Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Man, wat een berg werk weer gedaan!

    Ken je deze foto al?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Joris,

    Nee, die foto kon ik nog niet een O type of een K?, wel een dolfijn voorloper, jammer genoeg weinig tijd voor mijn dolfijn, komt wel als de VIIC kan varen.
    [​IMG]

    Ondertussen druk bezig met alles een plekje geven, dit is de blokkeerprint voor onderwatervaart, schakelt alle extra functies af.
    [​IMG]

    De compressor heeft ook een plekje gevonden, moet nog wel uitproberen of het timergedeelte werkt, er is iets met de aansturing, ga dat later uitzoeken eerst de rest maar ingebouwd.
    [​IMG]

    Hier heeft de tweede multiswitch zijn plekje gekregen, het past net aan want de andere switch ligt er precies voor.
    [​IMG]

    Hier gezien van voren de bekabeling er bovenop gebonden, de ruimte laat niet erg over, deze zal eruit moeten gehaald kunnen worden wanneer ik de drukregelaar wil instellen, het is wat werk maar haalbaar.
    [​IMG]

    Hier de eerste multiswitch met de relaisprint voor extra sturingen, de bekabeling moet ik nog opbinden, dit komt later wanneer de drukregelaar ingesteld is.
    [​IMG]

    Als laatste een passing voor het blok met kleppen, de linker liggende klep is aan het setje toegevoegd, stond vroeger ergens anders in de boot, maar ik heb meer ruimte nodig achter voor een extra voorziening.
    Heb gepast met het luik waardoor het schnorkelgedeelte en antenne aandrijving zit, het past net aan, moet wel de buffertank naar voren halen en een haakse luchtkoppeling gebruiken.
    Ga eerst nu het laadgedeelte aanpakken, het huidige laadstation komt te vervallen en gaat wat kleiner worden ivm meer ruimte maken.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Dit was het oude laadpaneel wat ik eerst gebruikte, het zat over de volledige breedte van de boot vast, ik heb het gebruikt als boormal voor het nieuwe paneel.
    [​IMG]

    Hier is het nieuwe paneel, eenvoudiger van opzet omdat ik het multipropgedeelte uit de boot heb weggehaald, dat werkte niet zoals ik dat wilde voor de aansturing van de torpedoluiken.
    [​IMG]

    Zo moet het dan komen in de boot, het middenstuk is nu vrij voor de extra voorziening die ik nodig heb voor het torpedosysteem.
    Ik kan mij nu bezig gaan houden met het persluchtgedeelte, er moeten houders voor de drukmeters gemaakt worden en alle luchtslangen op het kleppenblok aansluiten.
     
  4. Hoi Manfred.
    Ziet er goed uit .Wat een werk maak je er van.

    Zie ook hoe je het laadpaneel hebt ingericht met verschillende laadaansluitingen.
    Als je wild laden dan moet je wel iedere keer goed opletten dat de juiste kabel in de juiste plug steekt.
    Ander laad je 12 volt met 6 volt laadstroom,en andersom.Of je verwisseld + met -.
    Heb het zelf een keer gehad met mijn Walrus.

    Ik dacht toen daar moet toch een betere oplossing voor zijn.
    Heb dus de volgende oplossing gevonden.
    In de electronica winkel heb ik een set luidspreker stekkers gekocht (zijn in verschillende pennen te krijgen).
    Aan de mannetjestekker zitten alle laadkabels aangesoldeerd die van de lader komen.
    In de boot komt de vrouwtjesplug met daaraan alle accu aan sluitingen.

    Wil je dus laden dan steek je de mannetjestekker in het vrouwtjesplug.
    Omdat deze stekkerpluggen maar op een manier inelkaar passen,word de fout nooit meer gemaakt door verkeerde aansluiting.
     
  5. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    luidsprekerstekers? welke bedoel je?
    deze
    [​IMG]
    of deze
    [​IMG]
    die bovenste dingen maken korstluiting als je ze inplugt lijkt me niet echt handig als je daar baterijen mee oplaad.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Harry,

    Dat van die luidspreker stekkers ken ik wel, je heb dan een pen en een plat pootje, is inderdaad niet mogelijk om verkeerd te pluggen.
    Bij mijn mini acculaad pluggen heb ik dezelfde pennen, ook op kleur, zwart en rood, gaat nooit mis als je maar oplet.
    Waar ik meer mee zat was de ruimte die de laagpluggen innemen, je zal later wel zien waarom ik alles aan de kant aan het schuiven ben.
    Er moet voldoende ruimte over zijn om dat te kunnen inbouwen.

    Snipeytje,

    Je kan in principe beide pluggen toepassen, de bovenste zullen geen kortsluiting veroorzaken wanneer je je acculaadkabels nog niet op de lader heb zitten.
    Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar de onderste afbeelding, houd het gewoon lekker simpel, plug and play, kan het zowiezo nooit fout gaan.
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]


    Na alle geknutsel aan de draadboom en kleppen ed heb ik behoefte aan koper, ben maar begonnen aan de eerste opzet van een onderdeel van het torpedosysteem.
    Ik heb eerst maar een soort basis gemaakt voor wat ik van plan ben, uit ervaring weet ik dat het eindserultaat wellicht volledig anders kan zijn, we gaan wel zien wat er van komt, wordt vervolgd.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Een klein beetje verder met de setup van mijn systeem voor het torpedosysteem, voorlopig maar even vastgezet met M2 draadeindjes om te kijken of het wil werken.
    [​IMG]

    De houders gemaakt voor de drukmeters, holle dunwandige messingbuis die vastgeschroefd zit op de bodemplaat.
    Ik heb dit zo moeten doen omdat anders het kleppenblok er niet uit gehaald kan worden voor onderhoud.
    [​IMG]

    De linker drukmeter gaat de werkdruk aangeven, terwijl de rechter de bufferdruk in de tank gaat aangeven.
    [​IMG]

    Hier alle slangen gemonteerd en voorzien van de koppelstukken om het geheel te verbinden, vanaf de splitsing bij de drukmeter loopt de enige afwijkende drukslang naar het persoscoopsysteem.
    [​IMG]

    Hier de andere zijde van het kleppenblok, ik ben nu eindelijk zover dat alles in de boot kan gebouwd worden, en kan worden verbonden met de rest van de slangen van de pressostaat, drukregelaar, compressor en ballasttank.
    Als alles gemonteerd is kan ik proefdraaien om te kijken of het druksysteem op druk blijft en eventuele lekken te verhelpen.
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Het achterste gedeelte is nu volledig ingeruimd, kan ik meteen passen of ik voldoende ruimte heb voor mijn nieuwe mechaniek.
    De twee zekeringen hebben betrekking op het 12 V en 6 V gedeelte.
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    En uiteindelijk kon ik passen of het geheel erin paste, moest alleen een soort tussenschot maken om te voorkomen dat de bekabeling tegen het compressorwiel geduwd zou worden.
    Het persluchtgedeelte staat te drogen omdat bij het opperssen bleek dat de buffertank na 20 jaar trouwe dienst lek was.
    Heb meteen een nieuwe gemaakt van een deodorantbus, bijkomend voordeel is dat de boot voorlopig lekker ruikt.
    Morgen proefdraaien of alles drukvast is.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag de eerste test gedaan met het persluchtsysteem, zoals het er nu naar uit ziet werkt alles naar behoren.
    Ik moet alleen nog de duurtest doen om te zien of het luchtverlies niet te hoog is tijdens onderwatervaart.
    Tevens het ik mijn zaag stukgebeten op het maken van een blokje lood, wat een pokkespul om te zagen, voor het in aanbouw zijnde balanssysteem, zal later nog wat foto's posten over de voortgang van het geheel.
    Voor de liefhebbers heb een filmpje op youtube gezet van het persluchtsysteem en de test van de peroscopen.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2009
  11. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Manfred,

    Het ziet er geweldig uit, echt mooi. Maar is het mogelijk om de volgende keer een wat lichtere achtergrond te gebruiken want de periscopen waren een beetje moeilijk te zien tegen de donkere achtergrond.

    Lood kun je inderdaad beter knippen omdat de zaag "volloopt" en niet meer zaagt.

    groeten Hans
     
  12. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Ziet er indrukwekkend uit, en als je de volgende keer weer lood moet zagen neem een gewone houtzaag, dat gaat als een beer, omdat de zaag niet volloopt zoals Hans al zei.

    Groeten,


    Jan,
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hans,

    Ik heb zelf even zitten kijken en inderdaad, je ziet er bijna geen ruk van, mag je gewoon zeggen.
    Ga wel een nieuwe maken met wat meer licht op het geheel, kan ik meteen laten zien hoe dat balanceersysteem zou moeten gaan werken, effe geduld kijken wanneer ik een gaatje heb.

    Jan,

    Zoals ik het heb is volledig op perslucht, maar had ik dat eerder gezien hoe douglas en jij dat opgelost hebben was ik toch voor jullie variant gegaan.
    Het is veel een voudiger qua onderhoud en techniek.
    Mocht mijn systeem ooit sneuvelen dan ga ik het zo wie zo ombouwen, de perslucht daarvoor heb ik toch aan boord.
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zo, nieuwe ronde nieuwe kansen, hier is dan de verlichte versie 2 van het persluchtsysteem.

    gwGIurN3WbM[/media] - Testing the pressuresystem

    Ben nog even aan het stoeien met de aansturing van het balanssysteem, wil niet zoals het moet.
    Trouwens Hans en Jan bedankt voor de tip voor het verzagen van lood, komt zeker van pas in de toekomst.
    Knippen was geen optie, gaat moeilijk wanneer het blokje ongeveer 4 x 4 x 4 cm moet worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Een stuk beter te zien zo, complimenten voor het werk. Lood kan je trouwens in die afmetingen ook prima met een beitel bewerken.

    Groeten Hans
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Dit is dan het prototype van mijn balansmachientje. zit nog ruw inelkaar met draadeindjes, gaat mij er nu om of het zo wil functioneren.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het geheel er op zijn plek uit, met de lipjes aan de zijkant ga ik hem vastzetten aan de grondplaat.
    Het idee erachter is hetvolgende, als mijn boot zonder torpedo's vaart zal de balans anders zijn als met de set torpedo's aan boord.
    Door het hen en weer schuiven van het loodblok wil ik de balans van de boot kunnen regelen.
    Het meeste denkwerk is gaan zetten hoe alles en vooral wanneer aan te sturen, in principe wordt de sturing verzorgd door een koppeling met de autogyro en is alleen actief wanneer ik het torpedosysteem gebruik.
    Het verschuiven van het blok gebeurt door een M3 as gekoppeld aan een milipermmotor, sturing doe ik dmv een extra vaartregelaar.
    Hiermee wil ik voorkomen dat het gewicht de balans doet doorschieten en gaat pendelen, aan het einde van de beweging zal door de stand van de autogyro te vaartregelaar langzamer gaan lopen totdat de boot in balans is.
    Als alles werkt zoals het moet zal ik daar een filmpje van maken.
     
  17. edwin.w

    edwin.w

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Rhoon (portland)
    manfred, met èèn woord geweldig.
    ik hoop dat het gaat werken allemaal,
    en dat je hèt "moment" vind.

    gr:edwin
     
  18. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Manfred,

    Ik zie dat je heel kleine drukmeters in je sub heb.
    Heb op het internet gezocht o.a. bij Feto maar kan ze niet vinden.
    Kan jij mij vertellen waar je ze van daan heb en wat het type nummer is ?

    alvast bedankt,

    Piet Mansvelt Beck
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Die vraag kun je ook algemeen stellen hoor
    Maar bij Bunte in Apeldoorn
    Plus minus 2 cm doorsneden
    Met draad 5x05 mm
    mvg
    Frederik
     
  20. P.Mansvelt Beck

    P.Mansvelt Beck

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Ruurlo Gelderland
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Heb ze gebeld maar het bereik is is niet wat ik nodig heb, n.l. van 0 tot 0,5 bar.

    Groet,

    Piet Mansvelt Beck
     

Deel Deze Pagina