Dominator tekening gezocht

  • Topicstarter Topicstarter John Schoen
  • Startdatum Startdatum
J

John Schoen

Guest
Heeft er misschien nog iemand een tekening liggen van een Dominator (oude combatter)? Na het bezoekje aan de WK heb ik weer de kriebels gekregen en om te voorkomen dat dat over gaat wil ik snel weer gaan bouwen. Bij Tim Hobbins heb ik al een paar tekeningen voor wat beter wendbare modellen besteld, maar ik wil beginnen met een Dominator. Het is een onverwoestbare kist, leuke trainer om er weer een beetje in te komen.
 
Hoi John,

Ik heb de tekeningen van de Dominator. Het zijn Nederlandse tekeningen.
Ik heb nog al wat tekeningen gescand waaronder deze.
Ik zal een kopietje meenemen naar de LB dag of als er eerder een evenement is.
Mocht je nog interessante tekeningen te scannen hebben....

Groet Robert-Jan
 
Leuk John, dat je weer aan dieselcombat denkt. We zijn met een aantal mensen bezig ons wat te gaan bekwamen in diesel combat. Als het goed is bouwen dit jaar een aantal mensen Pink Panthers zodat we volgend jaar enkele meetings kunnen houden. De Fora Junior die Loet voor 95 euro verkoopt is een goede motor er voor, maar Henk (de Jong) wil er een Oliver Tiger op gaan gebruiken. Ik denk niet dat die sneller is dan de Fora Junior. Als je nog PAW's hebt liggen zou dat ook moeten kunnen. Als je wilt heb ik er nog wel een tekening van voor je. Je hebt nog wat te goed, weet je nog (McCoy 29).

PP van der Meer
 
Ik heb bij Loet een Fora gereserveerd, die ga ik komend weekend in Biddinghuizen ophalen. Het is een soort stappenplan. Eerst een Dominator met Fora voor het gemak om er weer in te komen. Dan een Warlord en uiteindelijk een Supermonger. Allemaal rechte vleugeltjes, dat bouwt lekker makkelijk.
 
Fijn dat het jou ook weer te pakken heeft, het ziet er naar uit dat een hele generatie LB vliegers toch het handvat weer oppakt.
We hebben de return van (Combat)Fred M. gezien, nu John ook weer.
John, zou je Max ook meekrijgen? Het was leuk om hem na jaren ook weer eens te zien.
Ik zie hier op het forum een zekere Jeroen1 rondwaren waarachter ik JeroenP. vermoedt.... Die kon ook meer dan een beetje goed LB vliegen.....
 
Max heeft maar een heel klein duwtje nodig om om te gaan. Hij heeft een Super Tigre 46 gevonden die hij eens van Bert Metkemeijer heeft overgenomen en vraagt zich nu af of dat te veel motor zou zijn voor een SIG Primary Force.
Als je denkt dat Jeroen1 de wereldberoemde (in Amsterdam en omstreken) Daedalusser is ben ik bang dat je het mis hebt. Die had geen USEs en zal ooit nog wel eens met zijn Webraatjes begraven worden. Ik kan me hem niet zonder Webra Record voorstelllen, die van hem waren écht goed.
Ik heb vanmiddag in Biddinghuizen een FORA Junior van Loet gekocht. Dat ding is een stuk lichter dan de mijn Rossi's en PAW's. Die zitten allemaal tussen de 164 en 172 gram, die FORA is 139 gram. Dat wordt heel licht bouwen of een pittige vuren lat in de voorlijst om het zwaartepunt goed te krijgen.
melting.gif
 
Nee, niks veranderden aan de basisconstructie.
:idea: Gewoon iets langere bokken en de motor wat verder naar voren monteren.:idea:
Laat zich zelfs precies uitrekenen, zodat je zwaartepunt ook meteen goed zit......
 
Ik heb de motor het liefst zo dicht mogelijk op de voorlijst. Voor mijn idee heb je dan wat minder last van de trillingen (diesel) en korte motorbalken zijn wat steviger. Niet alleen stijver maar doordat de arm wat korter is kunnen ze ook wat meer hebben bij een bodemonderzoek. Het blijft een combatter.
viking.gif

Gisteren bood iemand op het Barton forum wat NOCLASS combat tankjes aan, die zijn nu onderweg mijn kant op. Weer een zorg minder.

/edit
Ik heb het over de motor die op de Fora site Pionier genoemd wordt en hier en op de Barton site Junior.
 
voor het gemak ivm de pink panther, wat is de formule om dit te berekenen?
hier gaat ook een Fora Junior of Pioneer zoals men deze motor bij Fora noemt (Fora Engines) op gemonteerd worden, vandaar..

het produkt afstand en gewicht moet in beide situaties gelijk zijn.
dus (hart motor tot zwaarte punt)1 x (motorgewicht)1=(hart motor tot zwaarte punt)2 x (motorgewicht)2

dus 172 gram x 15cm / 136 gram = 19 cm

15 cm is maar een voorbeeld.

groet Robert-Jan
 
Dit snap ik maar volgens mij verwaarloos je dan het gewicht wat er bij of af gaat van het materiaal. Ik had iets vewacht wat hier rekening mee hield.

In dit rekenvoorbeeld zal het extra gewicht van 4 cm materiaal, balsa + motordrager/beuken toch een paar gram zijn?

Mogelijk dat dit geen invloed heeft op de uiteindelijke vliegprestaties.
 
Max heeft maar een heel klein duwtje nodig om om te gaan. Hij heeft een Super Tigre 46 gevonden die hij eens van Bert Metkemeijer heeft overgenomen en vraagt zich nu af of dat te veel motor zou zijn voor een SIG Primary Force.
Volgens mij is dat toch echt een ST 35, met een C-carter (glijlager motor)
Komt uit de Trianic Mk.1
Met niet teveel spoed (5-5,5) vliegt zo'n P.F. daar normaal mee, maar het verschil zit 'm in de propdiameter. Een .35 vlieg je met een 10 a 10,5 prop, die trekt bovenin veel beter door dan de 9x6 van een .25. Je verliest veel minder snelheid tijdens het sturen, waardoor de kist beter bestuurbaar blijft. Diameter is alles.....Kun je ook aan langere lijnen 19-20 m vliegen. Wel dunne (Staystrate 0.3 mm) nemen. 'Visser' oogjes aan vlechten en even solderen.

De kist in de video vliegt 4.7, dat is waanzinnig hard, zo moet het dus niet... (op zich staat die gast best netjes te sturen, maar met zo'n gang ziet de jury niet wat je doet en dat kost punten...) Ook maakt zo'n klein motortje (.28 geloof ik) met dat toerental een takkenherrie.
Dus groter met een grotere prop is the way to go. Wel even op het zwaartepunt letten.
En uitkijken voor mogelijk slecht afgewerkte leadouts. Ik herinner me een geval van spontane loslating bij de tuimelaar (gelukkig tijdens de trekproef). Zit dat trouwens weer degelijk in elkaar?
 
Primary Force

Bruno, mijn lead outs aan de P.F. waren snel hersteld. Ik heb het model met de verguisde ST 40 gevlogen en de motorloop was super, op een 10x5 prop.

Helaas heb ik het geheel gepancaked, zodat de vleugel heel moe is.

In Genk was dit jaar een Duitser met drie P.F's waarvan twee ook een zeer vermoeide vleugel hadden.

Maar er komt een tweede P.F. waar ik wat meer pret van hoop te hebben
 
Ze waren echt goed die Webra's

Ha die Bruin en John,
leuk om zo tegen je verleden aan te lopen, ik zie Rik ook nog elke week,
die kan zijn diesels ook nog niet vergeten.
We vliegen nog slechts een paar keer per jaar, maar dag mag geen naam hebben.

Allemaal de groetjes, ik zal wat vaker op dit forum kijken
groetjes Jeroen Piep
 
JEROEN!!
hug.gif

Heb je het stukje "Ik en mijn Webraatje" dat je voor het Daedalus clubblad had geschreven nog ergens? Dat is een klassieker, het lijkt me leuk als de mensen hier het ook eens zouden kunnen lezen.
 
Ha, die Jeroen!:D Alles goed?
Die START heb ik hier liggen.

Komen jullie naar de LB dagen in Almere? Een soort ontmoetingsweekend op een zaterdag......
 
Back
Top