blitzer beetle herboorte RESULTAAT

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 22 dec 2008.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even geleden met wat geluk een tamiya blitzer beetle overgenomen. Ik was al even op zoek naar zo eentje (hoewel niet zo actief), maar spijtig genoeg blijkt dat een gewild type te zijn dat dus voor overdreven veel geld aangeboden wordt.
    Dit als alternatief voor een onbereikbare sand scorcher. En min of meer gelijkende beetle monstertruck vind ik maar niets.

    Dit is hem dus.
    Veel stof. Nog een msc en standaard motor (hoewel nog in goeie staat). Versleten, gescheurde en verstorven achterbanden. Voorbanden ook al beetje verstorven. Body gebarsten aan het dak en ramen ook op die plaats (wel niet zichtbaar aan de buitenkant). Neus, kleine onderdelen, schuifdakje, stickers en chauffeur ontbreken. Veel krassen en schavingen op het chassis. Glijlagertjes hier en daar wel wat uitgesleten. Doorgedraaide wielmeenemer. Wat kromme schroefjes en slordig opgedraaide moertjes.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar dan het goede nieuws: onder het stof zit een slecht onderhouden maar wss relatief weinig gereden blitzer!
    Het is mijn eerste tamiya en inderdaad: je ziet dat aan de kwaliteit, afwerking, details,...
    Alle tandwielen blijken in perfecte staat te zijn, niets op aan te merken. De schokdempers zijn erg vuil, maar binnenin zit zelfs nog propere olie! Alle aandrijfassen en dergelijke hebben een beetje roest, maar verwaarloosbaar en in goede staat.
    Ik wil wel een neus tegen vuil binnenin, maar de standaard zie ik niet graag. De details, stickers en chauffeur die ontbreken zijn niet erg, die ging ik er toch van slopen. Overbodige prul. De weinige stickers nu moeten er ook aan geloven. Had ik al vermeld dat ik niet geef om originele staat van die dingen?
    Krassen op chassis niet erg natuurlijk, het wordt een runner.
    Body is te herstellen, komt goed. Wordt een nette en eenvoudige body.
    Tegen mijn principes heb ik een beetje geïnvesteerd, ik wilde een deftige runner.
    - Pro line truggy achterbanden voor all terrain. Diameter iets groter dan de originele.
    - originele blitzer voorbanden komen er nog aan
    - 15 turns team orion motor die ik nog liggen had in redelijke staat.
    - LRP 13 turns esc gekocht.
    - standaard graupner AM 40Mhz ontvanger had ik liggen
    - kogellagertjes alom
    - gewone nicad batterij, ik zie wel

    Na opbouw en testjes wil ik hem wat beter afdichten tegen stof en waterspatten, maar first things first.
    Vervolg komt nog wel.
    Dit is een tussendoortje naast mijn kyosho burns. herbouwverslag-kyosho-burns
    Deze beetle is minder uitdagend: vooral schoonmaken en bouwen. Aan de burns is nog wat meer werk en wat afwisseling kan geen kwaad.

    Iemand ervaringen met de blitzer? Hoe oud zou deze zijn? Waar op te letten? Tips?
    Andere blitzers?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    heey,
    haha jou kom ik ook overal tegen. Ik heb ook dit chassis. Het was origineel een stadium thunder of blitzer zoiets. Een vriend van mij heeft het ding van de vuilstort getrokken en aan mij gegeven. Er zat geen kap of niks bij. Ook lag de voorbumper eraf en is de ophanging van de voortrein afgebroken. Met wat vlieg en stuntwerk hangt dit nu toch aan elkaar vast en ik gebruik het wagentje als ragbak. Het is namelijk geen echt racemonster:p Mijne is compleet standaard en loopt ongeveer n kilometer of 20-25 per uur schat ik. Ik heb er een oude gare kap van een tamiya wild dagger op geplaatst en aan de achterkant een aluminium plaat gebogen als soort van wheeliebar. Ook heb ik de achtervering geblokeerd door middel van stukjes benzineslang om de zuigerstangetjes van de dempers. Vandaag ga ikde eerste testrit maken of hij daadwerkelijk wheelies wil maken. Iets om op te letten is naar mijn idee dus hoe de voortrein aan het chassis bevestigd zit. Dit is zowel aan de boven als onderkant kapot bij mij. Voor de rest vind k t wel n geinig wagentje om mee te rijden. Op straat is er niks aan met de standaard banden. Dan doetie niks anders als driften. Succes ermee!
    gr robin
     
  3. Jeroenk

    Jeroenk Guest

    Mooie klassieker en zo te zien/lezen in goede staat. Ben benieuwd wat je er van maakt!
     
  4. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    gaaf, een blitzer beetle :p

    ziet er uit alsof hij jaren op een zolder heeft gestaan.

    ohja, volgens mij zag ik laatst de neus die bij deze body hoort op ebay staan...

    succes met herbouwen enzo :D
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  6. Jeroenk

    Jeroenk Guest

    Bij Tamiyagekken.nl verkopen ze de Beetle neus ook voor iets meer dan een tientje.
     
  7. DarkSupra

    DarkSupra

    Lid geworden:
    8 jan 2007
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Blerick
    Heb zelf een Stadium Blitzer gehad, blijven leuke dingen :D

    Nieuwe Nose cones kun je nog gemakkelijk via ebay kopen:
    link
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik weet dat de nose cones nog makkelijk re krijgen zijn en niet zo duur, alleen ZIE IK ZE NIET GRAAG. En zoals altijd is dat mijn enige egocentrische argument waar ik op voort ga. :)
    Tamaniac: die had ik ook ergens gezien. Dat is een lexan repro body denk ik. Maar zo te zien wel op een sand scorcher... Gewon vlak lijkt mij wel ok, maar dan zonder die koplampprulletjes. Een kever heeft dat daar niet! Dat is ook het enige aan baja's die mij stoort.
    Ik denk een gebogen effen strakke neus te maken. Zo zit alles binenin wat weg en in mijn teruggetrokken fantasiewereldje ziet dat er wel ok uit.
    Robin: dat lijkt mij een vreemd bouwsel van jou: toon dat eens. Die voortrein ziet er eigenlijk deftig uit. Ik ziet niet zo meteen zwakke puntjes eigenlijk.
    Tamaniac: herken je deze niet? Van een jaargenootje van u.
    Ondertussen een paar kleine dingen al gedaan, foto's volgen nog.
    bedankt voor de reacties! Er mogen nog nostalgici volgen.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Updates liggen al lang klaar, maar het was er nog niet van gekomen.
    Herstellen van de barst in de kap: eerst de barst dichtlijmen met secondelijm voor de juiste positie.
    Dan kleine hoeveelheid glasvezel erop met epoxy. En zorgen dat dit niet overlapt met de ramen aan de binnenkant. Leuk dat alle onderdeeltjes op de kap vast zitten met schroefjes.
    [​IMG]
    Het onderdeel met de ramen was ook gebarsten ter hoogte van een schroefje (deze beetle is ooit eens goed op zijn dak terecht gekomen).
    [​IMG]

    Het chassis is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en ingevet waar nodig. Geen breuken vast gesteld.
    Overal rollagers ingestoken.
    Een motor 15T had ik nog, heb er wel een geschikte regelaar bij moeten kopen.

    Dan de nose. Ik kies ervoor om die gewoon bol te maken, vloeiend met de rest.
    Eerste stap: ruw stukje gemaakt in polyurethaan schuim en vastgemaakt ter controle. Het schuim verdwijnt trouwens later.Het stukje dat tegen de kap komt is een plaatje kunststof van 3mm.
    [​IMG]
    Na juist zetten op zicht, eerst al eens fixeren met wat polyesterplamuur.
    [​IMG]
    Voor de nose volgt er later meer Deze is bijna klaar, maar heb er nog geen foto's van.

    Tussendoor: 4 nieuwe banden. De voorbanden van ebay, originele zijn dit. Ik vond anders geen die op de velgen passen. Achterbanden wilde ik wat die niet te snel afslijt, ook niet op asfalt. Maar wel beetje voldoet in zand.
    Let ook op de andere motor (15T). Die spijkerbanden waren een probeeersel om eens in de sneeuw te rijden. Die heb ik heel lang geleden gemaakt voor een buggy. Op deze blitzer en in de sneeuw werken ze heel goed! Diameter is wat klein en ziet er wel wat raar uit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De beetle rijdt trouwens erg goed naar mijn zin. De draaicirkels zijn links-rechts wel nog niet helemaal gelijk. Misschien moet ik daar nog eens naar kijken. Momenteel ook enkel nog maar gereden op ons terras.
    Ik spring van het één naar het ander, geheelplaatje volgt nog wel.
    Wel nog fotootje van in de sneeuw met die spijkerbanden. Hiervoor zat alle elektroica trouwens ingepakt in een plastic zak.
    [​IMG]
    Later volgt nog wel meer.

    To do:
    -Open dakje dichtmaken (glasvezel)
    -nose afwerken
    -antenne krommen naar achter toe zodat deze onder de kap verdwijnt
    -afdekplaatje voor de batterij, ligt nu nog los
    -beetje meer tijd om te kunnen rijden.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2009
  10. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    hallo,
    mooie bak gaaf idee trouwens om die neus er niet op te doen, ik ben sins 2 dagen ook in bezit van een puntgave blitzer beetle alleen mijn nose cone is ook naar de filestijnen heb er al een besteld bij de modelbouw winkel, blijft een mooie auto zo,n blitzer beetle.


    ,daan
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    zet er eens wat foto's van in het zicht.
    Ben momenteel mijn custom neus in de glasvezel aan het zetten en het dakje aan het maken. Dan nog en afdekking voor binnenin en kan die eindelijk klaar zijn.
     
  12. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    zal de foto'szo snel mogenlijk erop zetten. het is trouwens wel egt cool dat je alle onderdelen nog gewoon kan bestellen bij tamiya,


    ,Daan
     
  13. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    dit is mijn blitzer hij komt morgen aan als het goed is ,


    [​IMG]





    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2009
  14. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    ey,


    mijn blitzer is binnen en hij is egt top, net men eerste rondje gereden en het is egt pure fun alles werkt zoals het hoort alleen de kap heeft nogwat werk maar verderest top. zijn er nog vorderingen met jou beetle?


    <Daan
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Hij ziet er ok uit, beter dan de mijne in elk geval. Mag ik vragen wat je ervoor gaf?
    De mijne: Deze week heb ik de neus in de laatste laag glasvezel gezet na een zwart laagje lak. Het is een trucje van mij om eerst de kleur te geven en dan nog één laagje glasvezel met epoxy te geven.
    De dakje begint vorm te krijgen, beiden hebben nog wat werk nodig. Ik heb geen foto's van de tussenstappen, maar ik probeer er nog te maken van hoe het nu staat. Ik kan er wel maar heel sporadisch mee verder doen. Soms eens ter afwisseling, maar heb weinig tijd deze maanden.

    Wat scheelt er met de kap van de uwe? Ik weet dat ik tegen heel wat schenen schop, maar die "boxart" van de blitzer vind ik toch maar niets.
    Succes, ik ben wel eens benieuwd wat je er mee van plan bent.
     
  16. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    ey,


    ik heb voor min blitzer 45 euro betaald, de kap heeft 2 scheurtjes en de stickers en de neus zijn nogal bagger dus die worden vervangen,ik heb eventueel nog wel wat moois voor uw auto een setje paddle banden staan heel realistisch onder de blitzer en super gaaf rijden.


    ,daan
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ga je heel de kap vervangen?
    Als je de paddles zo cool vind, waarom zou je die dan weg doen?
    Vind die er goed uitzien, maar wellicht enkel wat nut bij rijden in los zand?
     
  18. the daantjee

    the daantjee

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    119
    Locatie:
    amersfoort
    ey,


    neej ga de kap niet vervangen hij word even mooi opgepoetst en neiuwe stickers en een nieuwe neus. die paddle banden heb ik niks aan er is geen los zand hier in de buurt. ZIjn er nog vorderingen aan jou wagen?



    ,daan
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Terug van weggeweest (in dit topic toch), heb ik één en ander qua foto's van de vorderingen.

    Hoe gaat het met de uwe daantjee? En Robin, foto's van jouw ding?

    Hier ga ik.
    De neus: een eerste keer in de glasvezel voor de startvorm. Grof uitgeknipt.
    [​IMG]

    Eens passen.
    [​IMG]

    En dan de vorm er beginnen in brengen met polyesterplamuur. Dat ziet er een klomp uit, maar is maar een paar mm dik in zijn geheel. Je ziet trouwens een eerste passing van het dakje ook. Is min of meer gelijk gedaan als de neus, de bolling van het dak moester mooi in zitten.
    [​IMG]

    Vooral aan de zijkanten moet er nog wat bijkomen zodat de vormen mooi kloppen en doorlopen.
    [​IMG]

    Aan de achterkant zat het schuim, dat er uit gepulkt is. Voor een gladde achterkant giet ik wat op met PUR gietmassa. Er zit ook een moertje ingegoten zodat ik de neus later gewoon met 1 schroefje kan bevestigen. Een laagje glasvezel voor de sterkte ook achteraan.
    [​IMG]

    Een laagje plamuur en terug glasvezel later. Er zit een laagje zwart onder, maar de epoxy bovenlaag wordt toch niet helemaal egaal. Ik schuur alles glad en spuit toch maar op het einde eens mat zwart.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn aanpassing voor de antenne die ik graag helemaal onder kap had weggestopt. Later ben ik hiervan moeten afstappen omdat het bereik toch te veel verkleind was. Dat gemaakte stukje heb ik er wel opgelaten en gebruikt om de antenne anders te doen.
    [​IMG]

    De motor had een probleempje na in de sneeuw te rijden. De contacten van het anker bleken wat geoxideerd te zijn. Leuke verrassing: op het anker staat 13T, de vorige eigenaar moet dus ooit gewisseld hebben. Beter zo dan anders. Gelukkig is mijn regelaar er op voorzien.
    [​IMG]

    Via mijn high end draaibank (lees: boormachine) alles weer in orde gemaakt, klaar voor een volgende testrit.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina