sputter brushless??

Op een kleine EPP vlieger zit een HET-RC Typhoon 6/3D borstelloze motor. De regelaar kan ik op dit moment niet uitlezen, zit ingebouwd.
Het model vliegt geweldig, of eigenlijk vloog geweldig. Sinds vanmorgen draait de motor niet mooi rond maar staat wat te sputteren en te hakken. Wat is er aan de hand? Bij een nieuwe combinatie passen motor en regelaar soms niet direct bij elkaar en moet er bv. in de timing aangepast worden. Dat is hier niet aan het geval. De combi liep als een zonnetje.

Hoe krijg ik de zaak weer aan de loop?

groet,

Erik
 
... De combi liep als een zonnetje. ...
Misschien is dat wel het probleem, die :zon: Het enige wat er veranderd is, is de buitentemperatuur. Wellicht liep je systeem net niet kritisch en nu wel. Stop het eens in de koelkast/vriezer (zonder accu's natuurlijk). Of een keer vroeg in de ochtend proberen.
 
... De combi liep als een zonnetje. ...
Misschien is dat wel het probleem, die :zon: Het enige wat er veranderd is, is de buitentemperatuur. Wellicht liep je systeem net niet kritisch en nu wel. Stop het eens in de koelkast/vriezer (zonder accu's natuurlijk). Of een keer vroeg in de ochtend proberen.

Heb je ander pakket geprobeerd?
Kun je de motor met de hand ronddraaien zonder bijgeluiden/bijgevoelens?
 
de motor draait soepel en zonder tegenzin rond
zal morgen een ander accu pakket proberen.
koelkast is lastig met een model met een span van 80 cm

tot morgen

Erik
 
'Inzoomen' op de oorzaak:
  • Beetje jutteren aan de draadjes.
  • Een servo op regelaar uitgang zetten.
  • Regelaar proberen met andere motor
  • Motor proberen met andere regelaar.
 
Laatst bewerkt:
Motor aandrijven met Dremel o.i.d., flink toerental. De drie spanningen meten tussen de motoraansluitingen. (Meter op AC zetten, niet op DC). De spanningen moeten gelijk zijn, zijn ze dat niet, dan is er iets niet goed.
 
Ron,

Bedankt voor je meedenken. Het probleem is gevonden!

Na veel proberen bleek het niet de ontvanger, de accu, het kanaal of de zender te zijn. Dit kon ik allemaal redelijk makkelijk proberen omdat ik erbij kon. Toen de regelaar uitgebouwd en aan de draadjes geprutst, met name de secundaire kant heb ik geprobeerd. En ja hoor, wel storing, wel motorloop en dat afwisselend. De solderingen bleken prima. Na het verwijderen van krimpkous bleek ik bij één van de drie draden de kern uit de isolatiemantel te kunnen trekken. Dat is origineel zo niet bedoeld.

Helaas zit de draadbreuk zo dicht bij de motor dat ik nog niet weet of en hoe ik dat kan repareren.

Eerst maar eens vliegen vanmiddag.

groet,

Erik
 
idd een veel voorkoment probleem bij de 6/3d heb het zelf ook gehad solderen is echt erg lastig omdat draden zijn verguld met een soort van lak. suc6
 
Bekend probleem, inderdaad, ik heb destijds geluk gehad want had nog een centimeter draad aan de motor over om de boel netjes te solderen.
 
Gelukt, ik had nog anderhalve centimeter draad over. Zonder veel problemen, na even krabben, kon ik er aan solderen.

Volgende probleem:
Op mijn Super Zoom heb ik een BM 2409 18 op 4S met een 11 x 4.7 APC prop en en HiModel 18 A regelaar. Dat heeft goed gefunctioneerd maar nu begint hij voorbij half gas te 'reutelen'. Tot dan gaat het goed maar zit er geen power in. Op een 3S lipo gaat het tot volgas goed maar zit er ook geen power in.

Zowel de regelaar als de motor kunnen 4S aan. Mogelijk heb ik daarmee de zaak wel enigzins overbelast. Wat is er mogelijk beschadigd: de motor of de regelaar.

Komende week kan ik een andere (zwaardere) regelaar proberen.

Wat is jullie reactie?

groet,

Erik
 
Met een 11*5.5 prop trek ik volgas een 40 Ampère (andere motor en regelaar), lijkt mij dat de regelaar een beetje overbelast wordt. 18Ampère is wat krap aan, denk ik.
 
Probeer het eens met een lichtere prop (ook al zou die niet zinvol zijn voor dit toestel).
Uiteraard ook die zwaardere regelaar proberen.
En je zou de punten kunnen afwerken die ik eerder in de discussie heb gegeven, wellicht m.u.v. de koelkast/diepvries ;)
 
Laatst bewerkt:
idd een veel voorkoment probleem bij de 6/3d heb het zelf ook gehad solderen is echt erg lastig omdat draden zijn verguld met een soort van lak. suc6
Isolatie is dat. En die moet je verwijderen alvorens de soldeerbout ter hand te nemen. Bij dikkere draden kun je die verwijderen door schrapen met een scherp mesje of draaiend met stukje schuurpapier. Bij dunne meervoudige draadjes (litze-draad) lukt dit niet (die zijn stuk voor stuk van lak voorzien). Dan even op echte Aspirine (geen paracetamol of zo) leggen en verhitten met soldeerbout. Niet met neus erboven hangen, snijdend luchtje.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top