Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

o ok jammer,
dan word het toch een ander servo hoorntje zien te vinden,
wat betreft het servo weg werken, vindt ik ook het mooist zo als het nu is gemaakt.
 
Welke servo's gebruik je? Voor praktisch alle servo's zijn wel langere armpjes te verkrijgen... of je verlengt het bestaande armpje door er een gfk armpje op te schroeven..
 
Zijn die wingtips een must-haves voor alle vliegtuigen ook zwevers??
Een vleugel plat laten eindigen in een rechte rib levert aanzienlijk meer weerstand door tipwervels op. Vandaar de afgeronde, bolle vorm.
Bij een vleugel voor kunstvlucht (zoals bij deze Kwik Fli) wil je geen verschil in gedrag bij het rechtop vliegen of op de rug, vandaar de symmetrische vorm.
De meeste zwevers zijn ontworpen voor maximale prestaties rechtop, vandaar dat de tips daarop zijn aangepast. Tegenwoordig zijn de z.g. winglets de effectiefste tipvorm.
 
Welke servo's gebruik je? Voor praktisch alle servo's zijn wel langere armpjes te verkrijgen... of je verlengt het bestaande armpje door er een gfk armpje op te schroeven..
Ik gebruik Futuba S3151 servo's. Bij Q te P hadden ze geen langere armpjes daarvoor.
Ik had al bedacht wat te gaan lopen klooien met stukjes printplaat. Heb ik tenslotte voor de hevels aan de rolroerkant al gedaan. Maar ja, als ik ze gewoon zou kunnen kopen zou dat wel makkelijker zijn.
 
En uitgehold tot een wanddikte van 3 a 4 mm, mag ik hopen? building a wingtip
Nee, dat moet nog.

Ik had bedacht om 'm van binnenuit te 'dremelen'. Zo heb ik het ook met m'n neus gedaan. Grote blokken erop, en dan alles weghalen wat geen neus is :-)

De manier die op die pagina beschreven wordt, is achteraf gezien handiger denk ik. Och ja, al doende leert men.
 
Laatst bewerkt:
Zoals jullie waarschijnlijk kunnen zien steekt de servo-hoorn niet ver genoeg uit. Het eerste probleem is simpelweg dat de rolroeruitslag hier niet groot genoeg mee wordt. Het tweede probleem is dat de kop van de hoorn en daarmee de kwiklink in de vleugel draait. Ook niet goed. De hoorn die er nu op zit, is een standaard bijgeleverd 4-gats exemplaar met een straal van 20mm. Moet iets van 30mm hebben. Helaas niet kunnen vinden in de winkel.

Oei, oei, wat ben ik dom geweest! :oops:

Ik had aangenomen (daar ga je al) dat de hoek die de rolroeren moeten aankunnen, gelijk is aan de uitsnede uit de vleugel. De rolroeren zijn aan de bovenkant gescharnierd, dus ik ging er vanuit dat bij de uiterste uitslag de rolroeren de inkeping aan de onderkant dicht maken. (is dit begrijpelijk?)

Niet dus. Ik was op onderzoek uitgegaan om te bepalen welke uitslagen ik nu moet hebben. Ik kom waarden tegen van 6,5 mm up & down (5,5 graden) tot 13 mm up & down (11 graden). 10% aileron differential.

Om dat (11 graden) te bereiken met m'n huidig 20 mm servohevel moet ik in de zender de end-points in beide richtingen al op 50% zetten. Ik heb dus helemaal niet meer uitslag nodig! Maar wel een langere hevel om te zorgen dat ik de vleugelbedekking niet raak. Tegenstrijdig dus.

Ik moet dus een nieuw plan gaan maken. De kwik-link moet dus niet meer buiten de romp liggen, maar binnenin. Alleen de stuurstang nog naar buiten. Dus mijn servo-bakjes opnieuw bouwen, zodat de servo een stuk hoger in de vleugel ligt. Zo kan ik ervoor zorgen dat ik mijn kwik-link dichter bij de servo kan monteren (met dezelfde hoek, minder uitslag). En dan zo instellen dat de end-points weer goed bij 100% komen te liggen.

fighterwing1987: Was dit wat je bedoelde eerder? Zo ja, dan had ik het niet door...
 
...Ik was op onderzoek uitgegaan om te bepalen welke uitslagen ik nu moet hebben. Ik kom waarden tegen van 6,5 mm up & down (5,5 graden) tot 13 mm up & down (11 graden). 10% aileron differential...
met deze uitslagen (13mm up&down) gaat hij erg log zijn op de rolroeren (maar 't is wel genoeg om goed te kunnen vliegen). Dat weet ik uit ervaring met een kwikfly, ik zou meer uitslag voorzien (of alleszins de mogelijkheid openlaten dat dit mogelijk is om achteraf aan te passen)
Als je vindt dat je teveel uitslag heb met je servo op 100%, dan kan je nog altijd langere roerhevels voorzien op de rolroeren zelf, wil je dan toch meer , dan neem je gewoon een gaatje dichter bij de scharnierlijn.
Netjes gebouwd trouwens.
 
Ha!

Altijd weer mooi je vorderingen te zien.
Hierbij hoe het er op mijn oude KF III er uit ziet. Open gewerkt? Jazeker. Deze vleugel is nog met zijde bespannen... deels dus... is inmiddels redelijk gaar geoxideerd.... de vleugel is aan renovatie toe... of een geheel nieuwe... ooit!

Geeft ieder geval een weergave hoe het stangenwerk aangelegd is.
De bellcrank staat onder een hoek. Welke? Moet ik op de Graupner tekening nazien.

Je zou dus de servo alsnog verzonken en onder een andere hoek kunnen inbouwen.
Gewoon inhangen tussen twee dwarsbalkjes of anders...
met een eenvoudig gaatje door/langs het deksel... zie plaatje...

Dan die uitslagen van de aillerons... niet echt indrukwekkend bij die van mij... neerwaarts is al begrenst door de wijze van scharnieren... dus up?
Doch wellicht met die ogenschijnlijk beperkte uitslagen voldoende effectief!

full


full


Ik hoop dat het eerste plaatje verhelderend genoeg is.

Groet Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, oei, wat ben ik dom geweest! :oops:

Ik had aangenomen (daar ga je al) dat de hoek die de rolroeren moeten aankunnen, gelijk is aan de uitsnede uit de vleugel. De rolroeren zijn aan de bovenkant gescharnierd, dus ik ging er vanuit dat bij de uiterste uitslag de rolroeren de inkeping aan de onderkant dicht maken. (is dit begrijpelijk?)

Niet dus. Ik was op onderzoek uitgegaan om te bepalen welke uitslagen ik nu moet hebben. Ik kom waarden tegen van 6,5 mm up & down (5,5 graden) tot 13 mm up & down (11 graden). 10% aileron differential.

Om dat (11 graden) te bereiken met m'n huidig 20 mm servohevel moet ik in de zender de end-points in beide richtingen al op 50% zetten. Ik heb dus helemaal niet meer uitslag nodig! Maar wel een langere hevel om te zorgen dat ik de vleugelbedekking niet raak. Tegenstrijdig dus.

Ik moet dus een nieuw plan gaan maken. De kwik-link moet dus niet meer buiten de romp liggen, maar binnenin. Alleen de stuurstang nog naar buiten. Dus mijn servo-bakjes opnieuw bouwen, zodat de servo een stuk hoger in de vleugel ligt. Zo kan ik ervoor zorgen dat ik mijn kwik-link dichter bij de servo kan monteren (met dezelfde hoek, minder uitslag). En dan zo instellen dat de end-points weer goed bij 100% komen te liggen.

fighterwing1987: Was dit wat je bedoelde eerder? Zo ja, dan had ik het niet door...


kan gebeuren captain;) ,

maar als je het zo doet gaat het denk ik wel lukken :yes:
succes met de servo bakkjes
en hou ons op de hoogte
 
Het probleem is ook op te lossen door aan servokant een langere hevel te nemen.. dan verklein je de uitslagen ook weer..
 
Huh? Dan vergroot je de uitslag juist.
Bij de servo een gaatje naar binnen en op de roerhevel naar buiten dan wordt de uitslag kleiner. Toch ?
 
Ha!

Altijd weer mooi je vorderingen te zien.
Hierbij hoe het er op mijn oude KF III er uit ziet. Open gewerkt? Jazeker. Deze vleugel is nog met zijde bespannen... deels dus... is inmiddels redelijk gaar geoxideerd.... de vleugel is aan renovatie toe... of een geheel nieuwe... ooit!

Geeft ieder geval een weergave hoe het stangenwerk aangelegd is.
De bellcrank staat onder een hoek. Welke? Moet ik op de Graupner tekening nazien.

Je zou dus de servo alsnog verzonken en onder een andere hoek kunnen inbouwen.
Gewoon inhangen tussen twee dwarsbalkjes of anders...
met een eenvoudig gaatje door/langs het deksel... zie plaatje...

Dan die uitslagen van de aillerons... niet echt indrukwekkend bij die van mij... neerwaarts is al begrenst door de wijze van scharnieren... dus up?
Doch wellicht met die ogenschijnlijk beperkte uitslagen voldoende effectief!

Ik hoop dat het eerste plaatje verhelderend genoeg is.

Groet Bas

Bas, bedankt voor je reactie. Leuk om die foto's van zo'n oud exemplaar te zien. Ik heb intussen een van de ailerons aan de praat. Ik hoefde niet eens mijn servo anders te monteren. Ik zal vanavond wel wat fotootjes posten, maar het lijkt deels op hoe het bij het origineel zat. In plaats van die ballcrank zit er dan gewoon een servo.

Wel heb ik een extra gleuf voor de stuurstang moeten maken en de oude gleuf voor de servohoorn dicht moeten maken. Valt allemaal wel mee dus.
 
Belofte maak schuld...
Foto's van vorderingen dus.

Ben bezig geweest met het in vorm brengen van de vleugeltips. Eerst een malletje geprint en op karton geplakt:
DSC_6302.JPG


En zoals eerder beschreven de rolroeren aangesloten...
DSC_6310.JPG


Zo zit dat dus bij de servo (nog zonder stang...):
DSC_6303.JPG


En nadat de servo-kabels gesoldeerd zijn, de bovenkant ingedekt:
DSC_6304.JPG


Als ik zo mijn servo montage constructie zie, dan had ik beter zo'n luikje kunnen maken zoals ik in een aantal verslagen heb gezien. Nou ja, nu zit het al. Veranderen het wel als het kapot gaat...

Verder is de warmte op de zolder niet te harden, dus veel klussen zat er even niet in.
photo
 
Laatst bewerkt:
jaaaaaaaah ze doen het,:D

ziet er netjes uit:yes:, wanneer denk je dat je hem af hebt
 
Back
Top