Multiplex Easycup

Heeft ie nou rolroeren of niet?

Op de lijst van benodigtheden in die folder staan meer 2 servo's, voor hoogte en richting.
 
@ZamBeZi: Nee ik ga hem gewoon met 3 cellen vliegen. Volgens de beschrijving van zowel de regelaar als de motor moet het gewoon kunnen, maar multiplex adviseerd 2S, geen idee waarom.

Natuurlijk kan de regelaar en/of motor ook 3S aan, maar natuurlijk niet met de voorgeschreven prop; je amps zullen gigantisch oplopen met de nodige warmte en echt veel harder zal je niet gaan. Je hebt namelijk een heel rustig kistje gekocht, waar geen onrustig, klein propje op hoort. Bij dit motortje met bijbehorend kv hoort een 2S-pakket (en relatief veel amps). Wil je per sé 3S vliegen in deze kist, dan moet je op zoek naar een motortje met een lager kv. Lees anders mijn eerdere posts in dit draadje eens door.
Ik zou of die motor/regelaar afbestellen en iets leuks uitzoeken bij Hobbycity (scheelt je sowieso minimaal 50 euro), of een 2S-pakket er bij bestellen. Om nou per kist een set lipo’s te hebben, lijkt mij niet echt modulair, dus ik zou voor de eerste optie gaan.

Gemini is reserve voor m'n CAP 231, dus voorlopig vliegt die (hopelijk) niet!
 
Natuurlijk kan de regelaar en/of motor ook 3S aan, maar natuurlijk niet met de voorgeschreven prop; je amps zullen gigantisch oplopen met de nodige warmte en echt veel harder zal je niet gaan. Je hebt namelijk een heel rustig kistje gekocht, waar geen onrustig, klein propje op hoort. Bij dit motortje met bijbehorend kv hoort een 2S-pakket (en relatief veel amps). Wil je per sé 3S vliegen in deze kist, dan moet je op zoek naar een motortje met een lager kv. Lees anders mijn eerdere posts in dit draadje eens door.
Ik zou of die motor/regelaar afbestellen en iets leuks uitzoeken bij Hobbycity (scheelt je sowieso minimaal 50 euro), of een 2S-pakket er bij bestellen. Om nou per kist een set lipo’s te hebben, lijkt mij niet echt modulair, dus ik zou voor de eerste optie gaan.

Gemini is reserve voor m'n CAP 231, dus voorlopig vliegt die (hopelijk) niet!

Ik heb de topic helemaal gelezen Dennis, maar je kent me inmiddels toch wel dat ik wat eigenwijs ben ;)

Na al die problemen met mijn MiniMag had ik er even helemaal geen zin meer in om dingen bij elkaar te zoeken, ik wil gewoon iets wat redelijk standaard erin kan en werkt :D . Ik heb het gewoon te druk met werk en ook met het "echte" zweefvliegen, dus vandaar dat ik maar voor de simpele (bouw)oplossing ben gegaan :D

Ik heb nog een 2500 ampere 3cells en een 2000 ampere 2cells lipo liggen, dus mocht die 3cells niet gaan dan doe ik die er gewoon in, dus ik hoef ik geen nieuwe accu voor te kopen ;)

Ik heb eigenlijk geen idee of hij 4 kanaals is, maar goed de MiniMag was dat opzich ook volgens de handleiding van Multiplex niet, de beschrijving om hem 4 kanaals te maken stond als optie aangegeven in de handleiding, net zoals het staartwiel. Dus ik ga er maar vanuit dat Multiplex al wel rolroeren heeft voorgedrukt in het elapor, zoniet dan moeten we uiteindelijk toch zelf maar gaan knutselen, al hoop ik dat dus niet :(
 
Laatst bewerkt:
Eigenwijs is your middlename, maar ik lees dat je een 2S hebt liggen, dus kan je die toch prima inzetten?
Houd er rekening mee dat de Easycup servo’s in het formaat Easystar nodig heeft, dus een maatje groter dan de Minimag! Verder denk ik dat je in principe geen rolroeren nodig hebt, dus als ze niet voorbereid zijn, lekker niet doen; werkt toch niet bijzonder op zo’n hoogdekker met V-stelling.
Wat is er trouwens mis met je Calmato, dat je hebt besloten deze Easycup te kopen?
 
Wat is er trouwens mis met je Calmato, dat je hebt besloten deze Easycup te kopen?

Een Easycup breekt minder makkelijk :-)

Aan de andere kant: je vloog toch ook een Magister? Hoe verhoudt deze zich tot de Easycup?
 
Een Easycup breekt minder makkelijk :-)

Aan de andere kant: je vloog toch ook een Magister? Hoe verhoudt deze zich tot de Easycup?

Jeb klopt, nog steeds naar tevredenheid. Ik ben gek op die kist en ik wilde iets in dezelfde richting hebben. Ik vlieg maar weinig met mijn Calmato, ik heb er gewoon niet zoveel mee, geen idee waarom, maar ik vind die schuimpjes gewoon leuker om mee te vliegen. En zoals MPXfan al aangeeft, hij is minder breekbaar en aangezien ik niet van bouwen hou... Ik weet niet ik vlieg gewoon niet zo lekker met een houtenkist, ben altijd bang dat ik het sloop. Ondanks dat ik de afgelopen jaren nog niks echt kapot heb gevlogen.

Ik was gewoon opzoek naar iets voor erbij. Iets wat makkelijk in mijn auto kan zonder de achterbank plat te leggen. Met de Magister ging dit net niet (als de hoedeplank eruit was), nu moet dat dus net wel gaan. Ideaal als ik dus ergens met de auto onderweg ben en denk "he dit is een leuk plekje om te vliegen".

Het hoeft voor mij niet harder of groter te gaan, als ik er normaal mee kan vliegen vind ik het al goed genoeg :)

Het voormaat servo's is volgens de website van Multiplex gewoon Tiny-s, als ik mij niet vergis had de Magister dit formaat toch ook? Ik heb nog wat 9gram Towerpro servo's liggen, die moeten als het goed is wel passen, ze wijken slechts een paar milimeter af.
 
Laatst bewerkt:
Ik was gewoon opzoek naar iets voor erbij. Iets wat makkelijk in mijn auto kan zonder de achterbank plat te leggen. Met de Magister ging dit net niet (als de hoedeplank eruit was), nu moet dat dus net wel gaan. Ideaal als ik dus ergens met de auto onderweg ben en denk "he dit is een leuk plekje om te vliegen"..

Grotere auto gaan leasen; VW Jetta bijvoorbeeld ;-)

Het voormaat servo's is volgens de website van Multiplex gewoon Tiny-s, als ik mij niet vergis had de Magister dit formaat toch ook? Ik heb nog wat 9gram Towerpro servo's liggen, die moeten als het goed is wel passen, ze wijken slechts een paar milimeter af.

De servo's in een EZ* zijn graag een maatje groter dan in een Minimag; de 9 grams Towerpro's/Hextroniks zijn ideaal voor de Minimag maar net te klein voor de EZ*

Als je de MPX-site checkt zie je dat in de EZCup dezelfde servo's moeten als de EZ*; de 14 grams GWS-servo's voldoen dan erg goed

p.s. je zal wel "formaat" bedoelen
 
Grotere auto gaan leasen; VW Jetta bijvoorbeeld ;-)

offtopic: Vorige week een offerte voor een Audi A3 Pro-line afgeslagen, nadat mijn werkgever de leasevoorwaardes had aangepast, kon de auto achterlaten als ik weg zou gaan, maar dat gaat niet meer door (geswitcht van leasemaatschappij) :(. Aangezien ik nu in een standaard pool auto rij kan ik hem sowiezo achterlaten, dus daarom blijf ik toch nog maar even in de Mini Cooper doorrijden en dat is ook echt geen straf, op de kleine kofferbak uitgezonderd ;)

De servo's in een EZ* zijn graag een maatje groter dan in een Minimag; de 9 grams Towerpro's/Hextroniks zijn ideaal voor de Minimag maar net te klein voor de EZ*

Als je de MPX-site checkt zie je dat in de EZCup dezelfde servo's moeten als de EZ*; de 14 grams GWS-servo's voldoen dan erg goed

Thanks voor de info Dennis, dan gaan we toch nog maar is kijken naar andere servo's. Weet jij toevallig ook een winkel (in Nederland) waar ik dit formaat servo's voor de meest scherpe prijs kan kopen? :D
 
Jahoor, het is zover, ben net gebeld door mijn modelbouwzaak, hij is binnen!

Dus ik hoop hem straks in mijn pauze even op te pikken als er geen grote serverstoringen binnenkomen :D
 
Thanks voor de info Dennis, dan gaan we toch nog maar is kijken naar andere servo's. Weet jij toevallig ook een winkel (in Nederland) waar ik dit formaat servo's voor de meest scherpe prijs kan kopen? :D

Quartel heeft ze wel, maar voor het goedkoopst zal je toch moeten webshoppen - 'weet niet of dat voor 2 servotjes de moeite is. Aircraftworld heeft GWS-servo’s en verzend redelijk snel, Hobbycity heeft veel niet op voorraad en je zit vaak 3 weken op je spulletjes te wachten. Dan is er nog flygws.be (of de opvolger daarvan). RCTechnics heeft volgens mij geen GWS-servo’s. Je zit natuurlijk niet vast aan die GWS-servo's; gewoon ff kijken wat goed past en niet te duur is.
 
Quartel heeft ze wel, maar voor het goedkoopst zal je toch moeten webshoppen - 'weet niet of dat voor 2 servotjes de moeite is. Aircraftworld heeft GWS-servo’s en verzend redelijk snel, Hobbycity heeft veel niet op voorraad en je zit vaak 3 weken op je spulletjes te wachten. Dan is er nog flygws.be (of de opvolger daarvan). RCTechnics heeft volgens mij geen GWS-servo’s. Je zit natuurlijk niet vast aan die GWS-servo's; gewoon ff kijken wat goed past en niet te duur is.

We kijken inderdaad wel ff, ga zo maar is richting pijnacker rijden om het op te halen. Kan ik thuis even kijken of wellicht die Towerpro toch passen en anders moeten we inderdaad maar is wat anders op de kop tikken.

Enig idee tot hoeveel kilo's die servo's moeten trekken? Neem aan dat dit Elapor model toch geen sterke servo's vereist?
 
Hierbij dan de foto's van de maiden flight. Het weer was eigenlijk te slecht (te veel wind voor dit model), maar ik moest en zou vliegen! En spijt heb ik er niet van gehad.


frank_maiden_1.JPG

Easycub in de lucht


frank_maiden_2.JPG

Easycub in de lucht


frank_maiden_3.JPG

De piloot (ik dus)


frank_maiden_7.JPG

Op Final bij de GMVC


frank_maiden_4.JPG

Geland!

frank_maiden_6.JPG

Tijdens het taxieen werd de crosswind hem te veel :)


frank_maiden_5.JPG

Het model staat toch echt recht tegen de wind in! blijkbaar draaide de wind toch wat


frank_maiden_8.JPG

Het vliegtuig na een aantal turbulente vluchtjes


frank_maiden_9.JPG

Bezoek boven het veld :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk ding om te zien, zeker in de lucht!
Vleugels zien er goed stijf uit als hij zo op zijn kop ligt!

Ga je de uitlaten en de cilinders nog verven?
 
Leuk ding om te zien, zeker in de lucht!
Vleugels zien er goed stijf uit als hij zo op zijn kop ligt!

Ga je de uitlaten en de cilinders nog verven?

JA die vleugels zijn weer lekker Multiplex sterk :D

Het verven van die cilinders moet ook nog wel gebeuren, maar dat heeft voor mij geen haast. Of ik het nu zwart, zilver of wit laat, het blijft er nep uitzien ;)
 
Inmiddels heb ik nu een vlucht of 10 met deze kist gemaakt en ik kan maar 1 ding zeggen. Dat ding vliegt geweldig! Een doel landing maken was nog nooit zo makkelijk :D

Je kan dat ding bijna op de centimeter nauwkeurig landen. Lang gras is wel een probleem, maar een handstart doet dan wonderen.

De vliegtijd valt mij een beetje tegen met de standaard setup, maar goed ik vlieg ook eigenlijk met een te kleine accu. Met een 2lipo (1500 ampere) heb ik een vliegtijd van 5 minuten. Ik zal binnenkort mijn 2200 ampere lipo is gaan solderen om de vliegtuig wat op te krikken.

Zwaartepunt is duidelijk niet kritisch.

Al met al blijf ik erbij dat het een leuke kist voor erbij is! Hij vliegt gewoon nog makkelijker dan een Easystar!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top