Aanstuuren motoren HELP!!!

HELP!!!
Ik weet het niet meer. Ik heb een boot gekocht met 2 motoren. Ik weet dat de eene linksom moet en de andere rechtsom. Als het goed is maakt het niet uit welke motor welke kand op draait. Dit is afhankelijk van je schroef.(zoniet hoor ik het graag) Nu komt het. Als ik wil manouvreren wil ik de motoren zo laten draaien dat de schroefen het tegenover gestelde doen. Dus, de eene vooruit en de andere achteruit. Snapi!? De polaritijd omwissellen.
Ik heb dit samen met mijn pa een besproken en die had het over een servo met 2 schakelaars die de polarietijd omzet. Iemand anders zie:Dan koop je toch een regelaar er bij,en een navy stick.
Ik ben niet gek :hammer:

Hoe doen jullie dit. Ik wil maar 1 regelaar gebruiken en geen servo.
 
Als je even nadenkt.. met een regelaar kan je of een motor voor of achteruit laten draaien.. hoe wil jij dan presteren om 2 motoren een andere kant op te laten draaien? dat gaat je niet lukken! Je moet dus gewoon een 2e regelaar wil je ze onafhankelijk besturen.. De regelaar zit tenslotte toch op 1 kanaal? en dat ene kanaal kan maar 1 signaal doorgeven.. en dat is vooruit of achteruit..
 
Dat is waar. Maar als ik nou us een schakelaar tussen 1 motor zet die de polaritijd omzet.Dan ben ik toch klaar.Dacht ik.En met 2 regelaars op 1 kanaal werkt allen net een navy stick,toch? En daar wil ik niet echt naar toe. Maar het is ook een beetje peilen naar de ervaring van anderen. Hoe doet de rest het.
 
als jij een 4 kanaals zender hebt kan je rechts en links gas doen en als je wilt ook nog de roeren onafhankelijk..
 
hoi botter

ik weet niet waarom jij twee roeren apart wil bedienen:confused:
dat is eigenlijk zonde van je geld
ik zou gewoon twee roeren op 1 servo aan sluiten
en twee motoren apart wil laten draaien
zou ik voor het mooiste twee regelaars kopen
maar je hoeft er niet per se een navy twin stick bij te kopen
mvgr bart
 
heb niet gezegd dat ik het wil.. MAAR HET KAN..!! als hij het wil.. Lezen! :hammer:
 
Ok,maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik heb een F14 en wil blus kanonnen,verlichting sleeplier,rookgeneratoren, kraan en mischien ook wel een ankerlier kunnen bedienen. Dus heb ik alle kanalen nodig. Snapi! :roll:
 
Voor je sleeplier, verlichting en blusmonitoren kan je ook een geheugenschakelaar gebruiken.. Zoek maar eens op model schakelingen ofzo op conrad.. Hier mee kan je 2 dingen in schakelen via 1 kanaal..
 
Tienus: Goedkoop is meestal duurkoop.
Je hebt een F14, daar heb je aardig wat mogelijkheden mee.
Ik raad je af om iets in elkaar te flanzen wat de polariteit van een motor omdraait. Het kán wel, maar is niet handig. Voor een paar tientjes koop je een tweede regelaar en kan je je motoren compleet onafhankelijk van elkaar besturen. Zet je dan nog een mixer op je zender, kan je ze buitengaats met één stick besturen en in de haven met twee sticks.
Je andere kanalen kan je dan gebruiken voor je roer en alle andere tierelantijnen op je model, eventueel met hulp van een multiswitch.
 
hoi botter

ik weet niet waarom jij twee roeren apart wil bedienen:confused:
dat is eigenlijk zonde van je geld
ik zou gewoon twee roeren op 1 servo aan sluiten
en twee motoren apart wil laten draaien
zou ik voor het mooiste twee regelaars kopen
maar je hoeft er niet per se een navy twin stick bij te kopen
mvgr bart



2 regelaars en 1 kanaal,hoe wekt dat dan?zo kan je toch niet onafhankelijk aan stuuren,of wel.
 
hoi 10nes

ik bedoel voor dat je niet extra geld moet gaan uit geven
aan iets wat meschien beter vaart
maar je kan ook voor elke regelaar 1 kanaal gebruiken
want een navytwin stick
is ook gewoon het zelfde als een normale stuur knupel
die links rechts voor en achter kan maar
bij een navytwin stick
heb je twee sticks die allebij voor en achter kunnen

mvgr bart
 
Dus dan is het zo dat ik mijn knuppel schuin naar boven moet drukken. Dan blijf ik maar corrigeren om recht te varen.Toch? Dat heb je dus niet mer een navy stick. Maar als het even kan wil ik dat dus niet.
 
Eerstes, je moet geen navi stick hebben hoor. Gewoon 1 regelaar op de linkse en 1 regelaar op de rechtse stick. Ja... dan heb je 2 kanalen nodig en das juist hetzelfde als bij een navy stick hoor.

met een schakelaar de polariteit wisselen kan wel, maar als je niet oplet doe je dit in volle vaart en dat gaan je motoren niet graag hebben, ook de schakelaar niet. Dus gewoon een 2de regelaar kopen Koop dus geen navy stick maar een 2de regelaar en je bent klaar - wellicht nog goedkoper.

Ps, over welke boot heb je het?

Patrick
 
Ik heb een hunter gekocht. Weet nog niet of ik hem als hunter hou of dat ik er een supplyer van maak. Daar heb ik tekeningen van en een hunter zijn er 20 van in een dozijn.Plus het is een opknapper.
 
Het is de happy hunter. Die wilde ik al een tijd lang hebben,jeugd sentiment. Heeft veel indruk gemaakt toen ik een jaar of 8 was. Maar ja er zijn er nu zoveel van. Ik weet het nog niet :confused:
 
Tienus, een navy-stick ziet er weliswaar leuk uit, maar ik (puur persoonlijk) vind het niet prettig werken. Maar misschien is het wennen, ik weet het niet.
Ik heb de HH ook gehad. Prachtig schip overigens, maar "ik had er niets mee". Ik zal je laten zien hoe ik ermee voer:
Eerst een tekening van de indeling van mijn FC16:
1247a75ca085695.jpg

Met de linkerknuppel (kanaal 3) regel ik de regelaar van de linkermotor
Met de rechterknuppel (kanaal 1) regel ik de regelaar van de rechtermotor
Met de linkerknuppel (kanaal 4) bedien ik het roer
Met de rechterknuppel (kanaal 2) regel ik de boegschroef.

Kanaal 1 en 3 heb ik (electronisch) gekoppeld, zodat, wanneer ik met kanaal 3 gasgeef, kanaal 1 meteen meegaat (Master-slave regeling)
Met een F14 is dat niet mogelijk, maar je kan er wel een schakelaar tussen zetten, zodat je met het omzetten van een schakelaar deze kanalen kan koppelen (voor buitengaats) of apart kan bedienen (voor manoeuvreren in de haven).
Op die manier bedien je je schroeven heel natuurgetrouw, en hoef je dus niet schuin naar linksboven te sturen om rechtdoor te gaan.
Je hebt dus alleen een extra regelaar nodig.

Met de schuifregelaars op kanaal 5 en 6 kan je bijv blusmonitoren of je scheepshoorn regelen, of (maar dat is behoorlijk wat prijziger) al je 'extra functies' kan je regelen met een multiswitch en een multiswitch-decoder.

Overigens: het apart bedienen van roeren kán een voordeel zijn in sommige situaties; bij de modelbouw wordt het niet toegepast, omdat op onze schalen het effect nauwelijks waarneembaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tanks Roel,dit is iets waar ik wat aan heb. Dan hoef je idd ze niet tegelijk de knuppels te bediennen.
Hmmm.... Iets waar ik over na ga denken.
Zijn er nog meer opties mischien?

Oja,mocht ik er voor kiezen om toch 1 regelaar te nemen moet ik zeker ook rekening houden dat er meer stroom(Amp) afname is.
Nu klinken 2 regelaars niet zo slecht meer...:cool:
 
Tanks Roel,dit is iets waar ik wat aan heb. Dan hoef je idd ze niet tegelijk de knuppels te bediennen.
Hmmm.... Iets waar ik over na ga denken.
Zijn er nog meer opties mischien?

Oja,mocht ik er voor kiezen om toch 1 regelaar te nemen moet ik zeker ook rekening houden dat er meer stroom(Amp) afname is.
Nu klinken 2 regelaars niet zo slecht meer...:cool:

Meer opties... Die zijn er ongetwijfeld, maar je bent natuurlijk enigszins gebonden aan je F14. Overigens een uitstekende zender hoor; ik heb er jááren mee gevaren totdat ik een FC16 kocht... Nét even iets meer mogelijkheden, maar ok nét iets meer aan de prijs.
Zolang die F14 nog goed is, kan je er prima werkschepen mee besturen!
En inderdaad: 1 regelaar verstookt meer amps... Maar die 755/40's verbruiken niet zo vreselijk veel amperes. Ik vind het voor een Hunter prima motoren.

Bij Conrad kan je goede regelaars kopen voor niet al teveel geld. Denk er aan: Géén vliegtuigregelaars kopen, ondanks dat die goedkoper zijn! Daar zit nl. geen achteruit op... Het schijnt dat vliegtuigen dat niet nodig hebben.
:)
 
Back
Top