Stoomsloep in aanbouw

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Rodenhuis, 22 mrt 2008.

  1. BigBoat

    BigBoat Guest

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je moet altijd zorgen dat je ketel op stoom blijft, en dus is de gasbrander aan de stoomdruk gekoppeld.
    Gaat de stoomdruk omlaag, dan gaat de gastoevoer verder open.
    Je regelt dan met de stoomtoevoer op de machine de snelheid.
    Maar, als de stoomdruk in de ketel zakt, zal je zelf moeten ingrijpen als de gastoevoer niet meer kan voldoen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2008
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bij de IST-L van Graupner (in de Otto Lauffer) werd het gedaan op de machine, met het omkeerwerk.
    Er zat geen aparte regelatuur op de ketel.
    Maar dan praat ik ook over een simpel keteltje en een simpel tweecylinder machientje.

    Sneller varen: regulateur helemaal open;
    Langzaam: regulateur een beetje knijpen.
    machine stop: regulateur dicht
    Achteruit: Regulateur open de andere kant uit.

    Nadeel hiervan:
    De brander was niet radiografisch te regelen.
    Te vaak langzaam varen resulteert dan in een sissende veiligheid.
    En dat kost stoom...
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2008
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    snelheid regelen kan op verschillende manieren, het ligt aan de gebruikte stoommachine:

    1: met een 2 cilinder occilerende machine (wiebelding)
    daarmee kan met 1 servo harder/zachter varen alswel vooruit/achteruit gegaan worden.
    hoe kan dit ?
    Er vanuit gaande dat de 2 cilinder dubbelwerkend is (stoom boven en onder de zuiger) kan er een regelschuif gebruikt worden, in de middenstand sluit deze alle stoomkanalen af, in de stand vooruit gaan de kanalen met de regelschuif open zodat de machine rechtsomdraait, door de opening meer of minder te knijpen regel je het toerental.
    In de stand achteruit worden de kanalen geopend om de machine linksom te laten draaien.
    Dit alles kan met 1 servo omdat de slag van de regelschuif niet groot hoeft te zijn.

    2: met een 2 cilinder stoommachine met schuiven en omkeer inrichting (stephenson, hackwordt of andere).
    een dergelijke machine heeft 2 servo`s nodig.
    1 servo voor de snelheid te regelen, knijpen of verder open geeft minder of meer stoom naar de machine en zal de machine langzamer of sneller laten draaien.
    1 servo om de omkeer inrichting te bedienen, dit zorgt er voor dat de stoomschuiven in de juiste stand komen te staan om de machine de andere kant op te laten draaien.

    terug komend op Bigboat: Je moet altijd zorgen dat je ketel op stoom blijft, en dus is de gasbrander aan de stoomdruk gekoppeld.
    Gaat de stoomdruk omlaag, dan gaat de gastoevoer verder open.
    Je regelt dan met de stoomtoevoer op de machine de snelheid.
    Maar, als de stoomdruk in de ketel zakt, zal je zelf moeten ingrijpen als de gastoevoer niet meer kan voldoen.

    Dit is een luxe extraatje, een regelaar die de gasvlam regelt, echter wie er niet tegenopziet om een dergelijke regelaar te bouwen of te kopen zal langer met de ketelinhoud doen, want zoals Roel al zegt, met een blazende veiligheid gaat er kostbaar stoom verloren welke niet meer in de machine kan worden gebruikt.
    Ook zal je langer met de inhoud van de gastank doen, want de brander(s) worden vanzelf teruggeregeld bij hoger wordende druk.

    Wie het nog mooier wil doen monteert een sensor voor de waterstand in de ketel, bij "laag" water schakelt de sensor een electrisch pompje aan die water uit een aparte tank in de ketel pompt, bij "volle" ketel schakelt de sensor de pomp weer af.
    Als het model dan groot genoeg is om een paar liter ketelwater mee te nemen en er voldoende gas aanwezig is kan er lang worden doorgevaren met het model.
     
  5. BigBoat

    BigBoat Guest

    Een mechanische druksensor is zo gemaakt, zuigertje dat dmv veerdruk verplaatst wordt.
    Aan de zuiger kan de gasschuif bevestigd worden en dmv hefboompjes wordt de gasschuif bediend.
    Wordt de stoomdruk te laag, dan kan het hefboompje de gasschuif verder open drukken.
    Men heeft daar dan ook geen extra servo voor nodig, het is wel een questie van testen wat de gustigste overbrenging is.

    Bij gebruik van een wiebelding zal als de stoomtoevoer wordt afgesloten of geminimaliseerd de stoomdruk oplopen en met bovengenoemde drukregelaar zal de gastoevoer terug geregeld worden.

    Dus met twee servo's, sturen en snelheid (incl. voor-achteruit) kan de boot al varen.

    Hoe het waterpeil gecontroleerd kan worden staat ergens in een ander topic.
    Waterpeil te laag, gaskraan dicht of waterpomp starten.
     
  6. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Zondag 07-09-2008 heb ik mijn stoom sloep geprobeerd deze op de waterlijn uit te loten (zie video)

    YouTube - Stoomsloep uitloten

    M.V.G
    Klaas
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Vergeet niet dat lood 11,3 kilo per liter weegt, en wat is nu een liter aan ruimte in die boot ?
     
  9. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo
    Het gewicht is het totaal gewicht wat ik nodig heb om de boot op de waterlijn te krijgen,nu ga ik mijn ketel vullen met water en dat totaal gewicht incl.bodemplaat met machine trek ik er af, en dat gewicht wat ik dan over hou is het extra gewicht wat ik nog in de boot moet maken om hem op de waterlijn te krijgen.

    groetjes
    Klaas
     
  10. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Is de inhoud ketelwater de enige watervoorraad die je meeneemt :oops:
    Hoelang vaar je dan op deze ketel Klaas ?
    mvg
    Frederik:D :D :D
     
  11. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Tot nu toe is dat inderdaad mijn enige watervoorraad wat in de ketel zit wat ik meeneem,en hoe lang ik daar mee kan varen moet ik nog uitproberen.
    Als dit erg kort varen wordt zal ik toch wel overgaan om water bij te tanken via een extra watertank.
    Maar ik ga eerst gewoon proberen!

    Klaas
     
  12. Shifter

    Shifter

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Purmerend, N-H
    Leuk filmpje Klaas!
    Zo zijn de afmetingen van de boot gelijk een stuk duidelijker. Ik zag dat je ook een filmpje van een testvaart hebt gemaakt; hadden ze die watersproeier niet uit kunnen zetten?? Zonde als dat water in de boot komt ;)

    Groet,
    Edwin
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ja je bent sloepenschipper of niet he;)
    Dus vaar je daar gewoon omheen !
    Ze halen voor jouw: de paaltjes op de weg toch ook niet weg :confused:
    Daar rij je dan toch ook omheen.
    mvg
    Frederik:D :D :D :D
     
  14. RC2008

    RC2008

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Sassenheim
    Hmmm, nu wil ik geen purtitein zijn, maar is het geen uitloden ? Verder diep respect voor zowel de bouwer als voor het commentaar, ik mocht willen dat ik half zoveel zou weten over scheepvaart/stoommachines
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    RC2008 ,
    Maar hoe heet het dal wel ??????

    Ik zou zeggen ballasten en af-trimmen of uit-trimmen !

    maarja ik ben ook geen puritein, mvgr. Brandaris
     
  16. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  17. RC2008

    RC2008

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Sassenheim
    Daar vraag je mij wat, zoals ik al aangaf ik mocht willen dat ik half zoveel van scheepvaart/stoommachines zou weten als de mensen hier. Op gevoel zou ik denk ik inderdaad voor uit- of aftrimmen kiezen. Overigens is het geenszins mijn bedoeling zo zwaar off topic te gaan, mijn excuses daarvoor.

    Nu de exacte term is -denk ik- minder belangrijk dan het resultaat, en dat mag er absoluut zijn!

    Dank F. van Gent, dit wist ik niet, zo leer ik alle dagen weer wat bij!
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2008
  18. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Het is even stil geweest, maar zelf ben ik wel druk geweest om mijn stoom installatie gereed te krijgen, en nu is het dan zover alles is aangesloten ,kan nu de eerste beproeving doen. kijken dat alles goed werk en hoelang ik met volle tanks +/- kan varen. Natuurlijk moet ik ook nog verder afwerken van mijn stoomsloep. Hieronder laat ik wat foto,s zien zo de stoom installatie is geworden.

    [​IMG]

    De installatie weeg in totaal zonder water

    [​IMG]

    Verder nog wat aanzichten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. BigBoat

    BigBoat Guest

    Erg klein gastankje, tenminste als het dat gele tankje is (?)
    Voor de rest ziet het er gelikt uit, vooral dat kruk als isolatie !!
     
  20. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Bigboat

    Het gele is inderdaad de gastank, we zien wel hoelang ik hier op kan draaien, ik heb nog een grotere achter de hand, maar het proefdraaien zal het uitmaken of de gastank groot genoeg is.
    Liever eerder het gas op dan het water!

    Groetje klaas
     

Deel Deze Pagina