Mig 15 Composite ARF; hij vliegt!

De bovenkant van de Mig werd oorspronkelijk afgesloten door twee kappen, een grote met de cockpit en een kleintje op de neus, met een snelsluiting.
Die grote zou dan met 6 boutjes op de romp geschroefd worden.

Mig15-067.jpg


Dit leek me niet zo handig omdat je dan niet zo snel bij de motor kan komen,

Mig15-054.jpg


Dus de boel maar op een strategisch plekje gedeeld,

Mig15-055.jpg


en voorzien van een snelsluiting zodat 'ie met één handbeweging te openen is

P1000143.JPG


In deze ruimte kan ik mooi de batterijen, een aansluitingen voor perslucht en laadkabels + schakelaars kwijt,

Mig15-062.jpg


De kap met het cockip gedeelte is gemonteerd met vier van deze schroeven, da's trouwens weer en heel verhaal om die precies op de goede plek te krijgen zodanig dat bij het stevig aandraaien de kap niet gaat kieren....

Mig15-061.jpg


Die snelsluitingen zijn gewoon die standaard cockpit sluitingen, niet speciaal iets voor jets ofzo....

Mig15-058.jpg


Uit de cockpit kap zelf moest nog het materiaal verwijderd worden waar de beglazing in komt, dit keer wel de Dremel gebruikt:yes: dat ging best wel snel,
de stukken die eruit kwamen zijn zorgvuldig bewaard,

Mig15-060.jpg


daar kan je namelijk prima kleine afdek luikjes van maken die hier en daar op de kist zitten,

Mig15-066.jpg


daar heb ik deze heeeele kleine schroefjes van Mick Reeves voor gebruikt,
echt klein dus hè?

Mig15-063.jpg


gr.

Frank
 
De wieldeuren voor het neuswiel zijn met een Dremel uitgeslepen, door de beweging die ze maken,
en de vorm van de romp is hier wel rondom een spleet nodig.
Sequence: deuren open, neuswiel naar buiten en locked, wieldeuren blijven open (in de volgorde hoop ik...)

normal_Mig15-047.jpg

normal_Mig15-050.jpg

normal_Mig15-051.jpg


Het voorste spant dat ingelijmd moest worden voor het neuswiel klopte niet, dat wist ik via RC Universe,
die was nog afgestemd op het originele landingsgestel, het nieuwe, door Intairco ontworpen, landingsgestel heeft
een heel andere hoek, de blauwe balpen lijnen geven de oorspronkelijke plek aan,
en daarboven de beide dwarsliggers ingelijmd op hun nieuwe plek; veel vlakker dus.
Je moet het maar weten vóór het inlijmen van het spant......,
De luchtcilinders zijn van Robart, besteld bij Philip Avonds,
Die cilinders worden zo afgesteld dat in de stand uit de wieldeuren in de goede stand staan, de stand in maakt
niet zoveel uit zolang er maar de volledige luchtdruk op staat zodat ze tijdens het vliegen goed gesloten blijven,

Mig15-049.jpg


Voor de wieldeur scharnieren worden gewone stiftscharnieren van Robart gebruikt, simpel, stevig en werkt prima!
Wel ff netjes uitmeten en uitlijnen die boel zodat de wieldeuren netjes sluiten,

Mig15-052.jpg


Dit gat hier,

Mig15-053.jpg


is nodig om ruimte geven voor de wielpoot, in het echt zit daar nog een klep die de boel netjes afsluit maar daar heb ik niet zo'n zin in om dat na te maken.....:mrgreen:

Mig15-045.jpg


De neuswielservo is op z'n kant gemonteerd,

P1000122.JPG


de kabels lopen door 90gr omgebogen messing pijpjes naar de wielpoot,

P1000126.JPG


Als servo's heb ik de digitale types van Hitec gekozen,
persoonlijk moet het me van het hart dat ik het absoluut onvoorstelbaar vind
dat bijvoorbeeld zo'n HS5625 bij Quartel 62.95 kost en bij Hobbydirekt Modellbau 45.95 !!!
17 euro's verschil per servo!!! (en dan had ik er voor de Mig 8 nodig)! met één mailtje naar duitsland bespaar je zomaar 136 euro's
(nog wel 15 euro verzendkosten aftrekken maar toch).
een paar euro's verschil kan ik me wel voorstellen, maar zoveel?

Maar goed da's weer en andere discussie; het loont de moeite om ff wat verder te kijken,

gr,

Frank
 
't Is waarlijk watertanden en smullen. :p

Montage van de servo om het neuswiel te besturen: heb ik exact zo gedaan bij m'n C-130 (hoe zou het daar toch mee zijn? Zal 'm eens vragen).

Eén ding valt me op: van wat voor materiaal heb je toch die 'horntjes' / hevels (hoe heten die dingen), die aan de neusdeurtjes vastzitten en die door die cylinders bediend worden, gemaakt? :confused:

Is dat echt wat ik denk dat het is? :o


jan.
 
KANONE Frank!

E.e.a. verklaart waarom het relatief 'zo stil' was vanuit jouw kant op het forum de afgelopen maanden :D
Zoals Jan al zegt: om te watertanden zo mooi! :banana:

Groeten, Ralf
 
Eén ding valt me op: van wat voor materiaal heb je toch die 'horntjes' / hevels (hoe heten die dingen), die aan de neusdeurtjes vastzitten en die door die cylinders bediend worden, gemaakt? :confused:
Is dat echt wat ik denk dat het is? :o

Jan ik weet niet wat jij denkt wat het is maar het is Novotex (zoals het in duitsland genoemd word: TC) of Tufnol (zoals het in engeland genoemd word)
Dit is een Fenol geimpregeneerd textiel weefsel dat zelflagerende eigenschappen heeft,
niet te verwarren met Pertinax hetgeen een Fenol geimpregneerd papier weefsel is en voor dit doel niet geschikt.
En ook is het geen printplaat materiaal wat al helemaal niet geschikt is omdat het glasgevuld is; als je daar een kwiklink inhangt slijt het gat snel uit, (of je moet er een kogellink op schroeven) :teacher:

Frank
 
Jan ik weet niet wat jij denkt wat het is

De zijkant van het materiaal waar je op de foto tegenaan kijkt, lijkt sprekend op de onderkant van een soort zacht board-achtig materiaal, plm. 3 mm. dik, waar mijn vader plm. 45 jaar geleden een mooie foto op plakte, en dan met de figuurzaag helemaal aan stukken zaagde. :p

Dan had je een puzzel, en die herinner ik me goed. :D

Maar dat is het gelukkig dus niet; kon ik me eigenlijk ook al niet voorstellen . . . :oops:


jan.
 
Ik bedacht me net, je zou, als je dat zou willen, dat gat voor de wielpoot ook kunnen bedekken door het 'klepje' gewoon vast te maken aan de twee andere kleppen.
Voordeel is dat het afgesloten zou zijn wanneer de kleppen gesloten zou zijn, maar ja, dan zit dat vormpje wel vast aan die andere kleppen, en dat is waarschijnlijk ongewenst.
Maar ik dacht dat ik het toch even zou delen...

Groetjes,
Kim
 
Wat een kist, wat een bouwer...
Heb toevallig dat ene plaatje van die MiG als bureaublad :-)

Knap hoe je het met de hand hebt uitgesneden...

Ga je volgen!
 
door het 'klepje' gewoon vast te maken aan de twee andere kleppen.

En bedankt Kim, breng je me toch weer aan het denken.... da's inderdaad een makkelijke oplossing hmmmm... van het weekend eens bekijken, misschien iets met een veertje en een kabeltje naar de wielpoot dat zodra het neuswiel naar buiten draait het draadje het klepje open trekt...


Nog ff het staartstuk, die wordt op een carbon pen geschoven en met een bout geborgd, is dus demontabel voor transport maar ik denk niet dat dat nodig is,

Mig15-044~0.jpg


De hoogteroeren worden ieder aangedreven door een HS5245, mooi kompakt en toch sterk,

P1000133.JPG


En het allermooiste van die digitale Hitec servo's is dat je ze kan programmeren!
In dit geval moet bijvoorbeeld één van de servo's reversed worden, zó gebeurd, en geen extra stukje electronica nodig!
Tevens kan je de middenstand wijzigen, de 'breedte'van het neutraalpunt, de slag, snelheid!, failsafe etc. heel makkelijk allemaal!

P1000130.JPG


gr.

Frank
 
De luchtcilinders zijn van Robart, besteld bij Philip Avonds,
Die cilinders worden zo afgesteld dat in de stand uit de wieldeuren in de goede stand staan, de stand in maakt
niet zoveel uit zolang er maar de volledige luchtdruk op staat zodat ze tijdens het vliegen goed gesloten blijven,

Mig15-049.jpg

Hey Frank, wat die "in" positie betrefd, beetje mee oppassen. Ik heb dezelfde van Philip en dezelfde filosofie bij mijn F16 deuren. Na verloop van tijd werden de deuren steeds krommer getrokken in retracted positie en pasten ze uiteindelijk steeds slechter (cilinder druk in kombinatie met hete zomerdag....) . Uiteindelijk het cilinder asje voorzien van een doorzichtig pijpje om de slag te beperken, zie foto hieronder.

Just a thought.....;-)

Grtz,
Gerald

Wieldeur.jpg
 
Zoals eerder vermeld zoek ik voor de Mig ook nog een goeie 1:5 jet piloot uit de jaren 50.
Die zijn niet te vinden :confused:, dus misschien maar zelf iets proberen.
Mijn oog viel op Aces of Iron , die hadden een leuke pop en ik kreeg een idee,
dus vorige week er twee besteld; afgelopen vrijdag in huis. (betaald met Paypal, ideaal hoor.):

cool nietwaar?

Mig15-080.jpg


Mijn idee was; als ik nu die rare bollen aan beide kanten wegschuur

Mig15-081.jpg


En het vizier erafsloop, want die hadden ze toen nog niet :nooo:;

Mig15-082.jpg


En met een beetje opvullen met epoxy, dan kom ik al een eind in de richting,

Mig15-083.jpg


Moet ik alleen nog een losse vliegbril/goggles maken en dan is het manneke al aardig op weg......(En dan ook nog wat armpjes en beentjes erbij aanknoeien:mrgreen:)

Mig15-086.jpg


't is nog niet helemaal naar mijn zin maar je moet wat proberen nietwaar?

Frank
 
Frank die groene stekker verbindingen waar jij je servo`s mee aansluit Hoe heten die ?
en waar zijn die te krijgen.
heb daar 1 van nodig voor mijn Fw190 maar kan ze nergens vinden..
 
rick van wat ik zie zijn het gewoon mpx hoogstroom stekkers te koop bij quartel en hangar dus ik denk ook wel bij een modelzaak bij jou in de buurd
 
piloot

Hoi Frank
Eigenlijk klopt die helm zoals je hem nu hebt ook niet. In die tijd (Korea) hadden de chinese- en ook de russische piloten leren vliegkapjes , zoals in W.O.II.
Dit moet je niet zien als kritiek hoor,maar ik heb de MiG 15 vroeger (in m'n Ypenburg tijd)als ducted fan kist gemaakt (dus ook veel info er over verzameld)en later met een vliegmaat ook als
turbine kist ,(een 2 meter kist)dat was een prototype van iemand uit Engeland. Die is verkocht voordat we ermee gevlogen hebben.
Maar nogmaals ,geen kritiek.
Het is een sublieme kist en nog altijd een van mijn favorieten.

Groeten en tot ziens, Lex.
 
Hoi Frank,
Even een vraagje over het rudder, is dat in twee delen?
Hoe ga je dat aansturen? Zit er in het bovenste deel ook een rudderservo?
 
Frank die groene stekker verbindingen waar jij je servo`s mee aansluit Hoe heten die ?

Rick, dat zijn inderdaad de standaard Multiplex hoogstroom stekkers, een beetje modelbouwzaak heeft die beslist!

Hoi Frank
Eigenlijk klopt die helm zoals je hem nu hebt ook niet. In die tijd (Korea) hadden de chinese- en ook de russische piloten leren vliegkapjes

Lex je hebt absoluut gelijk, aan leren helmpjes wil ik me niet eens wagen,
als een standaard jaren 50 jet piloot 1:5 al zo moeilijk te krijgen is durf ik niet eens te denken aan de russische leren versie.:nooo:
Je kunt natuurlijk alles wel zelf maken maar hier ligt voor de grens zo'n beetje,
Ik doe maar net of het een buitgemaakte Mig is met een amerikaanse vlieger :rolling:

Hoi Frank,
Even een vraagje over het rudder, is dat in twee delen?
Hoe ga je dat aansturen? Zit er in het bovenste deel ook een rudderservo?

Robke, omdat het onderste rudderdeel in de praktijk al meer dan voldoende effect geeft is het bovenste deel gewoon star in de fin verlijmd, en beweegt dus niet mee.... makkelijk om zo het aansturingsprobleem te omzeilen nietwaar?

Groet,

Frank
 
Back
Top