Wat is er mis met mijn RaceRat???

  • Topicstarter Topicstarter ElectroCo
  • Startdatum Startdatum
Bedankt, ik zal dit weekeinde wat dingetjes proberen, ik hoop dat het goed gaat komen...

Ik zit te denken aan:
Een blok lood in de neus
Een balk onder de achterlijst
Een 2x zo groot stabilo
Bijna geen hoogteroer uitslag (op wat speling na)

;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, Ok, ik kon niet wachten tot het weekeinde :rolleyes:

Heb de hoogteroeruitslag met 50% verminderd
Heb het zwaartepunt nog eens nauwkeurig uitgemeten en gemarkeerd
Heb de neus volgepropt met flink wat lood en een gewone ontvanger accu
Ben naar een veldje vlakbij getogen :cool:

En wat blijkt....
Er is dus helemaal niks mis met mijn RaceRat!:D

In de hand voelde hij al beter aan dan eerst, wel wat zwaar, maar ook met rennen tegen de wind in voelde het gewoon goed aan.

Ik heb hem een normale worp gegeven en wat denk je, hij vloog doodleuk, alsof hij nog nooit anders had gevlogen het hele veld uit... +/- 90 meter :turn-l:

Ik kon het haast niet geloven. Nóg een worp gedaan en wéér hetzelfde. Ik moest hem zelfs neerzetten op niet in het prikkeldraad te belanden...

Niet te geloven! En dat lag dus al zo'n slordige 18 jaar op de plank stof te vangen... Ik heb hem zelfs een paar keer in de handen gehad met het idee weg er mee, gewoon opnieuw beginnen.

Ik denk dat met name het zwaartepunt al die tijd verkeerd heeft gelegen. Hoe ik zo $#%$%&# heb kunnen zijn weet ik niet, maar in ieder geval dank aan allen vooor het meedenken en alle adviezen :p

Nu die neus er weer af, brushless motor en LiPo's er in en branden met dat ding!

Ik kwam ook nog een extra setje kortere vleugels tegen die ik destijds gelijk mee heb gemaakt, hoeven alleen nog maar te worden geschuurd en aan elkaar gezet, dus binnenkort ga ik denk ik ook voor de originele kleine spanwijdte 8-)

Helaas is het ontwerp wel voor oude (=zware) techniek gedacht, want ik ben bang dat de neus zó kort is dat ik met een Brushless en LiPo's nog wel het nodige aan lood er bij in moet proppen, maar ja, het zal zéker beter vliegen dan met die Dino power.

Update volgt na geslaagde gemotoriseerde vlucht :cool:
 
Absoluut!!!!!!!!!!!!

En zaterdag wordt het hier 18 graden, dus dan zal ik mijn arsenaal weer eens het luchtruim in sturen!

Een week of 2 geleden ook al weer eens heerlijk helling gezweefd. Eerst met een gemotoriseerde Ixir om af te tasten, toen met een 12 jaar oude gemotoriseerde Hot Spirox van Rippin en daarna met mij 20 jaar oude Fiësta SF van Multiplex. Steeg zó uit de hand verticaal omhoog:cool:

Recent mijn eerste 2 Depron modellen gebouwd en alles alles wat ik al had naar brushless en LiPo omgebouwd. Wát een revolutie zeg, er is ècht wel wat gebeurd de laatse jaren op electrovliegen gebied:proost:
 
Ok, vandaag eerste 2 gemotoriseerde vluchten gemaakt.

Vlieggedrag is nog steeds niet optimaal. Hij is erg zoekerig qua hoogte.

Als ik hem op hoogte breng, motor uitzet en hem iets aanduik, wil hij steeds verder duiken (hij gaat dan dus eigenlijk met een kromme lijn steeds verder duiken)...

Ik zou haast zeggen dat hij op zijn rug nog het lekkerste vliegt...

Ik moet het denk ik nog steeds in de balans en / of invalshoek zoeken.

Daar de invalshoek niet makkelijk is te veranderen eerst maar eens verder zoeken in de balans... (suggesties zijn welkom);)

Daarnaast heb ik geen goede motor / prop combinatie (niet snel genoeg). Hiervoor zou ik graag brushless 11.1v motor / prop suggesties ontvangen.
 
dat of speling/buiging in de hoogteroeraansturing. Had dat met een zwever ook. Als ik aandook ging hij steeds stijler doordat de kabel van het hoogteroer niet goed gefixeerd in de romp zat. Daardoor kon het hoogteroer steeds verder down zonder dat de servo bewoog.
 
Als ie bij een duikvlucht onder een hoek van +/- 45 graden gewoon doorgaat is hij te achterlijk.
Meer gewicht in de neus.
Dat wordt ook bevestigd door je verhaal dat hij in rugvlucht lekker vliegt.
Als je geen down hoeft te drukken in rugvlucht betekend dat dat hij (te) achterlijk is.
Gevolg is dat hij gevoelig wordt op hoogte.

Dit zijn dus allemaal de klassieke symptomen van een achterlijk vliegtuig.
Accu naar voren schuiven of wat lood in de neus.



Suggestie voor de motor:

HET 2W20 met een 4.7x4.7 prop.
Op 3S is dat erg leuk (weet ik uit ervaring).
200 moet je wel kunnen halen denk ik.


GJ
 
Achterlijk? Ja, zo vliegt hij wel;)

Ik ga het met nog meer gewicht in de neus proberen. Of beter nog, ik ga eerst de hoogteroer servo naar voren halen en van een nieuwe aansturing voorzien en dan eventueel nog wat meer lood in de neus...

Inmiddels ook al een motor opgebrand... Ging wel (heel eventjes...) lekker snel...

HET 2W20 ken ik niet, maar ga ik uitzoeken!
 
Gisteren nog maar een keer met een andere motor en zwaardere neus geprobeerd.

Hij vloog eindelijk stabiel :worship: en voor het type motor wat ik er op had nog behoorlijk snel ook :cool:

Hier vliegt ook iemand met een Stinger. Deze vliegt echt super snel met een Xpower 380/2858-8 brushless motor op 3s en met een 4.7x4.7 prop. Aangezien dit niet zo'n heel duur motortje is ga ik die eerst maar eens bestellen!
 
Mooi.... gefeliciteerd.

Die 2W20 is ook niet duur hoor, zo rond de 50 Euro.
En deze wordt gebruikt door de echte pylonjongens als trainingsmotor.

GJ
 
..... is niet meer :(

De nieuwe motor was ieeeeeetsje te veel gevraagd voor de vleugels... Tijdens de eerste vlucht voorzichtig begonnen, ging prima. Maar na een paar rondjes (niet eens volgas...) ineens pats, vleugel doormidden... Romp met een halve vleugel er aan over de lengte as tollend richting aarde... Heb hem terug gevonden in een greppel, tot aan de voorlijst in de zachte modder en onder water...

Het vliegtuig beschouw ik, hoewel hij waarschijnlijk nog wel op te lappen valt, als verloren . De vleugel is precies naast de glasvezel versteviging afgebroken. Carbon etc. werd in die tijd nog niet echt veel door de dhz modelbouwer gebruikt, maar ik denk dat ik de vleugel gewoon niet sterk genoeg heb gebouwd voor dit soort snelheden.

Het hele zaakje techniek uit de resten van het vliegtuig gehaald, schoon en droog gemaakt (er zat zelfs blubber in de motor...) en geprobeert. . .

Alles werkt, zelfs de motoras is nog recht! Ik denk dat de blubber de val op een redelijk nette manier heeft gedempt.

Op naar een volgende avontuur dus.

Ik heb nu spijt als haren op mijn hoofd dat ik bij mijn verhuizing naar Frankrijk o.a. een s400 glasvezel model van een zgn "Schnuppi" heb verkocht.

pylon10.jpg


Die had ik op de beurs in Duitsland gekocht, maar nooit gevlogen...

Weet iemand of die nog bestaan of heeft iemand suggesties voor een waardige opvolger van mijn Race Rat? (ik zag op de bouwtekening trouwens dat het een Race Cat is, Race Rat was de versie van Graupner)
 
Ah ja, dat hoort erbij.
Als de klap maar hoorbaar was, dan heb je er nog wat aan.
We hebben ons ook een keer kapot staan lachen toen een kist in de lucht ontplofte door de snelheid, erg mooi.

Maar een "goedkope" opvolger zou een Simprop Turnleft kunnen zijn.
Loopt met een 2W20 op 4S 190km/u, zo uit de doos.

De ARF versie zou je voor rond de 159 Euro moeten kunnen kopen, de ARC is 128 Euro.
En die vleugel is standaard al sterk genoeg.

GJ
 
Back
Top