P-38 Ziroli ... bouwverslag?

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door lucbra, 9 sep 2008.

  1. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Hallo allemaal,

    Ik heb een groot (luxe)probleem...

    Vandaag een pakketje ontvangen vanuit de US en daarin zat:
    - een set plannen van Ziroli voor een 114" P-38
    - vleugelbuis
    - cowls en nose cap
    - canopy
    - ABS radiators
    - ABS superchargers

    Dit was echt een hele verrassing. Gelukkig zat er een briefje bij, en weet ik van wie het komt. Tot zover de feiten.

    Maar:
    1. ik heb nog een P-38 (Art Johnson) op de plank waaraan nog veel werk is en die zou ik eerst willen afwerken.
    2. Dit lijkt me een vliegtuig voor 2 brandstof motoren, maar daar heb ik niet echt ervaring mee. Ziroli schrijft Zenoah G38 of G45 voor.

    Wat zouden jullie doen?
    1. direct beginnen met de Ziroli
    2. brandstof motoren plaatsen of ombouwen naar electrisch
    3. welke brandstof motoren want ik heb wel al mooie motoren gezien bij onze vrienden in het verre oosten (prijs is toch wel laag te noemen), maar geen ervaring
    4. alle tips / tricks zijn welkom...

    PS: nee ik doe de kit niet weg - ik wil wel nog overwegen om een afdruk te maken van de plannen...

    :help:
     
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    niet zo moeilijk, :D gewoon lekker aan bouwen deze winter en er een mooie electro kist van maken :D
     
  3. jaap

    jaap Guest

    wauw, zulke pakkketjes krijg ik nou nooit.:D
     
  4. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik ben jaloers,
    Na de crash van mijn 2.14M tr lightning staat er nog altijd een grotere op mijn verlanglijstje.
    Maar eerst mijn andere projecten afwerken
    (een Beech 17 van Ziroli staat ook nog op mijn lijstje)
    Ik ga dit met veel aandacht volgen
    (TERINFO: op rcscalebuilder zijn er ook een paar bouwdraadtjes van als ik mij goed herrinner)


    IVM de aandrijving: ik zou gaan voor twee benzine motoren bv 2x40cc-3W (al is electro ook een uitdaging) met beslissing zou ik wachten tot het vliegtuig ver klaar is , waarschijnlijk ben je dan een paar jaartjes verder en zijn er andere mogelijkheden dan nu.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2008
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Lucbra,

    damn, ik krijg genoeg pakketjes op m`n werk maar niet met zulke inhoud :cry:

    Die Art Johson P-38 gewoon wegdoen ;-) :)
    En aan de Ziroli kit beginnen :yes:

    Maar geen electro hoor, gewoon 2 mooie ronkende benzinemotoren erin.
    Hier hoef je verder niet bang voor te zijn deze lopen beter en betrouwbaarder (lees veel minder afstellen en uitvallen) dan methanolmotoren.

    Bij deze direct een abbootje :D
     
  6. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Berto,

    Ik heb zo al een beetje m'n ziel gestoken in de Art Johnson P-38. Wegdoen zal dus wel moeilijk zijn...
    ... en plaats om een tweede project op te starten is er ook niet. Ik vrees dus dat ik gewoon ga moeten wachten tot wanneer de AJ van de plank kan.

    Blijft nog de vraag van de brandstof motoren vs. electro. Wat zouden jullie doen? Welke motoren genieten jullie voorkeur?
    Wat is een normale setup (naast motor, demper, brandstoftank, servo)? Batterij? Pomp? ...
    Wat moet ik als budget voorzien? Hoeveel geluid gaat die setup maken?


    Luc
     
  7. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Sorry ik heb geen tips voor je.
    Maar ik ga een eventueel bouwverslag wel zeker volgen!! :)
     
  8. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Als je electro overweegt moet je eens Han de bouwer aanspreken (Ziroli beech D18 electro) Het geluid van zijn electro beech en mijn Benzine Beech waren in Gilze bijna gelijk (beide op half vermogen)
    Voor de prijs van setup van Han zijn beech(incl 2 accu's), heb je 3 a 4 benzine motoren (denk ik)
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Luc.

    Tja leuk een electro P38.
    Als je eerst die andere afbouwd doe ik ook mee.
    Maar eerst nog wat anders.

    Maar denk wat Eric zegt over de prijs.
    Je bent wel een stukkie duurder uit.
    Vooral als je alles voor electro moet aan schaffen.
    Je kunt wel goedkoper gaan maar dan ben je toch duurder uit.
    Net nog weer een resultaat gezien van goedkope lipo's.

    Motoren + regelaar bijna 400 euro.
    2 10 s lipo 5000. 900 euro.
    2 laders 200 euro.

    En je kunt een stukje lichter bouwen.

    Succes met je overweging.

    HanDeBouwer.
     
  10. RClightning

    RClightning

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Luik
    De ziroli P38 staat ook lang op mijn verlanglijstje

    Heb de plannen en toebehoren al een tijdje.

    Het robart landingstel wordt dit jaar nog besteld in de usa en meegebracht.:D
    De motorkeuze staat vast, 2x DA50 (sorry voor mij geen electro voor dit prachtige toestel, no way)

    Enkel de flaps daar ben ik nog niet uit, de echte fowler flaps bouwen of de niet-schaal split flaps.

    En eerst natuurlijk twee lopende projecten afwerken

    Alvast een voorsmaakje, de P38 van Kasper Holger uit Denemarken

    RC-Unionens forum - Ziroli P38 lightning

    Frank
     
  11. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Frank,

    Gavere dat is niet ver weg van Merelbeke, toch?

    Je motorkeuze valt me zeker niet tegen, maar ik heb helemaal geen ervaring met brandstofmotoren, zodus...

    Waar ga jij trouwens vliegen?

    Luc
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo`n model MOET eigenlijk wel gewoon fowler flaps hebben.

    Robart heeft 1/5 - 1/4 fowler flap tracks, nr: 345, misschien maakt dat de keus wat makkelijker ;-)
    [​IMG]


    @ Luc,
    Laat hierdoor je keus niet beinvloeden.
    De benzine motoren zijn geweldige stukjes techniek die je niet in de steek zullen laten.

    Volg de handleiding goed en ook jij kan hiermee overweg.

    En bij twijfel heb je altijd het forum nog ;-)
     
  13. RClightning

    RClightning

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Luik
    Ik vlieg in Eeklo Luc

    Heel veel moderne benzine motoren zijn zeer betrouwbaar, zenoah, 3W, DA50. Heb tot nu enkel ervaring met zenoahs. De DA50 heb ik al aan het werk gezien over langere termijn en is zeer indrukwekkend, betrouwbaar en krachtig. Wat voor een P38 van levensbelang lijkt. De P38 heeft geen goede reputatie op één motor. DA50 is niet de goedkoopste maar dat wordt een ziroli P38 in zijn geheel gerekend nu ook niet. Ik bekijk het als twee warbirds om mijn geweten te sussen 8).
    De weg van verleidelijke goedkopere chinese benzinemotoren ga ik niet volgen afgaande op de soms tegenvallende ervaringen van enkele clubgenoten. Het is mij gewoon zoveel niet waard.
    Er gaat niks boven twee zeer betrouwbare motoren op een twin als de P38. (naast de ultieme betrouwbaarheid van elektro motoren, alhoewel het kan altijd ook misgaan, zeer zelden maar toch)

    Frank
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, hier kan Han over mee praten met zijn Elektro Beech 18.

    Maar ben helemaal met je eens dat op zo`n kist echt betrouwbare motoren moeten zitten, en als je toch al aan zo`n project begint heb je al ingecalculeerd wat de kosten zullen zijn en dan is bezuinigen op motoren het slechste wat je kan doen.

    Beide succes in ieder geval met de P38`s
     
  15. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Berto,

    Wel, het probleem is dat ik eigenlijk in het project geworpen wordt, en dus eigenlijk verschillende zaken tegen elkaar moet afwegen.

    1. brandstof vs. electro
    2. schaal vs. minder schaal (daar ben ik eigenlijk al uit - zo een model/plan roept om schaal)
    3. counter rotating vs. (tja hoe noem je dat dan bij brandstof motoren)
    4. tijd vs. inspanning

    Laat het kosten plaatje even buiten beschouwing - niet dat het budget onbeperkt is.
    Ik reken al vlug 2500..3000€ voor dit model.

    Zouden jullie de P-38 AJ (Art Johnson) even weg leggen om de Ziroli te bouwen? Hierbij rekening houdend met het feit dat ik toch al één jaar aan het bouwen ben...
    De ziel zegt me te beginnen met de Ziroli, het hart (en het verstand) zegt me om eerst de AJ verder te bouwen tot een vliegend geheel...
    Het blijft een verscheurende keuze, en ik heb zo een flauw vermoeden dat er enkele mensen op MBF staan te popelen om het AJ model over te nemen ...

    Tja, zoals reeds gesteld een luxe probleem...

    wordt vervolgd,

    Luc
     
  16. Teus

    Teus Guest

    Luc,

    De AJ eerst afbouwen, doe daar je P38 ervaring mee op en ga dan aan de Ziroli beginnen. Anders verdwijnt de AJ toch onder jarenlange stof om uiteindelijk tot stof te vergaan :rolleyes:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Luc,

    kan je helemaal begrijpen maar omdat je in het project geworpen bent kun je ook je "prioriteiten" wat aanpassen.

    Je wilt deze Ziroli "schaal" gaan maken, helemaal mee eens, 100% schaal is in mijn opinie niet echt nodig maar wel schaler dan gewoon een fun-schaal model.
    Daarbij kom je meteen aan beland bij de tijd die erin gaat zitten.

    Heel veel namenlijk en dan ook heel veel, dus moet je prio`s gaan opstellen.
    Met de AJ P-38 ben je al een heel eind zie ik, ik zou zeggen maak die af.
    En dan af in de zin van vliegend, niet teveel op schaal details etc letten maar gewoon vliegend maken.

    Terwijl je dan lekker met je AJ P-38 je uurtjes maakt en alvast wen aan de schitterende verschijning van de P-38 kun je rustig met de bouw beginnen van je Ziroli P-38.

    Heb je even geen zin om te bouwen dan ga je vliegen, en na dat vliegen heb je weer zoveel zin om de Ziroli te zien vliegen dat je weer volop gaat bouwen ;-)


    Wat betreft je verdere keuzes:
    1 tja, ik ben een brandstof man dus ik zeg benzine motoren erin, echter als jij meer naar elektro neig moet je dat gewoon doen.
    Het gaat erom wat jij wilt dus dat is het belangrijkste.
    Laat je echter niet afschrikken door je onbekendheid met benzinemotoren dat heb jij zo opgepakt en als je daarmee een gevlogen hebt wil je niets anders meer,

    2 tja, zoals je zelf al aangeeft SCHAAL,

    3 ik zou hier niet al te veel over nadenken, gewoon de normale draairichting dus rechtsom (vanaf achter gezien natuurlijk) aanhouden, legio meermotorige kisten draaien maar 1 zijde op en dat werkt ook dus waarom zou jij het niet doen.
    Verder heb je naast het ombouwen van de motor ook problemen met het zoeken van een passende linkerprop.
    Je haalt jezelf dus alleen maar meer problemen op de hals dan je wilt.

    4 tja, heel veel tijd en inspanning ;-)


    Succes met het maken van je keuzes (maar mocht je de AJ niet gaan afbouwen........................ ;-) )
     
  18. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Teus, Han en Berto,

    Dank voor jullie commentaren - zeer opbouwend!

    Ik denk dat ik er ongeveer uit ben:
    - AJ P-38 afbouwen, min of meer schaal, die is zeker electro want dat materiaal heb ik al liggen (incl. linkse en rechtse prop, lipo's, regelaars). Die zou moeten klaar zijn na de winter (nee, ik laat me niet vastpinnen).

    Ondertussen kan ik al heel wat voorbereidend werk doen aan de Ziroli (centjes sparen voor de verschillende onderdelen die ik nog niet heb, alle stukken zagen/frezen/passend maken)

    Ik ben er nog niet uit of het een brandstof of electro model gaat worden, maar ik neig toch naar een brandstof. Blijkbaar is Zenoah zeer geliefd... Dus moet ik me maar eens een beetje verdiepen in het brandstof gebeuren. Misschien eens een kleintje aankopen en op een ouder model plaatsen (als tussendoortje), zo krijg ik een beetje feeling.

    Ik zal dan zo nu en dan eens een plaatje schieten en posten, zo kunnen jullie de vorderingen op de voet volgen.

    In tussentijd sta ik open voor opmerkingen, kritiek (liefst opbouwend), tips & trics, informatie, ...

    Luc
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    even een fotootje als aanmoediging;)

    een P-38 die tijdens operation market garden werd ingezet om gronddoelen te bombarderen:
    [​IMG]
     
  20. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Dank je wel Danny - een opsteker!

    Ik bouw dus nog rustig verder aan de P-38 Art Johnson. Hierbij zo veel mogelijk ervaring opdoen en de moeilijkheden ontdekken van het model.
    Tezelfdertijd nog meer info vergaren (o.a. over 4T motoren) en de plannen proberen ontrafelen, dupliceren, uitknippen en starten met uitzagen (of digitaliseren en frezen)

    Heb ik jullie deze site over de P-38 al meegegeven?

    En hier vind je nogal wat fotomateriaal en een walk-around.

    Weet er trouwens iemand of je van blauwdrukken een soort negatief kan maken, en dat dan ook digitaliseren?

    Luc
     

Deel Deze Pagina