wedstrijden

  • Topicstarter Topicstarter bzb
  • Startdatum Startdatum
B

bzb

Guest
waar kan ik info vinden voor speedboot wedstrijden met de daarbij horende klasse indelingen en agenda?
 
dus iets als de s14 klasse bestaat niet in nl?

In Duitsland ook niet meer, daar zijn ze terug gegaan naar 12 cellen.

Bij de ESH varen we ook de 12 cellen mono II met een 700 Neodym motor.

Echter, da's wel de laatste keer, na het NK in Zuthpen stappen we over op brushless (en Lipo's in de loop van volgend seizoen).

Groeten, Jan.
 
zou ik mee kunnen doen aant nk? (lekker dichtbij voor mij toevallig) en sta ik erg voor pipo met 10 cellen?

en wat is een topsetje voor volgend jaar?
 
zou ik mee kunnen doen aant nk? (lekker dichtbij voor mij toevallig) en sta ik erg voor pipo met 10 cellen?

en wat is een topsetje voor volgend jaar?

Ja en ja.

Het mogen meevaren is iets, dat door de wedstrijdleiding wordt beslist, meestal mogen nieuwkomers/gasten wel een heat meevaren, of dat bij het NK ook zo ie weet ik echter niet.
E.e.a is afhankelijk van je vaardigheden als vaarder, het is niet de bedoeling, dat je een potentiële winnaar in de weg gaat varen, of schade aan een andere boot veroorzaakt...

Als je mag meevaren is dat echter alleen voor de lol, daar je ook de voorronden moet hebben meegevaren om mee te mogen dingen naar de prijzen.

Met tien cellen ben je meestal aanzienlijk langzamer dan een 12 cellen boot, tenzij je een revolutionaire set-up hebt gevonden waardoor je even snel bent.

Voor volgend seizoen zijn we nog druk aan het experimenteren (om binnen de klasse regels te blijven), dus een aanbeveling kan ik je daarvoor (nog) niet geven.

Groeten, Jan.
 
nou zou graag een heat mijn kunsten willen tonen, maar snap wel dat ik niet kan meedingen helaas, waarkan ik mj aanmelden, heb wel jarenlange nk ervaring met brandstof en elektro auto,s

en bekers tja, heb er net 70 weggegooit, was toch wel 1,5 container
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo bzb,

Zoals Pompebled al zegt, meevaren kan altijd, al zul je geen prijs winnen aangezien je dit jaar nog niet hebt meegedaan aan een voorronde (min. 2) en dat is wel een kleine vereiste. Bekers hebben wij ook niet meer, alleen nog de wisselbekers bij de NK. De gewone, gewonnen bekers is leuk, maar daar doe je verder niets mee dus daar zijn we al jaren geleden van af gestapt. Maar daar gaat het ook niet zozeer meer om bij de meesten, die willen gewoon lekker varen. Maar je kunt zo wél 's zien waar je staat met je vaarresultaat, en weet je gelijk waar je aan moet werken om je model nog wat beter aan het varen te krijgen. Dat is eigenlijk ook de opzet van dat hele E-speedgebeuren, en bij wedstrijden dan vooral de combinatie tussen snelheid en vaartijd. En de fun natuurlijk!

Het blijft vaak een loterij want als je wat boeien mist, je vaartijd niet uitkomt of je hebt andere pech, dan vaar je al een mindere heat. Maar we varen meestal 3 heats zodat je altijd wat mogelijkheden hebt je in een volgende heat te verbeteren. De beste 2 heats tellen mee voor de eindstand.
Met 10 cel varen kan best, al zul je er waarschijnlijk niet bij de besten gaan komen. Zo heb ik 's een 2e heat meegevaren met een batboat op 10 cel i.p.v. op 12 cel, gewoon 's kijken waar je dan terecht komt. Was uiteraard wel wat langzamer, maar ik kon wél gewoon volgas blijven varen om het parcours terwijl de anderen meestal voor een bocht flink in moesten houden omdat ze anders niet goed door de bocht kwamen (driehoekparcours). Daarmee haalde ik in die heat nog de 3e plek met een 700 BB Neodym motor. Maar eerlijkheids gezegd, het moet dan ook verder wel wat mee zitten in je heat.

Een topsetje voor volgend jaar kiezen is zoals Jan al meldde wat lastig momenteel, voor iedereen bij de ESH! Maar in de Mono 2 klasse is een motor in de 540 grootte (36 mm dik) zeker een vereiste. Toerental? Tja, zal waarschijnlijk ergens rond de 2500 KV gaan liggen verwacht ik, maar ook dat hangt weer af van je type motor (S,L type) en of je lipocellen het aankunnen qua capaciteit en belasting (20/25/30 C). Qua lipo's zullen de meesten wel boven de 4000 mAh (30C) gaan zitten hetzij in 1 pack van 4s1p of 2 packs van 2s1p en die in serie zetten. Misschien dat ook wel alleen een 4s1p pakket verplicht wordt i.p.v. 2 pakketten van elk 2s. En moet je persé met 4s varen of mag 3s ook als je niet meer dan 14,8 V nominaal mag hebben? We mogen nu ook met 10 cel NiMH varen ipv 12 cel... Ook de andere klassen mogen best met 6 cel ipv 7 cel NiMH gevaren worden als dat beter gaat. Maar dat is allemaal nog onbekend als het om lipo's gaat. Punt is dat echt al onze boten nog gebouwd zijn voor NiMH cellen, de ombouw naar lipo is wat lastig qua vastzetten (geen tyreps meer, de lipo's zijn daar niet echt op gebouwd om ze zo vast te snoeren!), en ook de gewichtsverdeling wordt anders (lipo's zijn stukken lichter!). Daar komt bij -ik mag het mis hebben- dat nog niet officieel bekend is met welk max. gewicht je nou uiteindelijk mag varen aan lipo cellen (is dus ook weer capaciteitsgebonden!), dus om nu zomaar lipo's aan te schaffen is een linke zaak. Ook de grens van Ah ligt voor zover ik weet bij de 5000 mAh, ook internationaal. En we willen eigenlijk wel zoveel mogelijk op die internationale lijn blijven zitten, al hoeft het zeker niet persé. Maar daar zijn ze overal in Europa aan het bespreken, en wat daar nu echt precies uitkomt.
De kans bestaat trouwens dat we in het komende seizoen (okt 2008 t/m NK 2009) een overgangsjaar krijgen met zowel lipo's als NiMH's, ook om meer vaarders vertrouwd te laten maken met brushless en llipo's. In het echte wedstrijdgebeuren hier in Nederland is dat over het algemeen nog een erg onbekend terrein, zeker de lipo's.

Qua snelheid gaat de lipo/brushless overstap ook wat problematisch worden, aangezien je ineens veel meer power en snelheid in je boot gaat krijgen en dat is om het huidige parcours meteen een stuk lastiger. We varen ook nu nog altijd met max. 3-4 vaarders per groep i.p.v. iedereen in 1 grote groep te stoppen i.v.m. de veiligheid, en dat zal zeker zo blijven!

Aanmelden kan je doen door via de ESH site (email) je naam, klasse en frequentie door te geven. Evt. woordvoerder Gijsbert Dokter even mailen. Dat is het makkelijkste en kan de wedstrijdcommissie je gegevens al vooraf invoeren in de computer. Het kan ook wel pas aan de waterkant op zondag 14 september (NK Zutphen) maar voor iedereen is het wat makkelijker als dit vooraf al bekend is. De 1e heats zullen vanaf 10 uur wel gaan beginnen, dus wel op tijd aanwezig zijn ivm opbouw van je tafel/laadspullen incl. 12 V autoaccu e.d., inschrijving, enz.
De meesten nemen een klaptafel en partytent mee, maar de achterklep van de auto blijkt ook te voldoen. Hoe het weer zal zijn is namelijk nu nog niet te zeggen!

Tijdens de NK gaan we er met z'n allen nog wel verder over discussieren tussen de heats door, dat deden we toch altijd al. De overgang naar lipo zorgt wel voor gesprekstof!

Groeten,
BJ
 
Laatst bewerkt:
wow perfect! allen bedankt voor de informatie, het lijkt mij super leuk en zal mijn best doen iedereen erdoor te laten, ga waarschijnlijk morgen al varen met 10 cellen, en bestel gelijk een 12 cellen regelaar, (cellen zat(ministerie van justitie is er jaloers op))

bij mij staat de fun ook altijd voorop en ben juist steeds gestopt met diverse klasses als het veel te serieus er aan toe ging met boze vaders e.d. en de kosten van 300 euro per maand gingen overstijgen om nog een beetje mee te komen

is het niet handig de lipos met goed sterke klitteband te monteren? moet ik voor iemand nog extra auto accu;s meenemen? heb er 3

voor de liefhebber verkoop ik sonnenschein (exide) gelaccu's 56ah voor 5 tientjes, deze zijn perfect voor leegtrek cyclessen zoals dit (in ider geval beter dan optima yellow tops agm accu's e.d.) meeste 1 jaartje gebruikt in rolstoelen maar in perfecte staat (als dit een te commercieel getinte opmerking is hoor ik het graag en verwijder ik het wel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een tip, bestel in ieder geval wel een regelaar die ook lipo's aan kan (dat zullen er tegenwoordig steeds meer zijn, maar toch), dan kun je in ieder geval daar verder nog wat mee doen mocht je voor de lol nog even gaan varen/testen met de oude NiMH cellen. Een regelaar die lipo's aan kan is ook nog altijd geschikt voor de oude NiMH cellen.

Punt is, dat bij een evt. overstap naar brushless en lipo die er bij de ESH aan zit te komen -als je hier in verder wilt gaan- je trouwens ook weer een andere regelaar nodig hebt die brushless aan kan sturen. In dit geval is de Graupner Genius serie (zowel brush als brushless instelbaar) dan NU de meest logische keus, en kun je straks alle kanten op. En neem dan ook een flinke qua Amperes (minstens 70 A of liefst meer voor Mono 2).
Ga je volgend jaar echt verder met brushless, dan ben je DAN beter uit met eigenlijk alleen een brushless regelaar. Helaas worden bij de meeste vaarders heel wat brush regelaars straks overbodig als we over stappen op brushless. En dat blijft jammer. Het kost zo al klauwen geld genoeg... Maar er zijn inmiddels hele leuke adresjes waar je goedkoop aan brushless regelaars kunt komen! Zelf even nog waterkoeling erop zetten en je bent klaar. Houd er rekening mee dat de motorbelasting in een boot heel anders is dan in een auto. Een auto heeft rijdend bijna geen weerstand in verhouding met een boot die continu dat water weg moet duwen. Vandaar dus niet bezuinigen op de capaciteit v/d regelaar.

Lipo's zullen inderdaad met klittenband bevestigd gaan worden, dat zie je overal. De klittenband die dan nodig is, is een versie die aan beide kanten gevoerd is (deel pluis en hechtend) waarbij een strook in de romp wordt geharst. Dan is het verder simpel insnoeren en vast zetten. Alleen, waar het lipopakket dan echt precies komt, dat is nog even uitmeten. Maar daar wordt pas na de NK een begin mee gemaakt.

Wat die grote accu's betreft, ik weet van de vaarders uit Zutphen dat die er wel belangstelling bij hebben, die zochten er laatst nog wat vernam ik dus ik zou ze maar mee nemen. Zou me verbazen als je er mee bleef zitten. Mocht je die accu's kwijt zijn kun je daarvoor weer een leuke bl regelaar kopen, toch?

Groeten BJ
 
Laatst bewerkt:
ze zijn alle getest en volledig opgeladen, als het van te voren meer even wordt aangegeven

een bl regelaar kan ik er niet van kopen, tis niet echt winstgevend voor mij (of iemand anders)

maar ik kan dus beter een volledige BL regelaar kopen i.p.v. die van de genius serie?
 
Ach, als je van die 3 accu's bij de NK verlost wordt kun je makkelijk een leuk bl setje (motor + regelaar) voor een Mono 2 boot ervoor kopen, zelfs met verzendkosten hou je nog geld over! Uiteraard die dan wel kopen ver over de grens, via paypal betalen en even een kleine 3 week wachten, maar dan heb je het ook binnen. Gewoon ideaal.
En dan wordt het voor volgend seizoen inderdaad weer interessant en leuk.

Als het zeker is dat je komt in Zutphen kan ik de jongens van Zutphen wel vragen of die belangstelling hebben voor de grote loodaccu's (56 A, niet?),hoeveel je er evt. van hebt en wat ze mogen kosten per stuk.

En de regelaar? Tja, punt is dat bij de komende NK nog gevaren MOET worden met een 700 motor en max.12 NiMH cellen. Dus heb je een borstelregelaar nodig., liefst al geschikt voor lipogebruik. Pas daarna zou je pas mogen varen met brushless en -evt al vanaf 12 oktober bij de laatste ESH wedstrijd- met lipo's. Buiten mededinging meevaren met brushless kan ook, al loop je dan grote kans dat je juist bij de NK dan even een heat alleen vaart omdat de anderen uiteraard bezig zijn om de nodige punten nog te pakken met dit NK en je dus geen 'onbekende' vaarder er ineens tussen hebt die het de vaste vaarders ineens heel lastig gaat maken om deze zonder brokken voorbij te komen.
Vaar je mee met de NK onder gelijke omstandigheden heb je dus nu nog een gewone borstelregelaar nodig.
Wil je in het ESH circus mee blijven varen dan heb je straks een brushless regelaar nodig als je tenminste borstelloos wilt gaan. Een aantal zullen dan ook overstappen op brushless aandrijving.

Maar let op! Het is niet verplicht om borstelloos te varen bij de Mono 2! Je mag rustig mee blijven doen met een 700 Neodym motor, ook al zou men overgaan op lipo cellen! Alleen de motorkeuze wordt dus vrij. Ikzelf denk er namelijk ook nog wel over om een aantal wedstrijden cq heats gewoon te blijven varen met de 700 motoren, zeker als het een driehoeksparcours blijft en er zeer ruw water is wat vrij regelmatig terug komt in Zwolle en Zutphen. Het blijft tenslotte toch testen, ook in een wedstrijd.

Als je nog geen vaar -en wedstrijdervaring hebt zou ik eerst 's wat oefenen in het varen met een 700 type motor. Ik weet niet met welke boot je mee wilt doen in de Mono 2, maar het is met een 700 motor wel wat makkelijker instappen ook al is het een vrij heftige klasse qua vaargedrag en snelheid. Kijk eerst maar 's wat je boot doet met 10-12 cel en een 700 motor. Aan de hand daarvan kun je opmaken of je over moet en kunt gaan op borstelloze aandrijving.

Op dit moment -en zeker als je op 1 regelaar wilt blijven- is zoals Jan ook al aangaf een Graupner Genius regelaar de perfecte oplossing, die kan zowel voor borstel (nu) als borstelloos (toekomst) worden afgeregeld. Dus krijg je in feite 2 regelaars in 1, maar daar betaal je ook naar. Aan de andere kant, het is wel 1 aanschaf en je bent gelijk voor de toekomst ook klaar wil je overgaan op brushless en lipo.

Maar nu een borstelregelaar kopen en straks een brushless regelaar kan natuurlijk ook (kun je alvast nog even sparen in de wintermaanden), en waarschijnlijk -als de bootvirus je goed te pakken heeft- zul je wel meer boten willen varen en dan kan de borstelregelaar wel weer 's een keer goed van pas komen in een ander model.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een gozilla xxl evo 4 met 700 viper hopf motor, helaas is inmiddels mijn regelaar stuk door de 10 cellen (terwijl hij dit als limiet aangeeft) wat nu?

ook weegt hij met 10 cellen en rc 1,8 kilo, is dat niet te zwaar?
 
ik heb een gozilla xxl evo 4 met 700 viper hopf motor, helaas is inmiddels mijn regelaar stuk door de 10 cellen (terwijl hij dit als limiet aangeeft) wat nu?

ook weegt hij met 10 cellen en rc 1,8 kilo, is dat niet te zwaar?

Nee, mijn mono II weegt vaarklaar 2055 gram, dus met twee cellen erbij (zo'n 100 gram), is jouw boot nog lichter.

Als regelaar kan ik deze aanbevelen:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz 12 Zellen 60A BEC

Bouwpakketje; fluitje van een cent, met enige handigheid watergekoeld te maken, werkt in mijn boot perfect.

Groeten, Jan.

P.S.: welke regelaar heb je gesloopt?
 
Vaarklaar, afgeplakt en met 12 cel erin zitten de meesten zo om en nabij de 2 kilo (meestal erboven), dus op zich is die 1800 gram met 10 cel niet eens zo gek. Met 12 cel kom je dan om en nabij de 2 kilo uit. Dat mag het snelle varen zeker niet verhinderen.
Die Gozilla Evo serie, daar mag het normaal niet aan liggen als deze uit huize Hopf komt. Op zich een goede romp!

Tja, als je regelaar stuk is... heb je er nog garantie op? Dan kun je er evt. nog mee terug. Laten repareren kan echter kostbaar worden, gezien de prijzen van de huidige regelaars. En dan alsnog inzetten in de Gozilla zou ik dan zeker niet meer doen. Een zelfbouwversie zoals Jan die aan geeft is -als je redelijk met soldeerwerk overweg kunt- een optie, zeker voor die prijs. Als tussenstap naar evt. borstelloos is het zeker spotgoedkoop!

Verdere mogelijkheden van de regelaar die stuk is? Tja dat kan heel wat zijn:
Verkeerde instelling misschien? Is het een zuivere autoregelaar? Of zo'n Conrad type? Zo ja dan lag dat in de lijn der verwachting. Autoregelaars zijn leuk voor 6-7 cellen, voor 10 cel of meer blaas je deze, zeker in een mono 2 boot al snel op! Heb je er al mee gevaren met die Gozilla? Want als de regelaar nu al stuk is zonder te hebben gevaren is er wat anders mee gebeurd.

Loopt je as van achteren vrij genoeg? De motor trekt de as namelijk iets aan onder belasting in het water dus als de moer of drivedog op de as nu al tegen de buitenas zit dan trekt de motor dit nog vaster tegen de buitenas aan en trek je nog veel meer stroom. Hier even een mm vrije speling houden, en evt. een teflon ringetje ertussen! Ook de koppeling moet vrij lopen, dus niet tegen de motor aan maar ook niet binnen tegen het koppelingshuis.

Als de regelaar al max. hooguit 10 cel aan kon, dan kan dat het probleem wel 's zijn dat deze het niet meer doet, aangezien de regelaar dan al op z'n maximum zit en een mono 2 boot vaak al voor flink wat stroomwerk zorgt. Zeker als de boot al groot gepropt is.

Vuistregel is om een regelaar te nemen in een e-speedboot die minstens zo'n 40 % meer aan kan dan dat deze normaal zou vragen. Met 700 motoren zit je dan al gauw op regelaars vanaf 50 A, minstens! De meesten hebben ook nog extra een waterkoeling (alublokje, bijv. van Graupner/Hopf) erop gezet of zelf wat messing buisjes erop gesoldeerd mocht dit er nog niet op zitten, het scheelt enorm!

En ja, ik vraag mij ook af welke regelaar het is die stuk is?
 
het was een jamara no-limit regelaar, motor heeft geneens gedraait, in een keer klaar :(

heb snel een robbe navy bij hobma gehaald, ze hadden een tweedehands voor 45 euro liggen, werkt ook niet :( ik zit er nu wel erg doorheen, morgen maar terugbrengen, probleem van die bouwpakker regelaar is dat dat bedrijf de 22 ste pas weer terug van vakantie is
 
wel toevallig dat het in het meer bij het graaf ottobad is, enige plas die ik ken in zutphen.

waarom is een schakelaar voor de ontvanger nodig als je geen bec systeem heb? door de noodstop draait de motor toch niet meer? of is de klapperend roer ook gevaarlijk?

moet zelf een startnummer verzorgen, of krijg je deze uitgereikt? plaat is al in de maak
 
waarom is een schakelaar voor de ontvanger nodig als je geen bec systeem heb? door de noodstop draait de motor toch niet meer? of is de klapperend roer ook gevaarlijk?

moet zelf een startnummer verzorgen, of krijg je deze uitgereikt? plaat is al in de maak

Een schakelaar voor de regelaar/ontvanger is niet nodig; bij onze regelaars (met BEC) heb ik de schakelaar (voor zover aanwezig) eraf gehaald en de draden ingekort en doorverbonden. Die schakelaartjes zijn sowieso niet er betrouwbaar in een boot.

Startnummers moet je zelf voor zorgen, de afmetingen staan op de ESH site, als ik me niet vergis en anders op de Naviga site.
Zo uit m'n hoofd 80 x 80 mm, ondoorschijnende witte achtergrond met zwarte cijfers. Aan 1 t/m 8 heb je voldoende.

Groeten, Jan.
 
Back
Top