F4U Corsair in bestelling

Pakket is onderweg,
Zie....
1-Apr-2008 Hong Kong Item posted and is being processed.
1-Apr-2008 Hong Kong In transit.
1-Apr-2008 Hong Kong Processed for departure.

Dus nu maar afwachten... wordt vervolgd.

Frans
Laatste status.......
5-Apr-2008 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 5-Apr-2008
9-Apr-2008 Netherlands Arrived and is being processed.
9-Apr-2008 Netherlands Pending customs inspection.
11-Apr-2008 Netherlands In transit. ... Yesssssssss

Frans....
 
De F4U Corsair is binnen, vlug een paar plaatjes

Zo na bijna twee maanden is het dan zover, de F4U Corsair is binnen.
Gelukkig geen schade oid... ziet er prima uit... het mooiste .. GEEN invoer rechten!!! :lol:

Even snel een paar plaatjes geschoten...details komen nog...

f4u_11.jpg


f4u_21.jpg


f4u_31.jpg


f4u_41.jpg


f4u_51.jpg


f4u_61.jpg
 
Hoi Frans,

eindelijk ... :D.

Mooi dat ie zonder financiele & materiele schade is aangekomen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de gemonteerde motor en electronica. Ik zag al een vel met Turnigy stickers erbij zitten. Maak je daar ook detailfoto's van ?

Veel plezier met assembleren en daarna vliegen !

Grtz,
Menno
 
Paar plaatjes van de montage..

Vandaag de F4U gemonteerd... en tegen een paar kleine dingen aangelopen:
Zo pasten de connectoren van de Servo's en ESC niet, ik moest ze een voor een afvijlen.. is verder wel gelukt.
plug1.jpg


Eerst even de plugjes aan de accu en ESC vervangen... zodat deze mijn configuratie van de helicopter accu's en de lader hebben.
Ben niet helemaal content met de batterij bevestiging, een grotere accu plaatsen heeft nog wel wat om het lijf.

asm_1.jpg

Nieuwe plugjes en de R700 ontvanger op de achtergrond.

Zo was het plaatsen van de verticalevin + richtingroer niet heel erg simpel... gewoon even de tijd nemen en wat overtollige verf weghalen.

asm_2.jpg


asm_3.jpg


Montage van het hoogteroer...
asm_4.jpg


De trim op 0 gezet middels het aanpassen van de linklengte, 1,5 lag korter maken.

asm_5.jpg


Omdat ik met flaprons wil vliegen moest ik de aansturing van de ailerons aanpassen, deze werd door een kanaal aangestuurd.

mod_1.jpg


Dus heb ik de kabels verlengd en elke servo voorzien van zijn eigen connector,ik had nog een setje oude Heli servo's liggen, daar de stekkertjes maar vanaf gehaald... recycling :lol:
Nu kan ik de ailerons mixen... flaprons op 15% in gesteld.. bij wijze van proef.

Zo ziet ze er nu uit...
plane_1.jpg


plane_2.jpg


plane_4.jpg


Als schoonheids foutje, de verticalvin heeft een kleine 3mm ruimte...

tail_1.jpg


Alle functies getest met de radio... trims afgesteld met de SUB trim...
- max uitslag roer 75%
- Elevator 100%
- Ailerons 65%

Vandaag ook even de motor laten lopen... wow wat een power... en geruisloos... mooi hoor.
Nu maar even een moment uitzoeken voor de eerste maiden.
Frans
 
Laatst bewerkt:
Had nog een dagje vrij... maar wat schilder werk gedaan

Gezien het feit dat het hier nog erg nat en winderig heb ik maar besloten om wat puntjes op de i te zetten en de prop + motor maar een tipje verf te geven..

Zie het resultaat... ( heb de prop cap nog niet gemonteerd ...verf moet eerst drogen)

paint_1.jpg


paint_2.jpg


paint_3.jpg


paint_4.jpg


paint_5.jpg
 
Hee Frans,

je maakt 'm toch niet zo mooi dat ie uiteindelijk in een vitrine beland he :rolleyes: ?

Wanneer heb je de maidenvlucht gepland ?

Grtz,
Menno
 
Hee,

hier heb je nog een leuk linkje maar flink wat detail-foto's.
Kan je zien of je nog wat details kan vinden om je kistje een beetje "schaal" af te werken ;).

Vought F4U Corsair Photo Walk Around

Ik denk dat je wel een paar extra servo's nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen ... :D
kzoo_f4u_03.jpg


Succes !

Grtz,
Menno
 
Hee Frans,

je maakt 'm toch niet zo mooi dat ie uiteindelijk in een vitrine beland he :rolleyes: ?

Wanneer heb je de maidenvlucht gepland ?

Grtz,
Menno

He menno, bedankt voor de link... zie net dat onze berichtjes elkaar gekruist hebben.. grappig..

Tja is ook een mogelijkheid... nee het is toch echt de bedoeling dat ik ga vliegen met die kist. maar wil dat wel op een geschikt moment gaan doen... Momenteel waait het niet hard maar alles is erg zompig hier in het Oosten.

Ben nu al een aantal uur bezig de accu gebalanced te krijgen... maar wil niet echt vlotten.
Ik heb een professioneel setje van Robbe maar op een of andere manier kan ik de accu niet laden tot het moment dan de balancer zegt dat ie okay is. Heb inmiddels de accu ook al eens via de balancer ontladen en weer geladen... maar bood ook geen soelaas. Dan maar op de hardhandige wijze... :lol:
Ik zal die accu eerst maar eens flink op z'n donder geven kijken of ze dan wil balancen.

Frans.

PS.
Heb een paar testjes gezien waarbij de accu bijna 200W moest leveren met de Turnigy BL motor (25 Amp ESC) en 3 blads prop.
Gisteren de motor maar eens lekker laten spinnen... wow wat een trust .. bij 90% power moet je al aardig aan de kist gaan hangen anders ben je haar wel kwijt :lol:

Alle NUL punten van de servo's gecontroleerd en middels sub trim goed gezet, zie nu wel het voordeel in van een iets duurdere zender, blij dat ik een extra Ch gebruikt heb voor de ailerons.. kan ze nu onafhankelijk van elkaar via de zender calibreren en op NUL zetten. Hoef ik niet met de linkjes te klooien.
Ik heb wat rudder mix ingesteld op de ailerons niet veel hoor een paar % .. Het zou mij benieuwen of ik daar last van heb met het maken van horizontale roll's.. anders is het ook zo weer weg geprogarmeerd..
Maximale rudder uitslag op 65% gezet..moet naar mijn mening voldoende zijn... Offfff anders wordt mijn veld te klein.
Rudder kan u +/- 25 graden uitslaan moet toch voldoende zijn??? Ben ook maar een beginneling ...
Hoogteroer wel middels de link op NUL gezet.. deze kan nu maximaal 40 graden op en neer (20 gradenl) Als ik daar meer uitslag wil moet ik de link een gaatje verzetten... ook hier verder geen ervaring mee..
Misschien dat er iemand is die mij wat tips kan geven... er zal wellicht een bepaalde verhouding zijn lengte romp en verstelling van de roeren.
 
Laatst bewerkt:
Hee,

hier heb je nog een leuk linkje maar flink wat detail-foto's.
Kan je zien of je nog wat details kan vinden om je kistje een beetje "schaal" af te werken ;).

Vought F4U Corsair Photo Walk Around

Ik denk dat je wel een paar extra servo's nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen ... :D


Succes !

Grtz,
Menno

Menno bedankt... leuk linkje... mooie plaatjes... Baal wel een beetje, ik zie dat ik op mijn prop de stickers verkeerd heb zitten... ben bang dat ik die er niet meer ga afkrijgen... Verder is mijn verf werk niet echt verkeerd... :lol:
Wat betreft het opklappen van de vleugels... er zijn schaal modellen die dat gewoon hebben... zoek maar eens op Youtube ... mooi hoor. Maar voor een foampie niet echt geschikt.
Ik heb haar nu even in de woonkamer staan... en hoe langer ik kijk de mooier ze wordt. Nog geen spijt dat ik haar gekocht heb.
Vandaag weer een filmpje gekeken, Matt Milton

Art Tech F4-U Corsair ARF Warbird...Video test flight reports added! - Page 54 - RC Groups

Groeten,
Frans

EDIT:
Menno, ik heb toch maar even de moeite genomen om de propstickers 90graden te draaien... is redelijk gelukt...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de ESC op een andere plek liggen

Gezien het feit dat er vanaf fabriek een extra gewicht in het toestel gelijmd zit en deze tijdens het transsport losgeraakt is ben ik op zoek geweest naar hoe ik deze situatie ga oplossen.
De ESC is eigenlijk een probleem, dat ding ligt gewoon los in het toestel en kan daardoor de COG behoorlijk beinvloeden.
Het gewicht wil ik niet meer in het toestel lijmen, eigenlijk wil ik met zo min mogelijk gewicht gaan vliegen.
Dus heb ik een plek gezocht voor de ESC om daarmee dan ook gelijk het COG punt weer te vinden.
Nu ik heb voor deze oplossing gekozen en met de stock 1300mA 20C accu gemonteerd is de kist na genoeg in balance .. en is ze een paar gram neuslastig. 'T is echt minimaal.
Dus wil ik het zo maar proberen.
Bijgaande wat foto's van de motormount en de herplaatsing van de ESC.

mmount_1.jpg

BL motor verwijderd...

mmount_2.jpg

Gemonteerde BL motor

mmount_3.jpg

Motormount inlc. ESC

mmount_4.jpg

Nog een keer maar dan vanuit een andere hoek gezien.

mmount_5.jpg

Een volledig overzicht van de motormount ESC en bedrading.

Op het RC forum zijn de commentaren verschillend aangaande mijn oplossing... Een van de commentaren was dat bij een nose crasch de ESC gelijk de eerste klap zou krijgen..
Maar als je goed naar de motormount kijkt zie je dat de ribben redelijk dik zijn en ik verwacht bij een nose crasch dat de firewall het begeeft.
De ESC heeft +/- 2cm ruimte richting de romp, waardoor ik verwacht dat deze toch wel instaat is om een crasch te overleven.
De draden zijn eigenlijk net te kort om de ESC achter het batterijen compartiment te monteren.
Blijft het feit dat ze dan los in de romp komt te liggen en daardoor ook het extra gewicht geplaatst moet worden!! Nu dat is ook niet wat je wil.
Ik denk dat elk voordeel zijn nadeel heeft maar dat geld ook andersom.. elk nadeel heeft ook wel zijn voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frans,

ik denk dat je voor een goede oplossing hebt gekozen.
Doordat de kist lichter is geworden zal de impact van een crash ook minder worden :D.

Wat betreft dat gewicht, dat loskomen heb ik al eens eerder in een draadje gelezen. Volgens mij op RCGroups (ben niet zeker), daar was er gelukkig geen schade door ontstaan.

Dat gewicht was al losgekomen tijdens transport, dus het schijnt wel een productieprobleempje te zijn ... :(

Kan je niet een leuk voorbeeld van een dummy motor vinden ? Ik vind dat de kist dat wel verdiend, zeker met jouw schaal-ambities :cool:.

Grtz,
Menno
 
Hoi Frans,

ik denk dat je voor een goede oplossing hebt gekozen.
Doordat de kist lichter is geworden zal de impact van een crash ook minder worden :D.

Wat betreft dat gewicht, dat loskomen heb ik al eens eerder in een draadje gelezen. Volgens mij op RCGroups (ben niet zeker), daar was er gelukkig geen schade door ontstaan.

Dat gewicht was al losgekomen tijdens transport, dus het schijnt wel een productieprobleempje te zijn ... :(

Kan je niet een leuk voorbeeld van een dummy motor vinden ? Ik vind dat de kist dat wel verdiend, zeker met jouw schaal-ambities :cool:.

Grtz,
Menno

Hoi Menno,
Ik zie dat dit draadje nog steeds volgt... :lol: Wat betreft de ESC ik laat hem daar voorlopig lekker zitten.
Klopt van dat gewicht, bij de meeste kisten was ie al tijdens het transport los gekomen, bij mij lag hij in de cockpit gelukkig geen schade.... Guy Heeft ook een F4U besteld.. ik hoop voorhem dat dit gewicht geen schade aanricht...
Wat betreft de dummy motor... mmmm die zit er standaard in alleen voor de foto's had ik hem er uit gelaten..

dummy_motor.jpg


Op deze foto had ik net de prop geverfd dus de propcone zit er nog niet op, op de achtergrond zie je de dummy stermotor, ook geschilderd waarbij de cilinders donker zilver zijn en de pijpen waar de stoterstangen door gaan glimmend zilver zijn.

Ik neem aan dat je dit bedoelde??...

Frans
 
Frans,

ziet er goed uit hoor.

Eigenlijk is zo'n kistje best voordelig, zeker als je ziet hoeveel details er al standaard aangebracht zijn.

Ik voel een maiden-vlucht aankomen ... :cool:

Grtz,
Menno
 
Frans,

ziet er goed uit hoor.

Eigenlijk is zo'n kistje best voordelig, zeker als je ziet hoeveel details er al standaard aangebracht zijn.

Ik voel een maiden-vlucht aankomen ... :cool:

Grtz,
Menno

Balen man... het waait hier als de pieten en met aller respect.. ik wil de maiden toch maar doen bij rustig weer... Zeker gezien het feit dat ik niet veel ervaring heb met vliegtuigen... al hoewel ik prima op de Sim vlieg,, ook als de kist recht op me af komt :lol:
Ik hoop dat het morgen wat rustiger is met de wind.. de regering is een dagje weg dus heb ik de tijd aan mij zelf... ga in ieder geval met de Heli vliegen, dat kan ik op het werk in de gymzaal doen.. de F4U gaat daar niet passen.... HA.
Vanavond nog even COG controleren moet 10,25" van de propcone zitten, maak even een soort van wip wap.. ik wil de kist een paar gram nose heavy hebben, misschien dat ik met een klein plasic zakje en wat visloodballetjes de zaak kan optimaliseren, zet dat zakje gewoon met klittenband fast.. Zo heb ik ook de ontvanger in de kist zitten... klittenband wat aan een kant gewoon plakt.. handig spul is dat.

Frans.
 
Laatst bewerkt:
Maiden uit moeten stellen

Gisteren naar het HEON vliegveld geweest met de gedachte om de Corsair haar maiden flight te geven... maar helaas.
Twee easy star gliders en nog een home made toestel gecrashed.. dus de kist maar aan de grond gehouden.
De windmeter gaf snelheden van 28km/u aan en gemiddeld 16km/u... nu dat vindt ik voor een on ervaren piloot toch wel wat te gortig.
Volgens de verwachtingen zou het in de loop van de week rustiger worden... dan maar een nieuwe poging wagen.
Inmiddels nog het COG punt kritisch bekeken en wat af gesteld...

Frans.
 
Back
Top