Na een tijdje weg geweest te zijn, heb ik het modelvliegen weer opgepakt. Nu heb ik een hele mooie Long Shot II, met flaps en enzo, maar eerst maar eens gewoon lekker ervaring opdoen met een kleiner kistje. Ik heb nog een Bonsai liggen, maar die gaat naar mijn zoon, dus moest ik zelf weer iets hebben en voor bouwen heb ik niet al te veel tijd momenteel.
Ik wilde het maar gewoon proberen en heb bij Lindinger de Blue Arrow Angel DLG aangeschaft. Dinsdag besteld en vrijdags stond er iemand met een grote doos voor de deur.
Ik had hele wisselde verhalen gelezen over dit Chinese product, maar ik was blij verrast. Ze hebben duidelijk geluisterd naar de gebruikers van de HLG versie en de DLG ziet er goed uit.
De pook is al in de romp gemonteerd en ook het richtingsroer zit al in de pook. Haaks op het roer is een zadel gemonteerd voor het hoogteroer.
In het rompje zijn multiplex spanten aangebracht en zelfs de plaatsing van de servo's is al voorbereid.
De vleugel is volledig bespannen en de werpstift is met een stukje triplex, redelijk stevig in de vleugel geplaatst.
Volgens opgave op de doos zou het vliegklaar gewicht rond de 70gr. moeten uit komen, maar dat moet je met een korreltje zout nemen (zie verderop). We hebben het in ieder geval over een heel licht kistje.
In principe is het een kwestie van elektronica erin, stuurstangen en roerhevels monteren en klaar.
Besturing
Voordeel van een kant en klaar kistje is dat je alles even snel kan meten en proefpassen. Ik had nog het nodige liggen en heb dat eerst maar eens ind e romp gepropt. Vooral omdat ik ook het zwaartepunt wilde bekijken. Voor de besturing:
Het stabilo even met een stukje tape op het zadel geplakt en toen bleek de kist met dit spul direct prachtig in balans te zijn. Alleen had ik de stuurstangen nog niet geplaatst. Die voegen natuurlijk best wel wat gewicht toe aan de staart. Dan moet ik dus lood in de neus plaatsen ter compensatie. Op dat moment heb ik de keus gemaakt de stangen te laten voor wat ze zijn en gebruik te maken van single pull met torsieveer en dynema lijn.
constructie
De vleugel zit met een borgpen en een schroef (zoals v. de BUG). Nu zit de pen niet echt vast, ik kon hem er zo uithalen en bij mij ook niet in het midden (zie foto).
Ik heb de pen eruit gehaald en het gat wat groter gemaakt. Met 5 min. epoxy heb ik de pen opnieuw gemonteerd. Nu wel netjes in het midden.
Alle vleugeldelen zijn bedekt met een lichte krimpfolie. Deze zit niet overal even strak, hoewel het best netjes is gedaan. Met een strijkijzer heb ik alles nog eens nagestreken. Pas wel op want de folie is erg gevoelig voor de juiste temperatuur. Staat je ijzer te hoog dan smelt het zo weg. Ik heb gestreken met een oude theedoek er tussen en dat ging prima!
Het stabilo zou met twee schroefjes moeten worden gemonteerd, maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik heb een stukje folie verwijderd en het zadel ruw gemaakt. Daarna met medium CA vastgelijmd en dat ging prima.
Voor de besturing moet je veertjes plaatsen (zie f3k.nl) en een gaatje boren in de pook voor de lijn. Montage is redelijk probleemloos.
In de romp is ruimte genoeg voor alle spullen. De servo's passen probleemloos in de steun. Vergeet niet de antennedraad naar buiten te brengen.
Bij de accu en ontvanger heb ik wat foam geplaatst om het schuiven tegen te gaan en de spullen te fixeren.
het resultaat
Na een avondje freubelen is de Angel vliegklaar. Zoals gezegd met de gekozen setup (niMH) en single pull is de kist in een keer goed in balans. Vliegklaar gewicht is uitgekomen op 86 gram bij een spanwijdte van 77 cm. Het totale vleugelopp. is 7,41 dm2. Gebruik van een lipo en stuurstangen zou wel kunnen, maar volgens mij moet je dan stevig ballasten en kom je uiteindelijk zwaarder uit.
Ik heb alleen even wat startjes gedaan om de balans te testen. Gewoon HLG recht vooruit werpen en het zweeft mooi strak weg. Voor echte starts staat er nu gewoon te veel wind. Meer info volgt.
Ruud
Ik wilde het maar gewoon proberen en heb bij Lindinger de Blue Arrow Angel DLG aangeschaft. Dinsdag besteld en vrijdags stond er iemand met een grote doos voor de deur.
Ik had hele wisselde verhalen gelezen over dit Chinese product, maar ik was blij verrast. Ze hebben duidelijk geluisterd naar de gebruikers van de HLG versie en de DLG ziet er goed uit.
De pook is al in de romp gemonteerd en ook het richtingsroer zit al in de pook. Haaks op het roer is een zadel gemonteerd voor het hoogteroer.
In het rompje zijn multiplex spanten aangebracht en zelfs de plaatsing van de servo's is al voorbereid.
De vleugel is volledig bespannen en de werpstift is met een stukje triplex, redelijk stevig in de vleugel geplaatst.
Volgens opgave op de doos zou het vliegklaar gewicht rond de 70gr. moeten uit komen, maar dat moet je met een korreltje zout nemen (zie verderop). We hebben het in ieder geval over een heel licht kistje.
In principe is het een kwestie van elektronica erin, stuurstangen en roerhevels monteren en klaar.

Besturing
Voordeel van een kant en klaar kistje is dat je alles even snel kan meten en proefpassen. Ik had nog het nodige liggen en heb dat eerst maar eens ind e romp gepropt. Vooral omdat ik ook het zwaartepunt wilde bekijken. Voor de besturing:
- Een NiMH pakketje 4,8v 180mA (1/3AAA x 4)
- Een Jeti 5 kanaals ontvanger
- 2 microservo's van 4,3gr (tower pro).
Het stabilo even met een stukje tape op het zadel geplakt en toen bleek de kist met dit spul direct prachtig in balans te zijn. Alleen had ik de stuurstangen nog niet geplaatst. Die voegen natuurlijk best wel wat gewicht toe aan de staart. Dan moet ik dus lood in de neus plaatsen ter compensatie. Op dat moment heb ik de keus gemaakt de stangen te laten voor wat ze zijn en gebruik te maken van single pull met torsieveer en dynema lijn.
constructie
De vleugel zit met een borgpen en een schroef (zoals v. de BUG). Nu zit de pen niet echt vast, ik kon hem er zo uithalen en bij mij ook niet in het midden (zie foto).
Ik heb de pen eruit gehaald en het gat wat groter gemaakt. Met 5 min. epoxy heb ik de pen opnieuw gemonteerd. Nu wel netjes in het midden.
Alle vleugeldelen zijn bedekt met een lichte krimpfolie. Deze zit niet overal even strak, hoewel het best netjes is gedaan. Met een strijkijzer heb ik alles nog eens nagestreken. Pas wel op want de folie is erg gevoelig voor de juiste temperatuur. Staat je ijzer te hoog dan smelt het zo weg. Ik heb gestreken met een oude theedoek er tussen en dat ging prima!
Het stabilo zou met twee schroefjes moeten worden gemonteerd, maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik heb een stukje folie verwijderd en het zadel ruw gemaakt. Daarna met medium CA vastgelijmd en dat ging prima.
Voor de besturing moet je veertjes plaatsen (zie f3k.nl) en een gaatje boren in de pook voor de lijn. Montage is redelijk probleemloos.
In de romp is ruimte genoeg voor alle spullen. De servo's passen probleemloos in de steun. Vergeet niet de antennedraad naar buiten te brengen.
Bij de accu en ontvanger heb ik wat foam geplaatst om het schuiven tegen te gaan en de spullen te fixeren.
het resultaat
Na een avondje freubelen is de Angel vliegklaar. Zoals gezegd met de gekozen setup (niMH) en single pull is de kist in een keer goed in balans. Vliegklaar gewicht is uitgekomen op 86 gram bij een spanwijdte van 77 cm. Het totale vleugelopp. is 7,41 dm2. Gebruik van een lipo en stuurstangen zou wel kunnen, maar volgens mij moet je dan stevig ballasten en kom je uiteindelijk zwaarder uit.
Ik heb alleen even wat startjes gedaan om de balans te testen. Gewoon HLG recht vooruit werpen en het zweeft mooi strak weg. Voor echte starts staat er nu gewoon te veel wind. Meer info volgt.
Ruud
Laatst bewerkt door een moderator: