Ben vandaag even in een vrij uurtje wezen neuzen bij een bouwmarkt. PVC afvoerpijp zou volgens ervaringen niet voldoen ivm de ruwheid van de binnenzijde, dit lijkt inderdaad een probleem te gaan vormen, Plexiglaspijp kan een oplossing zijn maar 50 cm zo'n € 25,= . Echter, ik vond in de bouwmarkt Klosetafvoerpijp (110 mm wit) wanddikte ong. 3 mm. dit is volledig glad aan de binnenzijde en slechts €8,39 voor 40 cm. ruim voldoende voor de pistontank Kees
Hoi Kees, Pas alleen op met die klosetpijp dat er geen 'lasnaad' in zit waarmee de twee helften aan elkaar gezet zijn. Die snijd je afdichting kapot. Wat ook goed werkt is een stuk uitlaatpijp voor een HR ketel. Naadloos aluminium, ik meen 80 en 90 mm doorsnede.
Hoi Lex, Er zit inderdaad een naad, maar alleen aan de buitenzijde, de binnenzijde is volledig glad, de wanddikte is 2,5 mm, ik hoop dat dit voldoende is voor deze toepassing. (daar komen we hoop ik op tijd achter) Op afbeelding helaas niet goed te zien.. Ook belangrijk, de kleur is niet wit maar "pergamon" dit past veel beter bij de rest van het interieur van de boot...
Hallo Kees, Dat is zeker een belangrijk punt. Het oog wil tenslotte ook wat, een estetisch verantwoorde sub is ook wat waard .... :rolling: Maarreehhh, op een zuiger van een tank van 110mm doorsnede komt op 5 meter diep een druk van 475 Newton te staan, 48 kilo dus ... Iets om bij de constructie rekening mee te houden! Volgens de eerder genoemde calculator moet je een M10 draadeind nemen om stevig genoeg te zijn ... 8-O
Hoi Raf, Wat is Styrodure?, is dat belgisch voor piepschuim Ik begrijp dat jij werkt met een pomp en een waterzak oid, hoe komt het dat je dan een luchtbel in je tank krijgt, komt dit omdat de pomp eerste wat lucht aanzuigt? groetjes Kees
hallo kees styrodure is een merknaam maar het is geen piepschuim je ziet in het in de bouw als spauwmuur isolatie bestaat in blauw geel en roze het heeft niet zulke cellen structuur als piepschuim je kan het vergelijken met purschuim uit een spuitbus wat de structuur aan gaat het neemt haast geen water op zelfs na jaren niet en peipschuim doet dat wel de lucht bel die krijg je niet met een zak maar wel met een vaste tank een zak zet uit naargelang je der water in pompt een vaste tank is gewoon wat ze is een ronde buis met twee deksels eigenlijk een combinatie van de twee een piston cylinder zonder piston (wat een uitleg) de lucht wordt samen gedrukt in heel de wtc net zoals een piston tank doet maar als je nu maar (BV )half vol pompt zit je met een enorme lucht bel die zich naargelang de helingshoek van de boot verschuift(het water verschuift zich eigenlijk ) en dan krijg je dus onstabiliteit in de langsrichting (kont of boeg omhoog) het is daarom belangrijk om een korte dikke tank te hebben zodat het water zich maar weinig kan verschuiven groetjes raf
Heb vandaag de romp volledig klaar beplankt met balsa, nu nog de toren, Het balsa is vrij dun, hier heb ik nog nooit mee gewerkt, normaal werk ik liever met triplex 1mm. Omdat ik de romp alleen als mal ga gebruiken vond ik vliegtuigtriplex weggegooid geld. Ik ben eigenlijk van plan om de romp vol te spuiten met pur om deze wat steviger te maken ivm het nodige schuurwerk. Wat de Piston tank betreft. de toiletafvoerpijp is misschien toch wat aan de grote kant, De druk zal deze wel aankunnen, evenals de aandrijving (is een verstellingsmotor van een elektrische beensteun van een rolstoel) Spindeldikte is 10mm (trapeziumdraad) hier moet ik nog wel een langer draadeind voor zien te vinden, iemand tips? 10mmTR RVS voor een aantrekkelijke prijs? Maar de eindkappen worden een probleem, ik zou niet weten waar ik staf aluminium of kunstof kan halen van die maat. (110 mm) Ik zat te denken om de eindkappen en zuiger te maken van polycarbonaat schijven en dan afdraaien op de draaibank. Het nadeel is dat ik dan een gat in de kappen en zuigers moet maken om een paar schijven aan elkaar te bevestigen om deze af te kunnen draaien. Een alternatief.. zou de cilinder van zo'n ruggebrekerpomp wat zijn? deze is vrijwel zeker stevig genoeg, doorsnede 95 mm, en volledig glad van binnen. De inhoud van deze is zon 1,5 liter. (kan uiteraard ingekort worden) Heeft iemand hier wel eens wat mee gedaan? De te gebruiken aandrijving is trouwens zichtbaar op de voorgrond. De aandrijving is eigenlijk klaar voor gebruik, de spindel draait namelijk niet maar wordt verplaatst door een draaiende bus welke aangedreven wordt door de motor. Eigenlijk zoals dat bij de meeste pistontanks werkt. De motor werkt op 24 volt, Ik ben van plan met een akku van 24 volt te gaan werken, met een omvormer naar 12- en eventueel 6 volt voor de overige elektronica. Groetjes Kees
hallo kees pas op met dat snert pur schuim als je schuim gebruikt zou ik twee komponenten schuim nemen dat blijft niet zolang na werken er is al menig boot uitelkaar gebarsten door dat pur schuim als ik en theo mallen maak dan doen we dat met bouwschuim (styrodure) spanten en dan dat spul er tussen kleven laat zich goed schuren en plamuren (epoxy basis plamuur) groetjes raf
@Lex, Heb jij een schema oid wbt jou oplossing wbt het regelen van de piston tank? Alvast bedankt, Groetjes Kees
Hallo Kees Staf aluminium of kunststof kun je het beste bij "staalmarkt"in Almelo bestellen,daar hebben ze in alle denkbare maten.Ik haal daar ook al mijn staf materiaal vandaan.Je kunt het beste een dag van te voren bellen. Gr.Joop
Bedankt, zal ik daar eens informeren, ik neem aan dat ik dan geen hele lengtes af hoef te nemen toch? Groetjes Kees
Bedankt voor de tip... ik zal voorzichtig an doen, ik weet helaas geen andere oplossing op dit moment. Zonder vulling wordt het lastig om de romp heel te hoiuden denk ik Groetjes Kees
Belofte maakt schuld Hoi Kees, Hier het beloofde schema. En wat verklaring: - Schuifpotmeter = 5K - Met * gemerkte trimpotjes 2,5K in de draad schakelen als je een analoge zender gebruikt. Hiermee kun je het zaakje dan afstellen. Gebruik je een computerzender dan deze weglaten en afstellen met de Subtrim en Servowegen. - De diodes over de eindschakelaars dienen om weer de andere kant op de kunnen draaien als de schakelaar ingeschakelt is. Hoe die diodes exact moeten zitten ligt aan de draairichting van je motor. Óf zo, óf net andersom. - De terugkoppelpotmeter in het servo blijft dus ook aan de elektronika zitten. Alleen de schuifpot er parrallel op aansluiten. - Als de servo verkeerd om draait als de schuifpot beweegt dan de twee buitenste draden aan de schuifpot verwisselen. - Voor de verdere uitleg zie hier Zoals gezegd werkt dit met een zekere speling, de 'nulstand' tussen de twee schakelaars op de servo. Maar in de praktijk werkt dit nauwkeurig genoeg. Extra kosten: 1 (mini)servo, 2 schakelaars, 1 schuifpot, 2 zware diodes, eventueel 2 trimpotjes, totaal rond de 20-25 euri.
Even een update... Heb deze week de romp opgevuld met Pur schuim, Het goede nieuws: De romp is heel gebleven en niet ontploft! Het slechte nieuws: De romp is nog niet helemaal gevuld Dit betekend dat ik nog een keer een poging moet gaan doen, en dus veel meer risico op het uit elkaar splijten van de romp. Omdat ik eerst nieuw schuim moet halen ben ik bezig geweest met de opbouw. Deze heb ik gemaakt van triplex en bekleedt met balsa, De vorm zit er voor een groot deel in, de rest zal moeten komen met plamuren en schuren etc... Triplex basis Het geheel op de romp geplaatst: En vooraanzicht:
Ben ondertussen bezig geweest met het opnieuw vullen met purschuim van de romp, Duidelijk is te zien (onderzijde romp) dat er nu spanning op de huid komt te staan , deze gaat op sommige plaates wat bol staan (waar RAF terecht voor waarschuwde) Ik verwacht echter dat bij het schuren en afwerken deze bulten gewoon weggeschuurd kunnen worden, onder de huid zit dan immers gewoon purschuim...uppydogeyes: Na plamuren en spuiten zal hier ws niets maar van te zien zijn. Zonder deze vulling is de huid gewoon veel te kwetsbaar heb ik gemerkt. Achteraf had ik beter dikkere balsa genomen maar hier had ik met de spanten echter geen rekening mee gehouden. Dit is trouwens de eerste keer dat ik met balsa werk... en niet met triplex. Onderstaande afbeelding laat duidelijk zien dat hier een professional aan het werk is..... Groetjes Kees
Het schuim wat te veel was is weggesneden en de romp is in de grondlak gezet na het schuren. Nu zal er vele malen geschuurd en geplamuurd moeten worden tot de romp volledig glad is. Ik twijfel of ik de lasnaden etc op het model moet aanbrengen of pas op de uiteindelijke polyester romp. Ik wil de naden ws simuleren door ze licht in te graveren oid. Ik ben bang dat het opbrengen mbv garen oid (zoals hier op het forum wel wordt geadviseerd) niet echt strak gaat worden, maar hier kan ik nog even over nadenken voorlopig is het nog even stofhappen. Ik wil de mal zo glad en volledig mogelijk hebben, mij lijkt het hout en plamuur nl eenvoudiger te verwerken dan het polyester. Met Polyester heb ik ook nog geen ervaring. Heeft iemand misschien afbeeldingen van de toren met de brug en de periscopen etc? ik kan op internet enkel afbeeldingen van veraf vinden, hier kan ik echter weinig details op zien. Ook de rompnaden met name onder water, daar kan ik ook weinig over vinden. Hier een afbeelding van de toren, De basis voor de duikroeren moet ik nog aanbrengen, Dit doe ik echter nadat het grootste gedeelte van het plamuurwerk klaar is.
hallo kees zo te zien ben je der nog goed vanafgekomen na de tweede laag pur ik heb reeds erger gezien en ook dat op sommige plaatsten het pur schuim niet was uitgewerkt( nog een papje) wat de lasnaden betreft garen ???? om lasnaden te imiteren ik heb het systeem niet bedacht maar het is door robbe op de 21 gebruikt namelijk rolletjes OCRA LINE dit is een soort kleefband dat je in verschillende maten en dikte kan verkrijgen ze zitten op een rolletje en laten zich mooi strak trekken je kan het overspuiten en het ziet er net echt uit als je ze mooi plakt en het is water vast wat je van garen (katoen) niet kan zeggen garen is rond en een las naad is bolplat en je hebt het in verschillende kleuren dus eens langsgaan bij de modelbouw zaak en uitkijken naar een rolletje ocraline groetjes raf
beste mensen, Sorry Raf,maar ik denk dat je ''ORALINE'' bedoeld, en volgens mij is het van het merk ''ORACOVER'' met vriendelijke groet, Ron.
hallo ron gelijk het is oraline en de dikkere is van letraline van het merk letraset en made in UK dus eens niet in china groetjes raf