morane saulnier parasol 1:1 schoolproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eclipse86, 30 sep 2008.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    even ter verduidelijking.

    tijdens WOI is er hier in de geburen een gekende piloot neergestort.(Guynemer)
    Vorig jaar zijn ze op de school waar ik les geef begonnen met een replica te bouwen van zijn toestel. De stermotor had de school al liggen,netzoals ze vroeger gebruikten...en hebben ze onlangs eens laten draaien.
    Vorig jaar hebben ze het frame opgebouwd en dit jaar zijn de vleugels aan de beurt, en toevallig moet mijn klas(5de jaren beroeps houtbewerking)
    Er zijn daarom enkel leerlingen en docenten naar Slovenie gereist om daar te leren hoe ze een vleugel moeten gaan opbouwen van rib tot bespannen vleugel. Onze leerlingen en leerkrachten hebben dan in slovenie geholpen met eenzelfde motor terug op te starten. Binnen enkele maanden komen de slovenen als uitwisseling naar belgie om de aansturing van de vlakken en aansluiting van de vleugels na te zien.

    enkele vragen:
    waar zijn er (liefst belgie of nederland) winkels of adressen waar we de juiste doeken kunnen vinden en spanlakken...
    het is niet de bedoeling om er mee te gaan vliegen, wel taxien normaal...

    foto's volgen nog.
    ook word de propellor zelf vervaardigd, de ruwe vorm is er al...
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  2. Arno78

    Arno78 Guest

    Wat een leuk idee.
    Is het voor de kinderen niet ook leuk om er door een ervaren piloot eens mee te laten vliegen en een mooie foto in de lucht ervan te maken voor in de kantine ofzo?
     
  3. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Je kan het eens vragen bij de Sabena Oldtimers club:

    "Sabena Old Timers" asbl/vzw
    Aircraft Restoration Group
    Sabena Technics facilities Hangar 8
    Brussels National Airport
    B-1930 Zaventem
    Belgium
    Telephone : +32.2.723.59.67 (Tuesday and Thursday) ; Fax : +32.2.723.47.99
    Email: sabena.oldtimers@tiscali.be
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb zojuist de leerkracht gemaild die me het gevraagt had en zal eens zien waar ie al geinformeerd is...er zou een goedkeuring zijn om hem ergens te laten vliegen... maar ik betwijfel het, er zou wel al een ervaren piloot zijn, maar toch denk ik dat het wettelijk niet zal mogen, enneuhh, foto's nemen, hij word achteraf opgehangen in het grote gebouw op school...

    ik hoop deze avond nog wat fotokes te krijgen...
     
  5. Teus

    Teus Guest

    Deze jongens hebben het zeker, ik heb hier mijn butyrate spanlak vandaan die ze gebruiken.

    Vliegwerk Holland
    Vliegveld Midden-Zeeland
    Calandweg 50-56
    4341RA - Arnemuiden
    tel: 0113-613293 fax:0113-613093
    info@vliegwerkholland.nl
    Vliegwerk Holland B.V.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het oorspronkelijke model van de morane saulnier parasol
    [​IMG]
    een klein model in luchtvaartmuseum parijs
    [​IMG]
    [​IMG]
    de opbouw van de romp(alu frame)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de geleende prop van het museum, hier verkeerde prop, onze motor draait andere richting uit
    [​IMG]
    [​IMG]
    dan maar zelf een fabriceren
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de mallen van de ronding en spoed overnemen
    [​IMG]
    het ruw zaagwerk
    [​IMG]
    vleugel ribben lijmen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de knoop om de spanten onderling op te spannen
    [​IMG]
    hoogteroer indekken
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    de motor (info volgt nog)
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu zou ik als er tijd is deze willen bouwen als rc model...

    heeft er iemand nog foto's of plannen of bouwkits ofzo van dit toestel??? alle info ervan is welkom... vnvnd wat meer tijd
     
  7. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    Wauw.... sprakeloos
     
  8. Wulfocarius

    Wulfocarius

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Roeselare
    zaaaaaaaaaaaalig
     
  9. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Mocht je er toch mee gaan vliegen let dan op het gyroscopisch effect van de motor, het toestel zal niet het eerste zijn dat daardoor crasht. Afhankelijk van de draairichting van de motor zal het toestel bij links- rechtsaf sturen omhoog of omlaag pitchen en bij up- of downinput zal het toestel naar links of rechts willen, en alle richtingen daartussenin natuurlijk ook in de gaten houden.

    Super project.
     
  10. Acropilot

    Acropilot Guest

    prachtig zeg chris, jammer dat ik niet in uw klas zit :D
     
  11. Acropilot

    Acropilot Guest

    duuuuh, als je zo'n project hebt, is dat maar de basis hoor dat je moet weten...
    zelf een gewone modelvlieger kent het gyroscopisch effect vande motor :p
     
  12. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    machtig mooi zeg. Had ik maar zo'n project op school

    (wat we nu doen is een satteliet in een colablikje, cansat genaamd)
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    een paar andere adressen,waar ze je verder kunnen helpen aan doek etc.
    op het vliegveld van wevelgem en antwerpen zitten onderhouds bedrijven die oldtimers restaureren
    Vroman Air Service

    Straat: Vliegveld 77
    Postcode/Plaats: 8560 Wevelgem
    Land: BELGIEN
    Telefoon +32 (0) 56/423678


    Raymond Kuipers
    Restaureert oldtimers
    Raymonds Aircraft Restoration bvba - Antique & classic restoration of aircrafts - Expert wood & fabric work - Antwerp Airport


    Erik Reynders
    bouwt en ontwerpt Ulm's en gebruikt ook doek en spanlak en kan die waarschijnlijk ook leveren
    Homepage Ultracraft

    Diverse Zweefclubs waar ze nog met houten toestellen vliegen repareren die zelf en hebben daar ook doek en lak voor nodig.

    Als ik me goed herinner zit er op Charleroi airport een Importeur van synthetische bespanningsdoek
     
  14. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Tsja, verder alles goed?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2008
  15. Acropilot

    Acropilot Guest

    zekers, kan niet beter! :p

    chris, waar en wanneer is zijn maiden flight?
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    haha,
    eum normaal zouden we proberen hem af te hebben tegen de opendeurdag (2de sinksen)
    we zien wel hoever we raken

    er liggen in de carroserie normaal nog plannen van dit model maar rc uitvoering(hadden ze blijkbaar al aangekocht) dees week die plannen eens bezien:)
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het maken van de gelammeleerde curves( wingtip)
    [​IMG]
    [​IMG]
    het opspannen van de spanten
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    motor met de propellor zelfbouw(nog in aanbouw)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nu heb ik vrijdag de plannen gekregen(lagen al paar jaar op school) van de morane rc plane 185cm span.

    vliegklaar zou deze met nicads op 2100gram komen. nu wil ik brushless gaan en op lipo's. welke (liefste van united hobbies) kan ik hiervoor best gebruiken. voor een 12/13/14inch prop. ik ben gewend van met overpowered toestellen te vliegen, dus weet ik niet wat ik mag nemen voor deze. ook weet ik dat hij hierdoor lichter word en dus staartlastig. maar ik kan het plan wat aanpassen zodat de accu verder naar voor kan.(momenteel is daar een grote "leegte" qua servo's in de vleugel gebruiken ze hitecs hs55. dus 2 9grams servo's. maar hoogte en richting zou ik mss 18/20gram metal gears nemen. regelaar mss de super simple 50amps??? het moet wat goedkoop blijven...:)

    een bouwverslag op rcgroups gaat over hetzelfde plan.
    AerodromeRC MS-L - RC Groups

    [​IMG]

    ook hebben we nu de juiste serial en nummer van guynemer enzo:)

    alle info is welkom
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    iemand enig idee welke motor er goed zou passe, of hoeveel watt ik nodig heb?? vliegklaar schat ik ongeveer 2kilo.
    ook ben ik er nog niet uit, lifpo of lipo. lifpo omdat die wat kleiner zijn en iets zwaarder(beter voor het cg) groeten
     

Deel Deze Pagina