Haastnooit's M03M Suzuki swift 1600

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Haastnooit, 25 jan 2009.

  1. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Hallo Forumleden,

    Hier een ReLive bouwverslag (1 week vertraging) van een Tamiya Suzuki Swift TAM58368, hopelijk vinden jullie het net zo leuk om te lezen als dat ik het vind om te maken :p. Het is mijn eerste KIT en dus ook het eerste bouwverslag. Ik zal proberen er een leuk informatief verslag van te maken. In ieder geval is het op zijn minst weer een verslag wat de lezer “bouwervaring” geeft. Immers als je veel hebt gezien zal je niet snel versteld meer staan ;).

    Dag 1 (zondag 18-1-2009:
    De KIT is binnen !!! Eindelijk :D, het duurde eigenlijk maar 1 week, maar het leek wel een eeuwigheid. De Tamiya Suzuki Swift 1600 is mijn eerste bouwpakket, en ik was van plan (hopelijk :rolleyes:) een mooi wagentje af te leveren, dus wilde ik uiteraard zo snel mogelijk beginnen. Vlak na het bestellen van de auto heb ik ook de eerste hopups besteld, en die kwamen met een bloedgang binnen :cool:. Twee dagen na de bestelling lag daar een mooi setje alu oliedempers (TAM54000), een volledige lagerset (M-03M 3Racing) en twee (goedkope) servo’s (ben nog niet heel bekend met al het moois in servo-land) op de mat. In later stadium zal ik nog een aantal alu hopus bestellen om het chassis een beetje meer “smoel” te geven. Ik ben nog aan het twijfelen; alu front- en/of rear uprights (tof, maar prijzig :() , servo mount, motor cooling mount, dogbones, wheelnuts ???? ,

    [​IMG]
    ðfoto overzicht KIT + hopups [img4571]

    De bouw gaat beginnen, ik heb nog geen ervaring dus gaan we netjes volgens de handleiding te werk :). Dat betekend dan dat we beginnen met het samenstellen van de difs en het lageren van de overige kunststof tandwielen van de transmissie.

    [​IMG]

    ðfoto plastic tandwielen transmissie [img4576]


    Als ‘criticus’ loop ik gelijk al tegen een algemeen probleem van dergelijke handleidingen. Degelijke abeeldingen, allemaal duidelijk hoe onderdelen samen te stellen, wat te smeren, maar dan ….. hoeveel smeren :confused:?? Ik heb nog nooit een modelbouw transmissie en dif in elkaar gezet. We zullen het wel merken, te weinig vet zal wel hoorbaar worden en te veel vet zal een slecht/niet functionerend dif kunnen veroorzaken. Iets om op te letten bij de eerste run !!

    De standaard plastic lagers (ahum) en messing busjes in de transmissie zijn vervangen door volledig gesealde lagers. Door het aan elkaar schroeven van de voorste twee chassis helften is de fabricage van de transmissie gereed.


    [​IMG]
    ðfoto transmissie gereed [img4577]

    De volgende stap is het aanbrengen van de voorste draagarmen, de front uprights, de aandrijfassen (hondebotjes :-?) en de wielassen. De draagarmen en alle overige A parts zijn van het zachtere kunststof !! Hierbij moet je voorzichtig te werk gaan is gebleken, de kans op het doldraaien van een schroefje is zeker aanwezig. :(. Ook hier gebruik ik de gesealde lagers ipv de standaard geleverde lagers.


    [​IMG]
    ðfoto draagarmen gereed / uprights in aanleg [img4580]

    De volgende stap is het monteren van de motor. :confused: Lijkt een beetje onlogisch, een motor inbouwen in een half chassis, maar OK we volgen gewoon de handleiding en zullen wel zien of dit een handige move is (pas later ontdekt dat van de motor slechts 1 van de 2 draden is voorzien van krimpkous !?!?). Met behulp van het plastic malletje zet ik de pinion exact op de juiste afstand op het asje van de motor. Een simpel hulpmiddel, maar zeker effectief (daar houden we wel van). Vervolgens breng je het plaatje aan op de motor en monteer je de motor in het chassis. Het aantal tanden van de pinion bepalen welke gaten je moet gebruiken. Ik gebruik de standaard 20T pinion.


    [​IMG]
    ðfoto voorste chassis helft compleet [img4584]

    Dit was het voor de eerste dag bouwen, een leuke bezigheid moet ik bekennen. Ook met bijkomende voordelen, het is rustgevend en je traint je geduld :cool:. Op naar dag 2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. niels danenberg

    niels danenberg

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Hoogwoud
    Mooie auto;). Een stukje onder dit bouwverslag staat die van iemand anders die ook een Swift 1600 maakte. Ik weet niet of je die hebt gelezen, maar die geeft ook een paar tips. En ik geloof dat hij ook iets vertelde over de hoeveelheid vet, maar dit weet ik niet zeker.
    Succes verder, en ik zal hem volgen:)
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Alleen in het diff (Grootste tandwiel waar die 5 metalen tandwielen in gaan) hoef je op de metalen tandwielen een beetje vet te gebruiken. Op de overige tandwielen in de gearbox zelf hoef je niets te doen. Dit gaat alleen maar vuil aantrekken die in het vet blijft zitten. Zonder vet heb je hier geen last van.

    De tandwielen van de Swift maken altijd een herrie dat is wel de charme van de Swift ;)

    Ik blijf dit ook een leuk model vinden. Vooral op het circuit kan je hier veel fun mee beleven en gaat ook nog aardig rond ook :)
     
  4. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Je zei ook iets over slechts 1 krimpkous: volgens mij hoort dat. Dat viel mij bij mijn auto ook op. Het levert verder geen problemen op. Succes met het bouwen! (leuk werk hè:))
     
  5. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    @diederik: mmh, is me niet opgevallen bij mijn Plasma Edge, il zal eens checken. Ik vraag me wel af wat de reden kan zijn :confused:

    @Pasqual: Voor de veiligheid heb ik medium (=gulden middenweg) vet gebruikt (denk ik :rolleyes:), wel ook op de kunststof tandwielen. Later misschien verwijderen, eerst maar eens goed test rijden. Ik ben ook zeker benieuwd naar de handling van dit scheurbakkie :D, ben het met je eens, het is gewoon een leuk wagentje :D !!!

    @niels: Het verslag van Low-E bedoel je, heb ik wel gelezen (leuk verslag!), kennelijk niet zo heel erg goed :oops:. Hier het vervolg van mijn "Swift (buildt it yourself) experience", hopelijk valt mijn "speedreading" niet weer door de mand ;).

    Dag 2 (maandag 19-1-2009):

    Vandaag komt het achterste gedeelte van het chassis aan beurt, compleet met de achterste draagarmen. Weer goed oppassen met het zachtere kunststof van de draagarmen :!:. Het samenstellen van het achterste gedeelte van het chassis, de monocoque, is een snelle klus, met slechts 3 schroefjes is het 1 geheel :cool:. Het monteren van de draagarmen is gelijk aan de voorste draagarmen, hieronder een foto halverwege de fabricage.

    [​IMG]
    ð achter chassis deel / halverwege draagarmen [img4597]

    Het in elkaar zetten van het achterste chassis gedeelte gaat zeker twee keer zo snel als het voorste gedeelte :p. Het is nu tijd geworden de twee gedeelte met elkaar te verbinden. Het verbindingsstuk is het gedeelte van het chassis waar het verschil wordt gemaakt in de M03 lijn (M03 / M03M / M03L), en wordt vastgezet met 4 standaard schroefjes. Volgens de handleiding plaatsen we ook nu een plastic plaatje aan het voorste chassis deel waaraan later de servo zal worden vast geschroefd.

    [​IMG]
    ð bijna heel chassis [img4604]

    [​IMG]
    ð heel chassis [img4609]

    Volgende stap is het maken van de dempers, en in mijn geval dus het maken van 2 setjes :yes:. De standaard wrijvingsdempers ga ik als eerste in elkaar zetten en deze zullen netjes in de box reserve onderdelen worden opgeborgen :cool:.

    [​IMG]
    ð overzicht onderdelen wrijvingsdempers [img4614]

    Het samenstellen van de wrijvingsdempers is een redelijk eenvoudige klus, al had ik in eerste instantie wel wat moeite om het slangetje voor in de demper netjes recht af te snijden :(. Maar nadat de juiste snijmethode was gevonden liep de fabricage gesmeerd ;). De lengte van het slangetje voor in de demper (hierin beweegt de piston) is verschillend voor de voor- en achterdempers (10 om 12mm), hierdoor hebben de achterdempers hebben een langere veerweg. Bij de voorste dempers wordt de veerweg eigenlijk verkort door een plastic spacer (in de demper) welke bij de achterdempers niet wordt gebruikt en de maximale veerweg dus 2mm langer maakt :D.

    [​IMG]
    ð wrijvingsdempers bijna compleet [img4616]

    [​IMG]
    ð wrijvingsdempers compleet [img4617]

    Aangezien ik al een tijdje aan het bouwen ben (en er wat gemorrel uit de huiskamer klinkt :-?) besluit ik vanavond alleen de vers gemaakte wrijvingsdempers eens op het chassis te monteren. Het volledig samenstellen van de oliedempers zal ik de volgende bouwdag op mijn gemak aanpakken.

    [​IMG]
    ð wrijvingsdempers gemonteerd [img4645]

    Het monteren van de wrijvingsdempers en de voor- en achterbumpers is toch ook nog een aardig schroefklusje bleek achteraf 8-O (sorry vrouw), totaal 16 schroefjes waarvan een aantal weer in het gevaarlijke zachte kunststof :!:. Dit is dan maar het eindpunt van dag 2, ik heb de smaak lekker te pakken en vermaak me prima !! Morgenavond 'mag'/kan ik weer verder, voor nu: Tot Swifts :bye:


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    yo collega ;)
    Goed bezig.
     
  7. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Thanx :cool:!

    Dag 3 (dinsdag 20-1-2009):

    Vanavond zijn de oliedempers TAM54000 aan de buurt, deze set is speciaal gemaakt voor het M03 chassis :thumbsup:, dit in tegenstelling tot de veel gebruikte TRF dempers (ik dacht voor TT01/05). De TRF dempers moeten altijd nog ‘ingekort’ worden om de juiste rijhoogte voor een M03 chassis te verkrijgen en zijn bovendien duurder in aanschaf :rolleyes:.

    [​IMG]
    ð TAM54000 demperset [img4651]

    Allereerst verwijder ik de voor- en achterbumper en de standaard wrijvingsdempers, deze berg ik direct op in de onderdelen box, mazzel :bye:!! De beslissing van gisteravond om de wrijvingsdempers te monteren betreur ik nu wel enigszins :(, het kost aardig wat tijd om alles te demonteren. Vervolgens open ik de verpakking van de oliedempers en leg alle onderdelen op tafel, bestudeer de handleiding en neem de tijd om de verschillende onderdelen goed te bekijken. De onderdelen zijn evengoed duur genoeg, en dus zonde om achteraf te moeten toegeven dat je iets verprutst hebt omdat je de werkwijze niet goed hebt begrepen ;).

    [​IMG]
    ð overzicht onderdelen demperset [img4655]

    Het samenstellen van de oliedempers gaat in een aantal stappen:

    1) Het aanbrengen van de afdichting aan de onderzijde van het demperhuis (onderdelen: plastic ringetjes / siliconen o-ringen / alu schroefkap)
    2) Het samenstellen van de pistons (onderdelen: 2 E-clips / plasticje membraam / rubber o-ring)

    Een tijdrovend klusje waarbij je geduld als beginneling zeker op de proef wordt gesteld. De nodige onderdelen moeten gesmeerd worden en worden met (dikke) vingers haast onhandelbaar :). Ook het, zonder maken van schade, aanbrengen van de E-clips vereist een rustige weloverwogen aanpak 8O. Ik heb hier rustig de tijd voor genomen en uiteindelijk is alles zonder kleerscheuren in elkaar gezet :p.

    [​IMG]
    ð pistons gereed [img4657]

    3) Het aanbrengen van de pistons in het demperhuis samen met het onderste bevestigingsoog (onderdelen: kunststof bevestigingsoog)
    4) Het vullen van dempers met shock olie (benodigdheden: silconen shock olie / tissues !!)

    [​IMG]
    => dempers klaar voor olie [img4660]

    Tijdens het kliederen met de shock olie heb ik maar geen foto’s genomen, ik had geen zin om door het maken van de foto’s mijn camera geheel te besmeuren met olie ;). Wel heb ik een paar opmerkingen; bij het vullen van de dempers is het belangrijk de pistons heen en weer te bewegen, hiermee worden luchtbellen naar het oppervlak gestuwd :thumbsup:. Lucht in de demperolie heeft een nadelig effect op de werking van de dempers !! Enneh, zorg dat je tissues of keukenrol bij de hand hebt als je begint !! Het is beter om lekdruppels gelijk te verwijderen dan om deze tijdens de verdere werkzaamheden uit te smeren tot grotere glibber plekken :(.

    5) Het aanbrengen van de afdichting aan de bovenzijde het demperhuis (onderdelen: lekseal / opvulstukje / kunststof bevestigingsoog / alu schroefkap)
    6) Het monteren van de veren (onderdelen: kunststof springretainers / veren)

    Bij het aanbrengen van het lekseal is het onvermijdelijk dat je olie knoeit, houd de demper dan ook vast met een tissue in de hand, als je het lekseal aanbrengt stroomt het teveel aan olie over de rand en wordt dan gelijk geabsorbeerd :cool:. Om te zorgen dat het lekseal goed op zijn plaats blijft en aangedrukt wordt, breng je een zacht (rood) opvulstukje aan, het bevestigingsoog en schroeft het geheel vast met de alu schroefkap.

    [​IMG]
    ð dempers compleet [img4663]

    De springretainers klik je na het aanbrengen van de veren op het ondereinde van de pistons, hierbij moet je de veren indrukken om ruimte te maken. De veren met een gele stip zijn voor de voorzijde, die met een blauwe stip voor de achterzijde :D. Met de stelringen op het demperhuis breng je de veren uiteindelijk op de gewenste spanning.

    De tijd begint toch alweer aardig te dringen na het monteren van de oliedempers en de voor- en achterbumper zit het er weer op voor deze avond :mad:. Morgenavond zijn er andere verplichtingen welke mijn lichamelijke aanwezigheid vragen, stiekem hoop ik dat er nog klein gaatje is om een klein dingetje te doen :confused:, we zullen wel zien … In ieder geval is dit het eindresultaat van de 3e bouwdag. :sleeping:

    [​IMG]
    ð dempers gemonteerd [img4665]
    [​IMG]
    ð dempers achterzijde zonder bumper [img4668]
    [​IMG]
    ð dempers voorzijde met bumper [img4675]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    iemand die echt de tijd neemt voor het bouwen! :th:

    meestal lukt mij dat niet :( wil hem graag af zien :p

    maar ziet er goed uit zeg! met die heerlijke dempertjes :D
     
  9. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Ken je deze site al: rc-mini.net :D
    barst uit van de mini-info.
    klik maar eens door naar de M03-sectie
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  10. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    @Low-E: Die kon ik nog niet, bedankt :p !! Daar ga ik laters op mijn gemak wel even rondkijken. Ik dacht er al over na om toch nog wat blauwe alu hopups aan te schaffen. Kan nooit geen kwaad ;)

    Dag 4 (woensdag 21-1-2009):

    Ik ben vandaag een uurtje eerder naar huis gegaan, hard genoeg gewerkt :cool:. Dus zoals gehoopt toch nog een uurtje vrije tijd deze avond. Voordat we op visite gaan, kan ik nu nog wel een klein klusje doen :D. Volgens de handleiding gaan we nu verder met de elektronica, het testen en plaatsen van de ESC / ontvanger / servo. Mmmh :rolleyes:, de ontvanger moet ik nog uit de donor-auto (HPI Firestorm Flux) halen, welke vervolgens dus ook met een nieuwe ontvanger (spektrum DSM :p) uitgerust moet worden. Dat gaan we niet redden in een uur :(. Ik besluit een makkelijk klusje te doen, namelijk het samenstellen van de banden.

    Zoals gebruikelijk leg ik eerst alle benodigde onderdelen klaar en maak ik een beginfoto, zo ook nu.

    [​IMG]
    ð overzicht velgen en banden [img4678]

    In de handleiding staat vermeld dat je de innerfoam aan de binnenzijde van de band verlijmd :confused: en vervolgens het geheel op de velg aanbrengt. Na het op proef aanbrengen van de innerfoam (dus zonder lijm) heb ik besloten de innerfoam niet aan de band te verlijmen :rolleyes:. Het aanbrengen is het best te beschrijven als een aaneenschakeling van correcties 8-O !!. Kortom het duurt even voordat deze rondom op de juiste plaats zit. Al doe je dit met lijm smeer je naar mijn idee alles onder :( (als de lijm nog nat is) of je trekt de innerfoam stuk :( (als de lijm al vastgeplakt is). Bovendien doe ik dat ook niet voor de banden van mij Firestorm en Plasma Edge.

    [​IMG]
    ð banden gereed [img4681]

    Bij het aanbrengen van de banden moet je even letten op het opschrift op de banden, deze zit namelijk niet aan 2 zijden. Ik denk er nog over na om de letters TAMIYA op de banden wit te maken… :rolleyes:

    Nog snel even de banden op de velgen verlijmd en vliegend de deur uit …. sociale verplichtingen roepen :proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. MRCTMD

    MRCTMD

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Nieuwpoort-Bad (Belgie)
    Echt een zéér leuk wagentje,heb mij daar vorig seizoen op de m-auto winterchallenge mij rot méé geamuseerd. Goedkoop en leuk rijden,het lawaai er graag bij genomen.
     
  12. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Dag 5 (donderdag 22-1-2009):

    Argh :mad:, vanavond visite over de vloer, vergeten :confused:. Weer amper tijd …. Ik heb gelijk de huisagenda maar weer eens goed bekeken welke verassingen er nog meer door de ‘directie’ geboekt staan. Oeeff ;), aankomend weekend tijd genoeg om te bouwen zoals het er nu uitziet. De taken voor vanavond zijn ineens heel eenvoudig :D, namelijk (1) het verwijderen van de ontvanger uit de donor-auto en (2) het klaar leggen van de onderdelen voor morgen; ELECTRICION DAY :eek:nweer: !! Totale geschatte uitvoeringsduur (incl. foto’s) een hallf uurtje :cool:.

    Voor de aardigheid hier een foto van de donor-auto en de nieuwe zender met ontvanger die ik daarbij ga gebruiken

    [​IMG]
    ð firestorm met dx3s [img4689]

    (Spektrum DX3S met telelmetrie, verleden weekend van mijn meisje (= ‘directie’ BTW) voor m’n verjaardag gekregen, Superwoman!:cool:)

    Met de donor zender en -ontvanger van HPI (zender TF1 en ontvanger RF1), de meegeleverde TEU101BK ESC en de aangekochte HobbyPro servos is het lijstje met benodigdheden voor de volgende stap compleet :D. Hier een foto van het startpunt van de volgende bouwdag. Nu snel naar beneden want de visite komt net binnen :celebrate:.

    [​IMG]
    ð overzicht elektronica [img4685]

    Oh ja, vandaag nog wel wat hopups (alu blauwe servo mount, motor cooling mount en wheelnuts) en Tamiya decals besteld :bye:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Ja, den Danny kan het weten :)
    Hoeveel heb jij er al ooit gehad, Danny? Vijf? Zes? ...
     
  14. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Dag 6 (vrijdag 23-1-2009):

    Het begin van het weekend, hiep hoi :D. Ik hoop vanavond de bouw van het chassis af te ronden. Vanavond hebben we geen verplichtingen, krijgen we geen visite en morgen kunnen we uitslapen dus kan het eventueel ook wel wat later worden ook ;). Kortom tijd genoeg, moet geen probleem zijn. Ik maak mij derhalve op voor een zeer ontspannen avondje bouwen onder het genot van een lekker flesje bier :cool:.

    Voor de daadwerkelijke montage in het chassis moet je de elektronica eerst aansluiten en inregelen. Ik begin met het inregelen van de ESC volgens de handleiding van TEU101BK, deze instelling heeft betrekking op gasgeven/remmen/achteruit. Volgende stap is het aansluiten van de servo op de ESC, de servo zal zichzelf automatisch op neutraal afstellen. Zorg dat alle instellingen (N/R), trims en dualrate/steeringrate vooraf op neutraal staan 8-O. Na de neutraalinstelling van de servo kan de boel worden los gekoppeld en de spoorstangen op de servo gemonteerd worden. Het geheel schuif je in het chassis en schroef je met 2 standaard schroefjes vast.

    [​IMG]
    ð servo met spoorstangen [img4703]

    De gekochte low budget 3kg servo (HobbyPro, kunststof tandwielen) welke ik zou willen gebruiken lijkt wel 'parkinson' :rolleyes: te hebben. Telkens wanneer het stuur gebruikt is blijven de wielen even natrillen, staan dan stil en beginnen daarna na willekeurige tijd weer te trillen 8-O. Geen idee waar dit doorkomt, ik heb verschillende kristallen getest, antennes in en uitgeschoven, maar dat maakt geen verschil, dus geen interferentie :(. Wellicht komt dit doordat de ESC te veel spanning levert voor deze low budget servo in onbelaste toestand. Wellicht is dit euvel bij daadwerkelijk gebruik van de auto (met aangesloten motor dus) niet meer aanwezig :confused:. Ik besluit de servo in te bouwen en als het euvel nog steeds aanwezig blijkt te zijn, deze later te vervangen door de reserve servo (6kg metalen tandwielen, ook HobyyPro).

    [​IMG]
    ð gemonteerde servo [img4709]

    Bij het plaatsen van de servo in het chassis heb je niet de vrijheid zoals bij het aanbrengen van de ESC, de on/off switch en de ontvanger. Bij deze onderdelen kan je je eigen persoonlijke inzicht op de plaats van de onderdelen in het bouwplan opnemen :cool:. Persoonlijk hou ik van een duidelijke / overzichtelijke / goed bereikbare indeling ;), dit betekend in ieder geval dat ik de ontvanger en ESC op vlakke plaatsen aan de buitenkant van het chassis ga aanbrengen. Aangezien we hier te maken hebben met een monocoque chassis kan je ook overwegen daarin de ESC en/of ontvanger te plaatsen (zie bijvoorbeeld het bouwverslag van Low-E :thumbsup:). Na bestudering van de mogelijkheden besluit ik de ESC aan te brengen op de plaats zoals omschreven in de handleiding. Ook de on/off switsch komt nagenoeg op de originele plaats volgens de handleiding. Deze plaatsen zijn wat mij betreft prima in orde :grin:. Met de plaatsing van de ontvanger volgens de handleiding ben ik het niet mee eens :(, deze is bedacht rechtboven de verbinding tussen het voorste en achterste chassis deel. Ik denk dat de afmetingen van de HPI RF1 net iets groter zijn als de afmetingen van de standaard Tamiya ontvanger. De RF1 ontvanger is breder als het chassis (en steek dus uit), de uiteinde rusten op de verbindingsstukken tussen het voorste en achterste chassisdeel :(. Bij toekomstig onderhoud aan de transmissie en je de twee chassis delen dus moet loskoppelen moet je de ontvanger ook verwijderen en weer opnieuw plakken. Bovendien is de ondergrond niet vlak, het chassis heeft een licht dakprofiel. Als nadeel nummer 3 vind ik met accupack/motor/ESC/servo en ontvanger op een kluitje het geheel een beetje te propperig en niet erg overzichtelijk :cool:.

    Montage van de ontvanger bovenop het achterste chassis deel vind ik persoonlijk een veel mooiere oplossing. Hiervoor heb ik 2 taps toelopende strookjes dubbelzijdig tape geknipt en deze op de begeerde plaats op het chassis geplakt en vervolgens de ontvanger recht erop geplakt. Bijkomend voordeel is dat de ingebonden bedrading een mooi plaatsje heeft tussen de ESC en de ontvanger ;).

    [​IMG]
    ð elektronica gereed [img4713]
    [​IMG]
    ð elektronica gereed [img4714]
    [​IMG]
    ð elektronica gereed [img4716]

    Na de installatie van de elektronica is het volgens de handleiding tijd om de steering trim in te stellen en ervoor te zorgen dat de frontuprights parallel komen te staan (en de wiel assen in 1 lijn). Dit doe je door de spoorstangen aan- en/of los te draaien. Aangezien ik de spoorstangen vooraf mbv de schuifmaat :cool: exact op gelijke lengte heb gemaakt en de servo definitief heb aangeschroefd na het vastmaken van de spoorstangen is een klein beetje steering trim voldoende voor het juiste resultaat :thumbsup:.

    Aangezien ik de banden eergisteren al hebben geprepareerd gaan we verder met het afmonteren van de wielassen. De voorste assen krijgen nog een tweede lager en de wheelhubs worden aangebracht. De achterste assen moeten in zijn geheel nog aangebracht worden. Overal heb ik de standaard lagers weer vervangen voor de gesealde uit de lagerset :cool:.

    [​IMG]
    ð overzicht wielassen achter [img4721]

    Tezamen met het afmonteren van de assen worden de laatste kunststof onderdelen aan de voor- en achterzijde aan het chassis geschroefd of bevestigd; de bodymountposts en de accupackholders. Laatste stap voor we kunnen spreken over een rollend chassis is de montage van de banden ;).

    [​IMG]
    ð chassis gereed [img4724]
    [​IMG]
    ð chassis gereed [img4725]
    [​IMG]
    ð chassis gereed [img4726]

    Het is rond middernacht en het rollend chassis is gereed, ik heb ook geen zin meer om er nu nog achter te komen dat de 'parkinson' van de servo niet over is en ik de bedrading weer kan losknippen en de servo kan wisselen :D. Dit moment bewaar ik voor morgen, ik neem er nog 1 of 2 :proost: en ga morgen wel weer verder :sleeping:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. koney

    koney Guest

    dat parkinson komt hoogst waarschijnlijk doordat je zender op een verkeerde Frame Rate staat. zet deze eens hoger en probeer het dan nog eens. met snellere digitale servo's heb je lagere Frame Rate nodig, en met standaard servo's een hoge. ik had hier ook problemen mee met mijn Xray M18 servo. ik weet dat met een DX3R zender je kunt kiezen tussen 5.5ms, 11ms of 16.5ms. waarschijnlijk heb je hem nu op 11ms staan, en die moet je dan naar 16.5ms zetten. als je dit ook kunt veranderen op de DX3S dan is dat wellicht de oplossing

    m.v.g. Danny

    edit: owh, ik lees nu dat je de HPI zender gaat gebruiken. hier kun je het niet op veranderen. je kunt natuurlijk wel even checken met de DX3S of dit inderdaad het probleem is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2009
  16. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    dag 7 (zaterdag 24-1-2009)

    Vandaag de APK, accupack erin en even een indoor testrit. Argh …. waar ik al bang voor was, de parkinson servo is niet genezen :(. Direct vervangen en dat goedkope ding zo ver mogelijk achterin de la met reserve onderdelen !!! Zonde van de bedrading, daar was ik toch wel tevreden over, maar dat kunnen we ook wel een tweede keer zo maken ;). Servo vervangen voor het duurdere exemplaar en de problemen zijn direct opgelost :D, wel even opnieuw de steering trim ingesteld. Voor de rest functioneert alles uitstekend en kan ik nu dus echt spreken van een rollend chassis !!

    Dit is het einde van het eerste deel van het bouwverslag. Een leukere bezigheid als dat ik van te voren had gedacht :D. Het is bovendien heel ontspannend en het geeft een goed gevoel om iets moois te maken. Verslavend :worship: !! Ik ben er van overtuigd dat ik binnen afzienbare tijd met een nieuw project zal beginnen. Maar eerst maken we de Swift helemaal af, er volgen waarschijnlijk nog twee aanvullende delen, op korte termijn een klein deel "Montage der HopUps" (reeds besteld en hopelijk onderweg) en in een later stadium het laatste deel "De Body".

    Ondertussen ga ik me bezighouden met het bedenken van een paintscheme voor de body :shock: (vorm en kleurstelling) en zal ik de benodigde spuitbussen / maskingtape / gereedschap nog moeten bestellen. Ook zal ik me nog een beetje verder inlezen in het spuiten van een body met gebruik van spuitbussen.

    Tot Swifts :bye:

    @koney: Thanx voor de tip :cool:. Ga ik zeker even proberen. De DX3S gebruik ik met mijn firestorm :D
     
  17. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    De Parkinson servo kan ook komen door storing vanuit de motor (niet ontstoord) of regelaar (regelaar te dicht bij ontvanger (meestal) of servo). Hier zou het wel eens aan de motor kunnen liggen; de servo zit er bovenop.
     
  18. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Deel 2: The Body

    Dag 8 (Vrijdag 30-1-2009)

    Vanavond ga ik beginnen met de kap, zoals jullie weten is dit mijn eerste kit, dus automatisch ook de eerste kap die ik ga spuiten ;). Geen enkele ervaring met dit soort werk, om die reden ga ik het spuitwerk dan ook uitvoeren met spuitbussen (Tamiya PS). Met airbrush krijg je natuurlijk veel mooiere resultaten en heb je meer mogelijkheden, maar dat heb ik nu eenmaal niet. In de toekomst misschien :confused:? Het lijkt me wel ontzettend mooi en heel bevredigend om met de airbrush te werken en ook top resultaten te boeken !! Maar we beginnen zoals gezegd onderaan de ladder, dus met spuitbussen :cool:.

    Aangezien het chassis is uitgerust met een aantal blauwe alu hopups heb ik besloten de volgende kleuren te gebruiken; wit (PS1), donkerblauw (PS4), Translucent lichtblauw (PS39) met backing color zilver (PS41). Voor de accentlijnen gebruik ik uiteraard zwart (PS5) en heb ook gunmetalblack=antraciet (PS23) voor eventueel de grille/raamtrims e.d. De keuze van de kleuren was makkelijker als die van het "ontwerp". Het blauw(2x)/wit zal samen met de standaard (voornamelijk) rode en blauwe decals een mooi contrast vormen. Althans dat hoop ik :rolleyes:. Vooraf heb ik een stuk of tien verschillende "ontwerpen" op geprinte foto’s van de Suzuki Swift getekend, het valt niet mee om iets leuks te bedenken. Uiteindelijk is het een combinatie van 2 verschillende geworden waarbij ik bij het tekenen op de kap weer een klein gedeelte donkerblauw (op de voorbumper) heb weggelaten.

    [​IMG]
    ð foto ontwerp [img5082]

    Bij het uittekenen op de kap en het kopiëren van de ene naar de andere kant bekruipt mij het idee dat het ontwerp (met al die smalle bochtige zwarte lijntjes) misschien wel een beetje hoog gegrepen is voor de eerste keer :confused:. Dit bedenk ik mij, met het uitsnijden van de lijntjes in het vooruitzicht. Zal ik mijn ontwerp moeten aanpassen ? Mmmh …. Nee, ik besluit om maar gewoon door te gaan en wel te zien of het lukt.

    Voor het uittekenen van het ontwerp heb ik natuurlijk eerst de kap ontvet met vloeibare zeep en lauw water. Voor het poetswerk en het drogen heb ik een keukenrol (pluisvrij) gebruikt. Na het uittekenen van het ontwerp heb ik de hele binnenkant van de kap afgeplakt met Tamiya masking tape 40mm. Een tijdrovende klus voor een beginneling. Na verloop van tijd gaat het plakken van de tape wel iets gemakkelijker, maar in de hoeken en op reliëf blijf ik het lastig vinden om zonder luchtbellen te plakken. Uiteindelijk is de gehele body (geloof ik) netjes afgeplakt. Het uitsnijden kan beginnen, slik :(. Daar besluit ik morgenochtend maar fris en fruitig aan te beginnen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Dag 9 (Zaterdag 31-1-2009)

    OK dan, het uitsnijden gaat van start :shock:. Vooraf had ik hier het meeste vrees voor, een precisie werkje waarbij het geduld op de proef gesteld zal worden. Geduld is zeker niet altijd mijn specialiteit :D, ik ga in ieder geval mijn best doen. Misschien is het wel gunstig dat we vanmiddag op verjaarsvisite moeten, dan heb ik sowieso een verplichte onderbreking c.q. pauze. Ter beschikking heb ik een klein hobbymesje en een heuse scalpel. Als eerste probeer ik het hobbymesje, om te kijken hoe dat gaat, een hobbymesje heb je altijd wel in huis, dus als dat naar behoren werkt, is dat perfect. Met het hobbymesje gaat het redelijk goed :rolleyes:, al denk ik wel dat het puntje snel bot zal zijn en is het snijwerk wat grof. Daarna probeer ik de scalpel, die gaat flitsend vergeleken met het hobbymesje !! Door de ronde snijkant zijn de bochtige lijnen een stuk makkelijker, maar het langere snijvlak vereist meer druk en is moeilijker te controleren. De scalpel zal het in ieder geval worden voor het verdere snijwerk. Nadeel is dat ik er maar 2 mesjes bij heb, ik hoop dat ie lang scherp genoeg blijft :confused:. Ik denk dat ik nog maar eens op zoek ga naar een alternatief met makkelijk verkrijgbare mesjes. De eerste lijnen vallen me niet tegen en vol goede moed begin ik aan het uitsnijden. Na een uur of 3-4 snijden heb ik de zijkanten gereed. Zo nu eerst op visite en dan vanavond weer verder. Het gaat best redelijk en ik ben wel tevreden :p.

    Ik heb inmiddels wel ondervonden dat het handig is om tijdens het plakken van de tape er op te letten dat daar waar je veel snijwerk hebt, je maar 1 laag tape hebt aangebracht. Zo nu en dan snij je met de scalpel maar 1 laag tape door en moetje dus nog een keer snijden. Als je daar achterkomt trek je dus aan een stukje tape dat niet los zit en trek je ook de mask los die moet blijven zitten. Dit verhoogd de kans op doorlopen van de verf onder de mask. Ook duurt het uitsnijden wat langer, dus beter/slimmer de mask aanbrengen is een groot verbeterpunt ;). Omstreeks middernacht heb ik er genoeg van. De beide zijkanten zijn gedaan, ontwerp en raamstijlen/trims, het achterraam en de lijnen op het dak zijn ook klaar. Helaas heb ik op het dak een klein uitschietertje gemaakt, ik hoop dat je straks geen kras ziet. Rest alleen nog het priegelwerk op de voorbumper.

    Ps. De fotocamera is vandaag niet beschikbaar (bezet door directie) dus helaas geen foto’s.
     
  20. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
    Dag 10 (zondag 1-2-2009)

    De laatste hand aan het snijwerk moet gedaan worden en dan vanmiddag de eerste kleur (zwart) spuiten :D. Aangezien het buiten sneeuwt zal ik het spuitwerk binnen moeten doen. Daarvoor zal ik de nodige maatregelen moeten nemen mbt ventilatie en afdekken van de omgeving. Maar zoals gezegd wacht mij eerst nog een priegelwerkje op de bumper8O. Hier zitten veel ribbels/niveauverschillen in de kap en zijn de bochten in de lijnen ook nog eens iets kleiner. Ik doe mijn best en ben uiteindelijk wel tevreden over het algehele resultaat voor een eerste keer :-D!

    [​IMG]
    ð snijwerk gereed [img4770]
    [​IMG]
    ð detail voorbumper [img4777]
    [​IMG]
    ð detail zijkant [img4778]

    Al met al heeft het uitsnijden van de lijnen ongeveer 8 uur in beslag genomen. Het meeste snijwerk is gedaan, alleen de raamtims van de deuren en eventueel de grille en lucht happers moeten nog na het spuiten van het zwart of helemaal als laatste kleur ? In ieder geval dacht ik deze gunmetal black te spuiten. We zullen het wel zien. Het spuiten zal gelukkig een stuk sneller gaan als het snijden ;)!

    Zo hey, dat spuiten is ook nog niet zo eenvoudig, ik heb net de eerste laag zwart (PS5) gedaan, en dunne lagen spuiten valt nog niet mee. Ik had automatisch de neiging om te proberen dekkend te spuiten. De eerste laag is hierdoor dus duidelijk te dik :(, met als gevolg dat op verschillende plaatsen wat kleine uitloop van de verf onder de tape is te zien, Argh, daar gaan de strakke lijnen, jammer maar helaas :twisted:!! Zoals al eerder opgemerkt verdient het afplakken duidelijk meer aandacht, ook had ik wellicht de mask voor het spuiten nog eens kunnen aandrukken. De uitloop is niet tragisch, maar voldoet niet aan het beeld van de "verwachting". Een duidelijk verbeterpuntje voor de toekomst :teacher:. Uiteindelijk ben ik met 3 lagen zwart klaar. Tussendoor heb ik de föhn ter hand genomen en gemiddeld 10 tot 15 minuten gewacht tussen de lagen. Na het drogen van de laatste laag heb ik de mask van de volgende kleur verwijderd en de uitloop voorzichtig en voor zover mogelijk weggepoetst.

    [​IMG]
    ð foto zwart gespoten / donkerblauw unmask [img4798]

    De volgende kleur is donkerblauw (PS4), deze keer voor het eerst een groot oppervlak. Ik ga ervan uit dat het nu makkelijker is om dunne lagen te spuiten. We zullen zien, hieronder een foto van elke laag.

    [​IMG]
    ð foto 1e laag donkerblauw [img4803]

    [​IMG]
    ð foto 2e laag donkerblauw [img4809]
    [​IMG]
    ð foto 3e laag donkerblauw [img4820]

    [​IMG]
    ð foto 4e laag donkerblauw [img4825]

    Dit ging al een stuk beter, ik weet niet of het aan het grotere oppervlak ligt of dat het komt omdat je de techniek/swing beter onder de knie hebt. Maar dat maakt niet uit wat het is, dit voelt beter en geeft weer wat vertrouwen terug dat misschien toch nog wel een knap resultaat mogelijk is.

    [​IMG]
    ð eindresultaat donkerblauw [img4828]

    Na het drogen van de laatste laag donkerblauw kan de mask van de volgende kleur, translucent lichtblauw (PS39), van de kap gepulkt worden. Het spuiten van een translucent vergt meer inspanning als een gewone kleur, je moet namelijk een backingcolor spuiten, in mijn geval is dat zilver (PS41) geworden. Ik ga in eerste instantie uit van 3-4 lagen translucent en 2 lagen zilver, dat betekend dus minstens 1 of 2 extra lagen.

    [​IMG]
    ð foto donkerblauw gespoten / lichtblauw unmask [img4831]

    Door het belabberde weer, en we dus geen zin hebben om naar buiten te gaan, zitten we de hele dag binnen. Hierdoor heb ik dus veel meer tijd om aan de kap te besteden dan gedacht. Ik had gehoopt dit weekend het zwart gedaan te hebben, maar ben nu dus al een stuk verder :cool:! Na de eerste laag translucent kom ik er alweer achter dat dit niet hetzelfde werkt als een gewone kleur. Wat bij een gewone kleur een dunne laag is, is bij translucent al te dik ;)!! De verf is wateriger en loopt makkelijk uit en verzamelt zich dan ergens op het reliëf van de body. Het moeten dus meer dan 3 ultra dunne lagen worden. Uiteindelijk ik heb ik 5 lagen translucent en ook 3 ultra dunne lagen zilver gespoten, totaal 8 lagen dus !!

    [​IMG]
    ð translucent zonder backingcolor [img4844]

    [​IMG]
    ð translucent met backingcolor [img4855]

    Bij het verwijderen van de ene laatste mask, voor het wit (PS1), heb ik besloten de grille en luchtinlaten niet uit te snijden, maar hiervoor de standaard decals te gebruiken, want deze zijn meer gedetailleerd. En bovendien verwacht ik dat de neus dan meer 1 geheel wordt aangezien de koplamp stickers sowieso gebruikt gaan worden.

    [​IMG]
    ð Wit unmask [img4869]

    [​IMG]
    ð Wit unmask [img4886]

    Morgen gaan we verder met spuiten, tot nu toe ben ik wel redelijk tevreden met de resultaten en is het behoorlijk leerzame en leuke ervaring:thumbsup:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015

Deel Deze Pagina