Staat mijn Heli te rijk..

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door fransque, 28 sep 2008.

  1. fransque

    fransque

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo,

    Ik heb sinds kort een Raptor 50 met een OS50SX motor. Ik ben nog beginner.
    nu vlieg ik samen met wat vrienden waar onder er een ook een Raptor 50 (met de zelfde type motor) heeft.
    Ik moet ongeveer drie keer tanken ten op zichte van hem. :(
    Ik vlieg met een tank 12% nitro (500 cc ofzo ??) ongeveer 20 minuten.
    nu ben ik grootendeels aan het hooveren en hij vliegt aardig rond.

    Staat mijn Heli nu te rijk of die van hem te arm?

    Wat is ongeveer de tijd wat je met een heli kan vliegen?

    Groeten
    Frans
     
  2. ta2mol

    ta2mol

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    34
    Locatie:
    lokeren belgie
    hallo,
    Ik denk dat jouw verbruik normaal is , eens je rondjes gaat vliegen zal jouw verbruik ook minderen, pas dan kun je gaan vergelijken.
    Hoveren geeft nl meer verbruik dan rondvliegen.
    mvg geert;)
     
  3. Heligio

    Heligio

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    130
    Locatie:
    België
    Wow, ik wou dat ik daar ook 20 minuten kon me vliegen ;-)
    Bij mij is het na 10 minuten wel gedaan met zingen!
    Vlieg jij met 1500 toeren op de kop of zo?

    Groeten.
     
  4. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    idd hoveren schijnt toch echt meer te vragen dan rondvliegen,...laat die vriend van je dan ook eens een tankje hoveren, desnoods voor nose in practice...
     
  5. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Ligt dit aan mij of is dit niet echt logisch?:confused:

    Bij het rondvliegen en de wisselende belasting op de motor lijkt mij meer brandstof verbruiken dan stil hangen...

    Kan het natuurlijk mis hebben, maar kan iemand mij dit dan uitleggen?
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2008
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een helikopter heeft veruit het meeste vermogen nodig om stil in de lucht te hangen. Het vermogen dat nodig is om de benodigde lift op te wekken moet geheel door de motor geleverd worden. Wanneer je rond gaat vliegen krijg je ook een luchtstroom over de rotor door de vliegsnelheid. Die luchtstroom zal ook lift opwekken. Verder zal de verticale fin achterop de staart als een weerhaan op een kerktoren gaan werken en de neus van de heli in de vliegrichting willen houden. Daardoor hoeft de staartrotor minder koppel te compenseren.
    De rotor hoeft dus minder snel te draaien of je kan de bladhoek kleiner maken (dat zal meestal gebeuren) en toch voldoende lift houden om de heli in de lucht te houden. De staartrotor kan ook een kleinere hoek instelling krijgen. Dat komt ten eerste doordat iets minder koppel gecompenseerd hoeft te worden door de kleinere bladhoek van de hoofdrotor. Ten tweede doordat de fin een deel van de compensatie overneemt.
    Deze effecten bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat de motor tot wel 1/3 minder vermogen hoeft te leveren als de heli vliegt dan wanneer hij stil hangt. Hoe sneller de heli vliegt hoe minder vermogen er in principe nodig is. Natuurlijk wordt de "winst" steeds kleiner omdat de weerstand ook steeds grotere wordt als de snelheid groter wordt.
    Dit alles geldt niet alleen voor model heli's maar ook voor de "echte" heli's.

    Een simpele test. Ga hooveren op ongeveer een meter hoogte of iets hoger om uit het grondeffect te blijven. Ga dan vooruit vliegen maar verander niets aan de pitch. Dat betekend voorzichtig en rustig steeds sneller vooruit gaan vliegen anders duikt de neus naar beneden. Zodra je boven een bepaalde snelheid komt zal de heli absoluut omhoog gaan en de enige manier om dat tegen te gaan is de pitch verminderen. De staart wordt automatich door de gyro gecompenseerd dus daar merk je eigenlijk niets van maar de motor wel!
     
  7. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Grappig :yes:

    Dat heb ik nooit geweten.......

    Maar 20 min. hoveren is helemaal niet slecht.
    Maar dit is wel een slechte indicatie.
    Heb je wel eens je vinger op de backplate gehouden na even vliegen?
    Bij een 50'er moet je de vinger er 8-10 seconden op kunnen houden voordat je auw zegt.
    De temperatuur is belangrijker dan je vliegtijd.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  8. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Op dat half jaartje dat ik met brandstofhelie (Trex600 N) bezig ben heb ik ervaren dat het percentage nitro heel veel invloed heeft op het verbruik.

    In het begin gebruikte ik brandstof met 15% nitro en naderhand ben ik overgeschakeld op 5%.
    Ik heb toen de motor een stuk armer moeten zetten en de vliegduur ging van pakweg 12 naar dik 20 minuten. (En dat voel je ook in je "portemonnee") :D
     
  9. fransque

    fransque

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb de temperatuur inderdaad gechecked, ik weet niet hoeveel seconde maar ik kon wel mijn vinger er rustig ophouden. ik heb wel nog een temp. meter maar ik weet niet of er waardens voor zijn.
    Ik heb voorheen altijd met wedstrijd wagens gereden dus ben wel bekend met die temperaturen (dit is bij deze motoren heel anders natuurlijk).

    Ik heb ook weleens gelezen dat je moet hoveren dan de benzine slang dicht zetten dan moet de motor nog een x aantal seconden blijven lopen voordat hij afslaat. iemand hier ervaring in?
     
  10. nwolsink

    nwolsink Guest

    je motor moet idd na het inknijpen vd leiding binnen 5 sec uitgaan, maar niet sneller dan 3 sec, dan staat de stationair naald goed.
    Ik heb een head temp van 100 graden wat dus koeler is dan de auto motoren welke op 110 lopen gemiddeld.
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
  12. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B

    Dat mag je dan wel in de portemonnee voelen, maar 15% of meer koelt de motor wel beter. Je kunt dan wat rijker vliegen en meer methanol verbranden wat extra power geeft. Ook minder risico op het opblazen van je motor.

    Dus ik vlieg liever met meer Nitro dan minder (voor een heli, niet voor een vliegtuig). Meer power en zekerheid.
     
  13. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Stel, je zegt 'te arm' mengsel brand niet, tegelijkertijd, 'te rijk' mengsel brand niet. Dan valt de helikopter in beide gevallen als een baksteen uit de hemel. Dan kun je toch zeggen dat er een zeker bereik is waarin motoren blijven draaien?
     
  14. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Meer power... volledig akkoord en voor jullie (wedstrijd-/3d-vliegers) zeker van belang maar voor beginners is de extra power (15% tov 5%) nog niet nodig....;)
    Over de koelende eigenschappen van nitro zijn er al meerdere discussies geweest en de meningen lopen nogal uiteen.

    Mij is indertijd ook aangeraden om met 15% te vliegen maar ik heb nog geen nadelen ondervonden door over te schakelen naar 5%.
    De temperatuur van de motor is ok en niet merkbaar hoger dan met de andere brandstof. Enkele clubleden vliegen al jaren met dezelfde brandstof met 5% nitro en eentje zelfs op 0%. En die motortjes lopen nog steeds als een zonnetje....;)

    Maar ik kan het helemaal begrijpen als je meer van je motor gaat vragen (3D etc) dat het extra vermogen en het beter koelen van de hogere hoeveelheid nitro een noodzaak is.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2008
  15. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Nooit zo bij stil gestaan eigenlijk, als je het zo uitlegt inderdaad wel logisch :-D

    Gr, Roy
     
  16. pimpelmees

    pimpelmees

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    lier (belgie)
    fransque schreef:
    als ik dat goed lees vliegt die vriend van jou 3x 20min met 1 tank.
    ofwel mis ik hier iets of ik moet dringend mijn motor eens nakijken want ik haal zelfs lang geen 20min;)

    mvg tim
     
  17. fransque

    fransque

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Tilburg
    Ik vond het ook al vreemd, maar hij vliegt vrolijk rond :p
    ik moet wel zeggen dat hij een keer een autorotation moest doen omdat zijn motor ermee stopte in de lucht.

    maar ik zal al jullie adviesen opvolgen.
    Thanks
     
  18. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    3x 20 minuten? Weet je zeker dat hij geen zweefvliegtuig vliegt? :p
     
  19. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Koelt beter omdat ie rijker loopt, en hoe rijker hoe koeler :)
     
  20. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Ernst had het niet beter uit kunnen leggen, super duidelijk en helemaal de waarheid!!!

    Als je met een raptor 50 20min. vliegt dan zit je toch echt wel aan het maximum wat mogelijk is. 60 min. is echt niet mogelijk met een raptor 50, zelfs een Vario met zenoah motor loopt nog geen uur. Dus of je intepretatie van tijd is niet helemaal in orde ;-)
    Of die vriend van jou die nodigt ons allemaal uit om te laten zien hoe hij zijn motor afsteld en dat ie echt 60min. vliegt ;-)

    Bij Flycam vliegen we ook met de Raptor 50 en kunnen we ook 15-20 minuten vliegen (max 25) echter de motor wordt eigenlijk wel wat warmer dan je zou willen, zeker op >20°C dagen. Wij vliegen op 1% Nitro, dus bij 5 zal het wat minder zijn, maar houd het goed in de gaten.

    Greetz,

    Michiel.
     

Deel Deze Pagina