even ter verduidelijking. tijdens WOI is er hier in de geburen een gekende piloot neergestort.(Guynemer) Vorig jaar zijn ze op de school waar ik les geef begonnen met een replica te bouwen van zijn toestel. De stermotor had de school al liggen,netzoals ze vroeger gebruikten...en hebben ze onlangs eens laten draaien. Vorig jaar hebben ze het frame opgebouwd en dit jaar zijn de vleugels aan de beurt, en toevallig moet mijn klas(5de jaren beroeps houtbewerking) Er zijn daarom enkel leerlingen en docenten naar Slovenie gereist om daar te leren hoe ze een vleugel moeten gaan opbouwen van rib tot bespannen vleugel. Onze leerlingen en leerkrachten hebben dan in slovenie geholpen met eenzelfde motor terug op te starten. Binnen enkele maanden komen de slovenen als uitwisseling naar belgie om de aansturing van de vlakken en aansluiting van de vleugels na te zien. enkele vragen: waar zijn er (liefst belgie of nederland) winkels of adressen waar we de juiste doeken kunnen vinden en spanlakken... het is niet de bedoeling om er mee te gaan vliegen, wel taxien normaal... foto's volgen nog. ook word de propellor zelf vervaardigd, de ruwe vorm is er al...
Wat een leuk idee. Is het voor de kinderen niet ook leuk om er door een ervaren piloot eens mee te laten vliegen en een mooie foto in de lucht ervan te maken voor in de kantine ofzo?
Je kan het eens vragen bij de Sabena Oldtimers club: "Sabena Old Timers" asbl/vzw Aircraft Restoration Group Sabena Technics facilities Hangar 8 Brussels National Airport B-1930 Zaventem Belgium Telephone : +32.2.723.59.67 (Tuesday and Thursday) ; Fax : +32.2.723.47.99 Email: sabena.oldtimers@tiscali.be
ik heb zojuist de leerkracht gemaild die me het gevraagt had en zal eens zien waar ie al geinformeerd is...er zou een goedkeuring zijn om hem ergens te laten vliegen... maar ik betwijfel het, er zou wel al een ervaren piloot zijn, maar toch denk ik dat het wettelijk niet zal mogen, enneuhh, foto's nemen, hij word achteraf opgehangen in het grote gebouw op school... ik hoop deze avond nog wat fotokes te krijgen...
Deze jongens hebben het zeker, ik heb hier mijn butyrate spanlak vandaan die ze gebruiken. Vliegwerk Holland Vliegveld Midden-Zeeland Calandweg 50-56 4341RA - Arnemuiden tel: 0113-613293 fax:0113-613093 info@vliegwerkholland.nl Vliegwerk Holland B.V.
het oorspronkelijke model van de morane saulnier parasol een klein model in luchtvaartmuseum parijs de opbouw van de romp(alu frame) de geleende prop van het museum, hier verkeerde prop, onze motor draait andere richting uit dan maar zelf een fabriceren de mallen van de ronding en spoed overnemen het ruw zaagwerk vleugel ribben lijmen de knoop om de spanten onderling op te spannen hoogteroer indekken de motor (info volgt nog) nu zou ik als er tijd is deze willen bouwen als rc model... heeft er iemand nog foto's of plannen of bouwkits ofzo van dit toestel??? alle info ervan is welkom... vnvnd wat meer tijd
Mocht je er toch mee gaan vliegen let dan op het gyroscopisch effect van de motor, het toestel zal niet het eerste zijn dat daardoor crasht. Afhankelijk van de draairichting van de motor zal het toestel bij links- rechtsaf sturen omhoog of omlaag pitchen en bij up- of downinput zal het toestel naar links of rechts willen, en alle richtingen daartussenin natuurlijk ook in de gaten houden. Super project.
duuuuh, als je zo'n project hebt, is dat maar de basis hoor dat je moet weten... zelf een gewone modelvlieger kent het gyroscopisch effect vande motor
machtig mooi zeg. Had ik maar zo'n project op school (wat we nu doen is een satteliet in een colablikje, cansat genaamd)
een paar andere adressen,waar ze je verder kunnen helpen aan doek etc. op het vliegveld van wevelgem en antwerpen zitten onderhouds bedrijven die oldtimers restaureren Vroman Air Service Straat: Vliegveld 77 Postcode/Plaats: 8560 Wevelgem Land: BELGIEN Telefoon +32 (0) 56/423678 Raymond Kuipers Restaureert oldtimers Raymonds Aircraft Restoration bvba - Antique & classic restoration of aircrafts - Expert wood & fabric work - Antwerp Airport Erik Reynders bouwt en ontwerpt Ulm's en gebruikt ook doek en spanlak en kan die waarschijnlijk ook leveren Homepage Ultracraft Diverse Zweefclubs waar ze nog met houten toestellen vliegen repareren die zelf en hebben daar ook doek en lak voor nodig. Als ik me goed herinner zit er op Charleroi airport een Importeur van synthetische bespanningsdoek
haha, eum normaal zouden we proberen hem af te hebben tegen de opendeurdag (2de sinksen) we zien wel hoever we raken er liggen in de carroserie normaal nog plannen van dit model maar rc uitvoering(hadden ze blijkbaar al aangekocht) dees week die plannen eens bezien
het maken van de gelammeleerde curves( wingtip) het opspannen van de spanten motor met de propellor zelfbouw(nog in aanbouw)
nu heb ik vrijdag de plannen gekregen(lagen al paar jaar op school) van de morane rc plane 185cm span. vliegklaar zou deze met nicads op 2100gram komen. nu wil ik brushless gaan en op lipo's. welke (liefste van united hobbies) kan ik hiervoor best gebruiken. voor een 12/13/14inch prop. ik ben gewend van met overpowered toestellen te vliegen, dus weet ik niet wat ik mag nemen voor deze. ook weet ik dat hij hierdoor lichter word en dus staartlastig. maar ik kan het plan wat aanpassen zodat de accu verder naar voor kan.(momenteel is daar een grote "leegte" qua servo's in de vleugel gebruiken ze hitecs hs55. dus 2 9grams servo's. maar hoogte en richting zou ik mss 18/20gram metal gears nemen. regelaar mss de super simple 50amps??? het moet wat goedkoop blijven... een bouwverslag op rcgroups gaat over hetzelfde plan. AerodromeRC MS-L - RC Groups ook hebben we nu de juiste serial en nummer van guynemer enzo alle info is welkom
iemand enig idee welke motor er goed zou passe, of hoeveel watt ik nodig heb?? vliegklaar schat ik ongeveer 2kilo. ook ben ik er nog niet uit, lifpo of lipo. lifpo omdat die wat kleiner zijn en iets zwaarder(beter voor het cg) groeten