Tips voor 'wild' vlieglocaties

Interessante feiten;

-Van alle vragen die ik hier gesteld heb, heeft de vraag over wildvlieglocaties verreweg de meeste replys gekregen en is het meeste bekeken.
-Van de 419 keer dat de topic is bekeken op het moment van deze post, is toch niemand met een concrete suggestie gekomen...
-Iemand heeft het over 'fout' in de ogen van wildvliegers... Er is hier sprake van subcultuurvorming!

Ik ben geweest bij club Rozenburg, dat was super en ga ook zeker lid worden... Alleen als je net begint wil je gewoon vliegen, het is niet vaak en geschikt weer en dat ik niet verrot ben van werk... Dus blijven het bij impulsieve acties... Als je voor je brevet gaat moet je afspraken maken, en naar Piet Paulusma kijken (multitasking lastig)

Hoe kan ik een filmpje plaatsen, dan kan ik me zelfgeleerde skills tot nu toe laten zien (inclusief nette landing na afslaan motor) :cool:... Of is de regel dat dat off-topic is ;)
 
Als het op youtube.nl ge-upload is, gewoon de link plaatsen. Als je nog moet uploaden kan je dat met youtube doen of met photobucket.
Photobucket=gewoon hetzelfde doen met de foto's alleen dan een filmpje als bestand nemen!

Ludo
 
-Van alle vragen die ik hier gesteld heb, heeft de vraag over wildvlieglocaties verreweg de meeste replys gekregen en is het meeste bekeken.

Ja, dat is iedere keer dat wildvliegen genoemd wordt en dat zal wel zo blijven, omdat het een onderwerp is dat men zorgelijk vindt.

-Van de 419 keer dat de topic is bekeken op het moment van deze post, is toch niemand met een concrete suggestie gekomen...

Hoezo? Verschillende mensen hebben je gezegd naar een club te gaan. Is dat geen concrete suggestie dan?

Als je soms hoopte op een suggestie of aanwijzing die je verder laat komen dan die 200 meter ... dat gaat niet via een forum. Daarvoor moet iemand naast je staan en je begeleiden.

-Iemand heeft het over 'fout' in de ogen van wildvliegers... Er is hier sprake van subcultuurvorming!

Er zijn mensen die wildvliegen (met grotere kisten) onverstandig vinden en er zijn mensen die denken dat het allemaal wel losloopt. Laten we elkaar nou niet als subcultuur betitelen. Je hebt ook nog clubs die aangesloten zijn bij de KNVvL om samen sterk te zijn en clubs die daar (nog) geen vertrouwen in hebben ... huppetee nog een subcultuur. We zijn allemaal modelvliegers, hoor!


Okee ... ik wil die video wel zien van je!
 
Laatst bewerkt:
Roeland,

ik heb inderdaad geschreven "fout" in de ogen van wildvliegers.
Er zijn een redelijk aantal wildvliegers die echt anti clubs, en anti knvvl zijn.
Vandaar dat ik schreef "fout".

Maar iedereen heeft denk ik het beste met je voor en wil je behoeden voor schade en geldverspilling, en ook zorgen dat er niets gebeurd waardoor iets of iemand gewond kan raken.

Jezelf leren vliegen kan, je leert alleen vrij makkelijk dingen aan die niet goed zijn.
Afleren van dat soort dingen is erg moeilijk.

Ik ken het, je bent moe van werk, nog effe vliegen, dus maar naar de wildvliegplek.

Maar aan de andere kant zou je toch ook makkelijk naar Rozenburg kunnen?
Even telefoonnummer van een instructeur vragen en bellen als je zin hebt.
Ik heb nu ook alweer afgesproken om morgen met iemand te gaan vliegen, en als je 's middags belt is er vast wel iemand die 's avonds wil lessen.

Bij ons op de club kan het allemaal erg snel geregeld worden, zal bij Rozenburg ook wel zo zijn denk ik.

GJ
 
Een concrete suggestie zou zijn; hier op deze locatie (adres) is het leuk makkelijk en er vallen geen gewonden... Niemand geeft een locatie...

Verder genoeg nuttige tips hier op het forum!
 
Dat heb ik gedaan, Noordzeeweg 7, Rozenburg.

En verder is er zat plek op de maasvlakte.
 
Dat heb ik gedaan, Noordzeeweg 7, Rozenburg.

En verder is er zat plek op de maasvlakte.

Ik dacht dat het sarcastisch was en dat het om het adres van de vliegclub ging! hehe...

Ik heb aardig wat rondgereden op de Maasvlakte, maar bedoel je echt op het strand? Het is nu een paar keer goed gegaan op het strand, maar dat zand is niet echt ideaal...
 
Ja, het was sarcastisch en het is het adres van de club.

Maar even serieus.
Achteraan op de maasvlakte, bij de blokkendam en de energie centrale liggen nog steeds enorme stukken braakliggend terrein.
Daar komt nooit iemand.
Daar kan je vliegen met van alles, vroeger heb ik daar nog met een echte hangglider gevlogen, werden we opgelierd.

Maar officieel mag je er niet vliegen, het staat alleen nergens aangegeven, dus gewoon net doen of je niks weet.
En... leer vliegen bij de club!

GJ
 
Ja, het was sarcastisch en het is het adres van de club.

Maar even serieus.
Achteraan op de maasvlakte, bij de blokkendam en de energie centrale liggen nog steeds enorme stukken braakliggend terrein.
Daar komt nooit iemand.
Daar kan je vliegen met van alles, vroeger heb ik daar nog met een echte hangglider gevlogen, werden we opgelierd.

Maar officieel mag je er niet vliegen, het staat alleen nergens aangegeven, dus gewoon net doen of je niks weet.
En... leer vliegen bij de club!

GJ

Thanx!

Ga ik doen...
 
Ik vlieg regelmatig wild, maar dan alleen met kleine elektro vliegtuigen. Dingen als een mini swift bijvoorbeeld. Met deze vliegtuigjes kan je in principe gewoon op een gemiddeld trapveldje vliegen. Bij een crash blijft het heel en je kan weinig schade mee aanrichten.

Verder is het goed spul om mee te leren vliegen. Een easystar is ook een goed vliegtuig om te leren vliegen, zonder wielen enzo, dus dan kan je ook gewoon in hoog gras landen. Velden genoeg met hoog gras.

Met zwaardere kisten en brandstof zit je toch al gauw vast aan een club als je geen onverantwoorde risico's wilt nemen.

Ik neem je graag een keer mee naar een wildvlieg lokatie, ik wil je zelfs helpen om te leren vliegen, maar dan wel met een kleine elektro kist.

Ik kan me voorstellen dat men niet graag wildvlieg lokaties deelt als de kans groot is dat daar dan een beginner met een zware branstof kist gaat staan vliegen... Dan is het waarschijnlijk snel over met het vliegen op die lokatie (zeker in de omgeving van Rotterdam).
 
Ik neem je graag een keer mee naar een wildvlieg lokatie, ik wil je zelfs helpen om te leren vliegen, maar dan wel met een kleine elektro kist.

Ik kan me voorstellen dat men niet graag wildvlieg lokaties deelt als de kans groot is dat daar dan een beginner met een zware branstof kist gaat staan vliegen... Dan is het waarschijnlijk snel over met het vliegen op die lokatie (zeker in de omgeving van Rotterdam).[/quote]

Ik denk dat je hier wel eens een juiste analyse gemaakt hebt! De locaties zijn al zeldzaam, dus is een prutser niet echt welkom, die verziekt het gelijk door ergens een gebouw in de buurt binnen te vliegen...

En bedankt voor het aanbod! maar ik heb alleen brandstof vliegtuigen...
 
Als je gewoon je verstand gebruikt is er niets mis met wildvliegen. Bij clubs zijn vaak veel vliegers, zodat je of weinig tijd om te vliegen hebt, of weinig ruimte. Vooral als beginner wil je graag ongestoord kunnen oefenen.
Je moet bij de keuze van de locatie wel kijken of er geen mensen in de buurt wonen die er last van kunnen hebben. En toestemming van de grondeigenaar is meestal ook in je voordeel.
 
Wildvliegen rules!
Volgende keer wel een zinvolle bijdrage Sjef? Of ben je de smiley vergerten?

Voor het overige: leren vliegen zonder ervaren hulp is niet slim. Want: duurder, crasher, langduriger, ongezelliger, gevaarlijker. Hoogstens doen met een simpel depron schuimpie.

Als je gewoon je verstand gebruikt is er niets mis met wildvliegen. ...
Cru gesteld: beginners hebben geen verstand (van modelvliegen). Da's nou net de essentie.

... Bij clubs zijn vaak veel vliegers, zodat je of weinig tijd om te vliegen hebt, of weinig ruimte ...
Hoe kom je daar nu bij? Het blijft me verbazen hoeveel mensen van clubs weten terwijl ze niet bij een club vliegen. Of ervaringen met één club of clublid veralgemeniseren naar alle clubs. Wat heb je liever, uurtje wachten tot je kunt vliegen of niet wachten en in je uppie brokken maken waardoor je een week niet kunt oefenen?

Regels: die zijn zo logisch en voor de hand liggend dat je ze niet hoeft te onthouden. De regels zijn er vanwege de incidentele knoeier/eigenwijzerik. Volwassen maken afspraken, regels zijn voor kinderen.

3maanden voor brevet en dus drie maanden niet zelfstandig kunnen vliegen? Als je brevet niet hebt, kun je gewoon niet goed vliegen. Kun je zelf al goed vliegen, is brevet fluitje van cent.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wildvliegend begonnen en ben dus niet anti-wildvlieg. Tevens ben ik lid van een club waar ik mijn KNVVL brevet gehaald heb en nu instructeur ben.

Ik stapte gewoon met m'n spullen in de auto en ging rondrijden en rondkijken... wel even uitzoeken waar de vliegclubs bij jou in de buurt zitten, niet in een straal van 5km van een club gaan wildvliegen, maar verder.. je zoekt een geschikt weiland zonder bomen waar je ook nog kunt komen. Daar hoef je hier geen topics voor te openen, het stikt van geschikte locaties in NL, ik had 'mijn plek' binnen 10 minuten gevonden.

Dat mag allemaal niet officieel, maar ik heb er nooit problemen mee ondervonden.

Toch zou ik je nu adviseren om naar een club te gaan, net zoals alle andere mensen hier. Al was het alleen maar voor een paar vlieglessen en om je toestel even te laten controleren.

Het is echt een kulargument dat clubs vol met zeikers en regels zitten, dat is gewoon niet waar. Bij mijn eigen club heerst eigen verantwoordelijkheid en boerenlogica en in mijn ervaring met andere vliegclubs, is dat overal zo. Enige wat je kunt hebben aan regels is dat er op een bepaalde plek gevlogen moet worden, vanwege geluidsoverlast bij de buren etc.

Sinds ik bij een club vlieg, heb ik veeeel geleerd van mijn clubgenoten en ben ik, aftgezien van op vakantie in het buitenland, niet meer wezen wildvliegen.
 
Eens met de clubliefhebbers. Als je bij een club vliegt en later je brevet hebt, besef je pas hoe stom je (soms) bezig was met wildvliegen in het verleden; dat is ten minste mijn eigen oprechte ervaring. Ik merk dat ik sinds ik lid ben van de GMVC eigenlijk steeds minder wildvlieg; stond ik vroeger nog wel eens met een Easystar tussen de flats (bij wijze van), beperk ik het nu tot een EPP-schuimpje van 300 gram op een veldje bij het plaatselijke industrieterrein.

Ik ben dus niet per definitie tegen wildvliegen, maar zou het een beginner niet aanraden de weg te volgen die ik heb gemaakt; uiteindelijk kost het nodige goedkope vliegspul op 't asfalt drukken je ook gewoon meer dan een goede start met een (E-)Calmato bij een club. Voor zover kosten een issue is; veiligheid is natuurlijk het belangrijkste.
Het punt is alleen dat het zo verdomd lastig is om dit een beginner, vol met adrenaline en opportunisme, wijs te maken!
 
Laatst bewerkt:
... verder vind ik het ook gezeik, vooral als beginner word je dood gegooid met het advies : ga bij een club...
Ik heb al verscheidene mensen die op mijn 'ga naar club' advies mopperden, gevraagd om een lijstje met ervaren hulpvaardige wildvliegers te maken. Past prima bij de links naar clubdatabases. Club of niet club is niet de essentie, deskundige hulp, dat is belangrijk. Zo'n lijstje is er tot nu toe nog steeds niet gekomen, merkwaardig toch. Veel werk is het niet: discussie starten, mensen geven vlieglocatie, naam etc.

Begrijp ik het goed dat we nu een vrijwilliger voor het maken van zo'n lijstje hebben?

Met ervaren hulp kreeg je zoveel belangrijke informatie en adviezen tussen neus en lippen door. Zelfgeleerden hebben geen weet hoeveel. Via een forum kan dat alleen achteraf: "hij doet vreemd", "waarom werkt dit/dat niet", "waarom gecrashed" enz.enz. Klein voorbeeld: mijn servo's trillen (niet zender als eerste aangezet). Echt, ik vind mensen die zeggen 'in je eentje kan het ook', nogal onverantwoordelijk bezig. Zouden ze dit ook zeggen als ze moesten opdraaien voor de extra kosten? Of de betreffende toestellen moeten repareren? Tuurlijk, club is niet perfect, gaan ook dingen fout, maar ik praat hier in het algemeen, heb het over gemiddelde situaties/besparingen.

Ik denk ook dat de meeste mensen die het zichzelf geleerd hebben, denken dat in de lucht blijven hetzelfde is als vliegen. Ze hebben namelijk geen enkele terugkoppeling. Daarnaast vind er hier op het forum een vertekeningen plaats: zelfleerders die gefaald hebben, melden dat natuurlijk niet op forum, die haken gewoon gefrusteerd af.
 
Laatst bewerkt:
Toch de smaak te pakken... Nieuwe trainer en alles erin gezet... Een simulatie kabeltje gekocht, 10 uurtjes geoefend wat resulteerde in drie succesvolle vluchten op het strand Slufter, inclusief looping en drie landingen, waarvan 1 de motor afsloeg op 100 meter hoogte, toch keurig geland.

Op zich heel goed om het op de simulator te leren. Wat mij betreft zou iedereen zo moeten beginnen :-)

Aan je tag zie ik dat je in de buurt van Rotterdam woont. Het is in de buurt van Rotterdam nou eenmaal niet eenvoudig om een lokatie te vinden waar je met jouw soort vliegtuig 'wild' kunt vliegen. Alles is min of meer volgebouwd en wat er nog aan natuur is, is gelijk een natuurgebied. In andere gebieden van Nederland is het misschien makkelijker om een boer te vinden met een stukje grond waar je mag vliegen.

Dus blijven er weinig keuzes over... Overigens is een club ook gewoon ECHT gezellig!!

Alleen vliegen wordt op den duur ook wel een beetje saai.
 
Back
Top