Lama v4 blijft niet hangen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door hschu, 17 sep 2008.

  1. hschu

    hschu Guest

    Hallo hobbyisten, mijn lama V4 blijft niet op hoogte hangen. D.w.z. dat bij een bepaalde stand van de gashandel de heli niet op die hoogte blijft hangen maar daalt tot soms op de grond. Een tikkeltje gas erbij en gaat weer de hoogte in en dan gaat ie te hoog naar m'n zin. M.a.w. ik kan hem niet lekker op een bepaalde hoogte laten hangen. Misschien herkent iemand dit??
    Harry
     
  2. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    Hey nog een Heldenaar.

    Ik heb er zelf ook twee. Helaas kom je hier nooit van af. Zet de heli op de stand die net te laag of net te hoog is en gebruik dan de trim rechts van de gas hendel om hem op een niveau te houden.
    Echter tijdens de vlucht als de LiPo batterij zijn spanning veliest verandert de mate waarin je gas moet geven ook.... ofwel, constant aanpassen.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2008
  3. Manuel

    Manuel Guest

    Heli vliegen gaat nou helemaal niet vanzelf...
     
  4. picassoced

    picassoced

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Houthulst BE
    Ja, Ik denk dat het een heel normaal fenomeen is met de lama en waarschijnlijk gelijk welke andere heli!
     
  5. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Als de Lama goed afgesteld staat ,mag je er bijna geen last van hebben.

    Die van mij staan zo afgesteld dat ik de zender op tafel kan leggen en vervolgens een rondje om de tafel kan lopen en de zender weer op kan pakken.
     
  6. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    ye maar je krijgt hem bijna nooit perfect verticaal stil. Tenzij je natuurlijk in het grondeffect zit.
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat zou ik dan wel eens op een filmpje willen zien............
    Of doe je ook aan: rond-de-tafel-hardlopen, want veel tijd zal je niet hebben denk ik ;)
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2008
  8. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Haha van het weekend ga ik een filmpje maken :)
     
  9. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou, dat valt nog best wel mee. Als je in een kamer vliegt die groot genoeg is zodat er niet zo snel andere luchtstromingen ontstaan, dan kun je hem aardig stil laten hangen zonder aan de sticks te zitten. Ik kan mijn lama v3 soms wel 20 seconden perfect stil laten hangen.

    Zolang de heli goed in balans is, en goed afgesteld (tot hoe ver dat kan) is het niet zo moeilijk om hem zo hangend te krijgen. Het enige lastige is het afstellen van het toerental. Dat is gewoon nauwelijks perfect te krijgen.
     
  10. Lamav4

    Lamav4 Guest

    Ik heb pas een Lama V4 2.4 GHZ met Xtreme upgrades. Extreem in de portemonee gevoeld ook maar ik vind het naar mijn idee iets aan de dure kant voor de vliegprestaties of ik moet natuurlijk niet kunnen vliegen met dat ding. Een detail is dat ie na het aanzetten een maximale vliegduur heeft van 15 minuten. Die 15 minuten ben ik bezig dat apparaat met die trimmers uit te lijnen in de lucht. Soms red ik dat niet alleen met de trimmers en moet ik ook de gain schroef verstellen omdat ie blijft trekken naar een kant. Wanneer ik dan eindelijk de knoppen los kan laten en ie stil hangt in de lucht zijn de batterijen alweer leeg. Ik heb 4 Xtreme accu's dus ik vervang de lege maar de uitlijning begint weer opnieuw. Overigens, dat ie uiteindelijk stil hangt in de lucht is maar 3 tellen en dan moeten de handen weer snel aan de knoppen. Zijn mijn eisen te hoog om te verwachten dat ie langdurig stil blijft vliegen op een punt? Als ik die reclame video's bekijk op het Internet zie ik hoe de 'Lama v4' stil, heel mooi keurig en netjes vliegt. Ik heb dan zeker een kamer van 3 meter bij 3 meter nodig om niet continu te staan stressen om maar niet van netjes landen te spreken. Onder stoelen door en door kleine openingen vliegen kan ik mij (nog) niet voorstellen. Wat betreft niet op hoogte blijven hangen heb ik niet zo een probleem mee... Al zou dat wel beter kunnen. Wat zuiverder wordt het wanneer ik de trimmer op maximaal zet en dan het gas open zet, is dan wat zuiverder vind ik zelf.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2008
  11. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Wellicht gebruik je een verkeerde manier van trimmen ?
    De heli's van mij staan zo afgesteld dat ze stil blijven hangen bij een volle lipo.
    Daarna wijken ze minimaal af, maar dat is normaal als je lipo leeg begint te raken.
    Hoe stel je ze af, begin je wel met de trimmers op je zender in het midden ?


    Ik stel de heli's zo af ieder geval :

    - Trimmers op de zender in het midden
    - Volle lipo
    - Kijk welke kant de heli opgaat als ik hem zo'n 50cm de lucht in gooi .
    En zo nodig stel ik hem eerst af op de servo armpjes
    - Daarna kijk ik of de staart afwijkt en stel ik die ook af(niet met de gain schroef overigens maar met proportional)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2008
  12. DaveML

    DaveML Guest

    Mijn coax Jet Ranger bleef ook op hoogte hangen.. En kon dus ook de zender neerleggen bij wijze van spreken.

    Je kan dat "ratelen" van de gashendel ook wegnemen door de zender open te draaien. Iemand zei me ooit dat een stukje krimpkous de klus zou klaren. Dan heb je geen "standen" meer, en kan je gevoeliger fijnstemmen. :)
     
  13. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Niet vergeten he? ;)
     
  14. bbking

    bbking Guest

    Heb je de heli zonder upgrades gevlogen, en vloog hij toen goed?
    Styreta gaf in zijn eigen lama topic aan dat niet alle xtreme upgrades een even goed resultaat gaven.

    Een valkuil voor mij was in de eerste vluchten "nog even trimmen" terwijl de accu bijna leeg was, met als gevolg dat ik bij de volgende volle accu het hele spulletje weer opnieuw terug kan stellen.
    Heb wel geleerd dat als je aan de gain instelling draait op je 4in1 je de hele setting van de heli verandert (dat zie ik dus als een laatste redmiddel bij het trimmen). Na het instellen van de proportion (die ik trouwens met hele klein tikjes moet aan passen) trek ik altijd even de accu los.

    Misschien even terug naar de basis configuratie, dwz. een standaard lama zonder upgrades, en dan kijken of je de heli wel goed getrimd krijgt?


    Ps. laat dat filmpje maar komen ;)
     
  15. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Valt me ook op trouwens dat het bij die alluminium upgrades(die paars kleurige set) ook een ellende is om alles stabiel te krijgen.
    Het lukt wel, maar duurt ontzettend lang voor het ook echt (redelijk)stabiel is.
    Enigste manier om de alluminium upgrade echt stabiel te krijgen is om de standaard bovenste bladhouders van de lama weer te monteren.

    De Xtreme bladhouders heb ik nog niet geprobeerd.

    @ Hubris :
    Filmpje hou je nog even tegoed, krijg het niet op mijn computer
     
  16. Lamav4

    Lamav4 Guest

    Eigenlijk reageert ie hetzelfde als toen voor de upgrade. De heli is wel stukken feller en krachtiger en kan nu ook tegen een stootje. Het mooie vind ik die ultra flex landingsgestel, onbreekbaar en dempt de crash. De upgrade is het misschien wel waard maar te prijzig (van de onderdelen kan ik 3 heli's lama v4 2.4GHZ kopen) alleen het stil hangen vind ik minder (prijs/vliegprestaties) Het afstellen doe ik volgens het boekje. Overigens ook de gedane upgrade e.d. Het werkte dan ook meteen na montage. Uiteraard zet ik de trimmers in het midden en de lipo's zijn optimaal geladen. Het zijn Xtreme accu's en Xtreme motortjes etc. etc. Wat je vermeld over het afstellen van de servo armpjes heb ik ook gedaan daar ik ook die kunstof swashplate (als ik het goed schrijf) voor een aluminium heb vervangen. Ook alles goed in de olie gedaan voor soepele beweging. Wat bedoel je eigenlijk met de staart die afwijkt. Voor zover ik weet kan de staart alleen draaien om de as draaien of de staart kan links-rechts-links-rechts-links-rechts-enzovoort dansen. Ik heb alleen last van draaien om de as en volgens het boekje gebruik ik daar de Gain schroefje bij om het af te stellen en dat lukt ook wel maar vervolgens kan ik het weer doen. Aan de proportional heb ik ook gezeten maar dat doet de staart nu alleen maar sterk bibberen (identiek als een vibrator zeg maar) en dansen. Dat dansen is gestopt en dat bibberen blijft al heb ik daar niet zo een last van. Wat ik heb gemerkt is dat wanneer ie afgesteld is daar niet op blijft maar steeds opnieuw moet. Is het bij jou dan wel na het aanzetten binnen twee minuten afgesteld en kun je de remote neerleggen en wat te drinken inschenken? :proost:
    Overigens heb ik de ombouw van de lama gehouden want die Xtreme canopy en skeletbouw vind ik niet mooi. Ik heb alle plakkertjes eraf gehaald en is nu grijs met witte rotorbladen en aluminium accessoires. Een beetje een middenweg. Ik vermoed dat dit niet de reden kan zijn van de storingen.

    Misschien handig om erbij te vermelden dat ik die stabilisator stang flink kort heb en twee gewichtjes uit een ander stang. Misschien als ik de standaard lange stang terug plaats dat ie dan stil in de lucht blijft hangen. Met een kort stangetje reageert ie wel direct maar vereist meer controle over de knoppen en ik hou liever van vliegen zonder al te veel inspanning. Goede info opgedaan op dit forum ook, door heli aan stabilisator stang op te pakken en de swashplate horizontaal uit te lijnen. Ik deed dat op het oog op de vloer. Gaat al beter. Betreft dat toilet geluid wat ik meer een boormachine geluid vind kan komen door die xtreme motortjes en niet door die shaft of kogellagers. Ik heb het niet uitgetest maar er veranderd toch niets aan diezelfde kogellagers die er al in zaten en de shaft is maar een stangetje, is iets langer maar geen reden tot grom geluiden?? Op het stilhangen na ben ik tevreden en het doel bereikt wat ik voor ogen had.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2008
  17. matthewo

    matthewo

    Lid geworden:
    9 aug 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Enschede
    van Xtreme onderdelen heb ik geen verstand :D

    maar wat mewel opviel aan de 4 in1 controller van de Lama is dat als je proportioneel helemaal naar rechts hebt moeten draaien en hij toch nog linksom gaat je de gainhelemaal naar links moet draaien en de proportioneel ook.. dan gaat ie wel ineens naar rechts gaat draaien met de staart. dan kun je met de proportioneel hem perfect afstellen.. dan de gain nog iets naar rechts, zodat de staart ook niet meer trilt.
    Ik heb er nu 2 op die manier afgesteld en beide vliegen perfect.. blijven ook heverenop ongeveer dezelfde plek.
     
  18. lamar2000

    lamar2000 Guest

    hier nog een lama V3 extreme vlieger full extreme;), heb geen probleem met hte hoveren, de heli blijft mooi stabiel in de lucht en geen geen"drop's", wel is het zo als de lipo halverwege zit je meer moet gaan corigeren, maar drukt voor mij de pret niet.

    alle gebruikten Extreme onderdelen zijn gewoon de alu kleur dus niks geanodiseerd, misschien ligt daar het probleem:confused:.

    De uitgaven voor een komplete extreme V3 valt reuze mee, als je ver over de plas besteld. Ik had voor een komplete lama incl alle xtreme parts , net zoveel betaald als hier voor een "stock " lama....

    Zou nog eens goed de servo armpjes en de swash plate nakijken en even de Lipo's aan een goede balancer hangen..

    Ik merkte dat er mee prik in zat na een lading met een swallow 2 en een flightpower balancer ..

    suc6:)
     
  19. Lamav4

    Lamav4 Guest

    Heb de korte extreme alu flybar vervangen voor de standaard lengte en wel ja het is stabieler geworden en reageert minder direkt. Dat afstellen blijft een raadsel. Soms tijdens het vliegen reageert ie gewoon niet en gaat zijn eigen weg. Alle accu's zijn ook vol. Heli hangt nu ongeveer 4 seconden stil na veel moeite maar echt ergens landen dat lukt gewoon niet. Ik lees dat de gain de gevoeligheid is maar wat voor gevoeligheid wordt daar mee bedoeld? Is het voor de reactie snelheid van de knoppen, vertraging in tijd van de gegeven commando's of is het de gevoeligheid in de lucht. Als het trillen in de staart opgeheft wordt met de gain waar dient deze gain dan precies voor. Proportional is voor het afstellen van draaien om de as. Afstellen met accu eraf en milimeter werk. Is inmiddels gelukt. Ik kan alleen nog niet de rc neerleggen, naar de koelkast lopen en wat inschenken. Snel rondje om de tafel kan wel maar dat lukt maar een keer op een volle accu omdat nog steeds de hele accu opgaat aan het afstellen met de trimmers.
     
  20. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi LamaV4,

    De gevoeligheid die jij bedoeld, is de uitslag van de servo-armpjes. Met de gain op 'min' heb je weinig uitslag (met de stick volledig in de hoek), met de gain op 'plus' heb je de maximale uitslag. Hoe meer naar +, hoe heftiger de heli dus beweegt op je stick-bewegingen.

    Paul
     

Deel Deze Pagina