marder legaal??

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door svenie, 24 aug 2004.

  1. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    zit wat in, kan je best gelijk in hebben
     
  2. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    het is geen voertuig (je zit er niet op) dus vallen ze niet onder de genoemde ''wetten'''
    toch?
     
  3. "wat gij niet wil dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet"......

    Laat alle drogredenen nou even achterwege......... wees een sociaal mens.
    Dat betekent ook jezelf inleven in anderen.

    Met mijn Marder, omgebouwd tot Topstox, heb ik ook regelmatig op een parkeerplaats gereden, maar ik besef mij dat het een wapen is waarmee je iemand voor de rest van zn leven ongelukkig mee kan rijden.
    Enige goede is een afgebakende plaats waar niemand onbeschermd in de buurt is.
    Zo heb ik een rolschaatshockey baan gevonden. Erg handig met die boardings. Maar: een circuit is het best / leukst.

    Hou het leuk!

    gr Bart

    1/5 Topstox dutch champ, 2e EK '05
    1/8 nitro stockcars
    1/12 electro stockcars
    1/12 electro banger dutch champ '08
     
  4. marderfreak123

    marderfreak123

    Lid geworden:
    13 jun 2007
    Berichten:
    200
    tjah, legaal of niet legaal,
    toch zijn wij (ik met 5 andere) verboden te rijden.. de gemeente zegt dat, maar ze hebben niet veel te zeggen, het valt officieel onder speelgoed, en alsnog, wij trekken ons er niks van aan..
     
  5. kobus

    kobus

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    hoorn nh
    dit is voor een gemeente (politie) vrij makkelijk op te lossen met , artikel 5.

    waarin grofweg staat dat, het een ieder verboden is zich zodanig te gedragen dat het gevaar opleverd voor een ander , en dan heb je best kans dat ze (de politie) bij herhaaldelijk moeten optreden ze overgaan tot inbeslagname (net als dat ze dat met je audio app. doen bij geluidsoverlast)
     
  6. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dus......FF rond kijken...... FF nadenken of het zou kunnen (geluid, veiligheid).....Dan pas starten.
    En de politie.......ja... ja,.. ja, goh wist ik niet...... ja.. ja.. ja, Ohh.... ja ....hmmm.... ja.....hoelang? niet kang meer het is bijna allemaal kapot gereden, ha ha ha ha.
    ja..nee tuurlijk ruimen we het op... ja ja u heeft gelijk..doen we... Later!! (sukkel)..
     
  7. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    Wegenverkeerswet 1994 (geldend op: 24-02-2008 )

    motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning

    bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen


    Bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorieën van voertuigen, voertuigonderdelen, uitrustingsstukken en voorzieningen ter bescherming van weggebruikers en passagiers dienen te zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg. Onder de aan te wijzen categorieën van voertuigen vallen in elk geval de nader bij algemene maatregel van bestuur omschreven:
    a. personenauto's,
    b. bedrijfsauto's, waaronder: bestelwagens, vrachtwagens en bussen,
    c. motorfietsen,
    d. driewielige motorrijtuigen,
    e. bromfietsen, en
    f. aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg.



    dus volgens mij is een marder wel volgens de wet een voertuig, maar valt hij niet onder een categorie die om op de weg te mogen gekeurd dienen te worden. wel ben je bestuurder volgens de wet en ben je dus ook aansprakelijk voor je marder.

    de vergelijking met brommers en hun geluid gaat niet op want brommers dienen op zijn minst type goedkeuring te hebben en daarin staat ook de hoeveelheid geluid hij standaart produceert en daar mag je dus niet overheen.
     
  8. DiSrUpTeR

    DiSrUpTeR

    Lid geworden:
    1 jun 2004
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Spijkenisse
    dat ben ik niet met je eens aangezien de wet het heeft over voetuigen.
    Komt de volgende vraag: is je marder een voetuig?
    Wat is een voertuig? definitie voertuig:

    Iets waarin te land vervoerd wordt (prisma pocket wb)

    Een vervoermiddel (of vervoersmodaliteit) is een technisch artefact met als primaire functie het verplaatsen van mensen of goederen (juridisch zijn dat 'zaken') in het verkeer. (wikipedia)

    aan gezien je er zelf niet op zit of anderen (vervoerd worden) of dat je er aardappels mee weg brengt (vervoeren). En rond racen op een veld/parkeerplaats niet echt deel nemen aan het verkeer is.
    voldoet je marder niet aan de eisen van een voertuig; dus geen voertuig.

    dat ben ik wel met je eens. valt onder je wa (opgelet!!: niet bij alle verzekeraars, even na vragen of die van jouw het wel doet.)
     
  9. Magic2002

    Magic2002

    Lid geworden:
    6 feb 2005
    Berichten:
    254
    Locatie:
    ZW -Brabant
    hmm interresant...


    ik vind dit op wetten.nl(ik copieer niet alle artikelen, want dan heb ik meteen 5 paginas vol)

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 26-02-2008 )

    al.voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;

    z.motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen

    En in het voertuigregelement staat dit :

    Voertuigreglement (geldend op: 26-02-2008 )

    bf.wagens: voertuigen, met uitzondering van motorrijtuigen, aanhangwagens, niet-gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen, fietsen en zijspanwagens, doch met inbegrip van handwagens met motorvermogen;

    v.handwagen met motorvermogen: motorrijtuig, hoofdzakelijk bestemd om te worden bestuurd door een voetganger

    bd.voertuig: motorrijtuig, aanhangwagen, fiets, zijspanwagen, wagen of andere constructie, niet bestemd om langs spoorstaven te worden voortbewogen; onder een andere constructie wordt niet verstaan een kinderwagen, niet-gemotoriseerde rolstoel, kruiwagen of soortgelijke kleine constructie;

    We worden met onze marders niet genoemd en de wet laat hierin misschien wel ruimte voor eigen interpretatie. We zouden kunnen vallen onder "andere constructie" in de definitie van voertuig in het voertuigregelement of juist in het zelfde artikel onder "soortgelijke kleine constructie" alleen zijn de andere "soortgelijke kleine constructies" niet gemotoriseerd en zeker niet in staat om uit eigenbeweging een dergelijke snelheid te halen. Mocht het ooit op en rechtzaak aankomen ben ik benieuwd welke definitie de rechter kiest.

    Voor wat betreft verkeers deelname :

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) (geldend op: 26-02-2008 )

    verkeer: alle weggebruikers

    weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;

    Wegenverkeerswet 1994 (geldend op: 26-02-2008 )

    wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

    dus ik denk dat als je met je marder op de openbare weg rijdt(meeste parkeerplaatsen) dat je wel degelijk weggebruiker bent en dus deelneemt aan het verkeer, want op zijn minst ben je voetganger.

    alle bovenstaande artikelen zijn rechtstreeks van wetten.nl gecopieerd en zijn de Nederlandse wetten zoals ze nu gelden. hoe ze te precies interpreteren weet ik ook niet, ik ben geen advocaat, maar ik geef mijn mening op basis van wat ik ervan begrijp :)
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2008
  10. paul4

    paul4 Guest

    als je wil rijden zoek een plek waar je geen overlast veroorzaakt en zorg dat het veilig gebeurd.
    dus zijn er klachten GA er zijn meer plaatsen om te rijden
    lopen er veel mensen of kinderen GA er zijn meer plaatsen
    loop niet te zeiken over wetjes want die worden gewoon aangepast en ander doet de gemeente het wel met een plaatselijke verordering of zoiets dus maak geen problemen
    en trap geen rotzooi want je naait je eigen en al je mede rc rijders
    en denk eraan dat die auto's geen speelgoed zijn en dat je er mensen mee kunt verwonden
     

Deel Deze Pagina