Poll: meld hier storingen op 2.4Ghz

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Let op! Deze polls gelden alleen voor 'de vliegenden' onder ons

Naar aanleiding van het IFS draadje (graupner-ifs-xps-systeem-hopt-niet) en de vraagstelling of een bepaald 2.4Ghz systeem meer problemen veroorzaakt dan een ander, hierbij een poll.

Meldt storingen alleen als je daadwerkelijk zelf een storing hebt ondervonden met het genoemde systeem, dus niet naar aanleiding van 'verhalen van derden'!

Poll: Met welk type 2.4Ghz systeem ondervond je storing?
Spectrum
IFS/XPS
FASST
Assan
Anders

Tussenstand:

results.cgi


Op verzoek, deze poll toegevoegd.. spelregels: alleen klikken als je daadwerkelijk het genoemde systeem bezit en er minimaal 30 vluchten mee gemaakt hebt.

Poll: Welk systeem gebruik je tot nu toe zonder problemen?
Spectrum
IFS/XPS
FASST
Assan
Anders

Tussenstand:

results.cgi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk had ik 3x IFS moeten stemmen namens mijn clubleden, maar het is bij 1x gebleven:D
 
Ik heb tot nu toe 2 keer een storing ervaren met 2.4ghz. Beiden eigen fout ;) Beide keren met een AR6200.

Eerste storing was echt mijn fout, ik had beide antennes gelijk liggen en vloog met de antennes in lijn recht op de zender af met de antenne naar voren gericht. Dit was ook nog eens erg laag en ver weg. Ik had toen een lockout van 1 sec oid. Antenne's beter gelegd en nooit weer problemen gehad, ook niet verder weg en op dezelfde plek.

2e storing was wat heftiger. Ik weet dat water en 2.4g niet goed samen gaan. Tijdens een vlucht met mijn bullit (250km/u delta) begon het wat te miezeren en wou ik gaan landen. Ik was vrij hoog dus dacht nog 1 keer flink aanduiken en dan ga ik wel landen. Tijdens het uptrekken kreeg ik een lockout waardoor de bullit volgas vlak over het veld ging recht op een hek af. Gelukkig kwam het ontvangst snel terug en kon ik hem nog wegdraaien en netjes landen. Deze storing kan ook door een servo zijn ontstaan want het gekke is dat de motor niet uit ging tijdens de lockout, wat wel zou moeten.
 
Alex,

zou je je stem even willen verwijderen? Je bezit en gebruikt géén IFS, dus verziek dit draadje alsjeblieft niet. Zoals Henri aangeeft: niet naar aanleiding van "verhalen van derden". Zelf bezitten en of gebruiken, dan mag je oordelen, anders niet!

Greetz
 
Een stem weghalen kan helaas niet, maar ach, mensen zullen toch wel gaan klikken nav. 'derdenverhalen'.. als er maar genoeg mensen klikken, zal die ruis wegvallen, hoop ik..
 
Zelf bezitten en of gebruiken, dan mag je oordelen, anders niet!

Heb er zelf ook mee gevlogen, heb geholpen met installeren en was bij alle 3 de crashes aanwezig, denk dat ik wel degelijk recht van spreken heb;)

Grt.
 
Het zou pas een probleem zijn, als de betreffende clubleden hier ook komen klikken, dan krijgen we een dubbele melding voor hetzelfde probleem.

Sowieso is een poll niet ideaal, omdat je maar 1 keer kunt klikken.. maar ach, mogeljik dat we een beeld krijgen zo.
 
Het zou pas een probleem zijn, als de betreffende clubleden hier ook komen klikken, dan krijgen we een dubbele melding voor hetzelfde probleem.

Hoef je niet bang voor te zijn, van de 150 leden zitten er hooguit 5 op het forum, en dat zijn niet de betreffende personen:D
 
Die ene klik van Alexzzz wil ik dan wel verantwoorden. Eén gebruiker heeft zijn verhaal namelijk hier gedaan bij het inleveren van andere reparaties.

Kan er overigens aan de poll duidelijk worden toegevoegd, dat het uitsluitend om modelvliegen gaat? Op zich is dit wel af te leiden uit de vraagstelling, maar je weet hoe het gaat.

Bij autorijden is het beeld anders. Daar is Spektrum al meerdere jaren in gebruik in tegenstelling tot de andere merken. Hierdoor zou je relatief meer ontevredenen kunnen krijgen.
 
Ik heb in het tweede gedeelte geklikt als probleemloos gebruiker van Spektrum.

Ervaring : een 80-tal vluchten met mijn T-Rex500 en DX7 + AR7000 - nooit iets van storing gemerkt. Daarvoor MX16s + SMC16Scan, en daarmee hed ik ook geen probleem...tot de MX16 het begaf.
 
Gebruik inmiddels al ruim twee maanden Robbe-Futaba Fasst (FX-30). De ontvangers R-617 FS, R-608 FS en R-6014 FS heb ik in gebruik. Tot op heden geen enkel probleem ervaren. Op de 35 Mhz eigenlijk ook niet. waarbij opgemerkt moet worden dat ik graag PCM-ontvangers gebruik.

Voor de stroomvoorziening geldt dat kleinere toestellen een BEC-systeem gebruiken, grotere een ontvangeraccu.

De ontvanger inbouw is vraagt wat meer aandacht. De twee antennes (de ca, 2,5 cm lange uiteinden van de antennedraden) moeten haaks op elkaar staan en de antennes mogen niet in een te kleine radius worden gebogen. Ook bij een eventueel verschuiven van de ontvanger mag dit niet gebeuren. Meestal pakte ik ontvangers in in schuimplastic. Nu blijkt vastzetten met dubbelzijdig klevend tape vaak makkelijker omdat de antennedraden dan beter in positie te brengen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb tot nu toe 2 keer een storing ervaren met 2.4ghz. Beiden eigen fout ;) Beide keren met een AR6200.

Eerste storing was echt mijn fout, ik had beide antennes gelijk liggen en vloog met de antennes in lijn recht op de zender af met de antenne naar voren gericht. Dit was ook nog eens erg laag en ver weg. Ik had toen een lockout van 1 sec oid. Antenne's beter gelegd en nooit weer problemen gehad, ook niet verder weg en op dezelfde plek.

2e storing was wat heftiger. Ik weet dat water en 2.4g niet goed samen gaan. Tijdens een vlucht met mijn bullit (250km/u delta) begon het wat te miezeren en wou ik gaan landen. Ik was vrij hoog dus dacht nog 1 keer flink aanduiken en dan ga ik wel landen. Tijdens het uptrekken kreeg ik een lockout waardoor de bullit volgas vlak over het veld ging recht op een hek af. Gelukkig kwam het ontvangst snel terug en kon ik hem nog wegdraaien en netjes landen. Deze storing kan ook door een servo zijn ontstaan want het gekke is dat de motor niet uit ging tijdens de lockout, wat wel zou moeten.

Ik zou nog maar eens goed naar die servo kijken. Bij F3A wedstrijden is het gebruikelijk om tijdens de regen gewoon door te vliegen. Dit gaat probleemloos met Spektrum, terwijl de regen met bakken naar beneden komt. Dat de ontvanger niet in de failsafe ging zou al genoeg moeten zeggen.
 
Jup, ik heb de servo ook net al vervangen..... het gekke is dat ik thuis 0,0 gekke reacties krijg van die servo en de kabels goed zijn edg. Het was alleen wel toevallig dat het net begon te regenen en het motorschot kletsnat was. Ik vloog op me af dus alle antenne's zaten achter het natte hout. De vluchten daarvoor waren steeds probleemloos.
 
Een magnetron werkt op 2,450 GHz. Deze frequentie is gekozen omdat dit de natuurlijke resonantiefrequentie van watermoleculen is. Een magnetron kan verwarmen omdat de waterdeeltjes de radio-energie die de magnetron uitzendt absorberen en en in warmte omzetten door hevig te gaan trillen.

De frequentieband die onze modelbesturingszender gebruiken loopt van 2,4 tot 2,4835 GHz. De resonantiefrequentie van watermoleculen valt hier precies in. Als je de antennes van de ontvanger achter waterdeeltjes plaatst, b.v. achter een nat motorschot zou dat best tot ontvangstverlies kunnen leiden. De energie van de zender zorgt dan voor "verwarming" van het water op het motorschot en de ontvanger krijgt geen signaal meer.
 
Acromaster, spectrum AR6100 indoor ontvanger, ontvanger dwars dus antennes plat in lengterichting romp.
In verre bocht 1,5 veld verder geen reactie meer, wijde bocht de grond in.
30 sec later was de reconnect te laat... (het nog zichtbaare richtingsroer luisterde opeens weer netjes)

Ik vermoed dat bij deze ontvangers 1 antenne verticaal omhoog moet,
en 1 dwars op de romp (die bij een bocht / rol dan verticaal komt)

De AR9000 is bijv al met antennes onder hoek uitgerust.


Ontvangers (gratiz) laten upgraden bij Horizon Uk, binnen een week terug, reconnect nu < 1 sec.


Een ander probleempje wat ik heb is dat de failsave programering soms niet goed klopt.
Bij zender uit, wordt daarna iets gas of zelfs halfgas aan de regelaar gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Niek,

Reconnect heeft niks met de plaatsing van de antenne's te maken. Is bedoeld om kort-dippende BEC-systemen te ondervangen. Dus na de BEC kijken in je Acromaster.

Heb je bij het 'Binden' wel de gas-knuppel helemaal dicht staan. Op dat moment wordt namelijk de Fail-safe instelling overgezonden naar de Ontvanger. Rara hoe weet ik dat :)

Ik heb nog te weinig vluchtjes met m'n DX6i om een stemmetje uit te brengen.

Rick
 
Ik heb zowel bij iFS geen problemen geklikt, en heb daar behoorlijk veel vluchten mee gemaakt,
ook bij FASST geklikt (ook geen problemen tot nu toe) hier heb ik nu ook al weer zo'n 40 vluchten mee gemaakt.

Tot nu toe, ben ik zeer tevreden over het 2,4GHz gebeuren,
Lekker geen antenne's meer, dat was mijn grootste ergenis.
en het gemak dat je gewoon lekker je zender aan kan zetten heeft eigenlijk ook wel wat.
 
Laatst bewerkt:
en het gemak dat je gewoon lekker je zender aan kan zetten heeft eigenlijk ook wel wat.

Dat gemak idd, het is zo ongelofelijk heerlijk, nooit iemand in de weg zitten, zeker op evenementen en wedstrijden.
Ik weet hoe je voelt als je iemand naar beneden hebt gehaald door je zender aan te zetten... Das zwaar kloten.

Die rust die je hebt met 2,4 is het alleen al waard.

Iemand die idiote test in de fmt gezien? Tig zenders op de grond en dan met een jet erover harrieren... 0,0sec failsave time.
 
In de nieuwe FMT staat een bericht " Das 2,4 GHz-Futaba-Fasst-System im Härtetest "

De test was oa met 47 zenders gelijk aan .

Er werd (wat ze ook probeerden) geen enkele storing vastgestelt .

De datalogger op een turbine kist gaf geen enkele failsafe aan . :proost:

De antwoord op de vraag waarom man over zou stappen op 2,4GHz was : " Vroeger waren er Telefoon zellen "

Mvg Johan
 
Back
Top