Bouw Scorpion Bolly models

Hallo,

Even mij voorstellen ik ben jurgen vlieg al sinds mijn 14de
met hier en daar een jaartje pauze.
Ik ben altijd weg geweest ven jets, niet moeilijk als je lid bent bij pampa in helchteren.
En ja 2 jaar geleden was het zover mijn eerste jet, tweedehands gekocht met de retracts erbij.
Een nieuwe ramtec en os91 vr df had ik al eens op de kop getikt op ebay duitsland.
Hier de scorpion zoals ik hem gekocht heb.
DSCN1519.jpg

Thuis gekomen dadelijk begonnen met het verwijderen van de kilo's kit waarmee de benzine- en luchttanks waren mee vastgezet.
 
Aangezien ik thuis was met een been in het gips het ideale moment om te bouwen.
Bij de kit zitten 3 vleugels trainer,acro en speed.
De trainer vleugel was al in elkaar gesmodderd dus die maar aan de kant gelegd.
Dan maar aan de speed vleugel begonnen.
IMG_0569.jpg

De uitsparingen voor de retracts maken.
IMG_0570.jpg

IMG_0587.jpg

De servo uitsparingen voor de rolroeren.
IMG_0577.jpg

en dan de twee helften tegen elkaar gezet en een uitsparin in de vleugel gemaakt voor de ramtec.
IMG_0580.jpg
 
Hier is een foto waar je nog de restanten van de kit ziet tegen de romp.
IMG_0591.jpg

Dat was het voor toen nog wat andere modelletjes klaargemaakt en dan terug gaan werken.
Vorig jaar niks meer aan gedaan, een andere droom ging in vervulling: grong gekocht en bouwen van mijn eigen zaak 240m² werkatelier.
Ik werk als spuiter carrossier voor een bedrijf dat schadeherstel doet.
En in bijberoep bouw ik auto's uit en restaureer ik exclusieve oldtimers.
en dit bijberoep moet uiteindelijk over een jaar of twee mijn hoofdberoep worden.
Dus scorpion aan de kant.
 
Drie weken geleden plots in het ziekenhuis beland met hersenvlies ontsteking, veel geluk gehad.
Dat begint nu te beteren en om mij bezig te houden ja terug aan de scorpion begonnen.
Eerst begonnen met het motorluik van een sluiting te voorzien.
IMG_1015.jpg

Deze kan dmv twee stalen pennen in de cockpit verwijderd worden en als je er maar 1 uitrekt dan scharniert het luik open.
 
Daarna ook een servohouder voor in de staart gemaakt.
en ook de bevestiging van de stabilo.Aangezien de servo hieronder zit wil ik deze toch demonteerbaar hebben.
IMG_1017.jpg

De neus heb ik er af gezaagd en een doekje ingeplakt waar deze terug over kan schuiven.
een demonteerbare neus leek me handig voor de ontvanger accu en het pneumatica systeem in te steken.
IMG_1014.jpg
 
Eergisteren wilde ik de tanks in de romp plakken, ik dacht toch maar eerst in water controleren of ze nog dicht waren.
En ja hoor 1 tank had een gescheurde naad, vlug naar peter in bergeyk gebeld en die had nog een setje op stok.
Dus vlug naar bergeyk en we konden weer verder.
Gisteren dan de tanks gemonteerd getest en erin gelijmd.
dan ben ik aan de vleugel begonnen buisjes in te lijmen waar de darmpjes van de remmen en de retracts door kunnen lopen.
IMG_1019.jpg

IMG_1020.jpg

Voor de oneffenheden in de vleugel weg te werken ken ik een goed product: superlicht, droog op 5 min, schuurt even gemakkelijk als balsa en is een beetje poreus voor de hechting van de g4.
Dus carrossier zijn heeft toch zijn voordelen he.
 
Vorige week een hoop dingen besteld bij united hobbies en bij airpowernet, die komen normaal deze week binnen zijn al van maandag in zaventem.
En vandaag ook nog bij sandor een set bandjes besteld.
Nu zit ik een beetje vast zou de servos moeten hebben voor verder te kunnen werken.
Heeft er mischien iemand nog een van deze dingen?
-kleine cilinderkop voor een os 91 vr df.
-in vlucht regelbare naald
-thrust tube voor een ramtec van +-75 cm.
IMG_0592.jpg

toch schoon he
 
hallo
Ik heb zo een antenne gekocht voor op te schroeven.
nu mijn vraag waar plaats ik deze het beste zo ver mogelijk van de ontvanger zodat de originele kabel ook nog dienst doet of zo dicht mogelijk bij de ontvanger????
is zo een powerbox echt nodig of een gewone 8 kanaals pcm ontvanger ook goed?

groetjes jurgen
 
je moet de lengte van de je afschroefbare antenne afknippen van de ontvangerantenne!!

Een goede accu is goed. Ik heb in mijn Ducted Fan Mirage2000 een 5 cellen NiMH accu met een gewone PPM ontvanger (dual conversion).

Onze Kangaroo (turbine) heeft ook 1 ontvangeraccu (5cellen), met een PCM ontvanger en ferrietkernen. Reeds 130 succesvolle vluchten.


Let op. Iedere gram die je kan besparen is belangrijk, zeker bij een ductedfan!!!
 
Laatst bewerkt:
hey koen
dat van die antenne afknippen stond op een papiertje bij de antenne.
Dus een goede ontvangeraccu gaan kopen dus.
De ontvanger is een 8kanaals pcm dualconversion van futaba.

vandaag het eerste pakje van hong kong gekregen
4 digitale servo's met metalen tandwielen
2 mini digitale servos
5 potjes groene zap
en dit voor 128 euro incl verzending
juist bij de levering kwam er nog 24 euro duane tax bij.
IMG_1024.jpg

nu kunnen we weer een beetje verder.
 
hey koen,

Ik dacht bij conrad 5 cellen 4300mah NiMH te bestellen.
Te veel of te weinig???
Jouw df is dat die mirage waar de motor een beetje van ontploft is?
ik heb zo eens gewogen en zonder lak zit ik aan ong 4kg150. en g4 en lakken max 400gr.

groetjes jurgen
 
Die 4300 mAh cellen, staat daar conrad op?
Koop echte sanyo cellen, die zijn beter dan die conrad cellen.

We hebben een jet staan met 8 digitale servo's op de stuurvlakken. En dan zijn de servo's voor diverse interne functies nog niet meegeteld. Deze kist gebruikt bij 1 vlucht tussen de 650 en 700 mAh. Die 4300 is dus ruim voldoende. maar je kan ook voor minder gaan, om gewicht te besparen. Maar mogelijk moet je dan bijladen op het veld (misschien zowiezo niet onverstandig)
 
hey salamander,

die baterijen staat niet conrad op maar zijn van gp gebruik die in bijna elk toestel.
Heb juist eens geteld heb 6 digitale servo's 1 gewone en een retractventiel.
Ook heb ik een onboard toerenteller voor de ramtec.
dus voor veilig te spelen toch maar de 4300mah.

Vandaag alweer wat kunnen doen maar zal morgen de foto's posten.

groetjes jurgen
 
@Jurgen

Aha u heeft dus die kist gekocht, ik heb hem tekoop zien staan ik geloof op marktplaats en heb even overwogen om hem te kopen.

Leuk dat je een draadje hier hebt aangemaakt, dit ga ik zekers volgen.

Veel succes.

Vriendelijke Groeten Jaap
 
Weer wat gedaan.

Eerst de servohouder met de hoppertank aangepast, dan de servo's geplaatst en de aansturing van de gas gemaakt.
In zo'n jet heb je toch niet zo veel plaats voor met je handen in te werken.
daarna de aansturing van het neuswielletje erop gezet.
gisteren dan de bediening van de rolroeren en vanvoor op de vleugel een houder gemaakt voor in de romp.
Nu heb ik een probleem met de servo van het hoogteroer, normaal valt die bediening volledig in de staart maar als ik het hoogteroer voor transport wil verwijderen is het heel moeilijk telkens de bediening los te maken en aan te sluiten.
Nu dacht ik een gleufje te maken en zo een lang aluminium heveltje op de servo te zetten en langs buiten aan te sturen(iemand een idee waar ik deze aluminium hevels kan halen).
IMG_1027.jpg

IMG_1029.jpg

IMG_1030.jpg

Ook ben ik begonnen voor de mal van een thrusttube te maken eerst tekenen.
IMG_1012.jpg

dan zagen
IMG_1013.jpg

en tada maandag schuren nog wat plankjes erover en afwerken.
IMG_1031.jpg

IMG_1032.jpg
 
hallo,
Paar dagen niet veel gedaan, maar gisteren ding dong pakketje uit taiwan.
IMG_1034.jpg

Dadelijk begonnen met het ventiel te plaatsen, ook het plaatje waar de vulnippel en het drukmetertje op staan erin gezet.
IMG_1038.jpg

IMG_1039.jpg

hier zie je ook de antenne maar ik denk dat ik die toch moet verplaatsen, magneetventiel retracts gaat storingen geven denk ik.
En ook bij het starten zal die daar in de weg staan.
De luchttank heb ik gemaakt van een axe deo flesje van 150ml hoop dat dit genoeg is.
IMG_1040.jpg

heb de romp juist eens op de weegschaal gezet, volledig ingebouwd juist zonder de thrusttube, regelnaald, 4 cellen ontvangeraccu ipv 5, en neuswiel zit ik op een gewicht van 3kg400 en de vleugel weegt 750gr.
Dus ik denk vliegklaar rond de 4kg800 uit te komen.
De mal voor de thrusttube is geschuurd nu nog paar plankjes in plakken en dan kan de doek erover.
IMG_1042.jpg

Als jullie nog iets zien wat verbeterd of veranderd moet worden gerust laten weten hoor.
 
Hoi Jurgen, k'zie dat je lekker bezig bent! :D

Kleine opmerking bij neuswiel besturing, ik zie daar een directe link. Weet niet of dat op je plan staat maar het is zeker beter om daar een zgn "Z"-link tussen te plaatsen. Die servo krijgt daar ontzettend op zijn donder en zou wel eens snel versleten kunnen zijn....ook al gebruik je high-torque servo's. (Z-link, 1.5mm verenstaal als aansturing gebruiken met simpelweg een z vorm tussen gebogen zodat eea kan flexen, er zijn ook andere oplossingen zoland er maar flex in zit)

Groetjes,
Gerald
 
hoi gerald,

weet je mischien een manier zodat het neuswiel niet draait bij het binnen trekken?
Morgen even veerstaal gaan halen en z plooien se.
ook enig idee hoe ik de retracts trager kan laten binnengaan, met een klemmetje of zo op de luchtdarm?

groetjes jurgen
 
Back
Top