, eens kijken of wat ik nu bedenk inderdaad zo is.
 
Waarom zou de ene zijde sneller gaan dan de andere?
Ze worden beide bediend door 1 schijf dus de afgelegde weg van beide draden zal gelijk zijn ongeacht de omleggingen etc (of ben ik nu dom :roll: )
 
Stel je begin punt ligt bij A, dan heeft de bovenste draad de meeste afgelegde weg. Tussen A en B heeft de onderste de meeste afgelegde weg. Maar ergens rond B zal de bovenste draad al weer terug getrokken gaan worden en de onderste nog niet. Je hebt te maken met sinussen als je een schijf neemt en omdat ze niet onder een gelijke hoek staan, zullen ze niet gelijk bewegen. Je kan dit oplossen door de onderste eerst mee te laten lopen met de bovenste en met een extra katrol dan pas naar onderen gelijden.

pulley-systeem-01.jpg


pulley-systeem-02.jpg
 
Hee Arvid,

ik had al een beetje mijn twijfels over jouw uitleg (maar ik ben dan ook niet al te snugger :roll: ), maar dat komt denk ik omdat we allebei over een iets andere opbouw van het systeem denken.

Maar toch om het even zeker te weten een testopstelling gemaakt en volgens mijn probeersel zal het gewoon moeten werken.

Beide draden verplaatsen zich evenveel.

Zie hier even een eenvoudige opbouw.

De schijf rechts heeft een diameter van +/- 7 cm.
De bovenste draad loopt rechtstreeks naar de zwarte punaise linksboven.
De onderste draad loopt via de zwarte punaise in het midden onder naar de blauwe punaise links onder.

De draden zijn afgetekend op de linker bovenste en onderste punaise.
movingcanopytest1.jpg


Als ik de schijf nu 180 graden met de klok mee draai dan schuiven beide draden synchroon 10cm op.
movingcanopytest2.jpg


Dus dit systeem zal moeten kunnen werken.
Ik ga niet dit draad toepassen maar dat dunne draad welke ook voor bestruingen wordt gebruikt.

Maar nu weer even verder met de Nomad :oops:
 
Arvid ging er vanuit dat de onderste draad 'over' het wiel zou kunnen lopen, wat niet het geval is. Die draad wordt 'op' het wiel gewikkeld, dus leggen beide draden inderdaad dezelfde weg af qua lengte.
 
We hadden het beide over iets anders, hoewel het er net anders uit ziet, pas je dus eigenlijk de tweede optie toe, alleen gebruik je niet een extra katrol maar gebruik je de hoofd schijf hier voor. Zo gaat het inderdaad werken.
 
misschien als je op een kleine (x-twin)motor een rondsel weet te zetten dat je die in een tandheugel kunt weten te laten draaien en dat je die tandheugel onder aan het randje bij je cockpit maakt dat je de rondsel dan rc maakt dat ie op afstand bediend kan worden

gr
wingman
 
Dit idee is al geopert maar dan in iets grotere vorm.
Ik ben ook bang dat de motortjes van de X-Twin te zwak zijn en dat er toch ook hieraan weer nadelen kleven.

Maar toch bedankt voor het meedenken.
 
Berto, je systeem komt uit de auto industie? Het is het zelfde systeem als een elektrisch raam open en dicht te maken in een portier. Kan wel eens de beste oplossing zijn.

Groetjes Rob
 
Metroid zei:
je systeem komt uit de auto industie? Het is het zelfde systeem als een elektrisch raam open en dicht te maken in een portier.
is dat zo? weer wat geleerd.

Ik ben er verder nog niet mee bezig geweest :oops: momenteel even teveel andere projecten (Nomad, Super Cub, Stinson Reliant) maar als dat weer achter de rug is gaan we weer vrolijk verder :rolling:
 
Hehe Tom, jij heb toch wel eens onze website bekeken?!?!?!?

Dan weet jij ook dat ik niet aan 1 model werk maar aan meerdere tegelijk :oops:
Niet altijd de beste manier maar ik hou er wel van, en aangezien wij toch genoeg vliegends hebben is dat niet zo erg.

Maar ben het wel met je eens dat de P-40 nu toch wel eens vliegend gemaakt moet worden.

Dus na de Super Decathlon (die bijna bespan klaar is ;-) ), na de maiden van de afbouw Hercules (die is al uit de bouwkamer), na het opnieuw bespannen van onze Calmato Sport, na alle perikelen van de Skymaster.

Dan, ja dan ga ik echt weer beginnen met de P-40, o ja misschien nog even een Delta, Pfeil of Saab Viggen tussendoor ;-)

Mhhh, ben geloof ik nog wat modellen vergeten die wel in de bouwkamer staan maar nog niet echt op de planning ;-)
 
Hoi Berto,

Kun je 'm niet rechtstreeks met een servohevel aandrijven? Kwestie van verlengen tot ie de juiste slag maakt :? Vraag is of je deze dan gecontroleerd kunt aansturen... Als servo met alles wat ie heeft naar 1 kant beweegt zonder regeling, ziet dat er natuurlijk niet echt fantastisch uit (misschien handig om je nagels te knippen ;))
 
Bedankt Tom,

dat wordt waarschijnlijk dus de romp weer een stuk open maken en toch maar het betrouwbaardere luchtsysteem erin bouwen.

Jullie kunnen het tzt weer volgen in het P-40 draadje ;-)
 
Back
Top