Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Om nog even goed te laten zien hoeveel mooier het origineel was, in vergelijking tot de Graupner kloon (heel subtiel, maar het zit 'm in de canopy en het kielvlak), deze plaatjes:

kwikflyfleafly2oh5.jpg

kwikflyfleafly1lr8.jpg

De trotse Phil Kraft met het WK 1967 model (dat zie je aan de FAI stickers) en de .19 Flea Fli. Merk op, hoe snel de technologische ontwikkeling ging, want de Flea Fli heeft hier al een geschroefde vleugelverbinding.
 
Om nog even goed te laten zien hoeveel mooier het origineel was, in vergelijking tot de Graupner kloon (heel subtiel, maar het zit 'm in de canopy en het kielvlak) <KNIP>
Oei, oei, laat ik nou net bij Graupner de canopy van de Kwik Fli gekocht hebben ;)

Overigens vind ik vooral de neus van de Graupner ARF versie minder mooi. Dat komt voornamelijk omdat de motor ondersteboven erin hangt. Dus dat open neusje aan de bovenkant van het origineel ziet er heel anders uit.
 
Laatst bewerkt:
Tja, intussen heb ik mezelf waarschijnlijk een probleem gegeven.

Heb via het forum een ander motortje gekocht, een OS 50 SX. Ik was het zat dat mijn Kadet uit elkaar lag tijdens het bouwen van de Kwik-Fli. Het is/wordt tenslotte weer vliegweer. Dus eind vorige week een keurig 2e hands motortje in de post gehad. Mooi in de olie. Van buiten een beetje vies, maar niet iets wat er niet af wil. Van binnen keurig mooi schoon.

Maar een ding had ik niet over nagedacht :hammer::
Die OS 46 AX die ik er eerst op wilde zetten heeft z'n regelnaald achterop zitten. Demontabel. Bij de 50 SX zit 'ie vast. Bah. Dan kan ik 'm dus niet tegen het motorschot monteren met z'n carterplaat.
OS_Max_50_SX.jpg


Wat nu? Ik kan dat stukje gietwerk er gewoon vanaf slijpen. Ik moest de regelnaald voor de 46 AX toch ook al elders monteren dan aan het motortje. Maar dit is wel een stuk bruter. Zou dat acceptabel zijn?
 
Denk dat je twee kanten op moet! Klein stukje uit je alu plaatje zodat de naald vrij ligt, dan twee ringetjes om de motor iets naar voren te brengen. Bij elkaar heb je denk ik aan 4/5 mm voldoende.
 
Ik heb nog eens even zitten kijken naar de opmerkingen van Huibert. Zie de volgende foto:
DSC_5298_crop.jpg


Het probleem waar ik tegenaanloop is dat ik dan een stuk uit m'n motorschot moet gaan hakken. Ik hoef inderdaad niet 12-15 mm naar voren t.o.v. de 46 AX omdat de regelnaald boven de aluminium plaat kan vallen. Maar dat helpt me maar 3 mm. Nog steeds bijna 10 mm erbij, bij de 5 die ik al had. Dus wordt m'n toestel 15 mm langer.

En natuurlijk, dat is geen ramp. Maar als ik die regelnaald gewoon eraf mag halen. En dan opzij mag monteren, of net achter het schot. Dat zou ik toch prettiger vinden... Dan heb ik toch m'n best gedaan om 'm in de buurt van het origineel te houden.
 
Je hebt toch iets meer ruimte nodig dan ik ingeschat had. Dan blijft binnen dit verhaal alleen mogelijkheid B over. Dus de regelnaald er voorzichtig afslijpen, altijd jammer maar nood breekt wet :rolleyes:. Wanneer je netjes de contouren van de rest van het deksel aanhoud mag dit geen enkel probleem geven. Succes :pim:
 
Je hebt toch iets meer ruimte nodig dan ik ingeschat had. Dan blijft binnen dit verhaal alleen mogelijkheid B over. Dus de regelnaald er voorzichtig afslijpen, altijd jammer maar nood breekt wet :rolleyes:. Wanneer je netjes de contouren van de rest van het deksel aanhoud mag dit geen enkel probleem geven. Succes :pim:
Tjonge jonge, die Huibert is snel.
@Huibert: Enorm bedankt voor je supersnelle bijdragen :banana:

(Bij gebrek aan een smiley voor bedankt, heb ik je maar een banaantje gegeven. Hoop dat je 'm leuk vind...)
 
Gisteren en vandaag toch weer het e.e.a. kunnen doen. Ben met de diverse staart onderdelen bezig geweest. De achterkant van de romp aan de binnenkant aan beide zijden met 0.6 mm triplex versterkt.

En een vin gebouwd:
DSC_5295.JPG


Zoals jullie zien heb ik aan de onderkant wat nokjes gemaakt om in de romp te laten vallen. Er plat oplijmen heb ik geen vertrouwen in.

Met de bijbehorende gaten in de romprug:
DSC_5296.JPG


En dan het geheel (nog niet gelijmd):
DSC_5299.JPG


Ben intussen ook begonnen aan het in vorm brengen van de romp. Heeeel veel krullen en op bovenstaande foto zie je er amper wat van :-(
 
En een vin gebouwd:
DSC_5295.JPG


Zoals jullie zien heb ik aan de onderkant wat nokjes gemaakt om in de romp te laten vallen. Er plat oplijmen heb ik geen vertrouwen in.

Met de bijbehorende gaten in de romprug:
DSC_5296.JPG
Heb je gezien dat op de tekening het kielvlak (maar niet de dorsalfin) doorloopt tot op het stabilo?:rolleyes:
Daar komt namelijk de stevigheid vandaan, bij wat je nu hebt gemaakt, scheurt -bij een beetje impact- het kielvlak, samen met de bovenkant van de romp af....:schrik:
 
Heb je gezien dat op de tekening het kielvlak (maar niet de dorsalfin) doorloopt tot op het stabilo?:rolleyes:
Nee, dat heb ik niet gezien. Je hebt me wel even aan het schrikken gemaakt. Dus de tekening er maar bij gepakt. Ik krijg toch het idee dat mijn interpretatie van de tekening correct was. Er lopen geen lijntjes van het kielvlak door tot in de 'rug' van het toestel.
fin1.JPG


Ook van de kit-versie (Home & Hobby Solutions) heb ik het idee dat het kielvlak er gewoon plat opgelijmd wordt. In een bouwverslag kom ik daarover de volgende tekst tegen:
I made an 1/8" deep slot for the vertical fin to set in as it simply attaches to the top of the fuselage with no additional support.
Daarbij hoort de volgende foto (niet van mij dus):
normal_Slot_for_rudder.jpg

(bron: Marty J. King)
 
Laatst bewerkt:
Loopt de draadrichting van het kielvlak goed? Als het kielvlak nu een flinke tik op z'n kop krijgt dat breekt het af. Gebruikelijk loopt de draadrichting van een klielvlak vertikaal.
 
Loopt de draadrichting van het kielvlak goed? Als het kielvlak nu een flinke tik op z'n kop krijgt dat breekt het af. Gebruikelijk loopt de draadrichting van een klielvlak vertikaal.
Volgens de tekening is het kielvlak een plankje balsa met verticale draad van 6,35 mm (omgerekend). Ik heb het opgebouwd uit een plankje van 4 mm met verticale draad, aan beide zijden bekleed met balsa van 1,5 mm met horizontale draad...
 
Er zijn heel veel mogelijkheden hoe je dit had kunnen doen. De manier die jij hebt gekozen lijkt mij een heel bruikbare :cool:. Zou het gewoon zoals je het gemaakt hebt monteren, wel even controleren of hij niet te makkelijk kan ombuigen. Is dit wel het geval dan kun je er altijd nog een driehoekslatje langs lijmen. Vooralsnog lekker verdergaan op de ingeslagen weg, ziet er zoals altijd puik uit :zon:
 
Het probleem waar ik tegenaanloop is dat ik dan een stuk uit m'n motorschot moet gaan hakken. Ik hoef inderdaad niet 12-15 mm naar voren t.o.v. de 46 AX omdat de regelnaald boven de aluminium plaat kan vallen. Maar dat helpt me maar 3 mm. Nog steeds bijna 10 mm erbij, bij de 5 die ik al had. Dus wordt m'n toestel 15 mm langer.

En natuurlijk, dat is geen ramp. Maar als ik die regelnaald gewoon eraf mag halen. En dan opzij mag monteren, of net achter het schot. Dat zou ik toch prettiger vinden... Dan heb ik toch m'n best gedaan om 'm in de buurt van het origineel te houden.

Hoi weer een even kijken hoe het er aan toe gaat! Fraai zo te zien. Zeer fraai!
Oplossing SX 50 kan zijn... OS 50 SX Heli carterwand nemen. Ik heb die van mijn OS-46-FX ook aangepast. Heli achterwand genomen. Die zijn identiek... behalve de houder dan... die zit er bij de H niet op!

SX< >FX is niet uitwisselbaar. Andere constructie/maatvoering.
Zo ombebouwd tot het FXi/AX concept... onderdeelltjes overzees op de kop getikt. Hierbij uithoudertje/beugeltje + sproeierhuis van de 65 LA of 46 AX nemen. Daarmee kan je de naald omhoog steken, of het geheel zelfs aan de romp schroeven. Hoef je het originele onderdeel niet te slopen. Altijd beter!

Zal even kijken of een voorbeeldplaatje hier in de draad kan plakken.... alhier... hoop dat het een beetje helder is...

normal__DSC3423-LR2.jpg


De foto? Huh? Dan maar even zo... lukt niet via
!?
Oja url... ging via eigenschappen... hèhè

Hier nog even een voor het archief... Ebay plaatje van de Kwik Fli III van Top Flite. Op RC-Universe was er sprake van dat de Graupner de beste kit ooit was. Uitleg, voorbewerkt materiaal, hout en bouwwijze...
De langere kabine zorgt voor een betere meskantvlucht...

60a1_1.JPG


Ik weet niet of de kabines speciaal diepgetrokken werden. Kan ook gewoon een 'stock' onderdeel zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing SX 50 kan zijn... OS 50 SX Heli carterwand nemen. Ik heb die van mijn OS-46-FX ook aangepast. Heli achterwand genomen. Die zijn identiek... behalve de houder dan... die zit er bij de H niet op!

SX< >FX is niet uitwisselbaar. Andere constructie/maatvoering.
Zo ombebouwd tot het FXi/AX concept... onderdeelltjes overzees op de kop getikt. Hierbij uithoudertje/beugeltje + sproeierhuis van de 65 LA of 46 AX nemen. Daarmee kan je de naald omhoog steken, of het geheel zelfs aan de romp schroeven. Hoef je het originele onderdeel niet te slopen. Altijd beter!

Zal even kijken of een voorbeeldplaatje hier in de draad kan plakken.... alhier... hoop dat het een beetje helder is...
Hee, dat ziet eruit als een goed plan.

Het lijkt erop dat ik dit onderdeel moet zien bestellen als vervanging van mijn carterplaat: Cover Plate .50 SX-H.
En dan nog een losse sproerunit op de kop tikken. Moet kunnen! Of een ander carburateurtje erop prikken met een geintegreerde sproeiernaald.

Mocht iemand nog een onbruikbare .50 SX-H hebben liggen, waarvan carterplaat en carburateur bruikbaar zijn, dan houd ik me aanbevolen! :D
 
Je had toch al een oplossing in de vorm van het eraf slijpen van het de naald?

Gewoon de naad van het carterdeksel afslijpen, gaatje in uitstekende gedeelte boren en naald op plek schroeven waarje 'm wil. Gaat echt prima. Heeft als voordeel dat je naald helemaal niet meer met je motor verbonden is en dus niet trilt.

Op m'n Alliance heb ik een 3M Mintor 170 staan, die wordt zelfs met losse naald geleverd. Ik heb ook nog een reserve OS-140RX liggen waar de naald ooit van het carterhuis is afgebroken (zat er ook permanent aan vast) en die heeft ook altijd prima gelopen met de naald gewoon ergens los neergeschroefd..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top