Zwaardvis

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 12 aug 2008.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Na veel op dit forum rondgeneust te hebben zal ik me nu maar eens voorstellen..

    Ik ben Kees, woon in Enschede, en heb na ongeveer 5 jaar te laten stilliggen op zolder mn project "Zwaardvis" maar weer eens opgestart. (dit is trouwens mn eerste duikboot (of beter in dit geval... onderzeeboot))

    Ik ben geen snelle bouwer, (niet altijd even veel tijd helaas...) dus verwacht niet elke dag een berichtje;)
    De Zwaarvis wordt gebouwd op een schaal van 1:50 van een tekening van marinevoorlichting, (heb ik volgens mij al wel 15 jaar liggen...). De romp maak ik van hout (multiplex en balsa) waar ik mbv polyester of epoxy een mal van maak van waaruit uiteindelijk de definitieve romp gemaakt zal worden. Ervaring met polyester etc heb ik niet maar ja, dat krijg je alleen door er mee te werken toch? tips zijn uiteraard welkom.
    Ik ga proberen zo veel mogelijk zelf te maken. het duiksysteem zal (ik ben er nog niet helemaal uit) ws gaan werken met een zgn pistontank, met dubbele cilinder.

    Door veel te lezen (ook op dit forum) heb ik veel ideeen opgedaan en ik hoop dan ook met een jaar of 2 een werkende onderzeeboot te kunnen laten zien.
    Graag wil ik gebruik maken van jullie kennis, ben (dit meen ik) erg onder de indruk van de kwaliteit van jullie werk.

    Ik heb direct een paar vragen,

    Vraag 1, Ik wil zoals ik al aangaf (vrijwel zeker) gebruik gaan maken van een pistontank, en bij voorkeur met dubbele zuiger. Deze zal dan zo mogelijk gecombineerd worden met een regeling dmv een druksensor, zo kan ik de boot op de gewenste diepte brengen en houden, daarnaast een soort gyro of regelaar (zoals die van Norbert Bruggen) om bij het varen de juiste diepte te houden(aansturen diepteroer. Ik heb gekeken op de website van Norbert maar kan er niet helemaal achter komen of hier een complete regeling voor is of dat dit mbv 2 aparte regelingen moet gebeuren?

    Vraag 2, Ik wil graag zo veel mogelijk zelf doen (dat vindt ik juist het leukste van deze hobby) echter, elektronica is voor mijn geen open boek en zelf kan ik hier geen schakeling voor ontwerpen, maar is er iemand die bovenstaande ooit zelf gemaakt heeft, en zo ja, zijn schema etc dan beschikbaar?

    Alvast bedankt
    Kees
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Pistontank...

    Nog een 3e vraag als aanvulling,

    Ik kwam dit tegen tijdens mijn zwerftocht op het wereld wijde web.. (hoe plaats ik trouwens een afbeelding????)

    dan maar even zo:
    Model Boat Mayhem

    De afgebeelde pistontank (klik op de kleine afbeelding 3e vanaf boven) werkt met een spindel welke door de zuiger loopt, de schrijver heeft het wel over de seal tussen cilinderwand en zuiger (daar waren wat problemen mee) maar wie weet, of denkt te weten hoe de afdichting van de spindel (spindel en zuiger) gemaakt is? of zou dit gewoon zonder afdichting werken?? hier geeft de schrijver aan dat deze niet lekt????? (de zuiger van nylon en de spindel schijnen dus waterdicht te zijn....) normaal zou het water volgens mij gewoon langs de schroefdraad lopen en in het droge gedeelte komen?

    Mocht dit nl werken dan ben je af van de spindel die in en uit de pistontank komt.

    * Kan iemand mij uitleggen hoe ik afbeeldingen plaats, volgens mijn accountgegevens kan ik dat niet???

    Kees
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Kees,

    Allereerst welkom in dit onderwaterhoekje van het forum!

    Vraag 1: De LTR 5.3 van Norbert kan zowel je duikroeren als ook de zuigertank aansturen. Mits die proportioneel aangestuurd is tenminste. Er zijn twee uitgangen, op de ene staat het signaal voor naar de duikroeren. Dit bestaat uit het duiksignaal dat je vanaf de zender naar de boot stuurt, gecorrigeerd met het 'waterpas' systeem én de diepteregeling. Daarmee stuurt de boot naar de diepte die jij op de zender aangeeft, en blijft hij daar ook varen. Op de andere uitgang staat een signaal dat alleen op de dieptesensor werkt. Daarmee kun je dan de duiktank aansturen, en in theorie houd dat dan je boot op een bepaalde diepte als hij stil ligt. Ik zeg 'in theorie' omdat het effect van zo'n regeling bron is van vele discussies hier. Met de zoekfunctie is daar wel het nodige van te vinden.

    Vraag 2: Zo'n schakeling heb ik ooit zelf gemaakt. Althans zelf, ik heb de printjes van Norbert Brüggen gekocht, en die zelf opgebouwd. Je krijgt dan een analoge diepteregelaar die wel goed werkt, maar zeker niet zo secuur als de microprosessor gestuurde LTR5 en LR2 die Norbert nu verkoopt. Schema's staan in het boek 'Technik der U-Boot Modelle" van Norbert, en de printplaatjes zijn nog steeds via hem te verkrijgen. Maar ik zou je willen adviseren, zeker als je niet zoveel van elektronica afweet, de kant en klare modules te gebruiken. Die regelen gewoon veel beter, zijn 100% betrouwbaar, en daardoor uiteindelijk waarschijnlijk toch nog goedkoper.

    [​IMG]

    Vraag 3: Ik zie op die afbeelding ook geen afdichting van de spindel. kan volgens mij ook niet bij zo'n draaiende schroefdraad. Lijkt mij dat dat gewoon gaat lekken. De afdichting van zuiger-cilinderwand hoeft geen probleem te zijn. Airzet-ring, O-ring, of lip-seal. Die laatste zit er hier in. Bovendien zitten er in dat ontwerp twee pinnen onderin die de eindschakelaars bedienen, ook met afdichtingen. Maar die links is dan ook weer een lekkage-bron. Lijkt leuk zo met de spindel in de tank, maar is denk ik geen oplossing. Lees anders het draadje "Martijns Ohio project" er eens op na, Martijn is een dubbelzuiger tank aan het bouwen.

    Afbeeldingen plaatsen: Óf je aanmelden als "vriend van het forum", dan kun je hier foto's uploaden. Óf de afbeeldingen op je eigen of de één of andere foto-hosting site uploaden. Dan kun je vanuit de fotopagina's van het forum / je eigen webruimte / de foto-site (doorhalen wat niet van toepassing is..) de afbeeldingen linken naar het forum. In het invoerscherm voor postings zit een knop voor afbeeldingen beetje rechts bovenaan. Als je daarop klikt kun je daar de link kwijt, en voila, foto staat er.

    Hopelijk heb je hier iets aan. Succes met je Zwaardvis project!
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2008

  4. Hallo Kees,

    ik ben dus martijn van de dubbelzuigertank. Ik ben zelf zo'n 20 jaar geleden begonnen met de romp van een Ohio, dus je bent niet de enige die traag werkt :). Maar nu begint de duiktank echt serieus vorm te krijgen. De tank heeft twee zuigers die door twee afzonderlijke motoren aangedreven gaan worden. Elke motor krijgt een eigen snelheidsregelaar (PWM), eindschakelaars en een potmeter voor een stukje proportionele sturing. Misschien krijgen de motoren elk nog een encoder voor de proportionele sturing ipv. een potmeter , maar dat moet de praktijk uitwijzen. Er komt een stukje elektronica aanvast voor de aansturing met natuurlijk een microcontroller. Ik ben zelf iemand van 'open-source', wat betekent dat als alles goed werkt, ik de schema's en software van de controller gewoon op het internet publiceer, 'ter leering ende vermaeck'.

    Het enige waar ik tot nu toe spijt van heb is dat ik elke zuiger met maar 1 0-ring heb uitgvoerd in plaats van 2. Ik moet nog zien of het echt een probleem gaat geven, maar op voorhand lijkt het toch beter twee 0-ringen per zuiger te monteren, in verband met het 'waggelen' van de zuiger.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Lex en Martijn,

    Bedankt voor jullie reakties, hier kan ik wat mee, Ik heb martijn zn project bekeken daar kan ik wel wat mee.

    groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2008
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hier een paar plaatjes van mijn zwaardvis, deze zal als mal gebruikt gaan worden voor de uiteindelijke mal.

    [​IMG]

    Oorspronkelijk zou ik deze als eigenlijke romp gaan gebruiken, echter ivm de ruimte achterin waar ook de roeren en de as moesten komen waar nu spantwerk etc in de weg zit, en het probleem dat het hout kan gaan werken en barsten heb ik besloten om dit toch niet te doen.
    Je ziet het, er zal nog wel wat schuur en "pleisterwerk" aan te pas komen om een mooie gladde romp te krijgen...

    [​IMG]

    (zit me nu toch wel af te vragen waar ik die ruitenkrabber voor heb gebruikt...)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Gezien ook mijn werktempo zal het niet zo'n probleem zijn, tegen de tijd dat jij dat gepubliceerd hebt ben ik ws net met mijn tank begonnen:wink: kan ik daar mooi ge(mis)bruik van maken, maar zal de rest ook dat geduld op kunnen brengen....

    Ik ben benieuwd, ga je dan ook een eigen diepteregelaar etc inbouwen?

    Zelf zat ik er aan te denken om een dubbele zuiger in 1 cilinder te gaan gebruiken, elke zuiger aangedreven door een eigen motor, welke, door eerst wat water in te nemen de boot automatisch trimt op de waterlijn (bv door het plaatsen van watersensors voor en achter op de juiste hoogte onder het dek in de natte ruimte) . En door deze waterkolom dan in de cilinder iets te verplaatsen de boot stilliggend in de lengterichting trimmen of is dit een heel raar idee? De 2 zuigers lopen dan niet tegen elkaar in of van elkaar af maar met elkaar mee, waardoor je het ingenomen water verplaatst in de lengterichting van de boot, dit zou een trimsysteem met bv een verplaatsbaar gewicht oid onnodig maken.

    Het trimmen (in lengte richting) zou dan ook ondergedoken (als de boot stil ligt) kunnen gebeuren, ook weer door het iets verplaatsen van de kolom in de cilinder.

    Ik heb dit trouwens nog niet gezien bij andere systemen (misschien omdat die anderen ervaring hebben dat dit niet werkt?
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  8. Het belangrijkste van een statisch duikende duikboot is reproduceerbaarheid. Dat wil zeggen dat de boot an sich goed is getrimt. De duiktank moet gewoon op de juiste plaats in de romp worden gezet, zodat de boot zowel boven als onder water netjes recht ligt. Ik heb van Douglas geleerd dat een tank maar twee toestanden heeft: leeg en vol. Als de tank leeg is dan is de boot boven water en ligt netjes op haar waterlijn. Als de tank vol is, dan zweeft de boot recht onder water, 'hangend' aan de periscoop. Je zou de tank kunnen gebruiken voor het fijne trimwerk, maar het is heel belangrijk om de stand van de zuigers in de stabiele onderwater toestand bij elke duik te kunnen herhalen, zodat je elke keer dezelfde 'vol' toestand van de tank hebt. Ik heb het nu een paar keer in het echt gezien en dat werkt echt het beste. Dat is de basis zoals Douglas mij verteld heeft en als de basis goed is, gaat de rest vanzelf. Je moet niet elke keer aan het klooien zijn om de boot aan de periscoop te laten hangen, want dat wordt een gebed zonder end. Slechts een hele kleine trimming heb je nodig om de boot aan bijvoorbeeld een andere watertemperatuur aan te passen, maar dit is echt minimaal en zit in het proportionele bereik van de tank.

    Als de boot eenmaal stabiel en reproduceerbaar 'aan de periscoop hangt', dan is het onder water varen, geholpen door een 'lageregler', echt appeltje -eitje. Een trimsysteem met een verplaatsbaar gewicht is dan absoluut overbodig (en zelfs onwenselijk -> de basis verstoor je dan) omdat de boot op de duikroeren omhoog en omlaag gestuurd wordt.

    Waar ik wel aan zit te denken is om bij het duiken de voorste zuiger eerst te laten lopen en een de achterste zuiger iets later, zodat de boot een beetje voorover onder duikt. En bij het stijgen precies omgekeerd, zodat de boot met haar neus het eerste uit het water komt.

    Omdat ik met een microprocessor werk, kan ik de ideale stand van de zuigers in het geheugen van de processor opslaan en bewaren voor de volgende duik. Bij het uiteindelijke aftrimmen van de boot in de testtank zou ik net zo lang met de standen van de zuigers kunnen gaan prutsen totdat ze goed zweeft en die stand dan opslaan in het geheugen van de processor. Maar ik denk dat het met een eindschakelaar voor de 'vol' toestand van de tank en dan aftrimmen met stukjes lood die je op de romp legt (en later natuurlijk in de romp) nauwkeuriger, reproduceerbaarder, sneller en makkelijker werkt. Ook niet onbelangrijk is natuurlijk dat deze methode zich heel goed in de praktijk bewezen heeft :)

    Kom anders zaterdag 4 Oktober naar de Galderse Meren om de kunst af te kijken: duikboot-varen-de-galderse-meren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Martijn, met één uitzondering. Ik heb mijn boten afgetrimd met 95% volle zuigertank. Dus niet 'vol' met een eindschakelaar. Dit om die laatste 5% te kunnen gebruiken voor het trimmen naar waterkwaliteit. (de laatste 20% van de tank is proportioneel) Dat wil toch behoorlijk zijn, een ieder die wel eens in een zwembad met chloorwater (en nog meer toevoegingen) heeft gevaren weet dit. Dat water is zwaarder door de toevoegingen, en je moet dan echt meer water innemen om tot een zweeftoestand te komen. Tussen verschillende buitenwateren en temperatuur zit ook verschil, maar dat is erg klein. Bovendien geeft die 5% je de mogelijkheid om je boot zwaarder dan water te maken, waardoor je stilligend dieper kunt gaan voor b.v. bottomen.
     
  10. Het begint wellicht saai te worden, maar ik sluit me weer volledig aan bij het verhaal van Lex. Ik ben wat slordig omgesprongen met de term 'eindschakelaar', want dit is natuurlijk de hardware beveiliging van het absolute einde van de zuigertank om schade te voorkomen als de motor om wat voor reden dan ook op hol slaat. Ik bedoelde met 'eindschakelaar' een schakelaar om aan de processor te melden dat de zuiger in het proportionele bereik is gekomen, maar die is natuurlijk overbodig, omdat de processor al aan de weerstand van de potmeter 'ziet' dat de zuiger in het proportionele bereik is gekomen :)
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    @Lex en Martijn,

    Ivm de problemen met trimmen van een onderzeeboot, boven maar met name onder water leek mij zo een zelftrimmend systeem wel handig. De boot zo veel mogelijk (in het tuinzwembadje...) trimmen en daarna gewoon in het water leggen en de elektronica doet de rest ongeacht het type water. Eerlijk gezegd ben ik nog niet gehinderd door enige kennis van zaken wbt modelonderzeeboten.:newbie:

    --Na zo ongeveer alle boeken van Beach, Dimercurio en Clancy gelezen te hebben weet ik uiteraard alles over de echte.;)--

    Gezien jullie ervaring en jullie opmerkingen is het bij nader inzien dan toch geen goede oplossing. Het zal dus ws een toch een enkele cilinder met enkele zuiger worden (tenzij mijn eigenwijsheid toch weer de boventoon krijgt......)

    Wbt de techniek, jullie hebben het over een proportioneel gedeelte van de pistontank. De tank op zich kan ik zelf wel maken, maar de besturing, dat is een ander verhaal. Hoe gaat dit besturingstechnisch in zn werk, is dit een kwestie van een switch op een bepaald punt en de rest met een motorregelaar oid? is er iemand die hier een schemaatje van heeft?

    Groeten Kees
     
  12. Zo'n zelf-trimmende boot lijkt eenvoudig, maar ik denk dat dat in de praktijk toch anders uitpakt. Wat gaat er nl. gebeuren: de boot is uit balans, het regelsysteem corrigeert, maar corrigeert net te ver. De boot raakt de andere kant op uit balans. Het regelsysteem corrigeert weer en de boot raakt weer aan de andere kant uit balans en zo gaat de boot steeds heftiger schommelen. Het is de kunst om de boot zichzelf zo te laten corrigeren dat met een paar schommelingen de boot stabiel is en blijft. Dat dat geen sinecure is toont dit document wel aan denk ik: http://www.pkpakhuis.nl/uploads/UnderwaterRobots-GianlucaAntonelli.pdf. Je zal een theoretisch model van het onderwatergedrag van je boot moeten maken en daar de regelkring op moeten afregelen. Mocht jij die kennis hebben, dan graag hier spuien :). Ik heb me er nog niet in verdiept en ga dat voorlopig ook niet doen, want het is in principe niet nodig (tenzij ik tijd teveel heb :) ).

    Wat het regelsysteem van mijn tank betreft: leeg is makkelijk, dat doe je met een schakelaar. De eindstop is ook een schakelaar. Vlak voor de eindstop heb je een bepaald gedeelte van de beweging van de zuiger die door een potmeter wordt gevolgd. Een potmeter is een variabele weerstand. De aansturende elektronica meet de weerstand van de potmeter en kan zo meten waar de zuiger zich in de tank bevindt en dus hoe groot het volume van de tank is. Het gebied waarin de elektronica weet waar de zuiger zich precies bevindt is het proportionele gebied of proportionele gedeelte van de tank. Als de zuiger zich in dat gedeelte bevindt kan je het volume van de tank vanaf de zender redelijk precies bijregelen. Een alternatief is een encoder. Zo'n systeem telt in deze toepassing het aantal omwentelingen van de motor en weet zo waar de zuiger zich bevindt, maar je zou ook een strookje met streepjes op het uiteinde van de draadstang van de zuiger kunnen plakken en dan streepjes tellen. Nadeel van de draaiende encoder is dat je eerst naar een nulpunt moet om het systeem te ijken. In de praktijk zal dat overigens wel meevallen, want je begint altijd 'leeg' en dat maak je dan gelijk het nulpunt van de encoder.

    In mijn geval wordt het hart van de tankregeling gevormd door een microprocessor; een BX-24. Zo'n ding kan je programmeren en feitelijk alles laten doen wat je wilt. Hij kan elektrische signalen lezen en geven. De microprocessor krijgt dus signalen van de schakelaars die leeg en de eindstop aangeven en dan laat de microprocessor de motor stil vallen. Het is niet de veiligste methode, want als je een programmeerfout maakt of de processor 'slaat op hol', kan de zaak alsnog stuk gaan. Tevens leest de microprocessor de potmeter of encoder uit. De microprocessor kan nu dus weten waar de zuiger zich bevindt: tussen leeg en het proportionele gebied, in het proportionele gebied of tegen de eindstop, die in het staartje van het proportionele gebied ligt. Met een draaiende encoder weet de processor overigens de hele weg waar de zuiger zich bevindt, want hij is immers continue de omwentelingen van de motor aan het tellen. Als laatste krijgt de microprocessor een stuursignaal van de ontvanger dat aangeeft wat de zuiger(s) moet(en) doen.

    Ik ga de motoren van de tank inderdaad met normale el-cheapo snelheidsregelaars sturen. De microprocessor weet wat er met de zuigers moet gebeuren, want hij krijgt een stuursignaal van de ontvanger en hij weet waar de zuigers zich bevinden. De microprocessor stuurt de snelheidsregelaars aan en die laat de motoren met de juiste snelheid de juiste kant op draaien, waardoor de zuigers zich in de juiste richting verplaatsen. In mijn geval dus alles keer twee, want ik heb twee zuigers met twee motoren en dus twee snelheidsregelaars die beide door dezelfde processor worden aangestuurd. Een schema van het regelsysteem heb ik nog niet gereed voor publicatie, maar dat komt wel als ie ut doet.

    Overigens zijn normale enkelzuiger tanks en de aansturing gewoon bij Engel te koop. Die Modellbau Alexander Engel KG bietet U-Bootmodelle, Flugmodelle und Schiffsmodelle U-Boot Technik - Die Modellbau Alexander Engel KG bietet U-Bootmodelle, Flugmodelle und Schiffsmodelle

    Ik denk ook dat je over het boven- en onderwatergedrag van de boot niet zo veel zorgen hoeft te maken. Als de tank op de juiste plaats in de boot is geplaatst en de boot onder water stabiel is, zal deze boven water over het algemeen ook wel netjes in het water liggen. Met eventueel wat schuim en lood op de juiste plaats kan je veel bijregelen.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Môge Kees,

    Wederom eentonig, maar ik denk ook dat zo'n pendel-situatie op zou gaan treden bij een zelf regelend trim systeem wat Martijn al aangeeft.

    De oplossing voor het proportioneel aansturen van Matrijn is een meer high-tech oplossing, gaat mijn electronika kunde te boven in ieder geval. Bij Engel kopen kan ook natuurlijk. Ik heb voor de Gato laatst een proportiolele aansturing gemaakt van een servo, twee microswitches, een schuifpotmeter en wat draadjes. Hieronder een deel van de tekst uit het MbA artikel toen (even over de algemene uitleg heen lezen):

     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik heb een eenvoudige vraag.
    Waar maken jullie je eigenlijk druk over?
    Als de boot vaart corrigeert hij zich met de stabilisator.
    Als hij onder water zit zie je hem in van de 10 vaarwaters in 9 toch niet.
    Dus of hij nou helemaal recht ligt, so wat.
    Ik heb alleen in de Skipjack een "Lage regeler" van Norbert er in.
    En dat is alleen vanwege zijn hoge snelheid.
    Hoe meer elektro hoe meer problemen is mijn ervaring.

    Hein
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik volg hein in zij redenatie
    je kan trimmen en sturen wat je wil
    actie is gelijk aan tegen reactie (of zoiets)
    als je model stil licht en mooi horizontaal das best mooi als je het kan zien
    maar ga je varen dan komt de vorm van de romp een kijkje bij nemen en heb je aan heel je regel techniek haast niets meer
    want je boot reageerd veel sneller op je duikroeren dan op het verplaatsen van gewicht

    hoe meer je der in steekt hoe meer er defect kan geraken

    groetjes raf
     
  16. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    Kees,

    Leuk dat je ook een zwaardvis klasse aan het bouwen bent, (wordt nog druk met dit type)
    Ik zelf ben al een stukje verder gekomen, misschien heb je iets aan de foto's op mijn site??
    contents

    Ik heb er een hoofdtank in en twee zuigers voor het trimwerk.
    Op het ogenblik ben ik bezeg met een stukje electronica voor alle veiligheden in de vorm van een microprocessor.
    Mail maar als je enige info nodig hebt voor je sub.
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Jan,

    Er kunnen wmb niet genoeg zwaardvissen rondzwemmen.... ik heb wel wat met dat type.
    Heb in mn jonge jaren lange tijd met deze foto in posterformaat boven mn bed geslapen...
    [​IMG]

    Ik had je site al enige tijd geleden gevonden en reeds meerdere malen bezocht, ik hoop dat die van mij enigzinds in de buurt kan komen van jou producten, wat ziet dat er goed uit! mijn complimenten.

    Als ik vragen heb dan zal ik graag (al dan niet via dit forum) van je kennis en ervaring gebruikmaken, dat geldt trouwens voor meerdere forumleden.

    groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Wbt het trimmen,

    @Raf en Hein,

    Bedankt voor jullie reaktie,

    Het trimverhaal is dus inmiddels duidelijk, Lex en Martijn gaven ook al aan dat het zelftrimmende systeem ws meer problemen op zou leveren dan dat het voordelen zou geven. misschien iets om daar in een later stadium wat mee te gaan doen maar voorlopig ga ik ws voor een enkele tank met een enkele zuiger. Het trimmen op diepte met een variabel te regelen gedeelte in de hoofdtank, gecombineerd met een regelaar (ws die met druksensor) van Norbert Bruggen.
    Ik heb de romp voorlopig nog niet klaar, omdat ik de tank wel graag zelf wil bouwen ga ik vast de onderdelen bij elkaar zoeken. zoals spindel (evt met trapezium draad, aandrijving etc. Wie kan mij een inschatting geven van de inhoud van de tank (globaal uiteraard) voor een zwaardvis met wtc, met vlak deksel (van bovenaf bereikbaar) de ruimte boven de waterlijn zal zo veel mogelijk nat worden.
    De spindel en overbrenging zal ik ws gebruiken van een oude Linak (of vergelijkbaar) spindelmotor zoals wij regelmatig gebruiken in verstellingen van elektrische rolstoelen. Het enige nadeel is dat deze vrijwel allemaal op 24 v werken, dus hier zal ik ws de motor van moeten vervangen.
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Kees,

    De inhoud van de tank is in principe gelijk aan het door het dek en toren verplaatste water. Alles wat vanuit onderwater naar boven gedrukt moet worden moet door het legen van de duiktank gecompenseerd worden. Hoeveel dat aan volume is is van boot tot boot verschillend, en eigenlijk alleen door jou zelf te bepalen. Het mooiste is als de boot al kan drijven. Dan aftrimmen op 'bovenwaterlijn' en net zoveel lood op de romp leggen tot je op periskoopdiepte zit. Dat gewicht is dan het benodigd volume van je ballasttank. En een beetje reserve (lees iets grotere tank) is nooit weg!

    Op de site van het Duitse Sonar is een Calculator te downloaden waar je alle duiktank berekeningen mee kunt maken. Inhoud, vetraging, max. druk, dikte spindel, lengte tov dikte, en meer. Handig stukje gereedschap! Op de link "Calculator" klikken, en dat .NET heb je waarschijnlijk ook nodig.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2008
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo

    volledig met lex eens wat het aftrimmen betreft
    ik doe het als volgt
    ik trim met lood en styrodure onder de water lijn tot de boot mooi op de waterlijn drijft
    dan de tank vullen en kijken hoe hij onder water licht
    en dat boven de water lijn bij trimmen met styrodure
    deze styrodure speelt geen rol bij bovenwater vaart geen rol daar hij boven water uitsteekt
    ik duik steeds met een volle duiktank vanwege die vervelende lucht bel die je krijgt met een pompsysteem (met een pistontank heb je daar minder last van)
    het probleem van het verschil in water dichtheid vang ik op met kleine loodjes die ze gebruiken om aulminiumvelgen te balanceren
    deze komen steeds opdezelfde plaats te liggen
    als ze der niet in liggen dan krijg ik soms de toren niet helemaal onder als ik onderwater stil lig maar bij varen hebben de duikroeren zoveel invloed dat de u47 mooi onder blijft

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina