Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Je had toch al een oplossing in de vorm van het eraf slijpen van het de naald?
Ik heb dat nog niet aangedurfd.

Maar het feit dat als ik het verknoei gewoon een carterplaat kan kopen waar ik niet meer aan hoef te klooien, betekent wel dat ik de 50SX nu zeker ga gebruiken in plaats van m'n 46 AX van m'n Kadet.
 
In geval van verkrijgbaarheid kan je inderdaad gaan Dremelen aan een carterdeksel met uithouder. Met het helideksel ging het wat netter. Mooiste is natuurlijk om met een vlakbank te verspanen. Maar dan moet je dat nèt in je schuurtje hebben staan.
Met een beetjes geduld ebay usa.com of .de in de gaten houden... of een wrakje op de kop zien te tikken.

Over de bevestiging van je staartvlak heb ik ook een beetje m'n twijfels.
De sandwich is voldoende sterk. De haakse verbinding zoals je em nu hebt ontworpen blijft zwak. Die nokjes blijven zwak, ook al loopt de nerf haaks op de romp. Ze hebben immers slechts de dikte van de middelste plank.
Je zou ze een stuk sterker kunnen maken met ingeboorde koolstof pennetjes. 1,5 cm ingelaten van af de romp gemeten... en natuurlijk een stukje lengte in de nok. Hoop gepiel...
De grootste sterkte bereik je door het kielvlak volledig in te laten in de bovenste rompplank. Daar waar je nu zo verschikkelijk netjes die sleufjes in hebt gemaakt.
Daar dus over de juiste lengte de sleuf vergroten.

Dan denk je natuurlijk... dan moet de hele vin over... want hij zakt dieper weg...?
Nee natuurlijk niet. Met latjes balsa aanvullen. Zoals je ziet is m'n P-40 staartvin ook een collage van nerfrichtingen. Hij zit een stuk meer naar achteren à la 3DFX. Zelfs zo vertrouw ik de sterkte nog niet helemaal.
Het roer is overigens ook niet meer origineel. Ook het een en ander aan verplakt... en nog niet klaar.
Zie aldus even de non-kwik-fly-P40 plaatjes

DSC_3905-LR.jpg


DSC_3902-LR2.jpg



De houtnerven van de vlakken staan haaks of onder een hoek tegen elkaar. Het staartvlak loopt door tot het stabilovlak voor maximale stijfheid. De rompbelanking trek ik nog verder door naar achteren (met 1,5 mm balsa.), tot aan het scharnier en er komt aan weerszijden nog een hoek latje. Boven lopend vanaf voorlijst stabilo tot aan richtingroerscharnier. (conform 1:1 P-40L long tail). En dan hoop ik dat het alles niet te zwaar wordt.

Hier nog even een staart verbinging van de Kwik Fly II
Ooit gevonden op het internet....

RC_Modeler_oct_64_b.JPG



Een deel van het vlak loopt door tot aan het stabilo. De tekening is nog steeds verkrijgbaar bij RC-Modeler.

Bij de Kwik Fly van Graupner heeft de plank op de rug van de romp een dikte van 1 cm. Het staande kielvlak is in een 5 mm diepe gefreesde sleuf verzonken/gelocked. Niet door en door dus. (Ook bij de opengewerkte tekening is de sleuf ingetekend) De bocht voor het vlak is ook verzonken.
 
Laatst bewerkt:
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik vorderingen gemeld heb. Ik heb niet veel gedaan, maar toch wel het een en ander. Aangezien ik de komende 4 weken nul voortgang verwacht vanwege vakantie, toch maar even het verslag een beetje in lijn brengen met de vorderingen.

Iets van anderhalve week geleden had ik midden in de week een dag vrij en het was zonnig, buiten schuren dus:
DSC_5300.JPG

DSC_5301.JPG

DSC_5307.JPG
 
Intussen ook de carburateur (edit: moet dus 'naald' zijn, zie latere post) van de SX-50 gehaald. Met de Dremel dus...
DSC_5309.JPG


Verder bezig geweest met het pas maken van de cockpitkap. De kap aan de onderkant in vorm gemaakt en een sleufje in de romp gemaakt waar deze invalt.
DSC_5310.JPG

DSC_5312.JPG


Verder een begin gemaakt met scharnieren plaatsen. Was ook nodig om de positie van de bowden kabels te bepalen.
DSC_5313.JPG


En daar zijn die sleuven dus voor:
DSC_5314.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zoals op eerdere foto's al te zien was, heb ik ook een tankluikje geproduceerd uit een blok (2 blokjes eigenlijk) balsa.
DSC_5315.JPG


Ook aan de onderkant mooi hol gemaakt en 2 paslatjes gemonteerd:
DSC_5316.JPG


Op dit moment is de neussectie in aanbouw. Zichtbaar aan de klemmetjes in de foto hierboven. Ik ben bang dat dit het laatste is voor de komende tijd. Tijd voor: VAKANTIE!!!!!!!!!
(je zou zeggen: best vroeg voor vakantie, de werkelijkheid is: best laat voor vakantie....)
 
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de naald van de motor afgeslepen hebt, niet de carburateur ;)

Ziet er allemaal (weer) erg clean en netjes uit!
 
Tankluikje heb je erg netjes gemaakt:thumbsup:. Denk alleen dat het verstandig is om er nog twee spantjes in te maken, dit om te verhinderen dat hij krom kan trekken.
 
Denk alleen dat het verstandig is om er nog twee spantjes in te maken, dit om te verhinderen dat hij krom kan trekken.
Klinkt als een goed plan. De voorkant en achterkant hebben al een 1mm triplex laagje.
Ik denk dat ik er in het midden een of uit het midden twee bij zet. Even kijken hoe ik uitkom met m'n tankje...
 
wordt nettjes captain mooi strak rompie :-P
veel plezier op vakantie:D
 
Klinkt als een goed plan. De voorkant en achterkant hebben al een 1mm triplex laagje.
Ik denk dat ik er in het midden een of uit het midden twee bij zet. Even kijken hoe ik uitkom met m'n tankje...
Zeker, want de hartlijn vande tank moet op of iets (paar mm.) onder de sproeieropening zitten. Anders heb je een enorm verschil in motorloop rechtop en op de rug....
 
he captain is er nog vooruitgang geboekt met de kwik fly,:confused::)
Ahum, nou om eerlijk te zijn valt dat nogal tegen. Ik heb de Kwik-Fly een beetje verwaarloosd en het forum nog erger.

Eens kijken wat ik nog wel aan de Kwik-Fly gedaan heb:

  • ik heb een nose-job gedaan aan de Kwik-Fly, neusje gemaakt dus
  • onderdelen van de staart vastgezet op de romp
  • doorvoer gemaakt voor Sullivan-kabels hoogt- en richtingroer
  • bakjes voor de rolroerservo's geproduceerd
  • aan een kant de scharnieren van een rolroer gemonteerd (rotklus)
  • ben bezig met de vleugeltips
Ik zal dit weekend wel weer eens een verzameling foto's maken en posten. Is wel zo aardig...
 
Foto's van rolroerscharnieren en rolroerservobakjes (mooi woord!):
dsc_6107.jpg


Het plan is om de servo in het bakje te leggen en daaroverheen een klein latje met twee schroefjes vast te zetten.

dsc_6121.jpg


Zoals jullie waarschijnlijk kunnen zien steekt de servo-hoorn niet ver genoeg uit. Het eerste probleem is simpelweg dat de rolroeruitslag hier niet groot genoeg mee wordt. Het tweede probleem is dat de kop van de hoorn en daarmee de kwiklink in de vleugel draait. Ook niet goed. De hoorn die er nu op zit, is een standaard bijgeleverd 4-gats exemplaar met een straal van 20mm. Moet iets van 30mm hebben. Helaas niet kunnen vinden in de winkel.
 
Laatst bewerkt:
he captain

ziet er toch goed uit,
is er niet een optie om die sevo wat mee om hoog te halen:confused: dan krijg je misschien wat meer uitslag voor je rolroeren.

groet
Rob.:bye:
 
Nog even een extra foto van de rolroerservobakjes:
dsc_6118.jpg


De servo ligt dus plat op de 'onderhuid' van de van de vleugel...

Wat je veel ziet is dat de servo door de huid heen zit. Aangezien het origineel werkte met een niet-zichtbare middenservo en dan een hoop stangetjes, wil ik geen servo zichtbaar hebben aan de buitenkant. Vandaar bovenstaande (voorlopig niet succesvolle) methode...
 
Back
Top