DIY uitlaatnademper of 4T

Benodigdheden:
Leeg spuitbusje Breeze One Touch
10x1mm alu buisje of max 12x1.

Boor een gat van 9.5mm (bij 10mm buis) of 11.5mm (bij 12mm buis) in het spuitbusje aan weerszijden (wel zorgen dat hij echt helemaal leeg is en er geen druk meer op staat.)

Constructie technisch is 10mm beter wegen het opstaande randje die maar max 10mm kan hebben. Daarboven komt het randje te vervallen tijdens het boren.

Neem een stukje alu buis en zaag deze iets langer af dan het cilindertje.
Boor rondom 3mm gaatjes die binnen het cilindertje blijven.

Maak een schuinrandje aan het buisje en sla hem voorzichtig met een hamer het cilindertje in.
Als borging kan je locktite gebruiken of wat secondelijm. Wie echt op safe wilt kan het laten ALU solderen of ALU lassen

Resultaat. Klein nadempertje voor +- 6.5cc of een klein 4T dempertje voor weinig.

Op de foto is 10x1mm buis. Deels ingeboord met 9mm boor aan de inlaatkant.
dempertje1.jpg


dempertje2.jpg
 
ziet er goed uit, hoe is de geluidsproductie met deze uitlaat?? beter als bv een standaard 6.5cc uitlaatje van os??
 
Heb hem gister even achter mn 6.5cc (Thunder Tiger Pro 40 met extra schotje van een carosserie ring) geprikt.
Nog niet in dB's gemeten maar wel een hoorbaar verschil. Vooral het scherpe geknetter werd een stuk minder.

Wat hij zou doen als 4T uitlaatje weet ik niet want ik heb geen 4Takts.
 
Laatst bewerkt:
Wij maken ook al jaren dit soort dempertjes maar dan is het buisje in het midden afgedicht.
Dus het alubuisje loopt dan niet door maar er zit een prop in.
Dat scheelt (gemeten) vrij veel dB.

Maar ik ben benieuwd naar gemeten geluidsdruk met en zonder dempertje.
Dus als je dat een keer zou kunnen vermelden.

GJ
 
Voordeel van een open absorbtiedemper is dat je er bijna geen extra tegendruk door krijgt en daardoor vermogensverlies. Met een prop forceer je de lucht eerst buitenom te gaan en weer terug. Voordeel is dan wel weer dat de lucht langer onderweg is om de uitlaat uit te komen en zo dus meer dempt.

Meeste auto sportuitlaten zijn ook absorbtiedempers. Standaard vaak weer schottendempers met doorvoerbuizen zijdelings naast elkaar.
 
Wij maken ook al jaren dit soort dempertjes maar dan is het buisje in het midden afgedicht.
Dus het alubuisje loopt dan niet door maar er zit een prop in.
Dat scheelt (gemeten) vrij veel dB.

Maar ik ben benieuwd naar gemeten geluidsdruk met en zonder dempertje.
Dus als je dat een keer zou kunnen vermelden.

GJ

Een absorbtie demper maakt helaas maar bitter weinig uit wat betreft de geluidsdruk. Dus wat dat aangaat zal je niet zo gek veel lager op de dB meter uitkomen.
Het belangrijkste voordeel van zo'n nadempertje is dat je de scherpe kant van het geluid kwijt bent. D. Knoppers schrijft het ook al, "Vooral het scherpe geknetter werd een stuk minder". Dat is een hele belangrijke verbeteringen dus is zo'n dempertje zeker nuttig! Zo'n ding weegt niet veel, is makkelijk zelf te maken en dus goedkoop en vooral voor de toehoorders scheelt het veel in geluid. Zeker aan te raden dus.

Als demper voor een 4takt is het helaas minder geschikt. Het probleem is de temperatuur van de uitlaatgassen. Die is van een 4takt behoorlijk veel hoger waardoor de lijm die gebruikt wordt zeker verbrandt.
Zelf heb ik verschillende uitlaten gemaakt en geprobeert te maken voor m'n 4takt motoren. Aluminium was daar natuurlijk het mooiste materiaal voor in verband met het gewicht. Helaas bleek al snel dat geen enkel aluminium soldeer bestandt was tegen tegen de hitte van de 4takt uitlaatgassen. De solderingen lieten al los en de uitlaat viel van het vliegtuig nog voordat ik op de startbaan was.
Zelfs een van blik gemaakte uitlaat die met hardsoldeer en een vlam was gesoldeerd bleek niet tegen die hitte te kunnen. Het hardsoldeer waarmee de inlaatpijp was vastgesoldeerd liet los. Ook een uitlaat reparatie van m'n 4takt heli lukte niet omdat de hardsoldeer los liet. Ook de teflon(:!:) klemhouder waarmee deze uitlaat aan het frame vast zit verbrandt langzaam maar zeker en moet af en toe vervangen worden. Zo heet zijn de 4takt uitlaatgassen!
 
Dan zou je komen op een geperste passing. Dan blijft het wel zitten.
Dit dempertje is ook enigzins geperst met de hamer danwel maar effect is hetzelfde.
Gaten in de clinder had ik heel iets kleiner geboord dan het buisje.

Ik meet bij mijn 1:1 auto de uitlaatgassen met een EGT sensor en daar zit ik gemiddeld op volgas bij 800 graden en soms nog wat hoger. Dus dan kom je met solderingen niet snel weg nee.
 
Een verlaging van 2dB is inderdaad behoorlijk. Mijn ervaringen waren duidelijk minder. Zal natuurlijk ook wel aan de maten van de demper liggen. Ik heb een 10cc OS 4takt met een soortgelijke nademper van 12cm lang en 2,5cm diameter. Daarmee werd de geluidsdruk krap aan 1dB minder als hij dat al haalde. De scherpe knetter was wel weg en daar ging het mij om. :)
 
Back
Top