Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    bouw van de U-31

    [​IMG]

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2008
  2. Teus

    Teus Guest

    Hoi Jan,

    Dat ziet er netjes uit zeg :worship:

    Maar maak je het niet te netjes? Ik heb in mijn marinetijd bij de ondeerzeedienst nog niet 1 Ozbt gezien die zo strak in de lak zit :cool: Zelfs niet als ze nieuw van de werf komen :nooo:

    En zoals je weet heb ik er een hoop gezien van jong tot oud ;)

    Gr. Teus
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    @Teus:

    ik ben 'bang' dat deze Gato er nèt zo gebruikt/misbruikt uit gaat zien als Jan's (wijlen) C47 en ME262.... Wacht uit en laat je verrassen!

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2008
  4. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Roel,

    Smotsen is niet anders dan plamuur tegen en eventueel in een voorwerp duwen waar je daarna ongeveer 80% er weer af loopt te vijlen, schuren.

    Niets meer, niets minder, trouwens nu buiten en in de huidige wind zetten wil ook wel, de dakpannen komen momenteel real live voorbij, en dan bedoel ik niet op een kruiwagen.:rolleyes: niet onze pannen trouwens.

    Groeten, van uit een stormachtig Friesland,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2008
  5. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Dat is het voordeel van de U_31, daar wordt niet gesmost, ik moet mijn werkhandjes ontzien
    dus dit gaat voor:proost:

    Ben in garage de'n elektriek in elkaar flansen, maar ik heb hier nog geen dakpannen gezien.

    Gr. Rob
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Nou, zeg dat niet te hard. Ik heb toch ook aardig zitten smotsen (nieuwe term in RC duikbootland?) op de naad van romp en achterschip, en die tussen toren en romp.... En dat gat voorin moet ook nog dicht geloof ik... ;) :lol: :bday:
     
  7. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    als het te vervelend wordt laat ik het mijn vrouw doen, die kan ook smotsen:fuckyou2:zegt ze
    ja dat krijg je:bday:

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2008
  8. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Opbouw Toren

    Hallo Allen,

    Alle dek gaten zitten er nu ook in, het voorste duikroer werkt nu ook elektrisch en gaat met 3volt op en neer namelijk met 6volt zou je al klapwieken't kunnen opstijgen zo snel gaat dat. :D

    [​IMG]

    Ik ben ondertussen begonnen met het (om)bouwen van de toren, deze is zoals geleverd door Engel nogal spartaans, en verre van realistisch.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar wel een mooie basis om op verder te bouwen, dit zegt Engel trouwens
    ook in de bouwbeschrijving, dat je de details zelf moet toevoegen, tja...

    Ik ben begonnen om de beide waterdichte deuren er maar eens uit te gooien.

    Ook heb ik spanten in de toren toegevoegd en het commando dek er ingelijmd hier stonden de officieren tijdens te aanval boven water, daarnaast komen nog opstappen voor de uitkijken.

    Daar weer voor, zit nu het dek gelijmd vanwaar je naar het voorste Bofors dek kunt komen of (ook wel handig) het toren luik voor als je onder water gaat.
    De deur moet ik nog maken voorin de binnenkant naast het torenluik, het verenpakket van het torenluik is trouwens een stukje kunstof schroefdraad van M6.

    [​IMG]

    Opm: Bij Engel zit de deur voor het voorste Bofors dek halverwege het dek van de toren:( Nu niet meer :)

    Ook heb ik twee uitbouwsels gemaakt direct achter de toren en die waren ook voor de uitkijken en die stonden als het ware naast de toren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan heb ik in het achterstuk onder de achterste Bofors opstelling een aantal ontluchting's gaten geboord dit is op veel Gato,s ook op deze manier uitgevoerd ze hadden de zelfde problemen als wij om de lucht kwijt te raken.:)

    Om dit mooi te kunnen boren heb ik muggen horren gaas gebruikt en dat tegen het achterschip aan gedrukt en de gaten zo afgetekend.

    [​IMG]

    Ook heb ik het dek waar de toren op rust nogal moeten versterken, dit moest omdat wanneer je het dek klemt op het onder schip het hele dek ter hoogte van de toren bol ging staan (3mm omhoog in het midden):nooo:

    Zodra het dek weer los gehaald werd was ie weer zo vlak als een biljart tafel, en das niet leuk.
    Nu gebruik ik het toegeleverde bevestiging's dek voor de accu's en duiktank toestanden niet (omdat je dan gelijk je zwaarte punt 2cm verhoogt onderin je romp) kon ik deze mooi omkatten tot steun voor mijn dek, en nu is deze stabiel, dek hoeft eenmaal in elkaar geklemd met het onder schip gelijk niet meer vastgeschroefd.:D

    [​IMG]

    Hier en daar zitten nu ook de munitie luiken voor de Bofors en .50 machine geweren en natuurlijk het 10cm dek kanon wat nu achterop gemonteerd gaat worden.
    Voor komt een tweeling Oerlikon en krijgt zijn eigen munitie koker vanuit het dek en voorkant van de toren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Onder de voorste geschut's opstelling zit nu ook een golfbreker zodat de bemanning ook met een zeetje nog konden blijven zitten.

    Dat is de witte strook.
    [​IMG]

    Hieronder komen ook de luidsprekers en duik alarm sirenes (ook achter trouwens)
    En achter komt ook nog een scheepsklok, daar haalden ze toen op zee wel de klepel uit anders kwamen de japanners op het klokgelui af en das niet handig...

    En nog een afsluiter:
    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de periscopen en radar masten gaan werken, en daar ga ik Douglas methode voor toepassen maar dat is nog even wachten op onderdelen.

    Ondertussen zitten de treden op de toren en grote mast maar dat zien jullie wel als ik weer wat verder ben.

    Groeten,:pim:

    Jan,
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2009
  9. Wat is precies die 'Douglas methode', als ik vragen mag?
     
  10. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Martijn,

    Toch iemand nieuwsgierig ;)

    De Douglas methode is, dat hij de periscopen door middel van een lucht cilinder heen en weer stuurt en deze luchtcilinder word aangedreven door een luchtpomp in de WTC terwijl de cilinder in de vrije vloedruimte zit.

    De luchtpomp pompt lucht door een stuurventiel heen de cilinder in en de retour lucht gaat gewoon terug de WTC in, dus daar blijft de luchtdruk nagenoeg gelijk.

    De cilinder heeft maar erg weinig inhoud terwijl de werkdruk beneden de 1 bar blijft.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2008
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Aanvulling: (in afwezigheid van "The Master")

    Die cilinder ligt horizontaal onder het dek. De beweging wordt met een bowdenkabel die in een flauwe bocht 90 graden naar boven gaat aan de periscoop doorgegeven. Er zwerft een filmpje van rond, maar dat kan ik zo 123 niet terugvinden.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Filmpje gevonden:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Waarom zou je de bowdenkabel niet rechtstreeks in de WTC leiden en met een servo bedienen? Ik heb eens een model van een U-xxxxxxx gezien waarbij de roeren met bowdenkabels vanuit de WTC werden bediend. Aan het uiteinde van de bowden in de natte ruimte had de bouwer een stukje siliconenslag over de overgang van buitenkabel en binnenkabel geschoven, dat het een likje siliconenvet en een rubberen o-ring om de siliconenslang geklemd perfect waterdicht gemaakt was.
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Martijn,

    Ik wil twee periscopen en twee radar masten twee bij twee bedienen en de slag die ze moeten maken is 12cm, natuurlijk kan het met een servo en een hevel om de slag groter te maken en natuurlijk zijn er meer oplossingen, alleen die van Douglas heb ik gezien en ga ik toepassen, met alle mogelijke moeilijkheden die dan wel weer tevoorschijn komen.:p

    Echter ik heb nogal wat ervaring met lucht en ventieltjes en we zijn modelbouwer nietwaar. :turn-l:

    Zo heeft ieder zijn eigen methodes en oplossingen om het één en ander te maken, of gebruikt de ervaring van de andere mede modelbouwer.

    Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht zegt men dan wel eens.:D

    Wordt vervolgd,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2008
  15. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    De vakantie is over en dat is te merken ook :( de gang is er aardig uit wat bouwen betreft.

    Maar we hebben weer wat kunnen doen, hier de toren met de prototype periscopen en luchtcilinder:

    [​IMG]

    Ik ben ondertussen ook begonnen aan de "Batting"op de achtersteven die er voor moet zorgen dat de enorme schroeven bij het aanmeren en langszij komen niet beschadigd konden worden, bij veel Gato's werden ze later niet meer gemonteerd maar het hoort typisch bij dit model dus heb ik het wel gedaan.
    Ik heb het nogal verandert ten opzichte van Engel zijn bouwplan (die is er eigenlijk niet) alleen foto's en de overzicht tekening, geen maten, niets..
    Op Engel zijn manier hoeven er maar twee steunen bij gemaakt te worden, op mijn manier 12 (dus niet vlugger:( wel mooier:D)

    Eerst maar eens begonnen met aftekenen op de romp via schilders tape:

    [​IMG]

    En dan gaten boren en schuin uitvijlen, de buisjes schuin uitvijlen en passen en meten maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lijkt af en toe of je een orgel aan het bouwen bent, alleen die klinkt beter.

    [​IMG]

    En zo ziet het er compleet in elkaar uit, nogal een indrukwekkend stukje koperwerk al zeg ik het zelf.

    [​IMG]

    Nu moeten de schets platen en voet steunen nog gemaakt en geplaatst en er werden zelfs wel roosters op het voorste gedeelte van de Batting gemonteerd, maar ik weet nog niet of ik dat ook zal doen.

    Al dat koperwerk moet ook vast, en de buitenkant is gesoldeerd en de binnenkant is gelijmd.

    [​IMG]

    De buisjes zijn dicht gemaakt om trim problemen te voorkomen.

    [​IMG]

    Nu de boel nog netjes solderen en bijvijlen en dan de details er op.

    Zo eerst maar weer,

    Tot Later,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2008
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    prachtig stukje werk en inderdaad ziet er heel mooi uit
    een kleine opmerking toch (stoute ik)
    je kan iets niet bijvijlen of bijknippen
    je kan er aleen iets vanaf vijlen of vanaf knippen
    net zoals je iets afschuurt
    het is maar een weet niet ?????
    voor de rest is het mooi werk en ach snelheid is ook niet alles
    want als je heel snel bouwd dan moet je heel snel terug aan een andere beginnen

    groetjes raf
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Jij stoute helemaal gelijk hebbende collega,;)

    En over met een ander beginnen, ik heb geloof ik nog een helft van een 5080 staan, daar moet ook nog een werkend techrek in en ik heb ook nog ergens een Hasse 995 staan moet ook nog weer onder het terras vandaan gehaald.;)

    Ach je bent van de straat nietwaar.

    Groeten,

    Jan.
     
  18. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge Jan,

    Dat begint er gelikt uit te zien, die luchtcilinder welk merk is dat ? geen Festo denk ik !!

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  19. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag Allen,

    Hoi Rob, nee het is geen Festo maar Norgen besteld bij Conrad.

    Aangezien het dek nu ruwbouw klaar dreigt te raken en ik nog even moet wachten op mijn lucht pompjes en toch al benieuwd was naar de werking van de Tmax ,ben ik met het aansluiten van de duiktanks begonnen.

    Dit heb ik dus buiten de duikboot gedaan en niet al ingebouwd en dan zien of het werkt. :( zo wijs was ik dan wel.....

    Zie hier mijn test opstelling:

    [​IMG]

    Staat ongeveer zo als het in de romp komt.
    Ik heb alles aangesloten zoals Engel het getekend heeft en dan werkt het ook zoals het bedoeld is.

    Echter sluit elke duiktank APART aan, volgens het schema, controleer deze en leg hem dan buiten je zicht. :D

    En ga dan de tweede aansluiten volgens het schema, en NIET je vorige duiktank aansluitingen kopiëren, je zou namelijk een eventuele fout mee kopieren, (voel je hem aankomen) :rolleyes:

    Kortom, een veel later dit bovenstaande ontdekt :rtfm: en de zaak gecorrigeerd en de duiktanks doen wat je er van verwacht.

    Al had ik wat anders verwacht, Namelijk met de Tmax kun je hek en boeg lastig trimmen en het geheel trimmen.

    [​IMG]

    Ik nam aan dat met het boeg of hek zwaarder trimmen alleen die duiktank dan gevuld/gelenst wordt, dus niet, De Tmax gaat de éne duiktank dan vullen en de andere lenzen, je trimt niet met één duiktank maar met twee.

    Het geheel trimmen gaat natuurlijk ook met beide tegelijkertijd.

    Nu is het de vraag of het nu niet met te veel water tegelijk gaat met het trimmen, omdat je dat dus met twee duiktanks tegelijk doet :eek: maar de Sub weegt er met zijn 19 kg wel in, dus zal het wel mee vallen verwacht ik.

    Maar nu alles werkt kan deze chaos netjes ingebouwd worden:

    [​IMG]

    En kan ik daarna beginnen het dekluik waterdicht te maken waarna de Sub voor het éérst de testbak in zal gaan. :banana:

    Wordt vervolgd,

    Jan.
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Allen,

    Zoals beloofd gaan we verder,

    Voordat ik de duiktanks inbouwde heb ik de romp dichtgemaakt met Mosrubber stroken die ik op de hoeken aan elkaar plakte, en dat werkte met op waterdichtheid testen in mijn testbak prima.....Twee keer:mad:

    Dus gaan Googlen en een plaat cellenrubber besteld 7mm dik en 15 shore sterk.
    En besteld bij:De Boer Industrietechniek B.V.
    En daar uit één stuk een pakking geknipt, kijk en dat werkte dus:D
    En voor de prijs hoef je het niet te laten, mij koste het €28,- de vierkante meter Ex verzenden.

    [​IMG]

    Heb ik gelijk een stukie over voor het breken.

    Toen alles dicht bleek, ben ik begonnen de beide duiktanks in te bouwen.
    Deze zitten er eigenlijk gewoon los in, altans ze zitten geklemt tussen rubber vulstukjes en band.
    Je hebt ze er relatief snel uit, beter dan die zelf tapper die je in een bijgeleverd stukje hoekijzer moet schroeven en waar je later van ze leven niet meer bij kunt als je er van tevoren niet over nadenkt.

    Ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    En het word al vol van boven bezien en we zijn er nog lang niet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het er Achterin uit:

    [​IMG]

    En zo voor in:

    [​IMG]

    En zoals ik al zei er moet nog wat bij, zoals de lucht set(s) voor het bewegen van de radar masten en periscopen, zo ziet de samengestelde test opstelling eruit:

    [​IMG]

    Een luchtpompje die zijn lucht stuurt naar een ventiel die weer een cilinder aanstuurd, het leuke is dat de retour lucht gesmoort kan worden door schroefjes op het stuurventiel (Robart landingsgestel ventiel) en dat werkt perfect.

    [​IMG]

    Op de einden van de cilinder moeten nog benadering's schakelaars om de pomp te laten afschakelen, al maakt het niet uit of de pomp even doorloopt de druk en stroomverbruik wordt bij mij namelijk niet hoger wanneer einde slag bereikt is, en je ziet het zelf ook wel of de boel geheel in of geheel uit is.

    Dan heb ik voorin, de inklapbare duikroeren ook aan de gang en dat is ondertussen ook gezellig geworden daar voorin:

    [​IMG]

    Daarna ben ik begonnen met het maken van de nog twee ontbrekende schroefas steunen, dit was weer een geval van Creatief met messingplaat en gasbrandertje om de boel te solderen, waarna ik weer lekker ben gaan smotsen om de romp op die plek de vorm te gaan geven zoals het in het echt ook is, gaat natuurlijk nog wel wat vijl en schuurwerk inzitten maar voorlopig begint het er al op te lijken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik dit dan weer klaar heb ga ik de boel binnen inrichten, de stuurservo's voor de duikroeren, richtings, luchtventielen 2X, drukschakelaar, werkschakelaars, motor regelaars 2X diverse accus, ontvanger, soundmodule en de Tmax een plaatsje geven, waarna de boel bedraad moet worden, en op zo'n manier dat het overzichtelijk blijft.......BEN BENIEUWD :D
    Waarna de boel weer de testbak ingaat om te testen.:bday:
    Maar zo ver zijn we nog niet.

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2008

Deel Deze Pagina