Bouwverslag Multiplex Easycub

Nadat ik al een tijdje niks meer gebouwd had, vond ik het wel weer is tijd worden om zo'n Elapor model van Multiplex te bouwen.

Mijn voorkeur ging uit naar een hoogdekker. Aangezien ik de Magister en de MiniMag al in mijn bezit had was de keuze snel gemaakt. Het zou de nieuwe Easycub worden.

Na een tijdje op mijn bestelling gewacht te hebben werd hij vandaag afgeleverd bij mijn modelbouw winkel.


Eerste indruk:


P1070088.JPG

Tsja de doos oogt erg, Multiplex achtig!


Wie al eerder een multiplex kist gebouwd heeft weet waarover ik het heb. Alles zit goed en stevig ingepakt. Wat mij opviel was dat de onderdelen niet los in de doos zaten, maar gewoon stevig in een van piepschuim gebouwde bracket zaten, iets wat ik bij de vorige modelen van Multiplex niet ben tegen gekomen.

P1070089.JPG

Blijkbaar gaat men er ook vanuit dat de gemiddelde modelbouwer of beginner wellicht in de war raakt van al dat piepschuim matariaal, want men heeft het piepschuim wat niet gebruikt dient te worden groene puntjes gegeven.



P1070094.JPG

Mijn kat heeft de Easycub doos inmiddels ook uitgeprobeerd en heeft hem gelukkig goed gekeurd :)


P1070091.JPG

De romp zelf is van de binnenkant redelijk bemeten. Een 3cells lipo pakket past in ieder geval, zonder dat je wat hoeft uit te hakken.


3 of 4-kanaals:

P1070090.JPG

Toen ik de kist bestelde wist ik niet zeker of hij uitsluitend 3 kanaals gevlogen kon worden of dat er wellicht nog uitsnijbare ailerons op zaten. Dit laatste is helaas niet het geval. Ik zal hem aan het begin gewoon als 3-kanaals gaan vliegen, mocht dit niet bevallen dan is het mesje zo gepakt :D


Het bouwen:

Het bouwen, ja daar moeten we dus nog mee beginnen. De handleiding is weer net zo duidelijk als bij de vorige Multiplex spullen, dus het bouwen zelf zal waarschijnlijk niet al te veel tijd in beslag nemen. Maar goed ik heb geen haast, dus ik bouw af en toe waarschijnlijk gewoon een stukje.

Als aandrijf zet gebruik ik de Multiplex Himax kit (dus met een borstelloze motor, prop en regelaar van Himax). Servo's heb ik nog niet, maar het formaat is hetzelfde als bij de Easystar (Tiny-s of Tiny-MG), maar deze moet ik nog bestellen.

Ik hoop jullie deze week meer foto's te kunnen laten zien en met een beetje geluk volgende week een "maiden" te kunnen maken :)
 
Hoppa, weer een bouwverslag :thumbsup:
Misschien geen mega project het bouwen van zo'n schuim kistje, maar toch leuk te zien hoe het allemaal in elkaar steekt! :D

Leuk, ben benieuwd naar dit nieuwe MPX speeltje 8)
 
Leuk ding; wil ik zeker een keertje mee vliegen. Ik denk dat je de ailerons niet gaat missen op deze kist, of beter gezegd: ze zullen niet veel effect hebben c.q. het vliegen naar een hoger nivo tillen op dit model.

De vleugel is deelbaar, neem ik aan?
 
@Niels: don't worry, mijn vriendin bleek spontaan te moeten overwerken dus ik had alle tijd van de wereld, dat mag mijn vriendin wel vaker doen dat overwerken :D
Heb inmiddels alle lijm werkzaamheden afgerond. Ik zal morgen de foto's uploaden en het verslag aanvullen, want ik ben nu echt toe aan bier en chips :)

@Wulfocarius: De kist zelf heb ik gekocht voor 79,95 bij Quartel (was besteld). Voor dit geld heb je alleen een kale kist! Geen motor en dergelijke, Multiplex is blijkbaar eindelijk afgestapt van die standaard speed400'tjes ;)

@ZamBeZi: Daar was ik al bang voor Dennis ;)

Tevens is de vleugel inderdaad deelbaar!
 
Laatst bewerkt:
Het bouwen begint:


easycub_frank3.JPG

Volgens de handleiding beginnen we met het vast lijmen van het motorschot. Het zijn zijn twee plastic clipjes die aan de achterkant een raampjes achtig profiel hebben. Het elapor is al voorbewerkt zodat het raampjes profiel er moeiteloos in past. Uiteraard heb ik wel eerst geprobeerd of alles paste voordat ik ging lijmen.

Ook dienen de cockpit clipjes gelijmd te worden in de romp, deze zijn iets aangepast tenopzichte van de Easystar en MiniMag clipjes (zie screenshot onderaan). Het zit nu veel beter vast, misschien wel te goed! Je moet nu redelijk wat kracht uitoefenen om het los te trekken.


easycub_frank11.JPG

Vervolgens verwijst de handleiding mij naar de stap om de servo's te plaatsen. Deze stap heb ik nog even overgeslagen omdat ik de twee servo's vandaag pas besteld heb (18gram GWS servo's). De stap die hierna kwam was het lijmen van de romp. Na een proefpassing paste het tot mijn verbazing niet goed! Ik heb nog nopjes moeten uitsnijden voordat het goed paste, iets wat ik niet van Multiplex producten gewend was. Maar goed na het uitsnijden kwam dan toch echt dat lijm moment.

Dit vind ik persoonlijk altijd erg tricky, omdat je maar 1 kans hebt aangezien het secondenlijm gelijk vast zit. Snel heb ik romp delen aan één kant ingesmeerd met secondenlijm en daarna voorzichtig maar toch wel met kracht gelijk tegen elkaar aangedrukt. Toch blijft het lastig om tijdens het opdrogen overal genoeg kracht op uit te oefenen. Ik heb daarom de staart met plakband stevig vast getapt, zodat ik beide handen nog over had voor de voorkant en het midden van de romp. Na 5 minuten aandrukken was de missie geslaagd!


easycub_frank4.JPG



easycub_frank5.JPG

Vervolgens ben ik iets van de handleiding afgeweken, omdat de romp nog aan het uitharden was. Ik heb vervolgens het hoofdlandingsgestel in elkaar gezet. Peace of cake, niks bijzonders aan te melden. Ook diende de clipjes aan de bovenkant van de cockpitkap gelijmd te worden. Hierbij moet wel worden opgelet, want als deze niet goed recht gelijmd worden, klikt de cockpit kap niet meer goed in de romp! Dus eerst goed proefpassen is mijn advies!


easycub_frank6.JPG

Multiplex probeerd duidelijk het gewicht en de kosten van het model beperkt te houden, die wielen op het landinggestel zijn gewoon van piepschuim/elapor!


easycub_frank7.JPG

De bouwfase van de motor met tussenschot heb ik ook nog even overgesslagen, maar de foto van het motorschot wil ik jullie niet onthouden :)


easycub_frank8.JPG



easycub_frank10.JPG

Het staartwieltje is weer een verhaal apart. Er zit een voorgebogen staalpoot bij waarop het staartwieltje moet worden geplaatst. Opzich gaat dit wel redelijk, alleen komt dan het vervelende punt. Het wieltje zelf moet worden geklempt tussen 2 busjes. Het probleem van deze busjes is dat ze zeer klein zijn en gelijmd moeten worden op het staaldraad. Dit dient zeer voorzichtig te gebeuren, want bij teveel lijm zit anders gelijk je achterwiel ook vast.

Het lijmen van de vleugel is ook kinderspel. Je dient 2 bevestigingspunten aan één van de vleugelkanten te lijmen, samen met de bijbehorende koolstofbuisje en that's it! De vleugel is nu klaar voor gebruik en is nog steeds deelbaar, omdat je de vleugels zelf niet lijmt.


easycub_frank9.JPG

Na een uurtje bouwen is dit het resultaat


easycub_frank12.JPG

Nadat alles gelijmd was bleef er een wit model over


easycub_frank13.JPG

Vanaf de zijkant gezien.


easycub_frank14.JPG

Wat gelijk opvalt is de enorme v-stelling die de vleugel heeft. De vleugel ligt bovenop de vleugel van mijn Multiplex Magister, het verschil is overduidelijk te zien!


Afronding:

Het meeste bouwwerk is inmiddels verricht. Dingen die nu nog moeten gebeuren zijn onder andere:

-inbouwen motor + motorschot
-solderen van de regelaar, hier moet een andere connector op
-plaatsen van servo's en stuurstangen.
-plaatsen van de ontvanger
-balanceren van het model.

Al met al nog werk voor een uurtje of twee. Helaas heb ik de servo's nog niet binnen. Ze zijn inmiddels wel besteld, dus ik hoop ze voor zaterdag binnen te hebben, zodat ik in het weekend wellicht nog een eerste vlucht kan maken :)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit hoor, een echt multiplex kissie.
De rede waarom hij zon grote vstelling heeft is omdat dit vliegtuig geen ailerons heeft om hem in de bocht te kantelen. Dmv de vstelling vliegt hij dus stukke beter en stabieler.
 
VERVOLG BOUWVERSLAG:


frank_easycub_1.JPG


Donderdag ochtend ging de wekker al vroeg af, want ik moest weer werken. Totdat ik mij ineens bedacht dat ik mijn auto eerst moet wegbrengen voor een servicebeurt. Tsja om 6.15 was mijn locale Mini-dealer nog niet open, dus na een vroeg ontbijt ben ik toch weer verder gegaan met mijn Easycub. In dit geval met het simpele sticker werk :)




frank_easycub_8.JPG


frank_easycub_9.JPG


Vervolgens moest de motorschot en de motor zelf nog geplaatst worden. De bijgeleverde motorschot paste perfect op de upgrade set (niet zo gek, aangezien het op elkaar is aangepast). Tevens zijn er nog 4 stelschroeven bijgeleverd om de motordomping aan te passen. Ik heb deze niet geplaatst, omdat ik het eerst wil gaan testen zonder stelschroeven.




frank_easycub_6.JPG


frank_easycub_7.JPG


Vanaf bovenaf gezien. De motor,regelaar en ontvanger. Alles zit dicht op elkaar.


frank_easycub_5.JPG

Zaterdag middag kwam de postbode als geroepen. Een pakketje uit Zoetermeer. De servo's waren aangekomen! Aangezien het geen originele Multiplex servo's waren, was proefpassen en het wegsnijden van wat elapor noodzakelijk.


frank_easycub_4.JPG

Vervolgens na het proefpassen en het aansluiten van de servo's vond ik toch de meegeleverde plastic buisjes te lang. Aangezien ik geen zin had in extra weerstand heb ik de buisjes wat afgesneden. Waar ik toekomstige Easycub eigenaren ook op wil wijzen zijn de bijgeleverde servo stangen! Deze zijn zeer kort! Ik had na het plaatsen van de servo's en stangen nog minder dan 1 milimeter over! Het stangetje dit dus eigenlijk perfect in het aansluitbuisje, maar als de stang een milimeter of twee korter was geweest dan had ik in een probleem gezeten!



frank_easycub_3.JPG

Ook al leek alles goed te gaan, door een domme fout van mij was ik toch vergeten het staartwieltje goed aan te sluiten. De handleiding was daar in mijn ogen niet duidelijk genoeg in. Ik was namelijk vergeten om de uiteinde van het stangetje te prikken in het stabilo. Ombuigen ging niet meer, dus wat dan? Na even te hebben nadacht kwam ik met een simpele, maar doeltreffende oplossing. Ik heb gewoon een servo heveltje geplakt op de achterkant van het vliegtuig en het uiteinde van het startwiel hier ingestopt. Wel moest ik hierdoor een paar milimeter elapor wegsnijden. Maar het werkt perfect!



frank_easycub_2.JPG

Na het bouwen van de Easycub bleef er een tevreden eigenaar over!



Het balanceren:

Alles was klaar voor de eerste vlucht. Zondagmiddag werd het tijd om het vliegtuig maar is te balanceren. Ik had op dat moment alleen nog een 2cells (1500) lipopak in mijn huis liggen. Niet bepaald groot, maar volgens de handleiding was het zwaartepunt niet kritisch. En inderdaad na het plaatsen van de lipo was het punt in 1x goed! Het vliegtuig was klaar voor de eerste vlucht!



Maiden:

Helaas was het weer zondag avond niet echt geweldig, maar ik moest en zou dat ding invliegen. Zo gezegd, zo gedaan! Eenmaal op de club aangekomen heb ik mijn vriendin met de Easycub het veld opgestuurd om te kijken of er geen storing was. Met ingeschoven antenne kwam ik geen storingen tegen toen zij er een behoorlijk stuk mee ging lopen.

Met een windkracht 4 of hoger koos de Easycub het luchtruim! En hoe, na een rol van 2 meter was hij al los! Klimmen gaat geweldig met deze motor, tegen de wind in heeft hij in mijn ogen kracht genoeg. Het vliegen zelf was wat instabiel, maar goed met deze windkracht is het eigenlijk ook niet geweldig om met een Easycub te vliegen. Ik heb het hoogte roer iets moeten bijtrimmen, maar dat was het wel.

Het landen was zoals te verwachten viel een eitje. Redelijk wat tegenwind en een vleugel met een enorme v-stelling. Ongelofelijk hoe langzaam je hem kan neerzetten. De wind liet hem wel wat van links naar rechts slingeren, maar de landing zelf was zo zacht dat ik eerste één van de landingswieletjes hoorde draaide toen vervolgens de rest van de kist de grond kuste.


Conclusie:

Zowel het bouwen als het vliegen met deze kist is in mijn ogen leuk en makkelijk! Ik ben iemand die bouwt om te vliegen, dus voor mij hoeft het bouwen niet zo moeilijk te zijn. Multiplex heeft dit duidelijk begrepen. De easycub is makkelijk te bouwen en is kwa bouw niveau gelijk aan de Easystar en de MiniMag. Ik ben alles bij elkaar (inclusief het plakken van stickers en solderen) een kleine 4-uur bezig geweest.

Over het vlieggedrag van de Easycub kan ik nog niet echt een eerlijk antwoord geven, aangezien ik hem heb gevlogen toen het redelijk hard waaide. Maar ik maak mij er geen zorgen om dat deze kist lekker stabiel zal vliegen als het wat rustiger weer wordt! Al met al heb ik weer leuke kist aan mijn collectie toegevoegd (voorlopig de laatste). Vanavond zal ik de foto's van de "maiden" vlucht uploaden.

Al met al weer een geslaagd Multiplex model die zeker bestaansrecht verdiend! Ik denk dat we deze kist in de toekomst zeker vaker gaan tegenkomen op modelclubs, want dit is een makkelijke trainingskistje. Ik kan hem zeker aanraden voor beginners.

Maar ook voor mensen die het vliegen al onder de vingers hebben zoals als ik kan er in mijn ogen genoeg lol aan beleefd worden!
 
Laatst bewerkt:
Hee leuk verslag! Goede kwaliteit foto's ook :D
Grappig, toch bij de meeste het geval. Als alles startklaar is, begint het ongelooflijk te jeuken en moet en zal er gevlogen worden 8)
Benieuwd hoe ie het zal doen als het weer wat rustiger weer is :p

Waar ik toekomstige Easycub eigenaren ook op wil wijzen zijn de bijgeleverde servo stangen! Deze zijn zeer kort! Ik had na het plaatsen van de servo's en stangen nog minder dan 1 milimeter over! Het stangetje dit dus eigenlijk perfect in het aansluitbuisje, maar als de stang een milimeter of twee korter was geweest dan had ik in een probleem gezeten!
Weet niet hoe het in handleiding staat, maar servo andersom plaatsen lost dat probleem ineens op... Weet nog dat de EZ ook van die net-passende stangen had, misschien wel MPX zuinigheid???:rolleyes:
 
Mooi verslag! Goeie foto's en een leuk verhaal.
Dat heb je mooi opgelost met dat staartwiel, ik weet nog hoe ik zat te prutsen met het staartwiel van m'n minimag. Het lijkt me een stevig en solide model, wat is het vlieggewicht?

Groet,

Freek
 
@Niels: Ik zal is kijken wat ik hieraan kan doen :)

@Rob: Dat van die servo's klopt inderdaad, alleen als ik hem had omgedraaid had ik weer servo verlengkabels nodig. Dus vandaar ben ik toch maar eigenwijs doorgegaan.

@Freek: Toen ik erachter kwam dat ik een foutje had gemaakt begon ik mij toch even behoorlijk zorgen te maken. Maar nadat ik er even rustig over had nagedacht was de oplossing eigenlijk heel erg simpel. Ik heb de eerste vlucht 3 landingen gemaakt en alles zit nog gewoon stevig vast en stuurt ook nog. Dus het is inderdaad een stevige en werkende oplossing ;)

Bij mijn eigen MiniMag heb ik nog geen staartwieltje geplaatst, maar ik denk dat ik dat op dezelfde manier ga doen ;)

Hoeveel het model weegt weet ik eigenlijk niet. Ik zal hem binnenkort is op de weegschaal zetten!
 
Laatst bewerkt:
Hierbij dan de foto's van de maiden flight. Het weer was eigen te slecht (te veel wind voor dit model), maar ik moest en zou vliegen! En spijt heb ik er niet van gehad.


frank_maiden_1.JPG

Easycub in de lucht


frank_maiden_2.JPG

Easycub in de lucht


frank_maiden_3.JPG

De piloot (ik dus)


frank_maiden_7.JPG

Op Final bij de GMVC


frank_maiden_4.JPG

Geland!

frank_maiden_6.JPG

Tijdens het taxieen werd de crosswind hem te veel :)


frank_maiden_5.JPG

Het model staat toch echt recht tegen de wind in! blijkbaar draaide de wind toch wat


frank_maiden_8.JPG

Het vliegtuig na een aantal turbulente vluchtjes


frank_maiden_9.JPG

Bezoek boven het veld :)
 
ziet ergoed uit, kandit toestel ook rolls enzo doen??

In theorie is het niet de bedoeling met een 3-kanaals, maar als ik goed me best doe zou het wel moeten lukken, maar ze zullen er dan zeker niet zo geweldig uitzien! Ik vraag me af of je het dan ook echt nog wel een rol kunt noemen :D

De vleugels zijn wel voorbewerkt op het eventueel uitsnijden van rolroeren, alleen de plaatsen waar de servo's dan moeten komen is weer niet uitgesneden. Ik hou het voorlopig zo lekker. Ik heb altijd nog mijn Magister en de MiniMag ;)
 
ja, maar dat bedoelde ik omdat je er anders geen brevet mee kan vliegen voor de eventuele beginners die deze kist willen gaan kopen, lijkt me meer iets voor de zomeravonden of op drijvertjes :lol:
 
ja, maar dat bedoelde ik omdat je er anders geen brevet mee kan vliegen voor de eventuele beginners die deze kist willen gaan kopen, lijkt me meer iets voor de zomeravonden of op drijvertjes :lol:

'tuurlijk kan je hier prima brevet mee vliegen; waarom zou je ailerons nodig hebben voor brevet?
ailerons is sowieso zinloos met zo'n v-stelling

p.s. leuke kist en leuk verslag Frank!
 
Back
Top