Stoommachientje van PM Research

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Archibald H., 4 apr 2008.

  1. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Eventjes de bouw van de Aurora onderbroken voor de bouw van een stoommachientje. Ben al lang geïnteresseerd in stoom. Men kan er veel over lezen maar in 't echt ervaren is toch nog iets anders. 'k Moet zeggen dat ik nu toch wel beter snap hoe zo'n machientje werkt. En aangezien de dollar nu laag staat is de aankoop van zo'n 'Amerikaantje' best te doen. Officieel heet het "#8 Marine Steam Engine".

    [​IMG]
    Zo komt ie toe, keurig verpakt, eenvoudige maar duidelijke handleiding. Niets draaibank, niets frees enkel een schroevedraaier, een plat vijltje, en een tangetje zijn nodig.
    Mooi materiaal volgens mij, netjes gedraaid en afgewerkt.

    [​IMG]
    Het 'blok' is reeds kant en klaar in elkaar gezet.

    [​IMG]
    Eén servo is genoeg om snelheid, vooruit en achteruit en stop te regelen.

    [​IMG]
    De krukas is gemonteerd.

    [​IMG]
    De onderkant van de cylinder is gemonteerd, rechts ligt de bovenkant. De cylinders zijn uit geanodiseerd aluminium, volgens PM Research zeer degelijk en goed bestand tegen slijtage. Blijkbaar veel gebruikt in de luchtvaart.
    Bovenaan in beeld: de papieren dichtingen voor de cylinders, zelf uit te knippen.

    [​IMG]
    De piston schuift in de cylinder. Zeer mooi machinewerk, als past perfect.

    [​IMG]
    De afdichting onderaan de cylinder

    [​IMG]
    Zo zitten de cylinders op het blok. Voor ze bovenaan dichtgaan moet er wat regelwerk gebeuren.

    [​IMG]
    In hun hoogste stand moeten de pistons 2 mm onder de bovenkant van de cylinder verwijderd blijven.

    [​IMG]
    Rond beide cylinders komt nog een mooie huls.

    Het machientje heeft al zeer kortstondig gedraaid op perslucht, Het is zelfstartend en zeer fijn te regelen. Ik wil het echter niet langer laten draaien tot ik de juist olie gevonden heb. Kan iemand mij hierover misschien wat raad geven? Merk? Waar te verkrijgen?

    Van zodra ik de gepaste olie gevonden heb post ik hier een filmpje.

    Al bij al ben ik zeer tevreden over de aankoop. Hopelijk komt ie in een niet te verre toekomst nog in een gepast scheepje . . . eerst verder met de Aurora.

    De groeten, A!H.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2008
  2. lifeboatcaptain

    lifeboatcaptain

    Lid geworden:
    19 jun 2007
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Archibald,

    Is smeerolie niet geschikt?
    Of wilde je de motor op thermische olie laten werken?

    Groetjes Josse
     
  3. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    archibald, alleen stoomolie gebruiken, is een lekkere dikke olie.
    in nederland te koop bij de firma bunte in apeldoorn.
    ziet er trouwens prachtig uit die machine toppie hoor.
    en wat is de prijs en waar komt ie vandaan?
    groetjes piet
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2008
  4. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
  5. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Inderdaad, ALLEEN stoomolie gebruiken, ik vraag het na hier in Belgie, waar te koop. Als hij op perslucht draait, kan machine olie dienen, wel genoeg gebruiken.
     
  6. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Archibald ,

    de stoom freaks in mijn club gebruiken alleen maar "cylindrine" van bij "Esso" ( en ze vertellen dat met de wijsvinger omhoog , met hun mond helemaal rond , en kijkend boven hun halvemaan vormige bril )

    das voor in de smeersysteem van de schuiven , het is een olie die tegen hoge temperaturen kan ...

    Nu , om minder te "stoefen" , gebruik maar motorolie , da's meer dan genoeg ...

    en als ge Uwen bootje minder wilt vervuilen of als ge nen "groenen hemd" draagt , kan je ook olijfolie gebruiken , t'werkt ook ( en het ruikt nog goed ook , ge krijgt honger van ) ...

    er zijn mensen die "boite de vitessen" olie ( hypoïdeolie ) gebruiken , maar dat stinkt dat het geen naam heeft

    de groetjes ,

    laurent
     
  7. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Hé bedankt iedereen voor de tips.
    De openingen om te smeren zijn zeeeeer klein, 'k zou niet weten hoe ik daar dikke olie in moet krijgen. Of is er een andere manier om te smeren?
    [​IMG]
    Zoiets bijvoorbeeld?

    Wat betreft het machientje zelf:
    PM Research is de fabrikant en verkoopt ze ook. Ik kocht bij 'The Engine Shop', maar die zijn blijkbaar (voor altijd?) gesloten . . .

    Deze ebay winkel (eclectorsdevices) biedt er geregeld enkele aan op ebay, voor een tiental $ minder dan de adviesprijs. Op de onderstaande link staat een andere machine maar als je de winkel bij je favorieten in je ebay account steekt wordt je op de hoogte gehouden van z'n aanbiedingen.
    Steam Engine - Wine Bottle ? Bronze-Iron Kit - Lovely! - eBay (item 190210296845 end time Apr-07-08 09:00:47 PDT)

    Reken op een 20-tal $ verzendingskosten en de goedgezindheid van de douane;)

    Groetjes, A!H.
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Er is op het Forum al wat geschreven over stoomolie:
    wat-stoomolie

    en deze firma heeft stoomolie, nr 8210 in het aanbod
    De-Spoorzoeker.nl

    In het Antwerpse heb ik niks gevonden, de vereniging die met stoom vaart, heeft zijn eigen oude stock, en verkoopt er niks van. Albatros in Muizen, schijnt met vakantie te zijn.
    Kan op die "smeerpot" het bovenste dekseltje er niet af?
    Succes ermee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Vraag het eens in een pb'tje aan BigBoat of K.Rodenhuis.
     
  10. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Als je de machine op perslucht draait kan je ook een beetje naaimachine olie gebruiken. Perslucht is niet heet en daardoor behoudt de olie zijn smerende werking. Bij stoom wordt de olie dun door de warmte waardoor de olie niet meer smeert. Daarom is er een olie nodig die goed tegen hoge temperaturen kan als de machine op stoom loopt.
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Archibalt

    Wa is het vermogen van dat stoommachientje?en wat is zijn maximale stoom druk waar hij op wereken kan?

    Ik heb een torpedo-boot van 2,25 mtr en ik wil er stoom inbouwen,hij is nu elektrisch.
    Om dat hij dubbelschroefs is wil ik er twee stoommachines in bouwen en hij moet dan ook nog een aardige snelheid kunnen ontwikkelen.De ketel wil ik zelf bouwen en zit te denken om hem 130 á 150 mm in doorsnede en 250 mm lang te maken met twee vuurgangen en 5 á 6 Bar stoomdruk.Wat de kompacte uitvoering wat stoommachines betrefd is er weinig te vinden.Op een Duitse site heb ik ook turbines gezien maar staat geen vermogens bij wat ik wel jammer vindt.
     
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Stoomolie heeft een viscose van ongeveer 400.
    Motorolie heeft ongeveer een viscose van 35 tot 50.
    Op perslucht kan je normale (naaimachine) olie gebruiken als het maar dunne olie is.
     
  13. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Laatst bewerkt: 6 apr 2008
  14. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Archibald,
    Gewoon de lubricator gebruiken ofwel verdringer.
    De werkt perfect en is goed af te regelen.
    Het werkt als volgt:
    De lubricator wordt gemonteerd op een T-stuk in de doorgaande hoofdstoom-leiding naar de cilinders toe. (tussen hoofdstoomafsluiter verse stoom EN de cilinders)
    De dop kan er af gedraaid worden.......geheel vullen met de stoomolie.
    De naaldafsluiter geheel dicht draaien in de lubricator.
    Draai de afsluiter nu een 3/4 slag open.
    Wanneer je nu de machine laat draaien zal een klein deel van de stoom condenseren in de lubricator......................dit wordt water en komt onder de olie te liggen..........
    de olie wordt omhoog gedreven en zal middels de naaldafsluiter een klein deel van de olie meevoeren met de verse stoom.
    Hierdoor wordt je machine gesmeerd.
    De afgewerkte stoom-leiding zal een vettige aanslag laten zien.
    Hieraan kun je bepalen of het geheel goed werkt.

    Nu is het zo dat al deze machines werken op natte stoom en geen oververhitte (droge)
    stoom.
    Deze machines zijn hierdoor niet zo gevoelig voor het gebruik zonder olie.
    Dit neemt niet weg dat smeren overbodig is in tegendeel.

    mvg Rene
     
  15. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Bedankt iedereen voor de 'smeeradviezen', die zijn goed van pas gekomen.
    Voorlopig draait ie dus op motorolie. Op de onderstaande link is 't ie een half uurtje ingelopen.

    YouTube - #8 Marine steam engine

    De respons is ongelofelijk, zeer minitieus te regelen, op 't filmpje draait ie op amper 1/4 van de kracht 8O.

    @JoopO.H.: wat het juiste vermogen is kan ik niet zeggen, vind er ook niets over terug.
    Hij wordt aangeraden voor schepen tot 1,3 m. Misschien zeggen deze gegevens ook iets: boring: 12,5 mm; slag: 19,1 mm. Als ie stoom genoeg krijgt, wordt dit toch wel een klein krachtpatsertje.
    De groeten, A!H.
     
  16. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Archibald, dat draait schitterend.
    Bedoel je met 80 dat hij kan lopen op een stoomdruk tot 80 pound per square inch? 80psi = 5,3 bar. Dat is heel behoorlijk, dan gaat hij redelijk wat vermogen leveren, als de ketel evenredig groot genoeg is. Ik moet nog ergens een formule hebben slingeren om met de gegevens: boring, aantal cylinders en stoomdruk het vermogen te berekenen, dat wordt zoeken.
     
  17. Archibald H.

    Archibald H.

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Oostende - België
    Hey Gilbert,
    nee hoor, die 8-0 is de code voor deze smiley :shock:, blijkbaar geeft je browser dat verkeerd weer?
    Op 't Mayhem forum wordt inderdaad gemeld dat deze machine behoorlijk wat stoom zal nodig hebben. Ik laat hem nu op 2 bar perslucht draaien.
    Groetjes, A!H.
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Archibald

    Ik wil zelf twee van die stoommachientjes bestellen,maar wat is de beste manier om te bestellen en komen er ook nog verzendkosten bij of gaat dat onder rembours?

    Gr.Joop
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik weet het niet hoor.
    Want ben dom geboren.
    Maar ik zou wel eens willen weten waar u de stoomketel wil laten voor twee machines.
    Dan kan je beter je geld gelijk als onderzeeer laten spoelen.
    Ik zou maar eens goed nadenken voor je zoveel geld uitgeeft
    mvg
    Frederik:D:D
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo heer Van Gent

    Nog bedankt voor je reactie ,maar en komt geen stoomketel in alhoewel mijn torpedoboot 2,25 mtr lang is zou ik daar wel een ketel in kwijt kunnen.
    Er komen twee stoomgeneratoren in ,voor elke machine een,geheel zelfbouw en als het zover is maak ik er wel een fotorapportage van.

    Gr.Joop
     

Deel Deze Pagina