MiniMag ''haakt'' bij sturen :?

haha idd en een knive edge en inverted wil ook wel lukken hoor :P

greets
 
Een minimag wil bijna alles wel, zolang de V-stelling de piloot niet dwars zit, kan er bijna alles mee.

Marco, differentieel is zeker geen lapmiddel.
 
Marco schreef : bij het stunt vliegen gaat differentieel je in de weg zitten


Dat is dus niet waar.....
aileron differentiatie wordt veel gebuikt bij het wedstrijd vliegen.
Ook bij mij en mjn F3a toestellen zit altijd diiferentiatie. Dit om het model mooi en zonder rare up en down bewegingen te laten rollen..
ook belangrijk wanneer je recht omhoog gaat voor een figuur, zodat deze niet naar rechts of links veert... dus het zit zeker niet in de weg..



Harry Wever
 
Aanvulling:

Ik bedoelde dus als je recht omhoog gaat en daarbij een rol wilt maken.
Wat veel voorkomt in het figuur vliegen.

Harry
 
Een heel stuk over dit onderwerp:
http://www.av8n.com/how/htm/yaw.html#sec-adverse-yaw

Here’s another trick, which you may have noticed on many airplanes: when one aileron goes down a little, the other one goes up a lot. (This is called differential aileron deflection.) The designers were trying to arrange for the upward-deflected aileron to generate a lot of parasite drag. If they do it just right, the drag force is just enough to overcome twisted lift and yaw-wise inertia during a steady roll. The so-called Frise aileron uses a similar trick. It has lip on the bottom, well ahead of the hinge. The lip sticks down into the airstream when the main part of the aileron is deflected up. Again, the purpose of the lip is to generate drag on the wing with the upward-deflected aileron.

Overigens moet ik Marco gelijk geven; in dat artikel wordt het wel beschreven als een 'designers trick', bedoeld om je voeten op de grond te kunnen houden tijdens cruise flight (rudder wordt met voeten bediend).

Ikzelf vind het geen lapmiddel. Het probleem ontstaat immers in de vleugel en bij de ailerons.. de oplossing met de ailerons lijkt me dan ook correcter dan met het roer, immers op die wijze los je het probleem op op de plek waar het zich voordoet.
 
Wat een gedoe om een probleempje op te lossen wat ik binnen 1 minuut opgelost had.
Kennis van me heeft Minimag, haakte.
Richting met aileron meegemixt, procent of 15 en de staart volgt mooi het vliegtuig.
Hoezo kan je dan net zo goed de ailerons vastzetten en met richting gaan sturen?
Dat heb je een heel ander idee over een vliegtuig besturen dan ik.

Gewoon mixen en hij volgt mooi.

GJ
 
klopt, dat mixen is hel mooi en lui. Leer gewoon het richtingsroer mee te sturen. Dat komt je straks eens een keer veel beter uit. Die combiswitch is een mooie uitvinding en die is bedacht voor de luie modelvlieger die nooit geleerd heeft om met richtingsroer mee te sturen en dit ineens toch nodig had.
 
Ja leuk zo'n forum, moet ik gaan kiezen voor een partij?

De ene kant zegt: Ga voor div., spaart je veel moeite en je hoeft niet perse met richtingsroer mee te sturen.

Andere zegt: Div. is voor mietjes, die niet kunnen vliegen met richting, dus gebruik geen dif., maar leer vliegen met richting

...

Jesse
 
Leuk he, zo`n forum Jesse :roll:

ik zeg, ga voor wat Differentieel en corrigeer handmatig met richtingsroer het overgebleven haak effect.

Differentieel is voor mietjes is onzin, 9 van de 10 kisten hebben differentieel om het haakeffect tegen te gaan.
Maar dit werkt alleen bij 1 bepaalde vliegsnelheid, rolhoek, belading, zwaartepunt liggin, etc. etc. etc.

Kijk maar naar de echte luchtvaart, er is bijna geen 1 kist zonder differentieel besturing en toch moet de piloot dan nog steeds met richtingsroer corrigeren.
Vandaar ook dat er in elke kist een slipindicator zit die aangeeft of je de bocht indraait of uitvliegt en dat dien t dus gecorrigeerd te worden met je richtingsroer.

Wij hebben geen slipindicator dus moeten het doen aan de hand van kijken hoe de kist de bocht door vliegt en gevoel.

Wij vliegen heel wat kisten en op de meeste hebben we wel wat differentieel omdat het haakeffect anders te groot is.
Maar ondanks deze instelling moet je veelal toch nog wat corrigeren met je richtingsroer om een mooie bocht te maken.

Dit is dus een deel automatisch mee te mixen met je combimix maar dit zou ik niet doen, als je namenlijk handmatig meestuurt heb je veel meer gevoel voor de kist met wat die doet en daar krijg je een beter vliegershandje van.


De mate van differentieel is weer afhankelijk van de al eerder genoemde feiten, ook is het afhankelijk van soort kist, hoog-, laag-, middendekkker, veel, weinig, of geen V-stelling, zwaartepunt, etc. etc. etc.

Gewoon op een dag met weinig wind wat instellingen van Diff. proberen.

Succes.
 
Ik schreef ook al eerder, beste is meesturen, dus geen mixer gebruiken maar vaak hebben beginners het te druk met contreren op vliegen dat dat er niet meer bij kan.
En inderdaad, luie vliegers is het ook ideaal voor.
Ik heb hem mijn leerling met de hand mee laten sturen en dat ging ten koste van de andere functies dus een heel klein beetje meegemixt en expo op het rudder gezet en toen vloog het geheel wat soepeler en hij denkt zelf dat hij meestuurt wat ook weer wat vertrouwen geeft.
Volgende keren gaat er steeds minder mix in en minder expo op het roer.

gj
 
Wacht effe Jesse, ik zeg nergens dat differentatie van de roeren niet goed is. Wel altijd leren om met het richtingsroer mee te sturen.
 
dus op een 3d kistje ook rond de 10% differential beginnen, en dan kijken hoe het vliegt?? of eerst gewoon zonder vliegen ,en kijken wat er gebeurd?
 
Testen wat hij doet als je rolt.

Je toestel recht de wind in vliegen, 45 graden up trekken en dan naar rechts rollen. Hij zou dan na de rol nog steeds rechtuit moeten vliegen op dezelfde lijn.

Wijkt hij af naar rechts -> differential vergroten. Wijkt hij af naar links -> differential verkleinen.

Let er ook op dat het differential afhankelijk is van de scharniergeometrie.
 
Hallo,

Van haken heb ik geen last (heb wel differentatie geen roer bij gemixt) maar als ik met het rol instuur dan wil hij doorrollen en moet dan ook met rol weer tegensturen om het doorrollen tegen te gaan. Ik heb er wel drijvers onder gemonteerd en ik heb dan ook nog niet zonder drijvers gevlogen. Ik moet het nog proberen zonder de drijvers te vliegen om te kijken wat die dan doet.

Mvg,
 
He jongens vliegt de Minimag nu zonder problemen?

Ik ga met GVJO mee, wat een gedoe om zo iets simpels, beetje differentieel erin en voor de liefhebbeers wat richting bijmixen. Opgelost dacht ik. Volgens mij staan er in de handleiding van de Minimag ook adviezen voor de in te stellen uitslagen.

Wat ik vreemd vind dat dit doort zaken uberhaupt op het forum komt, als je tijdens het vliegen dit probleem tegenkomt dan is er op je vliegveld wel iemand die je hiermee kan helpen c.q adviseren? Als ik op ons vliegveld een beginner zie die ergens problemen mee heeft dan help ik hem mee het op te lossen en stuur het niet naar het "forum".
 
Back
Top