Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

De afgelopen weken heb ik heel veel uren in de A10 gestoken. Helaas is hier weinig van laten zien. Het bestond in hoofdzaak uit schuren, schuren, schuren, plamuren, beetje spuiten, schuren, schuren........ etc. Ik ben nu denk ik halverwege dit process. Ik ben niet 100% tevreden, maar op 50cm afstand ziet het er redelijk uit.

Ondertussen ook met penscharnieren in de weer geweest. Dat was voor mij de eerste keer. Het is gelukkig goed gelukt.

2527481f6b9a77b68.jpg


2527481f6b9aa1bc0.jpg


2527481f6b9ad537e.jpg


2527481f6baacf923.jpg


Voor het lijmen van de staarten aan het stabilo heb ik eerst de verf er afgeschuurt. De staarten heb ik met epoxy op het stabilo gelijmd. Door de epoxy heb ik micro ballons gedaan.

2527481f6bab05bbe.jpg


2527481f6bab2bc00.jpg


Uitlijnen tijdens het drogen van de epoxy. Dat 100% nauwkeurig gaten boren kan ik nog steeds niet.

2527481f6bbf3d69a.jpg


2527481f6bbf63087.jpg


2527481f6bdcc9bc2.jpg


2527481f6bdd008f6.jpg


2527481f6bddc53d3.jpg


2527481f6be846a55.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Rotzooi" toch maar lekker verder (volg dit verslag al heel lang en het is echt geweldig wat je bouwt). Kwam die papieren versie tegen en het leek me wel een leuk "tussendoortje" ;) veel succes en plezier met de verdere bouw!
 
Het is al weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven. De opknap beurt van mijn F15 kwam er tussen samen met Oss.

Ondertussen wel weer wat vorderingen gemaakt. De vleugel stond bijna helemaal in de verf, maar ik was niet helemaal tevreden, dus maar weer met de plamuur ed aan de gang gegaan. Ook begin ik langzaam mijn hoofd te breken over sommige schaal details. Misschien dat ik toch maar een vacu-um vorm apparaat ga maken. Dan kan ik over een malletje wat plastic trekken.

Het landings gestel zal met de maiden nog in draad zijn uitgevoerd, maar ik zal zeker volledige schaal poten gaan maken. De neuspoot is wat dat betreft al over de helft.

25274853fada10dda.jpg


25274853fad9c8f2d.jpg


25274853faedf2c2a.jpg

Testen van de retracts

25274853fb02c0eef.jpg


25274853fb03112ba.jpg


25274853fb034a8f6.jpg


25274853fb15a773b.jpg


Ik heb een vertragings module om het allemaal wat rustiger te laten in en uit klappen.

25274853fac6dccb7.jpg


25274853fada48c9d.jpg


25274853fac731ae9.jpg


25274853fb27984f9.jpg


25274853fb382f728.jpg

De plaat waar de retact op steunt is helaas breder dan de gondel. Ik heb dit zo gedaan om ervoor te zorgen dat de retractplaat steunt op twee ribben aan de binnen zijde van de vleugel. Ik wil hier geen risico nemen met de sterkte. Als ik het overnieuw zou bouwen zou ik de ribben iets dicht op elkaar hebben gezet.

25274853faee74d24.jpg


25274853fb386b036.jpg

De afdekplaat aan de onderzijde gemaakt met de uitsnijding van eerder.

25274853fb1620f27.jpg


25274853fb272a2fd.jpg


25274853fb2760671.jpg

Heel veel schuren en plamuren......

25274853fb4518668.jpg

Vliegen....

25274853fb454edc6.jpg

half flaps....

25274853fb38a84fa.jpg

Full flaps.....

25274853fab0e0d0b.jpg

Lerkker buiten spuiten, he je geen last van stof........

25274853fab1a11bb.jpg

Wel van vliegjes......

25274853fab12803e.jpg


25274853fac6a5220.jpg


Zijn wel wat veel foto's geworden.

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bart,

Gaat helemaal goedkomen die A10 :cool:, misschien vraag ik je nog wel eens om een freespakketje.

Welk merk/type retracts gebruik je en kun je er al iets over zeggen kwa werking/speling e.d?

Het lijkt me toch slim om eerst retracts te kopen en dan pas de vleugels van mijn Bugatti te bouwen. Ik dacht altijd dat Robart een goed merk was, maar het type 600 lijkt toch niet zo'n gelukkige keus, gelet op de negatieve verhalen erover.
 
@WV: Helaas weet ik het merk niet meer. Ik heb de doosjes verleden maand weggegooit. Ik heb zo bij Quartel gekocht. Ze zijn vrij aardig wat speling betreft, maar dat zijn ze altijd als ze nieuw zijn. Na een paar harde landingen weet je meestal pas wat je eraan hebt. Ze gaan wel lekker soepel. Ik bedien ze met een conrad servo van 8 gram. Deze heeft er weinig moeite mee. Ik heb ook wat extra power nodig, want de landings klep komt vast aan de landingspoot en zal best wat wind vangen.

Ik heb in mijn fokker robart voor het neuswiel. Deze voldoet prima, al moet ik zeggen dat als de ondergrond niet mooi is ik altijd een buiklanding doe :-) Ik heb altijd graag van de voren al het 'ijzer' zodat je alles goed kan passen van te voren.

Groeten,
Bart
 
Hoi Bart,

Even vraagje, wat is dit voor dingetje? Zal voor je wiel zijn. Heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?

25274853fb034a8f6ys8.jpg

Thnx

b
 
De vorderingen gaan langzaam maar gestaag. Ik heb inmiddels bijna het hele vliegtuig in de spuitplamuur gezet en snel een paar foto's gemaakt. Ik hoef aan de romp gelukkig minimaal te plamuren dus bijna al het spuitplamuur kan er weer af worden geschuurd.

Ben met de vier lucht uitlaatjes bezig. Deze maak ik van hardhout nadat ik de balsa probeersels heb verlaten. Dit is zo klein zacht dat hard hoesten het balsa al vervormd.

2527485e39009fb81.jpg


2527485e3901154cf.jpg


2527485e3916d84ad.jpg


2527485e3900d85e7.jpg


2527485e39174e221.jpg


2527485e39294e73b.jpg

De piloot is inmiddels ook al gevonden!!

2527485e39171d4af.jpg

De scharnieren voor de airbrakes zijn nauwelijks te zien. Ik ben hier erg tevreden met het resultaat!

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben hier erg tevreden met het resultaat!

Dat verbaasd me niks. :thumbsup:

Wat ik nog wel zou willen meegeven is dat je deze dingen tijdens opslag/transport fixeert met een paar alu t-profieltjes en wat knijpertjes.
Want hoe recht het nu ook is, dmv luchtvochtigheid en temparatuur gaat het toch werken en voor je het weet is het krom.
Ik ben helaas ervaringsdeskundige :|
 
@WV

Als je de binnenkant van de flaps ook insmeert met PU/PS100 of 12 uurs epoxy, en recht houd tijdens het drogen, is de kans op vervorming zeer gering. De kans dat vocht er dan in kan komen is er bijna niet.
Alleen warmte kan nog een boosdoener zijn als je twee verschillende lijmen gebruikt voor boven en onder.

Groetjes Rob.
 
@Cropduster: Ik ben het met je eens. Maar het moet wel vertekenen, want de piloot is schaal 1:12 en het vliegtuig 1:13, Hij is dus eigenlijk te groot!

@WV en Metroid: Ik heb de binnenkanten met PU ingesmeert en hoop dus dat er niets gaat krom trekken.
 
Als je de binnenkant van de flaps ook insmeert met PU/PS100 of 12 uurs epoxy, en recht houd tijdens het drogen, is de kans op vervorming zeer gering.

Dat kan wel zijn, maar de ailerons van mijn RBC beaufighter zijn na het glassen uit de vleugel gezaagd en uiteindelijk toch krom.

Better save then sorry.
 
Dat kan wel zijn, maar de ailerons van mijn RBC beaufighter zijn na het glassen uit de vleugel gezaagd en uiteindelijk toch krom.

Dat is de reden dat ik geen pu 100 gebruik.
En ook geen spanlak.

Groeten Han.
 
Epoxy kan ook onder invloed van warmte vervormen volgens mij.
Ik dacht dat Berto hier ook een probleempje mee had met z'n P40.
 
Back
Top