MSH Prôtos 500

Het wordt i.d.d. redelijk goed weer :)
Ik heb de tailpully al vervangen door de laatste revisie met het langere meeneem pennetje, dus ik kan de gyro end-point limits wat ruimer zetten en met een (redelijk) gerust hart de lucht in, fingers crossed0X .

Eric
 
Fireup op Helifreak heeft de protos aan een testje onderworpen, en er bleek toch nog aardig wat statische electriciteit opgeslagen te worden in de staartbuis.
[URL="
- MSH Protos Static Test[/URL]

De oplossing die hij oppert is vrij eenvoudig en ga ik ook direct uitvoeren.
Ik verwijder een klein beetje lak van de staartbuis onder het staartservobeugeltje.
stop daar een aarde draadje onder die ik naar voren geleid en aan een motorplaatboutje bevestig.

Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvullende info:
Het schokken van de servo's wat je in het filmpje ziet had ik geen last van.
Het gebeurd alleen met het gebruik van de BEC van bepaalde type regelaars, de Jazz 80 heeft hier gelukkig geen last van...
De spanning bouwd op in de staartbuis omdat het staartblok niet geleid en dus isolerend werkt.
Ik heb de eenvoudige mod toch uitgevoerd om zeker te zijn dat de opgebouwde statische electriciteit verdeeld wordt over de gehele heli, zodat er geen vonkjes kunnen overslaan.

Eric
 
Laatst bewerkt:
Net terug van het veldje.
Het goede nieuws is dat ik mijn eerste autorotatie van redelijk grote hoogte heb overleeft, de heli geen schrammetje heeft, geweldig landingsgestel!! en veel dank aan PhoenixRC :worship:

Alles werkte perfect, moest alleen mijn gyrogain behoorlijk omlaag gooien en ik heb mijn cyclic naar 45% gezet om hem iets feller te laten sturen.
Hij vliegt echt geweldig!, eigenlijk zo wendbaar als de Minititan maar dan veel stabieler.
Ik begon net lekker los te komen, wat pirouetjes in mijn stallturns, pitchpumping om de gyrowerking te bekijken...
En het pitchpumpen zorgde er dus voor (na inspectie) dat de stelschroefjes van de pinion-adapter losschoten (locktite en goed vastgezet:yes:).
Dus er komen een paar platte kantjes aan mijn motoras vanaf nu.

Dus weer even naar de werkbank en dan morgen weer de lucht in :banana:

Eric
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt je portie adrenaline dus weer binnen! Mooi te horen dat de heli dat zelfs goed aankan, dat is vrij ongewoon voor zo'n klein helitje.
 
Ja zeg dat wel, maar adrenaline is hartstikke lekker als het net goed gaat :D
Voor mijn doen is hij trouwens best groot hoor, toch een disc van een meter i.p.v. 70 cm...en het is een andere beleving als een 450er, het is echter geen 90er ;)
Maar hij autoroteert i.d.d. prima is gebleken ( en ik ook gelukkig :D).

Eric
 
Hey Pip!
Ik heb een paar kleine probleempjes gehad, en ze ook weer vrij eenvoudig opgelost...
Ik kreeg uit het niets last van trillingen...
Dit was afkomstig van de kop.
De bout was blijkbaar niet stevig genoeg vast gezet.
Ik vond dat ik hem vaster moest zetten dan ik eigenlijk wil met staal in aluminium, dus heb ik een beetje R48 tussen de kop en de hoofdas gesmeerd en vervolgens de bout weer "normaal" aangedraaid.
Na alles een paar keer in en uit elkaar gehad te hebben bleek dat de lagertjes van de staart grips niet helemaal lekker liepen.
Heb deze hier en daar een slag gedraait en nu lopen ze prima los en soepel.
De staartpully had ik tussen mijn vingers samengedrukt tijdens het lijmen met CA...
Blijkt geen goede methode.. je kan beter het asje er tijdelijk insteken en de pully aandrukken op een vlakke ondergrond tijdens het lijmen.
Dan loopt de pully prachtig zonder schommelingen.

Ik heb er nu alweer wat vluchten opzitten.
En vind het inderdaad een geweldige helicopter..
Moet wat wennen aan de explosieve kracht van de heli, dat ding is abnormaal snel..
Durf iedere dragrace aan ;)

Eric
 
heey ericW,
op hoeveel rpm zit je?
en de gevoeligheid kan je toch wel verminderen? gewoon je uitslagen verkleinen

ik denk dat dit mijn volgende heli wordt :)
 
R48????
Verklaar je nader. het zegt mij niets.
R48 retainer..
Dat is ook een soort loctite die gebruikt wordt om bijv. een buitenring van een lager te borgen/vast te zetten.
Heeft ook een vullende werking tot 0,1 mm, dus haalt er evt. speling ook gelijk uit.
Nadeel is wel dat het behoorlijk vast komt te zitten en wat lastiger wordt om de as te vervangen als ik zou crashen.
Maar daar gaan we maar even niet van uit :)

heey ericW,
op hoeveel rpm zit je?
en de gevoeligheid kan je toch wel verminderen? gewoon je uitslagen verkleinen

ik denk dat dit mijn volgende heli wordt :)

Ik heb geen Tacho meter maar ik schat dat ik zo rond de 2600 toeren zit.
Ik kan de uitslagen verkleinen, maar vind ze wel lekker zo hoor, voorlopig voel ik me op mijn gemak en kan hem goed bijhouden.
Maar als ik wil kan de heli veel meer, nu kan ik langzaam aan de heli wennen, ga ik de uitslagen verminderen dan kan ik mijn grenzen niet opzoeken en leer ik niets bij.
Als tweede heli (als je al redelijk vliegt en niet te vaak crashed) vind ik dit zeker een goede optie.
Je moet wel rekening houden dat je zelf wat spareparts op voorraad houd.
Je kan de onderdelen voorlopig nog niet bij je hobby shop gaan halen.
Ik vind dat persoonlijk niet zo'n probleem, in het ergste geval heb ik altijd nog de MiniTitan om evt. wachttijd mee te vullen.
Ik crash zeer weinig, dus maak ik me niet zo'n zorgen.

Eric
 
Nee Robin,

Ik kan ze niet vergelijken wat het vliegen betreft.. Ga ik ook niet doen dus :)

Er zijn verschillende mensen die veel heli's bezitten, en bijna alles kopen wat uitkomt, en deze vergelijken de Protos vaker met de Logo helikopters qua vlieggedrag.
De T-rex500 heeft volgens hun een ander karakter.

Eric
 
En hoe uit zich dat ? Stabieler ? Of net niet ? Ik heb wel een T500 maar kan dus niet vergelijken met iets anders. Ben wel benieuwd naar de verschillen...
 
Ik noem echt alleen opmerkingen die ik voorbij heb zien komen, dus pin me er niet op vast...
Wat ik gelezen heb, is dat de gunstigere massa/vermogen verhouding er voor zorgt dat hij wat beter zweeft bij bijv. flips en figuurwisselingen.
Iemand die ook Logo 500 vloog, vond beide heli's bijna identiek aanvoelen.
Die posts staan verspreid in topics met meer dan 1000 posts, dus ga ik ze even niet zoeken om te quoten ;)
Als ik een echt "waardevolle" objectieve vergelijking tegenkom dan zal ik hem hier wel posten.

Hier in ieder geval het eerste vergelijkingsdraadje:
Trex500 or Protos - RC Groups

Eric
 
Laatst bewerkt:
hoi eric,
eigenlijk zit ik te wachten op een mooi videootje van jouw protos ..... kijk je vrouw eens lief aan ;-)

Nog iets; zijn de losse onderdelen prijzen vegelijkbaar met align(=goedkoop) of met mikado (=duur) ?
 
hehe,
Zal ik je vertellen dat ik geen video camera heb...haha
Als die voetbal ellende voorbij is (go...Oranje..Gooo), zal ik mijn broer wel eens lief aankijken, en hopen dat hij beter filmt dan ik vlieg :D

De onderdelen liggen veel dichter bij de Align prijzen dan de Logo prijzen Bas.
Ik verwacht trouwens wel dat de Logo 400 qua prijs competitief zal zijn, ze moeten nu wel...
In mijn eerste post staat een link naar de website, kan je zo alle prijzen in euro's bekijken.
Een groot voordeel is het lage aantal onderdelen in deze heli.

Om even op een onderwerp uit een ander draadje terug te komen.
De schroeven die in de kunststof onderdelen van de rotorkop gaan MOET je met secondenlijm borgen.
Je kunt ze niet als een dolle aandraaien, dus is het zeer verstandig om dit te doen.
Ik heb eerst zonder geprobeerd, maar kwam er van de week achter dat ik speling kreeg op de mixarmpjes aan de grips.
Niks aan de hand, zolang je het op tijd waarneemt dan... ;).

Eric
 
Laatst bewerkt:
Om even op een onderwerp uit een ander draadje terug te komen.
De schroeven die in de kunststof onderdelen van de rotorkop gaan MOET je met secondenlijm borgen.
Je kunt ze niet als een dolle aandraaien, dus is het zeer verstandig om dit te doen.
Eric

Hallo Eric,
ik heb altijd begrepen dat je schroeven in kunststof niet zou moeten borgen, omdat het kunststof zelf al voor de borging zorgt, dus niet waar volgens jou?
 
Letterlijk uit de Trex500 manual: "When tightening a linkage ball to a plastic part, please note to use a little CA glue and tighten it firmly, but not over tightened, or they will strip."

Daarentegen staat op elke bladzijde: "When tightening a screw to a plastic part, please tighten it firmly, but not over tightened or they will strip"
 
Beetje off-topic in beide draadjes, maar goed hier mijn eerdere post hierover....
[60453] yes-hij-binnen-2
Dus wel waar, maar niet altijd...
Hier komt bij dat die mixerarmpjes aardig onder druk staan, en de praktijk wijst nu gewoon uit (bij mij in ieder geval) dat deze onderdeeltjes in de Protos zonder CA niet goed op hun plek blijven zitten...
Als ik ermee was gaan vliegen, met tracking problemen en vibraties, dan was ik niet erg ver gekomen denk ik ;)
Vandaar de tip.

Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top