1e flucht met de raptor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door robertjan11, 22 okt 2008.

  1. robertjan11

    robertjan11

    Lid geworden:
    20 sep 2008
    Berichten:
    24
    hallo,

    naar enige tijd was het vanmiddag eindelijk zo ver dat ik voor de eerst de lucht in ging met een heli, voor mij was het met de raptor 30 V2

    nu heb ik van PVC buis 1,5 cm doorsnee een ondersteld gemaakt.
    2 lengtes van ieders 1 meter deze gekruist in de heli en daaraan aan elk uit einde van die schuim/soft ballen, grote van een tennisbal.

    nu ging ik iets omhoog vanmiddag en zodra ik ook maar iets van de grond af kwam begonnen de PVC buizen heel erg op een naar te zwabberen waardoor dus de heli bijna niet meer onder controle te kunnen krijgen...

    heeft iemand tips voor mij hoe ik dit beter kan oplossen?
    of zijn er originele "oefen" onderstellen voor de raptor?

    alvast bedankt
     
  2. The mechanic

    The mechanic

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    soest
    is een meter niet een beetje errug lang? En pvc is beetje zwaar denk ik. koop een goedkope vaste hengel en hak die in stukken, of koop een echt oefenkruis van een tientje, volgens mij zijn die universeel namenlijk
     
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Koop een hoepel in de speelgoedwinkel en maak daar die buizen in.

    twee naar voor en twee naar de zijkand, zodat je heli in de vierkant van deze buizen staat. Dat is wel stabiel en redelijk goedkoop te maken.

    Boor aan het einde van de buizen gaatjes zodat je met bindbanden aan de hoepel vast kan zetten.

    Andere mogelijkheid is een gewoon training kruis, deze buizen zijn stijver dan pvc buis.

    Als je zelf een kruis wil maken zou ik niet kiezen voor PVC buis maar iets steviger, alu buis of carbon oid.

    gr Remco
     
  4. AVS

    AVS Guest

    Maak het maar lekker zwaar ;)

    Waarom geen carbon staafjes van +/- 2mm dik eronder ?
    Is in elke winkel waar ze modelbouw spullen verkopen te halen. Sterk en erg licht.
    Hierdoor gaat het ook niet snel zwabberen onder je heli :)
     
  5. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    We praten wel over een raptor hoor, deze heb ik al heel wat keren zien vliegen met een hoepel er onder. Het is geen 450 size heli.

    Maar ik ben het met je eens (zoals gezegt) carbon werkt net zo goed. Zorg er wel voor dat je wat aan het einde van de stokken maakt om te voorkomen dat ze in het gras blijven steken. Bijvoorbeeld een paar pingpong ballen.

    Overigens is 2mm wel wat weinig voor een Raptor die gaat door bij de eerste keer opstijgen en anders wel bij de eerste keer landen.

    Kies voor iets degelijks liefst iets hols.

    gr Remco
     
  6. robertjan11

    robertjan11

    Lid geworden:
    20 sep 2008
    Berichten:
    24
    okee bedankt alle voor de goeie tips, weet iemand waar ik een onderstel kan krijgen via het internet? heb al wat lopen zoeken maar kan er geen een voor de raptor vinden

    alvast bedankt
     
  7. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    probeer het hier eens heeft vast nog wel ergens een hoepeltje liggen :thumbsup:
    staat het niet op zijn site zou ik gewoon effe bellen.
    hij heb meer dan die zelf weet:p
    is ook niet zo ver bij je vandaan

    4RC (For Radio Control)
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Alle hulp-onderstellen zijn gevoelig voor resoneren.
    Ook de officielere constructies.

    Naar Bart Smit gaan.
    Een kleine hoepel (hoela-hoep) kopen.
    Met bamboe stokjes een rekje maken.
    Heli er tussen plakken.

    [​IMG]

    Bij ons op de club laten we iedereen zo beginnen.
    We hebben deze hoepels standaard in het clubgebouw liggen.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2008
  9. AVS

    AVS Guest

    Op zich nog wel een grappig gezicht ook :) Koop je een hoep in bijpassende canopy kleur ;)
     
  10. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb gekozen voor massief houten stokken. Was wel wat zwaar, maar de heli trekt zoiets makkelijk. Bovendien had ik bijna geen resonantie en was het lekker degelijk. Ik weet zeker dat het de heli een paar keer heeft gered!
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Maar die kunnen blijven steken in het gras.
    Een hoepel glijdt beter.
     
  12. Guydodge

    Guydodge Guest

    hoi,

    probeer deze eens! RC Helitechnics

    een hoover kruis dat gemakkelijk demonteerbaar is, om mee te nemen.

    groetjes,
     
  13. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Daarom zitten er aan het uiteinde piepschuim ballen op gemonteerd. Deze zorgen voor een goed glij-vermogen.

    Maar ja, een hoepel is waarschijnlijk de meest stabiele oplossing!
     
  14. robertjan11

    robertjan11

    Lid geworden:
    20 sep 2008
    Berichten:
    24
    danku :d ik ga vanmiddag direct ff een hoepel halen en zal het resultaat hier wel even posten. bedankt allen.

    gr,
     
  15. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    Er zijn trainingsonderstellen verkrijgbaar, die gewoon gebruiken. Die zijn uitgebalanceerd en niet te zwaar.
     
  16. rene69be

    rene69be

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    62
    wat zie ik nou, bamboe??

    als je nou eens naar de Gamma gaat en je haalt daar twee U profieltjes van 1.1m lengte, een bosje ti-wrap's en je bent klaar.

    gr Rene
     
  17. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Trek hem direct 10 meter de lucht in dan heb je geen kruis meer nodig ! :thumbsup:
    Zo heb ik het geleerd, want als ge op een meter van de grond blijft hoveren en hij gaat plots de verkeerde kant uit ...dan is de grond daar direct !! Als je hoger zit heb je meer tijd om te corrigeren . Klets je tegen de grond van 2 meter of van 10 ,brokken heb je toch !:D
    Als ik heli's invlieg voor andere vlieg ik ook hoog , dan heb je ruimte en tijd om te trimmen en als de motor afslaat ,een autoratatie !:teacher:
     
  18. bartpower

    bartpower Guest

    ja, ik had daar in het begin met mijn 1e heli ook moeite mee, het zit tussen je oren ;)
     
  19. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Jaja , een autorotatie voor iemand die nog met een hoepel moet leren vliegen ???
    Wat denk je zelf , zou dat goed aflopen ??
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja jongens, dat is vooral een goed advies, gelijk naar 10 meter hoogte gaan!!

    Steloe heeft gelijk wat de brokken betreft. Maar hij vergeet, dat als je op 0.5 meter hoogte zit en je stuurt fout, liggen de brokken binnen een paar meter.
    Zit je op 10 meter hoog, dan kunnen de brokken op iedere willekeurige plek op je vliegveld liggen. Daar zijn omstanders en mede clubleden meestal niet blij mee. En ik denk dat ook een beginner, liever zijn bladen breekt op een onschuldig stukje wereld, waar het geen kwaad kan, dan dat hij ze breekt tegen een medemens die niet op tijd weg kon komen, of zo....

    Punt twee: als je tien meter hoog zit, moet je toch echt minstens enige vorm van controle hebben om te landen. Dat leer je niet in de 15 minuten vliegtijd die een brandstoftank je bied.
    Zit je op 20 cm hoogte, dan is (zeker met een kruis of hoepel eronder) rustig gas dicht trekken meestal voldoende om de boel zonder schade aan de grond te krijgen.

    Sorry, niet om wat dan ook, maar dit is echt een van de slechtste adviezen die ik in hele lange tijd ben tegen gekomen.

    Dat het iemand op deze manier gelukt is, wil niet zeggen dat het de beste manier, of zelfs maar een hal goede manier is.

    Ook invliegen op 10 meter hoogte, tsja, je kunt het arument geven dat er dan nog tijd is om te autoroteren (waarvoor tien meter wel erg weinig is als je geen voorwaartse snelheid hebt) maar het is ook dé manier, om een autorotatie uit te lokken, door met een motor waarvan de afstelling nog niet bewezen goed is, gelijk al naar die hoogte te gaan.

    Alsjeblieft, jongens, doe voorzichtig!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2009

Deel Deze Pagina