(Om)Bouwverslag Axial Scorpion AX10 artr!: _____Verbetert en weer RTR!___ ( 21-02-2009

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Psygho (Emil), 4 sep 2008.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Sommigen kennen me waarschijnlijk wel van mijn immer voortdurend recenste project:
    "ALU Tamiya f350 high-lift"

    Een pracht apparaat, in een word geweldig, maar ja het was niet de bedoeling, maar het is nu echt een werkende shelfqueen, en geen working king! Nou ja, qua functionaliteit zou het best kunnen, hij gedraagt zich prima, en alles is er op gebouwd om te werken, maar dit stukje kunst komt er enkel af voor een "pats" meeting....

    Puur shelfqueen it is, geen working king
    Mis je dat nu niet dan?, hoor ik je denken...
    Wat denk jezelf?:hammer::eek:nweer:

    Ik was erg gecharmeerd van de trial kunnen van mijn f350, ach ja hij was "iets" te zwaar, en eingelijk "iets" te duur, maar daar hield het ook bij op, hij deed het best goed, en die keren dat ik er mee gereden heb heb ik me uitermate vermaakt...

    Na de verkoop van mijn Xray buggy, heb ik de gok genomen, en heb er de Axial AX 10 Artr voor weer gekocht.....
    Ja ja, oke, en die laat je wel "stock"? NEE, tuurlijk niet! Alu, en aftermarket spul, is gewoon mooi, maar het enige verschil is dat , hoe mooi deze ook word, hier word gewoon mee gereden!

    Het basis component:
    Zonder de ax 10 , geen project...

    De doos:
    [​IMG]

    Even poseren, nu je nog schoon en maagdelijk bent...:
    [​IMG]


    Motor en regelaar:
    Altijd lastig de aandrijving, wat doen we nu daar mee, een 55 turns brushed en een simpel regelaartje, of gaan we echt meteen maar goed van start???

    Meteen goed van start gaan!!:pim: , en gekozen voor dit BL setje:
    Novak GOAT BL set, met 18.5 BL crawler motor:
    [​IMG]




    Lijstje met al binnengekomen aftermarket spul:
    Standaard is goed, maar het kan natuurlijk altijd beter, mooier, of anders.
    Carbon, roestvrij staal, en aluminuim, en wat te denken van "Xray style" (zwart met zilver randje) hopups?

    Alu aandrijfassen,altijd goed, en ook nog eens een echte nuttige hop-up.
    [​IMG]

    Alu Battery plate mount:
    [​IMG]

    Alu heatsink motorplate, met schroef gat mogelijkheid voor aan de skidplate..
    [​IMG]

    Alu skid plater chariot wheel:
    [​IMG]


    Update, TOT 21-09-2008:
    Yes de post:
    [​IMG]

    En there was more.....
    [​IMG]

    En (deze maand) voorlopig het laatste:
    [​IMG]


    Update, 03-10-2008:
    De postbode, frommeld even aan de deur, en plof, dit kwam er door heen:
    [​IMG]
    Straks zal dit lijstje nog uitgebreid worden met alles wat nog binnenkomt al dan niet, van alu.



    De daadwerkelijke bouw vorderingen:
    Hier komen straks de eingelijke bouwproject vorderingen....


    Update, 07-09-2008:

    Vandag begonnen met het inkorten van de body posts:
    [​IMG]


    Uiteraard zetten we deze vast met een rvs inbus, en een ringetje.
    [​IMG]


    De rvs aandrijfas is aan de beurt, mooi dik stevig geheel:
    [​IMG]
    [​IMG]


    We hebben indien nodig nog wat ruimte voor een grotere spurgear:
    [​IMG]


    Alu "Xray style" Battery plate holder gemonteerd, uiteraard met rvs:
    [​IMG]


    Bevestiging van het geval met rvs, en een extra boutje met ringetje:
    [​IMG]


    Bovenste linkage ook voorzien van rvs bevestiging op de chassisplaten:
    [​IMG]


    Rvs bout in de asbehuizing, altijd handig rvs in alle soorten en maten!:
    [​IMG]


    Update, 08-09-2008:

    Bijna de hele dag vrij, hopende op onderdelen, welke niet kwamen, heb ik maar een begin gemaakt met het goed uitshimmen van de vooras, het diff, en de wielassen. Doordat er veel klachten waren dat de tandwielen te snel braken, of glad waren, heb ik maar even gekeken hoe goed het spul uitgeshimmed was... Nou dat kon dus een stuk beter!

    Axiale speling op het kliene tandwiel, niet echt handig, als je iets perfect wil shimmen, opgelost met een shim:
    [​IMG]


    Het diff zelf is een sper dif, dus dat scheelt, enkel even een extra ringetje bij het kogellager, en hij was weer goed:
    [​IMG]


    Om het kleine tandiel ook echt daar te houden waar het moet, moet je zorgen dat het geen kant uit kan.
    Echter hij viel net niet diep genoeg in de assen,hier bleef wat speling op zitten. Deze even iets uitgeboord, en voila, opgelost.
    [​IMG]


    Ook aan de binnekant was 1 shim genoeg, meteen wat extra vet erop:
    [​IMG]


    Nu het spul goed vasthouden, en zo de cardanas monteren. Nu heb je een heel strak geheel wat wel soepel loopt :
    [​IMG]


    Nu het diff even voorzien van een beetje rode kleverige kliederboel:
    [​IMG]


    Het geheel in de behuizing:
    [​IMG]


    Het andere huis, voorzien van een miniem laagje ver, ter afdichting:
    [​IMG]


    Tijd voor wat RVS!
    [​IMG]


    De andere kant voorzien van wat extra rvs, omdat het er zo mooi uitziet...
    [​IMG]


    Het uitshimmen van de wiel as,best slecht gedaan,er zitten er 7 shimmetjes tussen!
    [​IMG]


    Hoe ziet het de vooras er nu dan uit?,even wat verschillende hoeken:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De achteras, zal na verluid hetzelfde nodig hebben denk ik, echter dat komt de volgende keer wel...


    Update, TOT 21-09-2008:

    De Achteras is uitgeshimmed, hier gene foto´s van omdat het erg op de vooras lijkt.

    Creatief met ringetjes , en rvs:
    [​IMG]


    De andere kant, met een rvs doomed nut:
    [​IMG]


    Nog een link met rvs vast gezet:
    [​IMG]


    Ook de achteras weer op dezelfde manier gedaan als de vooras:
    [​IMG]


    Alu spurgear holder:
    [​IMG]


    Alu motorplate:
    [​IMG]


    Met groene spacers, en rvs is het een stuk mooier in mijn ogen:
    [​IMG]


    Das mooi, een alu chassis plate, met ruimte aan de binnenkant voor de links:
    [​IMG]


    Leuke feature, een extra bevestiging aan de onderkant! (stevigheid!)
    [​IMG]


    Helaas, te weinig ruimte voor de ball-links (4x), de freesmachine aangezet, problem solved.
    [​IMG]


    De center skid wheels reeds gemonteerd:
    [​IMG]


    Nouwelijks genoeg ruimte, maar goed,nouwelijks is goed genoeg:
    [​IMG]


    Overzichtje van de plaat, en de links:
    [​IMG]


    Alu gearbox cover!, RVS outdrives,en meteen alles maar goed uitgeschimmed, en een beetje vet erin:
    [​IMG]


    Het geheel met de motorplaat, en de afstandsbussen:
    [​IMG]


    Nu ook met alu tandwiel houder:
    [​IMG]


    Hier en daar nog even de frees aangezet, en het past allemaal prachtig:
    [​IMG]


    Alu servo houder, altijd een mooi alternatief voor standaard plastic:
    [​IMG]


    De Hitec 5645 servo in zijn houdertjes, en op zijn vooras gemonteerd:
    [​IMG]


    Alu 3 links, onder het motto, die hadden we nog niet:
    [​IMG]


    Crea bea met carbon, ringetjes, en een achteras:
    [​IMG]


    De electronica inbouwen, Turbo rampspoed deluxe, versie 7.1 :( !
    De regelaar leek op zich niet zo heel groot, maar eenmaal daar waar hij wezen moest,WAT EEN BAKBEEST!
    Na echt letterlijk 2 uur puzzelen,was ik eruit.


    Echt veel ruimte was er niet en met het inkorten van de motordraden, pastte het echt nog maar net.
    In het echt is het allemaal veel beter te zien, maar ik hoop dat de foto´s het een en ander duidelijk maken
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    De stuurservo, netjes wegwerken, ik had eerst alles in de krimpkous, maar toen was het te stug om nog te kunne bewegen, niet handig dus, dus dan maa rop deza manier:
    [​IMG]


    Beweegpunt 2:
    [​IMG]


    Mooi langs de ontvanger, weg-gerwerkt:
    [​IMG]


    Dan tijd voor de kap, want we willen wel vrijhied van de wielen, ook tijdens hevig inveren:
    [​IMG]


    Boven aanzicht:
    [​IMG]


    Kort toaal aanzichtje (2 mooie dingen om naar te kijken) ;) ) :
    [​IMG]


    Lipo time! Zippy 2s1p 1600mah lipo, tussen 2 lexaanplaatjes gezet:
    [​IMG]


    Side view:
    [​IMG]


    Even wat weg gehaald zodat de kabel ook mooi laag er langs loopt:
    [​IMG]


    Het geheel zit muurvast, geen kans dat de lipo beschadigd raakt:
    [​IMG]


    Update, 03-10-2008:

    Axial cvd's voor in de vooras, we zijn al halverwege met inbouwen:
    [​IMG]



    Toch wel een minpunt als je Xray gewend bent, we blijven shimmen, en niet zon beetje ook! :(
    [​IMG]


    Stuur linkage ook maar voorzien van RVS materiaal, want dit was ik vergeten:
    [​IMG]


    Er is al veel vervangen door option materiaal, en rvs, even een klein overzichtje:
    [​IMG]



    Update, 21-02-2009:
    Een horror gezicht is als je ruim 600 euro in het water ziet liggen,Iets met ijs, erop rijden, en niet sterk genoeg.....
    Uiteindelijke schade slechts (omgerekend) 30 euro, voor de lagers.
    De wederopbouw, en een aantal aanpassingen op mijn klimgeitje:

    Een 93 tands spurgear, en een 12 tands pinion:
    Helaas moest ik hiervoor wel een setje nieuwe assen kopen, omdat de ouden het net niet toelieten,om volledig in te veren...
    [​IMG]


    De nieuwe as in detail:
    [​IMG]


    De linkage ook maar meteen aangepakt, om zo wat meer soeplesse in de wagen te krijgen, zonder dat ik te slappe veren moet gaan gebruiken, en het een onstabiel geheel is. Veel beweging, en toch nog redelijk stabiel, en niet "wobbellig"
    [​IMG]


    Overzichtje met de nieuwe linkage en de nieuwe middenas:
    [​IMG]


    Fun met onderleg ringetjes:
    [​IMG]


    Loze gaatjes?, NEE! even opvullen....
    [​IMG]


    Geometri overzichtje:
    [​IMG]


    Heerlijk die beweegvrijheid!
    [​IMG]


    To Be Continued....
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2009
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    haha, had exact deze vandaag nog ind e hand bij de modelbouw winkel in enschede :D ziet er in 't echt nog beter uit als op de foto's (vind ik) alleen ik vind 270 euro voor alleen de auto wel een beetje duur. (ik neem aan dat je hem zelf goedkoper hebt gehaald? :) )

    anyways, deze ga ik volgen, zit zelf namelijk wel met de gedachte om deze ook te halen. (hint: zet overal bij waar je het vandaan hebt :p )
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Neen vanwege bepaalde redenen heb ik de auto gewoon in nederland gehaald.
    Heb er vrolijk ook 270,00 voor betaald...
    (iets met marktverzieking, en niet leverbaar bij mijn favo buitenlandse dealers;) )

    Ik haal mijn hopups overal en nergens vandaan, het gaat me te ver om dit allemaal in detail te vertellen,eingelijk hetzelfde verhaal als met mijn highlift....
     
  4. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Ande here we go again!!!!!!!!!!!!!:yes:

    Keertje crawlen tegen mij savage:cool:

    RJ
     
  5. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele

    hmmm, kheb er zo mn bedenkingen bij.... ;)

    ik kijk uit naar je project.

    (btw, is je high lift nu al volledig af? of zie ik daar een un-painted body?)
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Highlift is nog lang niet af, en idd als laatse, zal idd de kap een spuitbeurt krijgen , helemaal in bad-ass grinco/redneck style...

    Maar de highlift is ook mijn winterproject, dus van het t winter, gaan we der weer stevig mee van start!
    In tussentijd ga ik me vermaken met deze rakker....
     
  7. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    crawlen met een savage? :eek: zet je dan een springschans voor de steen, en springt er gewoon in een keer tegenop? :)

    ik ben iig erg benieuwt naar deze.
     
  8. douwe

    douwe

    Lid geworden:
    10 mei 2005
    Berichten:
    823
    Locatie:
    bolsward
    ok dan!!! weer een axial erbij :D
    zie dat je in het noorden woont, dus dat word een keer een noordelijke crawl meeting :D
    als je echt wil gaan crawlen moet je geen skidplate op de assen plaatsen, dat zit alleen maar in de weg.
    aandrijfassen zijn zeker een nodige upgrade, aangezien de stock assen wel eens willen los poppen van de verbindingen..
    ik zou ook voor een ander setje dempers gaan (losi maakt hele goeie crawler dempers)

    verder kom maar op met de foto's

    ow ja axial heeft nu een nieuw chassis uit voor de scorp. ontworpen door Bender (winnend chassis op een heleboel comps)
    dit kun je gewoon zo bestellen als conversion voor 120 dollar met allemaal zwarte links enz
     
  9. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Dat Bender chassis ziet er ook erg goed uit. Alleen jammer dat je andere links nodig hebt/er bij zitten.

    Blijft een mooi ding deze AX10.

    Die van mij is nu bijna klaar moet alleen nog even mijn ontvanger monteren en ik kan ook Crawlen :)
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    We hebben een begin gemaakt met de aanpassingen, en het monteren van een aantal hopups!

    Update van vandaag, ( 07-09-2008 ) in startpost.
     
  11. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    gaaf, als die RVS boutjes!

    zeker allemaal over van je F350? :p

    ziet er verder ook gaaf uit man!
     
  12. mark

    mark Guest

    zijn die aandrijfassen niet hetzelfde als van een F-350/Hilux?

    btw. ziet er top uit
     
  13. Mattijn

    Mattijn Guest

    Opzich wel handig van zo'n crawler dat je gewoon b-merk parts kunt nemen, aangezien het toch neit snel gaat, en de boel niet kapot zal trillen. Op een "snelle" auto had ik namelijk zelf nooit Hot Racing gezet....

    Maar het ziet er erg gaaf uit, vind het alleen beetje jammer dat het nu groen met oranje mixt.

    Veel succes ermee :D
     
  14. badmuts20

    badmuts20 Guest

    Leuke wagen, maar als je zo doorgaat komt deze ook aan de muur te hangen verwacht ik.

    maar ff offtopic:
    Waar heb je die novak set vandaan? Een goede webshop in nederland die nog novak verkoopt is ver te zoeken.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ok, even wat antwoorden:

    Heb hier Rvs genoeg, en deels is dat "over" van de f350, deels ook gewoon weer bijbesteld...

    De assen zijn dezelfde constructie als de Highlift Assen, enkel waarschijnlijk, een andere afmetingen, en nu met een groen (schroef)dopje ipv een zwart geklonken dopje.

    Wat het ook word, deze komt enkel aan de muur voor rust, hier gaat gewoon mee gereden worden, that's final!

    Tja groen en oranje, het is geen shelfqueen , dus ik ziet er niet zo mee..
    Daarnaast komen er nog veel groene onderdelen bij, dus ach ja , hij word gewoon oranje , met groen, niets mis mee ;)
    Oranje optionpars zijn er niet veel, en als het er is is het me gewoon te duur

    De novak GOAT heb ik in een opwelling gekocht in amerika, voor 218 dollar, incluis shipping. Tot nu toe geen spijt van, vermoed ook niet dat ik dat ga krijgen....
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update van vandaag, ( 08-09-2008 ) in startpost.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Achter de schermen flink doorgewerkt, dus:
    Update van tot vandaag, ( 21-09-2008 ) in startpost.


    Rijverslag, en de eerste indrukken:
    Tevens hebben we gisteren de wagen echt geprobeerd, in de natuur, in een woord GE WEL DIG:music:

    Wel wat oefenen, maar bijna vertikale afdalingen van een centimeter of 35 tot 40, waren geen probleem. En het verbaasde me waar hij allemaal op kon komen, echt leuk, en diot zal ws aleen maar beter worden, met meer oefening. Het komt echt op techniek aan, erg prettig, en eens wat anders dan de Xray.....

    De electronica:
    De goat laat zich met een verhouding van 12 pinion/87spur prima regelen.
    Heel soepel, en zeer zeer krachtig, geen stotteringen mogen ontdekken.
    De drag brake op stand 2, zorgt ervoor dat mijn wagen echt heel langzaam de heuvel af rijd, super gewoon!
    De zender had ik op 75% gas staan, dus ik wil nog naar een 10/93 toe, dan moet hij nog mooier te regelen zijn.


    De Hrs ontvanger in combi met de hs5645 voldoet ook prima, ik was bang dat deze te weinig power had, maar voor in het zand, heide en boomstronken, geen probleem.

    De zippy 1600 mah, in combi met deze setup, zijn goed voor een dik 2 uur continu rijden in de omgeving waar wij waren!! Niet gezond zo lang!

    De buurman reed met de kit versie,(14/87) en een 4600mah vapextech accu, en mijn lipo , met de goat, reed hem eruit qua tijd! Ik was al bang dat mijn regelaar de lipo cutoff `vergat`, maar net 3 mins voor dat we weg zouden sloeg hij in, PFFFFF.:cool:

    Thuis de lipo aan de ader, en idd, prima op tijd afgeslagen. (de regelaar gooit hem op 6.2 volt eruit)

    Nu nog ´even` alu wielen, en alu assen, met al knucles, en we hebben hem af!
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2008
  18. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Ziet er geweldig uit!!:p

    RJ
     
  19. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hee emiel word hij met al dat alu niet te zwaar?????
    maar ik houd mij aanbevolen voor een keer rijden,
    hoe meer hoe beter natuurlijk.
    groeten wiebe
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thx voor de reply´s... Volgens mij leeft de crawler hier niet zo, als ik de reacties met mijn andere bouwverlagen vergelijk... Annyway, ontopic:

    Nee, het gewicht valt,mijns inziens, reuze mee, en ik wil nog alu assen, en alu wielen, om het zwaartepunt nog wat verder naar beneden te krijgen. (dat klinkt beter dan dat ik het gewoon mooi vind, want dat is de echte reden natuurlijk) Desnoods wat extra gewicht bij de assen wielen, indien nodig.

    De buurman rijd stock RTR,met een stickpack accu,en bended rearlinks, en mijn zwaartepunt ligt behoorlijk lager dan die van hem, ik kan veel stijler, en ook schuiner, dan hem. Ik heb dan ook maar een 100gram wegende accu,maar wel het een en ander aan alu....

    Laat ik het zo zeggen op het eerste oog ben ik meer dan tevreden. qua prestaties, Kan natuurlijk, best zijn dat op de echte rock(stenen/rotsen) crawlen, het anders is, dan op waar wij rijden natuurlijk!

    Maar samen rijden lijkt me goed, moeten we zeker een keer doen!!
    Ga je ook naar de RC junkies dag???
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2008

Deel Deze Pagina