Donuts models elipsia

Discussie in 'F3P' gestart door raymon, 8 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Nog wat foto's van 'the finished produit'

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier kun je iets zien van de pull/pull op het rudder.. mobiel niet goed in closeups, helaas

    [​IMG]

    Zit mijn hoofd te pijnigen voor locaties om 'm toch nog heel even de lucht in te krijgen voor morgen.. zit te overwegen vanavond laat even naar station utrecht te gaan :p

    De D47's doen het overigens prima rechtstreeks op de lipo. De snelheid valt mij wat tegen, ze zijn wel sneller, maar niet dramatisch.

    Ik heb 'm gebouwd volgens handleiding, dus de servo's zitten niet op 1 plek zoals je veel ziet.. dat komt ook goed uit, want het ding is minder staartlastig. Het lipootje kan nu ongeveer op de plek van de aileronservo en dan ligt het zwaartepunt midden tussen de opgegeven waardes.

    qua bedrading, ik heb hier nog de draadjes net buiten de servo afgeknipt en vervangen door lakdraad. Vanaf de regelaar naar de aileronservo 0.5 mm, vanaf de aileronservo naar rudder 0.3mm en vanaf rudder naar hoogte ook 0.3mm. Vanaf regelaar naar ontvanger 0.3mm en alle signaaldraden oom 0.3mm. Dat zou nog marginaal lichter kunnen, ik heb ook 0.1 en 0.2, maar 0.1 is denk ik echt te dun.

    De Dymonds zitten qua constructie heel anders in elkaar dan de servo's die ik eerder op dieet gezet had, vandaar dat ik er met dit kistje nog niet mee begonnen ben, maar ook op de dymonds verwacht ik nog wel iets van 0.5~1 gram te kunnen winnen door overbodig plastic weg te halen. De ruimte is er wel om te winnen.. als straks de Clik binnenkomt, die moet zo licht mogelijk worden. Daar komt ook het CBM motortje op, dat wordt dus de 'high-end' setup.

    Vooralsnog maak ik mij zorgen over de ontvangst.. binnen begint het toestelletje nu redelijk snel te storen, terwijl dit de ontvanger is die ik al vaker gebruikt heb. Ik heb de antennedraad vervangen door lakdraad, iets korter, want er zat een enorm lange antenne aan. Denk dat ik die straks toch nog maar ga vervangen door een langere.. als ik 't niet kan testen voor morgen, wil ik graag eerder weten of het stoort of neit :p

    Iemand ervaring hiermee? Ik weet dat ontvangers ook de - kunnen gebruiken als 'tegenpool' en daar heeft ie nu wel erg weinig van. Misschien een metertje - draad eraan solderen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Ziet er top uit !

    Vindt hem erg mooi :D

    Groetjes
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Anders heb ik morgen ook een soldeerboutje bij me, kun je hem ook ter plekke vervangen als het nodig is:p
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik hoop wel wat minder gewicht te hebben als jij hebt,
    dunner carbon eventueel hol
    accu`s stripen enzo(60gram was niets van gestript)

    ben wel heel benieuwd morgen wil hem wel ffies vast houden:p
     
  5. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De mijne is precies op het zwaartepunt uitgemikt, dit is tot gevolgen gekomen dat ik hem wel wat up heb moeten trimmen, achteraf had ik het zwaartepunt op het voorste punt moeten leggen.

    Verder merk je met het op de kop vliegen er niks van de up-trimming.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Nou raymon, zet het maar uit je hoofd :p (het veel lichter krijgen.. vasthouden kan natuurlijk wel, vliegen ook wel, na de wedstrijd, als dat kan)

    Het carbon wat er op zit, weegt in totaal (de verstagingen) 1.5 gram. Dus daar kun je maximaal 1.5 gram op besparen. Jij zult waarschijnlijk zuiniger lijmen dan ik, dus dat is 1 gram lijm minder. Je ontvanger is 3 gram lichter, je motor 5, dus dat is 8. Je accu ga je niet lichter krijgen, hooguit 1 gram. Bij deze lipootjes is strippen niet zo zinvol, deze lipootjes zijn ook al gestript, winst per lipo: 1 gram.

    Dus in totaal, als je voor het maximale gaat, win je ongeveer 10 gram tov mij. Veel meer dan dat gaat je echt niet lukken, zeker niet als je geen pull pull maakt, want dat kost je weer 2 gram. Het is niet mijn bouwen, maar het depron wat dit kistje zwaar maakt. Zie ook de vergelijking met de Nexus: al iets van 12 gram zwaarder door het depron alleen. Ter vergelijk; mijn nexus met exact dezelfde setup maar iets zwaardere servo's, woog 122 gram.

    Het zou wel een hele goede kandidaat voor 'milling' zijn dit kitje. Hij is echt zonder verstagingen al redelijk stijf, dit depron is veel te stevig. Denk dat je er wel 15 gram af kunt 'millen' (gebaseerd op het idee dat de vd. verchten 7 gram van een clik afmillden). Dan nog 2 gram winst op de servo's maken met heel veel werk, en jouw setup erop, kijk.. dan kom je wel ergens..

    Huh? ze geven een bereik van 2cm op voor het zwaartepunt, waar heb jij de jouwe op gezet dan? Ik heb 'm nu precies in het midden gezet.

    Heb er net heel even (zeg 20 seconden) buiten mee gevlogen, maar kan er niets anders over zeggen dan dat het vliegt. Ik denk windkracht 4~5 hierboven nu, in de luwte tussen de huizen veel turbulentie, valwinden, enz. Dat is dus meer 'redden wat er te redden valt' dan vliegen, laat staan dat je er iets zinnigs uit kunt destilleren over het vlieggedrag. Ja.. hij doet het, dat is alles :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2008
  7. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik doelde op de Yak 55 van Raymon :p.Die snapte mijn hints en ik heb daarstraks er even mee mogen vliegen.

    Hmm...interessant.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Is dat de Yak die van Han afkomstig is? Die met piep profielvleugel?

    Wat ik er van begreep van Raymon, was dat hij er nu niet bepaald positief over was.. leuk als ragkistje maar volstrekt ongeschikt voor kunstvlucht, althans, dat was de indruk die ik er van kreeg..
     
  9. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ja die Yak is het.Vanmiddag heb ik er mee gevlogen.Hij vliegt heel erg lekker.Heerlijk rustig door de profiel vleugel maar ook hard en scherp als het nodig is.Alleen voor precisie kunstvlucht kun je beter wat anders nemen.Het is gewoon echt een 3D/ragbak.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hij vliegt heerlijk maar idd niet voor precisi, echt voor 3d en AM
    Miss dan toch maar am heb nu geen excuse meer:p
     
  11. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
    Kun je de Bruckmann Yak met profielvleugel ergens bestellen?
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    vast wel deze is een van de eerste, zonder manuel enzo ook geen koolstof e.d.
    Maar nu weer over de elipsia, ik heb de FP gestript maar nog niet gewogen, ik zal even naar de buren lopen voor een weegschaal.
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Bij jvdo voor 500€ :)
     
  14. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    ja jom ni iedereen heeft zoveel geld als u e:p en maakt al die chokies nu is da ge dare hebt ligge:p
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    als ik jou gewicht leeg neem + 60 gram voor mijn setup dan zou ik op 123gram uit komen.
    me FP zit nu op 17 gram.
    Lichter kan het niet meer.
    Ik denk dat ik op de servo`s ook ga besparen door alle + en - bij elkaar te knopen.
    De + komen aan de regelaar, de - aan de ontvanger en de puls ook apart in het kanaal.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Die ++ en -- heb ik dus ook al gedaan he.. d'r loopt zeg maar 1 centrale 'plus en min leiding', alleen wisselt die na de 1e servo van .5mm naar .3mm. Enige wat je zou besparen, is dat jij de - op de ontvanger wilt zetten, dat is dus 4cm .5mm lakdraad. Heb het gewogen: 0.03 gram.

    Mijn setup is op papier:
    3xDymond S47 = 3*4.8 = 14.4
    1xCorona 4ch ontvanger gestript = 3.9g
    1x6A regelaar = 3g
    1x300mAh Himodel gestript = 20g
    1x19 grams motortje inc mount = 21g
    totaal: 62.3 gram.

    Jouw setup is dus 'maar' 2.3 gram lichter. Wil je op 123 gram uitkomen tov de mijne, moet je dus naast die 2.3 gram winst op je setup, nog 6.7 gram op andere vlakken besparen.

    Dat is nog wel haalbaar, je gaat je setup nog strippen en je zult mijn carbon veeeel te zwaar vinden en wat zuiniger lijmen. Denk dat je 120 gram moet kunnen redden, maar veel lager dan dat.. ik geef het je te doen.

    Die FP is dan wel erg licht, had ik wel al verwacht, ik vond het al niet zwaar aanvoelen toen ie niet gestript was. De HiModel pakketjes doen wat ze moeten doen, maar zijn niet de lichtste. Ik heb nog wel het printje wat er inzat eruit gehaald en de snoeren ingekort, maar met balanceraansluiting maakt dat nagenoeg niets uit. De grootste winst is te halen door de balanceraansluiting eraf te halen, maar dat wil ik niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2008
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    c131: 3x6 18Gram
    FP 17Gram
    Regelaar 5Gram
    prop 0Gram
    motor 16Gram (internet)
    ontvanger 3,3Gram(internet)
    _________________
    59.3Gram
    daarbij komt het model.
    55.4Gram
    -------------------
    114.7Gram

    ik had net die 61.7 aangehouden.

    naja 114 zou netjes zijn toch?
    Dan heb ik nog 5 gram marge om de 120 die ze aangeven te halen.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    een 0 grams prop? je gaat er geen prop opzetten? :)

    We zullen het zien.. 120 gram is inderdaad wel haalbaar hoor. Maar bv. onder de 100, zoals je bij een click gelukt was, ga je alleen redden met een heeeeeleboel werk :)

    Waar je je op verrekend, is dat dat leeggewicht zuiver het depron is. Dus geen carbon, geen roerhoorns, geen landingsgestel, geen motormount, geen tape voor scharnieren..

    Reken er dus nog maar 5~10 gram bij voor al die randmeuk.. maar, we gaan het zien, als het goed is kun je morgen starten met de bouw.. ik ben erg benieuwd. Lichter wordt ie zeker, maar ik denk dat je er een kluif aan zult hebben om onder de 125 te komen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2008
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik had voor me zelf daar 5 gram voor gerekend in mijn hooft,
    ik moet nog wel even dun carbon halen of eventueel hol carbon.
    de roerhorns tja, we zien het wel;)
    Het moet gewoon zo licht mogelijk maar wil liever geen lak draat doen enzo. maar wieweet.

    Overgens zal ik hem eerst met de zwaare ontvanger vliegen de lichte staat nog in backorder.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Voor hol carbon (tubes).. bij donuts-models zelf zijn die gunstig geprijst, tenminste, denk ik.


    0.5x0.3x1000 (mm) voor 4,50 euro, was de laagste prijs die ik tegenkwam (bij donuts dus). Ergens anders vroegen ze er doodleuk 16.70 voor :p

    Heb er in totaal 12 besteld, 4 van elke maat, 3 maten. Geloof 0.5x0.3, 1.0x0.7 en nog zoiets. Zijn alle meter lang.

    Ik ben dus qua eindgewicht nagenoeg gelijk uitgekomen aan Pharriesk, en die geeft aan dat de zijne goed vliegt, dus ik maak mij er verder geen zorgen over. 't is ook best een grote vleugel, qua oppervlakte.

    Ga je ook aan het 'millen'? Met uitfrezen etc kun je op dit kitje wel nog heel veel winnen, dan zie ik je de 100 gram wel halen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2008

Deel Deze Pagina