Bouwverslag Smit Nederland (Snoerke)

Hoi Frederik, ik heb je restauratieverslag al veelvuldig bekeken, een aantal foto's ook lokaal opgeslagen voor latere referentie, mooi werk!!

Ben zelf alleen nog niet zo handig + weet nog niet zo goed wat er allemaal te koop is in de diverse modelbouwwinkels. Kortom, 't leer- en bouwproces gaat maar langzaam ;)

Maar bedankt voor je berichtje!


Bouwverslag Smit Nederland (RC)
 
Ben weer wat verder, het gaat echter gestaag. Eén schoorsteen zit half in elkaar en ik heb een soort beugel voor de rookgenerator ingelijmd. Met een rubberen ring van een verknipte fietsband wil ik de overgang naar de koperpijp maken.

Wat ik na 5 weken knutselen merk, is dat je steeds handiger wordt met allerlei zaken. En dat een mooie afwerking met een kwast niet altijd makkelijk is! Het begint nu toch wel te kriebelen om een airbrush te proberen/ evt. zelfs aan te schaffen!

Foto's op: Bouwverslag Smit Nederland (RC)
 
Beste mensen, ik zou graag wat foto's in dit verslag plaatsen, dat bladert en bekijkt een stuk makkelijker dan via mijn externe site. Echter, op foto.modelbouwforum.nl ontbreekt het "registreer" knopje. Hierover heb ik al een vraag gesteld drie weken geleden, maar nog geen reactie gehad.

Daarom hier een poging. Wie kan mij hiermee verder helpen??
 
Hallo Snoerke,

ben je een vriend van het forum? Dan zou je makkelijk moeten kunnen uploaden op het foto gedeelte via het forum. Er staat daar Forum-Foto upload(voor vrienden), en als je daarop klikt krijg je een mogelijkheid voor uploaden.

VrGr,

Theo
 
Dag Theo,

Wat houdt "vriend van het forum" precies in? Is er onderscheid tussen geregistreerde mensen en vrienden? Want ik had de FAQ over foto's plaatsen gelezen, waarin staat dat men zich kan registreren bij foto.modelbouwforum.nl, echter de daarin vertoonde schermafbeelding komt niet meer overeen met wat ik zie op die pagina...
 
Gewoon via imageshack, via bladeren je foto opzoeken, als je de foto geselecteerd heb op de button "host it" drukken.
Hierna de onderste link kopieren, weer terug naar je eigen berichten scherm, hier kiezen voor "Figuur invoegen" en hier dan de gekopieerde link invoegen.

Let wel even op de maximale fotogroote voor het forum
 
Hallo Snoerke,

zie deze link voor details:
http://www.modelbouwforum.nl/vrienden/nieuwvriend.html

Anders moet je het waarschijnlijk via imageshack of een eigen server doen, of Roel of een andere mod een mail sturen.

VrGr,


Theo Baarslag

Dag Theo,

Wat houdt "vriend van het forum" precies in? Is er onderscheid tussen geregistreerde mensen en vrienden? Want ik had de FAQ over foto's plaatsen gelezen, waarin staat dat men zich kan registreren bij foto.modelbouwforum.nl, echter de daarin vertoonde schermafbeelding komt niet meer overeen met wat ik zie op die pagina...
 
Bedankt voor de link, Theo. Had zelf eerder gezocht, maar nog niet gevonden.

Vriend worden is het overwegen waard, ik ga ook even de Imageshack optie bekijken. Idem voor naar mijn eigen site linken.
 
Het is gelukt!! Hieronder enkele foto's van het bouw- en schilderproces:

Huidige stand van zaken mbt de opbouw. Schoorsteen geplaatst voor 't idee
Closeup opbouw.jpg


Het dekhuis moet nog worden afgelakt, maar ik heb nog geen goede witte en dekkende verf. Revell/ Humbrol gaat niet lekker, wie kan me iets aanbevelen?
Closeup upbouw voor.jpg


Close-up van de zijkant met de deuren erop
Closeup deuren.jpg


Plaatsen van de railing voor de verschansing
Closeup railing.jpg


Dekhuis + schoorsteen gezien vanaf achterdek
Overzicht vanaf achterdek.jpg


Een heel werk om alle delen weer uit te snijden, ze zijn ahw verlijmd door het lakken
Stuurhut stuk lijmen 1.jpg


Hier zie je de kozijnen er inmiddels inzitten
Stuurhut kozijnen erin.jpg


En weer een stukje verder:
Stuurhut kozijnen 1.jpg


Haaks op elkaar lijmen van de schoorsteendelen mbv een hulphoutje en klemmen
Binnenkant schoorsteen.jpg


Na veel pielen en proberen heb ik de Graupner rookgenerator bovenin geplaatst en er een stukje koperbuis op gesoldeerd. Dat ging vrij goed zolang je maar snel genoeg bent. Eerst had ik een langere buis, zoals Danny met zijn Walcheren liet zien. De rook wil echter niet goed omhoog, dus de verlenging van de pijp moet zo kort mogelijk zijn
Puzzelen rookgenerator 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een update:

- Ik wacht nog op lampjes en bedrading die ik heb besteld zodat ik verder kan met de schoorstenen, maar dit alles komt spoedig binnen (levertijd 4 weken).
- De bestelde Robbe F14 zender met 12+2 multiswitch en 2 Rookie 20's is wel binnen.
- Het bouwen heeft een beetje stilgelegen door mijn werk, dus nog geen noemenswaardige updates.


Graag wil ik jullie vragen naar wat technische zaken. Met name ben ik zoekende naar de juiste electronica omtrent:

- het opladen van de accu's in de boot zonder deze te verwijderen. Er moet dan geloof ik een diode tussen. Wie heeft hierover meer info?

- de Decaperm motoren draaien op 12V, de verlichting op 6V. Kan de ontvanger + servo's z'n stroom via de Rookies krijgen? Of is er een aparte accu nodig?

- indien losse ontvangeraccu nodig, heeft iemand idee welk bestelnummer de Robbe-stekkers hebben die in de aan/uit schakelaar passen? En waarom heeft deze schakelaar 2 stekkers aan 1 kant (het bestelnummer staat niet op de pakbon helaas, dus kan het niet nazoeken). Zie ook foto.

De betreffende ontvangerschakelaar
Schakelaar ontvanger.jpg



De F14 zender + toebehoren
Robbe F14.jpg
 
Wat er al niet in een dag kan gebeuren en worden geleerd! Vanavond heb ik wat stekkers en draden gekocht en ben aan 't solderen geweest.

- De 2 vaarregelaars (Rookie 20) zijn geïnstalleerd en werken onafhankelijk met een speciale "haven-schakelaar" op de zender. Via het BEC systeem geven ze voeding aan de ontvanger, dit werkt prima.

- Op aanraden van iemand zit er nu een mooie stekker tussen de accu en de Rookies, maar aan/uit zetten vraagt beide stekkers los te trekken! Dit is niet handig, dus ik ga op zoek naar een robuuste 3-wegschakelaar. Met stand aan/uit/laden. Dan hoef ik ook geen stekkers meer te wisselen. Tips zijn welkom.

- De meegeleverde ontvanger aan/uit schakelaar blijkt ook geschikt te zijn voor 't laden, wat ik hierboven met de motoren ook wil gaan maken. Deze ga ik gebruiken als voeding voor de Multiswitch en lampjes daaraan gekoppeld.


Tot slot: het netjes wegwerken van de bedrading is niet makkelijk! Bij mij ligt dat vooral aan 't feit dat er geen vastgesteld strak plan is. Ben a.h.w. nog op ontdekkingsreis. :bday:


Tot slot nog een paar foto's:

Solderen motorplug.jpg


Fatsoeneren accudraden.jpg


Draden op accu gesoldeerd.jpg


Close up motor accu rookie.jpg


Close up multiswitch ontvanger.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ha Snoerke,

even over de ontvangerschakelaar:
de rode stekker gaat in de ontvanger, de contra stekker gebruik je om de batterij op aan te sluiten. Met de schakelaar in de OFF positie kun je dan de batterij opladen door de oplader op de overgebleven stekker aan te sluiten, met de schakelaar op ON voedt de batterij de ontvanger.

EDIT: zie nu pas dat het meeste hiervan mosterd na de maaltijd is. Sorry :-)

Het stekkersysteem is Robbe/Futaba volgens mij, het bestelnummer bij Conrad daarvan is 223995 - 89.


Groeten,

Theo
 
Een tip die ik gekregen heb.. Die tamiya stekkertjes vervangen voor goudstekkers.. Bij een blokkerende motor verbranden die tamiya stekkertjes namelijk direct.. met goudstekkers heb je daar geen last van :wink:
 
Bij een blokkerende motor verbranden die tamiya stekkertjes namelijk direct.. met goudstekkers heb je daar geen last van

Dit heeft alles te maken met contact overgang ( overgangsweerstand zo gezegt ) En dan maakt het niet zo veel uit of de contacten van goud zijn of verzilverd koper. Het moet een goede strakke verbinding vormen als er maar 1 pootje gaat jutteren en dan met gelijkstroom brand het onder je handen weg ( de gelijkstroom heeft namelijk de onhebbelijkheid in stand te willen blijven als ze onder breekt. dan krijg je een vlamboog en dat vormt een soort van plasmaboog waardoor je geleidend materiaal als sneeuw voor de zon verdampt ) ;) kortom ik denk niet dat boven genoemde stekkertjes van Tamiya per defenitie slecht zijn.

Heel even een klein uitstapje maar als voorbeeld hier schade aan een schakelaar door het blijven staan van een vlamboog en dit is verzilverdkoper en enkele cm wat dan zo maar weg smelt door dat er bv een slecht contact wordt gemaakt binnen enkele seconde.

snelschak5.jpg


Gr Martin :D
 
Laatst bewerkt:
Tot slot: het netjes wegwerken van de bedrading is niet makkelijk! Bij mij ligt dat vooral aan 't feit dat er geen vastgesteld strak plan is. Ben a.h.w. nog op ontdekkingsreis. :bday:







Close up motor accu rookie.jpg


[/quote]




Er is alleen een paar dingen wat ik mis. Zekeringen!!!
Of zie ik die niet, kan je een hoop ellende bespaaren.
 
Dag allen,

Bedankt voor de feedback. Even reagerend op jullie:

- die witte (contra)pluggen (zijn dat de Tamiya's?) raden jullie af? Als alternatief dacht ik deze week nog erover alles te solderen, een 2-weg (3-weg?) schakelaar ertussen te zetten icm een laadplug. Dus alles lekker vast, geen vlamboogangsten (die ik nu heb gekregen). Dit komt dan op de plaats van de servo, die naar achteren gaat.

- een zekering zit er niet tussen, dat heb je goed gezien. Van de modelbouwwinkel had ik te horen gekregen dat die meestal pas doorbranden als 't te laat is. Er moet gedurende een bepaalde tijd stroom doorheen alvorens de zekering zal doorbranden. Hoe zijn jullie ervaringen? Zelf ben ik er te weinig in thuis. En als je een glaszekering neemt, gaat die dan niet door bij 't eerste 't beste stuk riet in de schroef?

Groeten,
Snoerke
 
Zeker beide motoren.. Valt 1 motor uit heb je de ander nog.. Maak dan tenslotte een bakje met zekeringen in je boot.. Raak je ze nooit kwijt :wink:
 
Botter, terwijl je reageerde was ik een stroomschema aan 't uittekenen, maar heb na het scannen met rood aangegeven wat jij bedoelt (denk ik). Waar ik de zekering aanvankelijk had getekend, heeft volgens mij geen zin.

Is een zekering tussen laadplug en accu noodzakelijk? De laders zijn toch slim genoeg?

En wordt een schakelaar op de plus, min of beide gezet?

--> ter aanvulling (achteraf): het zijn Rookie 20's, dus die trekken gezamenlijk maximaal 40A. Als het veilig moet zijn, kan ik daar beter één van 20A tussen zetten, of beide Rookies apart zekeren. Al met al een hele klus. Morgen maar eens langs de hobbyzaak om te zien welke zekeringen en -houdertjes ze hebben. (en ik had die pluggen zo mooi gesoldeerd....


Zekeringen 1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja dat bedoel ik.. en dan zekeren op 5 amphere denk ik als de motoren 3.5 trekken.. Zeker je regelaars ook nog even.. Misschien dat het niet nodig is .. Maar ze kunnen er beter zitten.. Straks gaat het wel een keer mis bij de regelaars en dan heb je de regelaars naar de kl*te..
 
Dag allen,

Weer een update met enkele foto's. Heb verder eens wat plamuur (Putty) gebruikt en moet zeggen dat ik ervan zeer gecharmeerd ben. Tot op heden wilde ik alles zo goed mogelijk schuren en lijmen, maar met die plamuur werk je alles 'schandelijke plekjes' mooi weg! LOL


Kleine lampjes die aan de buitenkant van de stuurhut komen. Waarom er een weerstand tussenmoet, weet ik niet. Voltage: 6V.
Zijlampje.jpg


Even 'proberen' hoe e.e.a. eruit komt te zien.
Stuurhut probeersel 1.jpg


Dit zijn de 13mm schijnwerpers die op de schoorstenen komen. Heb ze van binnen met een zilver-kleurig verf geschilderd.
Schijnwerper close-up.jpg


Niet helemaal scherp, maar hier de beide schijnwerpers. Bij de linker heb ik met een hete naald 2 gaatjes gebrand om de pootjes van de lampjes door te kunnen steken. Moet nog even zien hoe en waar ik ze aan een stroomdraad soldeer.
Schijnwerper 1.jpg


Nu de schijnwerpers er zijn, kan 1 schoorsteen dicht. Heb de stroomvoorziening opgenomen dmv een draad die eruit steekt. Via de andere schoorsteen gaat de stroom voor de mastlampen lopen. Moet echter eerst een 2e Graupner rookgenerator gaan bestellen alvorens met de 2e schoorsteen te beginnen.
Schoorsteen dicht.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top