Trekkracht omrekenen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bart Cornet, 3 apr 2009.

  1. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo,

    Ik vraag mij af hoe je de trekkracht die een model op schaal zou moeten hebben berekend kan worden. Moet je dan de trekkracht van het originele schip delen door de schaal, of moet dat op een andere manier?

    Greetz,
    Bart
     
  2. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Niet helemaal juist Ruben, dat gaat over het meten van de trekkracht van het model.
    Bart wil weten wat de schaal trekkracht zou moeten zijn.

    Nu weet ik dat niet, maar misschien is het modelvermogen een deel van je oplossing?
    Een formule (excel sheet die ik heb gekregen van Lex) heb ik wel voor je.
    Stuur je e-mail maar via PB dan stuur ik hem je toe.

    Wim
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Even een paar vragen

    Ik heb gisteren twee van die koelvinmotoren gehaald a 7 Euro perstuk
    Ik moet zeggen ze lopen fantasties hoor
    Maar nu komt het
    Ze willen mij beweren als dat het borstelloze motoren zijn
    Kan dat met maar twee aansluitingen
    En onbelast zonder er ook maar wat er aan te hangen
    Gebruik 1.8 amp
    En ze kunnen ook niet uit elkaar
    Ze zijn mijn verkocht voor AUDI motoren
    Kan iemand mij daar uitleg aan geven ?
    [​IMG]
    Dit is de motor
    Na wat te hebben schoongemaakt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Twee-draads borstelloze motoren bestaan, dan zit de besturingselectronica ingebouwd ... dan is de motor alleen niet regelbaar in snelheid ... belast zouden ze dan "iets" tot ca. 15A moeten doen (bij 12V)...
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo Dirk als ik de kabels verwisseld draaid hij ook anders om .
    En als ik er 6 volt op zet gaat hij gewoon langzamer dat wel.
    Met regelaar nog niet geprobeerd
    Geen een in huis waarvan ik zeker weet of dat hij 12 volt is

    mvg
    Frederik
     
  7. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    In mijn Solo gebruiken mijn aanjagermotoren 2 Amp met assen en schroeven er aan. Dus 1.8 Amp vind ik redelijk normaal klinken. Die van ruitenwissermotoren verbruiken 5 Amp. Die gebruik ik daarom ook niet.

    Het klopt inderdaad dan ik de schaal trekkracht uit wil kunnen rekenen. Van een schip dat in het echt 125 Ton trekkracht heeft. Ik wil weten of mijn model in de schaal 1:50ongeveer de zelfde hoeveelheid trekkracht heeft. Of misschien meer. Maar 125000/50=2500. En daar heeft mijn sleper dan een duizendste van. Dus zal dit wel niet de juiste berekening zijn.

    Greetz,
    Bart
     
  8. rescue

    rescue

    Lid geworden:
    13 apr 2007
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Waddinxveen, Holland
    verwacht eerder dat het PB/schaal^3 zou moetten zijn aangezien dat ook geld voor het gewicht en de waterverplaatsing
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo


    dat je het wil uitrekenen tot daar toe maar wat ben je der mee????
    water blijft schaal 1/1 dus dat is een vast gegeven
    heb je de zelfde schroef diameter en stijfheid zoals in het echt
    een plastieke schroef vervormt en zo komt het dus zeker al niet over een
    hoeveel watt is je motor ????
    wat zijn de verliezen in de assen ???
    hoeveel power breng je echt op je schroef???
    begin maar te meten ik,wil het gewoon weg niet weten
    bier kratje pullen is veel plezanter en elke keer een flesje er uit tot de boot het getrokken krijgt
    BIER he geen spa zoals heinenken hahahahaha

    groetjes raf
     
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,trek toch gewoon aan een veerunster waarom zo moeilijk.Voor een echte sleper zijn het al hele berekeningen,en van het zelfde type is er geen een het zelfde.

    Groeten E.J.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo ej

    zo een veerunster is nie zo lekker als een goe trapistje of een kriek dubbel
    trekken tot ze verekken en gaat niet vooruit een flesje der uit
    ge wordt zo zat als een kanon meer dan kan je ook dat berekenen niet meer aan trekken
    maar ja voor bart met zijn 16 is het geen alcohol hier in den belgique dus die moet het maar proberen met een bakje prik



    dat was gekheid
    wat je schrijft is waar
    geen enkel schip trekt even hardt maar ze halen allemaal wel de minimum vereiste
    als je de berekening gedaan hebt en je weet in hoeverre dat je der naast zit wat ga je der dan aan doen ?????
    andere motoren steken die krachtiger / minder krachtig zijn ???
    ik lach er echt mee want het is juist zoals vroeger op school
    al wa ge der leert is of verouderd of je mag het op je nieuwe werk plaats vergeten
    hahaha ik heb mijn diploma van bakker en doe elektro in een auto fabriek begrijpen wie het kan


    groetjes raf
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ Bart. Slimme vraag, en de juiste gedachte!

    Formuletje:
    Origineel vermogen delen door (de schaal, tot de derde macht, x de wortel uit de schaal)

    Na = origineel vermogen
    a = schaal

    ofwel

    Na
    ___
    ..3,5
    a

    Stel: Na = 1750 PK
    a = 1 : 25 >> 25

    1750
    ______ = 0,0224 pk

    78125

    Daarmee heb je het schaal-motorvermogen uitgerekend.
    Niet wat je aan verliezen kwijt bent op de as en schoef van het model.... er is meer.

    1 pk is 735 Watt


    @raf: Voor de modelproeven in het Marin wordt alles keurig doorgerekend. Ook al blijft water 1:1 even dik.
    Als je het gaat doorrekenen is het wel degelijk te vertalen naar 'onze' schaalwerkelijkheid. Zeker +90% nauwkeurig. Tot en met de schroeven aan toe.
    Niet voor mensen met rekenangst.

    Huh.. Nog een... plastic schroeven gaan niet krom?... heb je ze zien doorbuigen bij 3000 rpm? Was dat voor of na dat de motor was doorgefikt?
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2009
  13. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,een plastic schroef veranderd wel degelijk,is alleen niet met het blote oog waar te nemen zou je een film langszaam afmoeten draaien.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan is mijn vraag.
    Is het gemeten, welke mate, bij welk toerental.
    Welke invloed heeft het op de prestatie van de schroef, de voortstuwing van het schip?
    Geen elasticiteit zou theoretisch ook breuk kunnen betekenen.
    Zet de stroboskoop er maar op. Dan staat de schoef stil...

    Hoe rendabel is een metalen handelsprop van een bekend merk als deze uit gezette, gebogen vlakke plaat is gemaakt zonder een dynamisch profiel (airfoil, beter is hydrofoil). Ik heb een setje liggen. Ben niet erg onder de indruk.

    Er gaan veel bakerpraatjes en dikke duimenverhalen rond. Ik meen dat je daar nooit wijzer van wordt. Niet?
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2009
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb het over schroeven en niet over brol bestaande uit plat messing
    de prop waar ik het over heb zijn gegoten en geprofileerd
    een plastieke schroef vervormd bij elke snelheid en hoe meer rpm hoe groter de vervorming
    als je een plastieke schroef tegen het caviteren aan laat draaien dan zie je een korte tijd dat er stukjes uit de rand weg zijn door de cavitatie
    het filmen met een hogesnelheids camera kan ik niet want ik heb niet zo een ding

    wat ik wel weet is dat als ik een 35 mm plastiek schroef vervang door een identieke messing prop mijn boot ineens veel sneller gaat en meer trekkracht heeft
    ergens moet het van komen


    en je hebt gelijk dat ze in het marin waar ze de rompen voor de echte boten testen deze berekeningen wel maken maar daar telt eerstens het kosten plaatje niet mee want de klant betaald
    een juiste motor schroef keuze kan duizenden liters brandstof sparen op de levensduur van het schip
    er kan zelfs door ontdekt worden dat een motor met minder pks gebruikt zou kunnen worden
    bij fast ships kon er zelfs 1 motor en turbine worden weg gelaten wat plaats gewicht en brandstof besparing was

    maar wat the f*ck ben je met al deze zooi bij je model boot je?????
    waar je een al niet te zuinige standaard motor heb in zitten
    een niet al te beste prop onder en een as die ook al niet de beste keuze is
    dan spreek ik nog niet van hoe dikwijls je met die boot gaat varen op een jaar en hoelang

    je motor daar kan je iets aan doen
    een 400 speed kost een euro of 10 begin deze te vervangen door een evenwaardige maxxon motor (de beste motoren die er bestaan )deze motor heb je nieuw niet onder de 100 euro(thuis bezorgd in belgië)
    grotere maxxon's wordt je wild van als je daar de prijzen van ziet
    deze motor verbruit een 0.010 amp vrij draaiend en met een 35 drieblads schroef had ik een belasting van 1 amp met de schroef in het water wel te verstaan en varend niet vast gehouden

    de as zou beter op lagers lopen met een lipring als water kering dan heb je geen vet of olie nodig dus minder wrijving
    dan een echte messing prop er onder kost je ruw uit de mal een 60 euro en dan nog een paar weken dremelen en balanceren voor je een prop hebt (ze worden gegoten in een zand mal en worden voor 60 euro thuis bezorgd maar ze zien er dan echt niet uit
    je moet zelf het profiel bewerken tot je een mooi gladde prop hebt maar deze heeft dan wel een heel hoog rendement

    tel al deze kosten bij elkaar dan haakt op de kosten en het vele werk 90% af
    5% begint er aan maar komt tegen het einde van de kennis aan
    en die 5 % die het af werken die doen dit reeds en winden er niets vernieuwend meer aan
    helmut zijn duikboten werken namelijk op maxxon motoren en hij is nu zo aan het proberen met de lading die hij in zijn accu's heeft steeds langer te kunnen varen
    hij haalt reeds 8 uur op 1 accu
    en wil minstens naar de 10 uren geraken
    deze mensen reken ook alles uit(verschil in het vol en leeg maken van een piston tank BV)er zat een miniem verschil in en dat heeft hij onder zocht en het was de slag op de schroef draad van de zuiger
    maar daar kon hij niets aan veranderen maar hij had het wel berekent
    zo heeft hij boeken vol geschreven van die berekeningen

    groetjes raf
     
  16. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Hallo,idd Raf hoemeer snelheid hoe groter de vervorming,schroeven worden ook specifiek voor het schip gemaakt is geen standaard spul De slepers waar ik op heb gezeten had je vaste toeren,de rest werd met de pitch geregeld.Dus eerst ff verstelbare schroeven onder het model zetten.En neem maar van mij aan dat dit niet terug te rekenen is op je model daar heb je veels te weinig gegevens voor.En als je trekproeven gaat doen doet het ook eens achteruit.Kan je ook nog voor leuke verassingen komen te staan.Ik zou zegge trekse!
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo


    verstel propellers nog zo iets
    de verliezen die optreden in de over brengingen zijn niet te verwaarlozen
    het is eenvoudig eigenlijk hoor
    een recht uitgelijnde motor met een starre koppeling die OP de as zit met zo een speedboot bevestiging (direct drive)en een gekogelgelagerde as met een messing schroef die juist is voor de motor en romp vorm ga je het beste rendement hebben
    ik neem nooit een schroef die in diameter groter is als die van de motor voor een direct drive
    als die motor dan ook nog een maxxon is (sorry hein das toch net iets beter dan een bhuler)dan kan je heel lang varen voor je accu leeg is
    een zelfde boot met standaard materiaal gebouwd gaat eerder een lege accu hebben dan jij en lang niet zo sterk zijn
    hou je in de modelbouw aan deze gegevens en je hebt en zuinige boot waar je lang mee kan varen

    groetjes raf
     
  18. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Neem aan dat je de Marx motoren bedoelt Raf.
    De Decaperm en Hectoperm kosten € 105,00 bij Quartel staan op hun site.
    De Hectoperm Pile kost € 155,00
    Deze motoren kan je demonteren en er nieuwe onderdelen in zetten moet je er wel heel ruig mee omgaan door ze te laten vallen.

    Maar de Hectoperm mag Maximaal 4 Amp trekken de Decaperm 3.5 Amp maar daar kom je met een 80 MM gegoten schroef op een hectoperm lang niet aan toe.

    Je koopt tegenwoordig een Torque die niet uit mekaar wil veel Amp trekt en die de helft van de prijs is van een Hectoperm.
    Hoe lang is je vaartijd in een modelsleper schaal 1 : 50 met een Torque met 80 MM scheepsschroef.

    Je kan in Duitsland toch scheepsschroeven laten maken die worden op een freesbank gemaakt de prijs in 1990 was 20 Dm per Cm.

    Maar een gegoten 80 MM scheepsschroef uit Engeland heeft 300 gram meer trekkracht als een Rivabo Scheepsschroef van 80 MM uitgemeten met een Veerunster die voor vissers gebruikt wordt die heeft een kleinere schaalverdeling.
    Hebben zo'n ding bij Vaargroep Nienoord toendertijd gekocht en zo alle slepers van de Vaargroep gemeten.

    Had met mijn sleper van 125 cm lengte 1950 gram trekkracht.
    Met de Bugsier Decaperm en 60 MM schroef van Rivabo 900 gram.

    De meeste schepen zijn overpowered maar dit kan je met een dualrate oplossen.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    hallo jan


    nee ik bedoel zeker maxon
    hier de link
    High Precision Drives and Systems maxon motor - supplier of high-precision drive systems. The product range is comprehensive: dc motors, brushless motors, planetary gears, spur gears, servo amplifiers, position controllers, wormgear. maxon motor US
    er zat 1 X teveel in de naam
    deze motoren worden in de ruimtevaart gebruikt om Bv zonnepanelen uit te klappen
    een zelfde motor zoals een 400 speed
    167178 EC 40 Ø40 mm, brushless, 120 Watt, CE approved 40 120 24 10300 120
    hou je nu vast voor de prijs die deze motor kost
    deze kost 320.39 euro's

    maar deze motor verbruikt dus haast niets en heeft een zeer lange levensduur
    het zijn klokanker motoren en dat is een heel ander type motor dan eentje met een gewoon anker

    bezoek die site maar eens en bekijk wat mooi's er tekoop is

    er zijn ook occasie motoren te koop en deze liggen gunstiger in prijs maar dat vind je dus niet op deze site hier gaat het over nieuwe


    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2009
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej, Dag Jan! Groeten van uit de Hoornse Plas!
    (er naast, niet erin)

    Nog even over motoren:

    volt x ampere = watt
    Borstelmotoren varieren rond de 62 en 79 % maximum efficientie.
    Dus min 100 % gaat 28 tot 21 % op aan weerstand en warmte.
    Borstelloze doen het beter.

    Noot: Dan moet je deze motoren ook nog inzetten op hun beste beentje ook.
    De motor rendeert bij een ander toerental dan dat een schroef dat doet.

    Dan de Maxxon... Dus als een een motor 1 ampere trekt, bij bijvoorbeeld 10 volt, zal deze geen 100 watt in het water proppen. In tegendeel.

    Ook nog eens geen 10 Watt, bij maximum rendement... tussen 62 en 79%
    Dus komt het tussen de 6,2 en 7,2 watt in het water. (Iets meer dan een achterlicht van een auto. 't is watt niet?)

    De nullast amperage is een fijn gegeven. Maar als je kilo's wil gaan trekken aan een veer, zul je echt vermogen in de motor moeten pompen.

    Echter bij de voortstuwing zit er soms nog een reductiekastje en een schroefasje tussen.
    Heb je ook nog te maken met propslip.

    Verliezen reductiekast en assen zijn te berekenen. Slip van een prop stelt men meestal op 20% van de spoed.

    Bij een automotor met 100 pk staat meestal rond de 75pk op de wielen. Bij een vierwiel nog minder. Al die tandwielen, differentielen, en homokineten, veren, slappe banden kosten vermogen.

    Als je weet wat het origieel afgeeft, is dat netjes terug te rekenen. Als je weet wat je nodig hebt, kies je pas de geschikte motor en spanning uit, om tot de juiste vermogensafgifte te komen.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2009

Deel Deze Pagina