help! rotorkopproblemen?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door loges, 14 okt 2008.

  1. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Hallo

    Ik heb een 700 gekocht van Trex. Via Helihenk, aardige vent. Hij heeft hem in mijn ogen prima gebouwd. Wanneer ik de heli start (brandstof) heb ik veel last van trillingen, zowel in het landingsgestel als de staart. Ik dacht eerst dat het door mijn hoofdrotorbladen kwam (radix) maar die heb ik nagetrokken. Gelijk gewicht, gelijk zwaartepunt. Wanneer ik echter naar de rotorkop kijk zit daar een ring op om hem op te tillen. Weet niet hoe dat ding heet. Wanneer ik de kop draai schommelt hij heel licht. Kop uit elkaar gehaald. Deze heeft 3 bouten en een moer om hem te fixeren. De as lijkt in ieder geval niet krom. Hij is naar zeggen ook nooit gecrashed. hoe kan het zijn dat die rotorkop niet echt centraal draait. Of hebben alle heli's dat wanneer je zeer kritisch kijkt. Align probleempje?

    Graag antwoord op trillingen in staart en landingsgestel plus rotorkop......

    Of kan het zijn dat die ronde platte draagknop niet centrisch geboord is? Dus dat ik helemaal verkeerd zit te kijken naar de rotor?


    loges....
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2008
  2. nwolsink

    nwolsink Guest

    Je moet idd altijd kijken zonder de head buttin erop maar die head button moet je er sowieso meteen afhalen, daar heb je niets aan. (De headbutton is ook niet op hem aan op te tillen, heb je mazzel gehad dat ie erop is blijven zitten met dragen)
    Trillen is op zich vrij normaal als hij niet voltoeren draait, heb je het nog als je zeg maar 1600 rpm + draait?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Moeilijk te beoordelen zo, je kunt het best de heli in laten vliegen door een ervaren heli-vlieger. Op deze manier kom je niet verder.
     
  4. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik betwijfel dat Helihenk iets fout heeft gedaan hierin.
    Die head-button is niet relevant. Hier komen de trillingen niet vandaan.

    Hoe strak zitten de bladen?
    Zitten ze los genoeg om zichzelf recht te trekken bij rotatie?
    Hetzelfde met de tailblades.

    Heb je bladspoor?
    Dat kan ook enorme trilligen veroorzaken.
    Blladspoor uitleg: Jupiter Modelvliegclub

    PS bij het optoeren trilt hij altijd omdat de bladen zich dan moeten zetten.
     
  5. nwolsink

    nwolsink Guest

    + 1 dat is altijd het beste idee, maar goed als beginner zal hij toch wel geen 90'er hebben gekocht lijkt me :confused:
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo kwam het wel op mij over, maar nu je het zegt :p

    Henk zal hem ook geen rammelbak hebben verkocht, dus zal het iets eenvoudigs zijn !
     
  7. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem

    Hallo mensen, Nee Henk heeft zeker geen rammelbak verkocht. Anders had ik hem niet gekocht. Henk is een perfecte bouwer, misschien nog wel perfecter ingesteld dan ikzelf. Ik heb 20 jaar model gevlogen met vliegtuigen en en een halfjaar geleden begonnen met helivliegen. Ik heb inmiddels 2 x een 600 staan elektro, en een 700. Ook de 600 met headbuttons lijken soms te wiebelen. Maar na een crash met een 600 dacht ik dat de rotorkop kapot (vervormd) was. Een nieuwe gekocht maar achteraf betwijfel ik of hij krom is. Hoe check je eigenlijk op het t stuk krom is van een rotorkop? Verder vindt ik het een vette hobby, ben zonder les zelfstandig gaan heli vliegen. En met een km of 100 vlieg ik aan de rand van het dorp, dus die kennen me wel.....Ik ben kritisch en als een heli rammelt kijk ik of alles centrifugaal staat. De buttonhead wiebelde dus dacht ik dat het t-stuk krom was. Achteraf is het misschien het te lage toerental dat ik heb gebruikt. Aan de andere kant, waarom zorgt een te laag toerental nu voor onbalans??? Dat is ook raar. Veel toeren maken verdoezelt een onbalans alleen maar...

    loges
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2008
  8. nwolsink

    nwolsink Guest

    Helies als de 600 en 700N hebben nu eenmaal een "strakke" kop met harde dempers, deze hebben een bepaald toerental nodig om zicht te "zetten" waarna je trilling dus weg is. Heeft dus als het goed is niets met een onbalans te maken
     
  9. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Da's waar.
    De TREX gaat waggelen bij een lager toerental.
    Dit doet de mijne ook. ik denk zelfs nog bij 1700 toeren

    Maar is het waggelen of trillen?
     
  10. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    ik vind het vreemd dat de ronde headpin niet conisch op het t stuk staat.
    Hoe weet je nu of een t-stuk krom is????


    loges
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waggelen is eigenlijk resoneren, elke heli heeft een bepaald toerental waarbij dat optreed. Die headbutton moet je niet naar kijken, daar moet je gewoon je hand op duwen als je de rotor wilt stoppen ;) Die dingen slingeren altijd wel wat, geeft niks..
     
  12. AVS

    AVS Guest

    <p>het Tstuk zelf kan niet zo makkelijk krom. wel de mainshaft en de feathering shaft. het cheken ervan kan alleen door de boel uit elkaar te halen en de assen op een vlakke plaat te rollen...glasplaat bv.</p>
     
  13. nwolsink

    nwolsink Guest

    Die heli van Henk is crashvrij, daar is niets krom, is gewoon het te lage toerental, mijne doet het ook met alles onder de circa 1700 / 1750 rpm

    Die headbutton moet je gewoon weggooien daarmee sloop je alleen je bladegrips mocht je crashen
     
  14. AVS

    AVS Guest

    Ik ging er ook wel vanuit dat de heli crashvrij was :)....echter werd de vraag gestelt hoe je kon zien of een kop krom was...en daarmee bedoelde ik dat een kop niet zo heel snel krom gaat...tis meer die twee assen die vaak verbuigen.

    Maar ik lees zo her en der tussen de regels door dat die "Henk" wel een goeie is met heli's ? Wellicht dat Loges dan eens even bij hem te rade kan gaan.
    Zo via een forum een trilling proberen uit te leggen is altijd vrij lastig en wellicht is de zorg die loges nu heeft omtrend die trilling eigenlijk onnodig omdat het niets ernstigs is ?
     
  15. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ik heb al gebeld met Henk haha. Maar reacties van anderen helpen ook wel om eea te begrijpen. Valt me op dat er chatters zjn die zegger : er af met dat ding, "tis om de rotorbladen te stoppen. Hoe stop je ze dan als je de headpin verwijdert?

    teruste.....

    draaie draaie draaie tot e we maaie maaie....
     
  16. AVS

    AVS Guest

    Ja een headstopper noemen ze zo'n ding.
    Ik weet niet waarom je die er nou af zou moeten halen.
    Persoonlijk vindt ik het niet lelijk staan en uiteindelijk kun je er je rotorbladen wat sneller mee stoppen als je geland bent.

    Maar evenzogoed als iemand dat ding niet mooi vindt...hij kan er net zo makkelijk af en last zal je er niet van hebben :):)
     
  17. nwolsink

    nwolsink Guest

    even uit laten draaien en dan bladegrip vastpakken, overigens kan je ook zonder "head stopper" je hand erop leggen.
     
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik vind ze persoonlijk wel mooi.
    En matthijs heeft er laatst voordeel van gehad.
    Hij moest een inverted landing maken omdat de motor net op het verkeerde moment er mee stopte.
    Dankzijn oa de head-button waren de bladen nog zelfs heel.
     
  19. janschi1

    janschi1

    Lid geworden:
    30 sep 2005
    Berichten:
    60
    ER wordt in dit lijnt je weer wat af gefantaseerd. Heli's zijn stukjes fijnmechaniek en daar moet je als zodanig mee om gaan. Scheef geboorde onderdelen zijn onwaarschijnlijk. Onbalans in de bladen of een kromme as is meer waarschijnlijk. Alle componenten moeten 100% op elkaar zijn afgestemd
     
  20. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Je kan dat best vergelijken met een tol dat je laat ronddraaien , op het laatste als de snelheid er wat uit is begint ie hard te wiebelen doordat d centrifugale kracht afneemt , dus de gepaste toerental zorgt voor stabiliteit !
    I.v.m. kromme hoofdas, wat je ook kan doen is de rotorkop afnemen+swachplaat en de motor opstarten en dan wat toeren draaien , je zult direct zien dat de as krom is !
     

Deel Deze Pagina