Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Na lang wikken en wegen nu de knoop doorgehakt en de Gato Vloot onderzeeboot aangeschaft van de firma Engel.

    Na drie dagen wachten werden twee zeer grote en zware pakketten bij mij thuis afgeleverd, en kon het bekijken en bouwen beginnen.

    Ik heb van het prille begin geen foto's dus we vallen er een beetje in.

    Hier eerst wat detail foto's van het dek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle vloed gaten heb ik er al in zitten en dat ging best wel vlot moet ik zeggen.

    Alle details zitten ook mooi in het bovendek gemaakt maar om ook de spleten tussen het hout er tussen uit te vrezen is niet aan mij besteed als het al mogelijk is.

    Ik heb uiteindelijk samen met Toneburst het midden dek er ingelijmd, ik had eerst namelijk zelf al een poging ondernomen maar met de huidige buiten temperaturen en de toch al korte pot-live van de epoxy lijm mag er dan ook absoluut niets mis gaan..:( en natuurlijk gaat er dan wat mis , tijdens het aanklemmen met tape knapte er een steun houtje (nodig om het midden dek op de juiste plek te houden) waardoor het tussendek in het midden plots een 7mm naar beneden schoot, terwijl de lijm al aan het verstijven was......
    Kortom ik heb de hele bende weer los getrokken en dek er uit getrokken, en daarna met rijkelijk veel spiritus de lijm resten weggehaald, wel twee uur later was alles weer schoon en gereed en was ik weer net zover als aan het begin van de avond alleen 3 uur verder, en toneburst (Jos) had me al gewaarschuwd dat dit alleen doen niet echt eenvoudig is. (hij had weer eens gelijk natuurlijk zucht....)

    Dus alle steun balkje's nu knetter de knetter vast gezet (zal me niet gebeuren met Jos erbij) en een paar dagen later samen met Jos het avontuur opnieuw aangegaan, wel na een stevige 20 minuten lijmen, en strak in de tape klemmen en beide het zweet op het voorhoofd hadden we dat succesvol uitgevoerd.

    [​IMG]

    En na de binnenkant en de buitenkanten nagelijmd te hebben ziet dit er nu betrouwbaar uit.

    Ik heb de Premium kit gekocht van Engel en daar zit ook het opklapbare duikroer mechaniek bij, werkelijk prachtig gemaakt en werkt ook goed en betrouwbaar althans in mijn test opstelling.
    Heb ik ook foto's van natuurlijk:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de bovenste foto zie je een sleetje die twee schakelaars bedient van totaal opgeklapt en totaal neergeklapt, moet je wel even afstellen maar wordt goed beschreven door Engel (dit wel) de handleiding bij deze kit is wel bijzonder karig en kort door de bocht, ook in de Engelse en Duitse vertaling zijn dingen weggelaten maar ze gebruiken maar één elektrisch schema met Engelse en Duitse kern woorden, Dat is ook wel eens anders geweest niet Mart? :(

    Oja, zelfs het schakel printje moet je nog in elkaar solderen en jawel er staan nergens de onderdelen op geprint en wat + en - is zie je niet op de print en zal je later (METEEN DUS) zelf even moeten merken, ook hoe de blus diodes van de relais op de print dienen te komen zie je niet in de handleiding terug, nu weet ik dat zelf wel, maar dat is dus niet duidelijk, moet gezegd, dat ik een pdf,je op de meegeleverde cd tegen kwam en jawel daar staat de layout van het solderen op.:zon:

    [​IMG]

    Dus, het is er wel, maar je moet even zoeken met Engel :p

    Opbouw van de schroefassen volgt,
    tot later,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2009
  2. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Jan,

    Leuk dat je een keus gemaakt heb. Een geweldige onderzeer. Mijn complimenten voor de foto's. Ga het draadje zeker volgen.

    Piet
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Jan,

    Ik wist al dat je de Gato gekocht had. Ook ik ga dit draadje volgen.

    Wil jij mij die layout toe sturen voor wat berteft die blus diode?
    Zo goed ben ik nu ook weer niet aangelegd wat betreft electronica. Wil graag weten hoe ik deze blusdiode's over de relais moet zetten.

    In mij U-1234 komen er ook een paar omdat ik deze aan het ombouwen ben naar perslucht...

    Succes met de bouw,

    Douglas
     
  4. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Jan,

    Dat ziet er, zover ik kan zien gelikt uit, ga het volgen.

    Succes ermee.

    Gr. Rob
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hé jan,

    Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ziet er goed uit! Was de Revell uitvoering toch iets te klein ... ? :rolleyes:

    Bij deze boot geen "Engel-tussendek-kier" ?
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    het uitklap systeem zit vernuftig in elkaar
    als ik het goed kan begrijpen zit in het midden stuk linkse en rechtse draad getapt
    zo spaar je wel veel plaats natuurlijk
    blijf dit volgen

    groetjes raf
    ps vind de prijs nogal aan de forse kant
     
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Wat zijn nu weer "blus diodes"?

    Hein
     
  8. Een elektromotor is een vervelend elekromagnetisch ding. Je laat een spoel in een magnetisch veld ronddraaien en dat wekt stroom op in de spoel. Normaal stuur je stroom door een motor en draait de motor rond. Als je de spanning van de motor afhaalt, staat de motor niet direct stil. Hij draait nog even door als gevolg van de massa van de draaiende delen. Op dat moment werkt je motor als dynamo. Om het opgewekte vermogen te dumpen gebruik je een 'blusdiode'. Je hebt een 'blusdiode' dus alleen nodig in combinatie met een elektromotor of soortgelijke inductieve spullen (spoel voor noodboei bijvoorbeeld of een elektromagnetische vergrendeling van een torpedo-afschieter). Je vindt ze bijvoorbeeld standaard in een snelheidsregelaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2008
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Jan,

    Dat ziet er mooi uit... zeker die aandrijvings-mechaniek en die schakel-slee.
    Ben benieuwd naar de verdere vorderingen...

    Succes met de bouw en ik blijf je topic volgen ;)

    en.... uiteraard ook voor relai's en ander gelijkwaardige spoel-aandrijvingen !!!
    De transistors of FET's (in een ESC-eindtrap of een switch-module) vinden het niet echt prettig en zullen het niet overleven.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    over die motor ben ik niet zeker
    over een relaisspoel en dergelijke wel
    meestal zitten die er op van de fabrikant uit maar als je zelf bouwt dan moet je ze zodicht mogelijk over de spoel zetten
    anders gaat je andere electronica roken en zonder rook werkt electronica niet meer

    groetjes raf
     
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik heb een aantal switch modules van Conrad, en een aantal relais. Hoe moet ik die nu aansluiten? En welke richting moeten ze dan zitten.. En welke diodes heb ik dan nodig?

    Sorry Jan, het is ff of topic, maar wel leuk om te weten. Anders rook ik iets op wat niet hoort te roken, snappie?

    Douglas
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Douglas,

    Hier een voorbeeldschema van een relai met blus-diode:
    [​IMG]

    Dit is goed te vergelijken met een conrad-module.
    De Zwarte-ring van de diode, gaat altijd richting de PLUS (VCC) van de voeding.
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @Marten77,

    U is geweldig, op die tekening zat ik te wachten... Toevallig ook nog een idee welke diode ik kan gebruiken? Oh, ik zie het al. Er staat een nummer bij...:D

    Douglas
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    makkelijk te onthouden
    de ring naar de plus
    en deze diode is heel goed geschikt
    wordt reeds jaren voor deze toepassing gebruikt
    ik heb eens een smd schakelkanaal gemaakt dat juist paste tussen de pootjes van het relais
    doe ik nooit meer met die kleine prullen
    je komt er zot van hahahaha
    en toen was het grootste stuk het ic (dacht dat het een cmos 4001 was)en de diode
    groetjes raf
     
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Opbouw van de schroeven en aandrijving

    Hallo allen,

    Ik zie dat Douglas al zijn antwoordt op zijn vraag heeft gekregen en dat inc tekst en uitleg, ik heb er niets aan toe te voegen. :worship:

    Wel zoals beloofd, de opbouw van de schroeven, deze zijn gewone standaard schroefassen die volgens Engel gewoon zo door de romp gebouwd moeten worden, niets mis mee maar de originele Gato heeft een behoorlijke verdikking in de schroefas kokers zitten dus dat eerst maar gedaan, eigenlijk heel simpel met twee stukken 12mm waterleiding pijp van roodkoper van 15 cm lang.
    De schroefas koker (8,5) mm eerst omrolt met tape zodat de 12 mm pijp er strak en uitgelijnd om heen gedrukt kon worden en deze aan de buitenkant met een ondeugende (lees dakgoot) soldeerbout gesoldeerd.

    Toen dit alles volgens de tekening, bouw beschrijving en de echt handige meegeleverde mal in de achtersteven gefantaseerd, dan moet je ondertussen ook het motorspant met de aandrijving gereed hebben, zodat je alles in één keer kunt uitlijnen.

    Dus eerst niets lijmen, schroefas kokers ongeveer uitzagen assen koppelen aan de motor assen en dan zodanig gaan uitlijnen dat alles spannings vrij op één lijn zit, (zijn we er nog :) ) dan hebben we de koker steunen ook nog die natuurlijk ook in lijn moeten lopen, die mag je zelf samen stellen uit een vierkant stuk messing plaatje (handig als je toevallig koperslager bent) alleen ben ik niet. wel leuk werk dat wel..

    Zie Foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als je toch achter bezig bent (gatenkaas) gelijk de duikroer en richting roer steun (kiel, dinges) er ook in gemaakt die moet je uit twee delen resin samen stellen (past goed) en die waterpas en haaks ten opzichte van de waterlijn en kiel er in lijmen, succes ermee..zweten meten, nog meer zweten maar het is geklaard:rolleyes:.

    Alleen de steun van het roer heb ik op moeten vullen met een blokje PVC van 5mm omdat anders het roer met drie mm speling onder en boven deze steun moest gaan ronddraaien, dus niet..

    Je kunt het blokje nog net onderscheiden op de volgende foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oja ook nog even een plaatje van de ruime binnenzijde van de achterkant, is nu nog wel ruim maar komt straks nog wat bij in, duiktank en zo bv.

    [​IMG]

    Dan de lege voorkant ook nog maar even.

    [​IMG]

    Hier moet dat opklapbare circus nog in gebouwd worden, dat doen we de volgende keer.

    O ja hier nog wat sfeer foto's :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bende? Nee hoor georganiseerde bende dat wel, maar ik vind alles.

    Ziet er momenteel wel weer wat beter uit hoor, ik schrok van de foto's ;)

    Op de achtergrond nog mijn kleine Gato die voor de details nu van grote waarde is.

    Op het naadloze verhaal kom ik nog op terug Lex, maar de truc die ik met de 2540 heb uitgehaald zal ik hier ook gaan toepassen.

    Volgende keer maar weer verder,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ziet er mooi uit
    en zoals het oude gezegde

    wie orde en netheid heeft is te lui om te zoeken

    groetjes raf
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bij gebrek aan belangstelling.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2008
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ziet er al mooi uit, gaat lekker snel ook zo! Alleen vind ik de schroeven niet bij een gato passen. origineel zijn de bladen smaller met een ronde tip. Deze zijn veel te modern. Misschien zijn de Raboesch vier bladige A-type een optie, nu heb je het C-type.

    Raboesch Precision Enineering , catalogue 2, pag 6 het A-type, pag 7 het C-type.

    PS schaam je niet, mijn werkbank ziet er af en toe net zo uit ..
     
  19. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Jan,

    Je hebt er de sneltrein in gezet zie ik, ik ben er toch maar even mee gestopt was me te warm, niet leuk he, inderdaad Raboesh zijn daar toch het beste voor, daar begin ik altijd mee om die te vervangen.

    En ja een goede kok maakt er ook een bende van, maar het smaakt als de beste

    Gr. Rob
     
  20. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Bij gebrek aan belangstelling.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2008

Deel Deze Pagina