Banshee bouwverslag

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Marc van der Zande, 31 dec 2008.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    banshee

    Marc,
    op het gevaar af dat ik open deuren intrap het volgende:

    ik vind dat je het beste eerst de vleugel moet inlijmen in je romp. Je kan dan zelfs op je gemak vloeirupsjes maken tussen romp en vleugel, zoals Henk de Jong heeft beschreven in zijn draad over de bouw van een stunter. Het bespannen gaat het best met allemaal aparte paneeltjes, dus vier stuks voor de vleugel en vier stuks voor de tippen. Kijk voor alle zekerheid naar de vleug van je tissue. Doe de scheurproef: als in een richting het tissue makkelijk scheurt, neem je die richting in de spanwijdte richting van je vleugel. Het tissue met een plantenspuit eerst nat maken. Eerst de onderzijde van een helft bekleden, dan de bovenkant, zoals je ook bij oracover zou doen. De overgangen bij de tippen , door dubbel tissue, kun je makkelijk wegschuren na een paar keer lakken. Bij het spanlakken de vleugel verticaal laten opdrogen, waarbij onder en boven kant van een helft snel achter elkaar gelakt zijn. Dan drogen onder en boven kant gelijktijdig op.

    Volgens mij kun je op de plaats van de achterlijst in je romp best een uitsparinkje zagen, dat even lang is als je messing plaatje om het scharnierbusje van je flap-hoorn. Later na montage kun je dat weer opvullen.
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Marc,
    Een kist als de Banshee kun je het best 'gemengd' bekleden, dus de romp en de massieve staartvlakken met tissue en lak, de vleugel met folie. Je kunt dan eerst de vleugel in de romp lijmen, hem daarna bekleden en dan de vloeistukken van epoxy (desnoods lichter gemaakt door er micro balloons door te mengen) aanbrengen tussen romp en vleugel. De folie is dan netjes gesealed. Vervolgens kun je de romp en staartvlakken in kleur lakken.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Banshee

    Marc schreef al dat hij de vleugel twee keer had gelakt. Daarna is folie geen optie meer?
    Daarom heb ik de folie optie niet meer genoemd. Ik ben wel blij te horen dat zo'n gemengde
    bekleding het fiat van Stunthenk heeft.
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Folie hecht juist uitstekend op gelakt en gladgeschuurd balsa! En laten we wel zijn, we hebben het hier over een stunttrainer, die de nodige klappen gaat oplopen (sorry, Marc) en waarbij je dus niet al te veel werk in de afwerking moet steken.
    Dat komt later wel, als Marc het stuntprogramma onder de knie heeft en de kans op crashen daardoor veel kleiner is.
     
  5. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Goed om te horen dat folie ook op gelakt balsa kan worden gebruikt. Zonder die lak zou de vleugel waarschijnlijk niet stijf genoeg zijn i.c.m. folie. Tissue heeft, na bespanning, veel minder rek dan folie en geeft dus ook de nodige extra stijfheid. Nu de vleugel zowel webbings heeft als 2x is gelakt, voelt ze ook behoorlijk stijf aan en is folie zeker een optie.

    En....ik moet toegeven dat ik in het begin nogal wat te repareren zal hebben dus is folie wél zo prettig.

    Of de kans op crashen ooit kleiner wordt, ik ben benieuwd. Hoe meer je kunt hoe vaker je de uitersten opzoekt.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2009
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    banshee

    Oei, dan ben ik door de firma Q te P flink op het verkeerde been gezet. Ik durf gewoon geen oracover te strijken op spanlak. Ten eerste omdat ik vroeger wel eens last had van gasbelletjes en ten tweede omdat ik niet wilde proberen wat hete spanlak doet. Maar gelukkig, je bent nooit te oud om te leren.

    Ben ik wel benieuwd wat Marc gaat doen met zijn vleugel.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Van deze firma heb ik "geleerd" dat houten prop's verboden zijn.

    Groet Robert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2009
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    banshee

    Vertel me dan ook nog maar een keer welke verboden houten voorwerpen jij op je LA46
    schroeft, ik ben het even vergeten? Was dat een 12 x 4 ?
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2009
  9. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hoorns bevestigd met extra blikken plaatjes

    De hoorn voor flaps en hoogteroer zijn inmiddels bevestigd. Zoals al te zien is op de foto, is de flaphoorn niet alleen vastgelijmd maar extra ingeklemd met een blikken plaatje. Uit eerdere adviezen blijkt dat dit toch de beste methode is voor een sterk geheel. In de achterlijst is daarvoor een gleuf gemaakt wat eenvoudig is te realiseren met bijgetoond gereedschap. Ook de insparing in de romp moest worden vergroot zodat de beide plaatjes in de achterlijst kunnen worden geschoven. Eerst alles goed pas maken. De hoorn moet écht in lijn komen met de achterlijst en ook nog soepel kunnen scharnieren.
    Gelukkig was dat het geval, de hoorn scharniert al door z'n gewicht naar beneden en dat alles helemaal vrij van speling!
    [​IMG]

    De hoorn van het hoogteroer is simpel tegen de achterlijst van het vaste deel van het stabilo gelijmd omdat dit wel erg dun was (5 mm) om dit op gelijke wijze te bevestigen. Om toch voldoende sterkte te krijgen is de roerhoorn met extra glasmat en epoxy vastgezet.
    Daarna is glasmat én stabilo met spanlak behandelt en bekleed met tissue.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Klaar voor afwerking

    Eindelijk is het zover. De afwerking kan beginnen. Maar eerst nog even een fotootje want dit is straks allemaal niet meer te zien.
    [​IMG]
    Voor de afwerking gebruik ik het kleurenschema van mijn Super Sportster (mijn eerste RC laagdekker).
    [​IMG]
    Onderzijde van de vleugel wordt doorzichtig rood, bovenzijde en romp Ferrari-rood met gele driehoeken en sterren.
    Voor de vleugel gebruik ik Oracover en de romp, stabilo, flaps en hoogteroer worden gelakt met Oracolor (in een zelfde kleur rood).
    Omdat ik niet kan spuiten en het ook zo'n troep geeft, wordt de 2K-lak met een marterharen kwast opgebracht. Letop, daarvoor is wél een speciale "Lackierhärter" nodig.
    Maar voordat het zo ver is zal ik eerst een proefje moeten doen of dat deze lak wel geschikt is voor mijn ondergrond. Via Sekretariat@oracover.de kon ik daar helaas geen informatie over verkrijgen.
    En voor de statistieken: inmiddels weegt de Banshee 680 gram. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke gewicht gaat worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    De afwerking

    De afwerking is altijd weer het meest tijdrovende karwij. Spanlak, schuren, spanlak, schuren..... en dan...... de vaak omstreden combinatie van Oracover, spanlak en 2K aflak.

    De vleugel met Oracover bekleden was een eitje. Zelfs de tippen lieten zich eenvoudig bekleden. Helemaal geen last van mogelijk gas dat door verhitting vrijkomt dus ook geen blazen. De Oracover houdt prima op de spanlak.

    Per vleugelhelft eerst de onderzijde (doorzichtig rood). Van bovenzijde trailingedge tot achterkant leadingedge. Voorkant, achterkant en zijkanten eerst vastgezet (met zo weinig mogelijk plooien) met de bout op een niet al te warme stand. Dan met de verffohn de rest voorzichtig opwarmen zodat dit strak komt te staan. Kom je in de buurt van de trailingedge of leadingedge, dan leg ik daar meestal een aluminium hoekprofiel op zodat de reeds vastgelijmde oracover niet opnieuw loslaat door verhitting.
    Als er nog een plootje overblijft, voorzichtig naverwarmen met de fohn.

    Daarna de bovenzijde met Ferrarirood op de zelfde manier vastzetten.

    Uiteindelijk de vleugeltippen met bout en flink aan de Oracover trekken om alle dubbele krommingen goed te volgen. Daarna overtollige Oracover wegsnijden en alle randen nogmaals met de bout naverwarmen.

    Op een proefplankje was ondertussen al een proef gedaan met de 2K-lak op tissue en spanlak in combinatie met de gele brandstof bestendige lak van simprop. Alles dekt goed en lost elkaar niet op.

    Inmiddels is de romp 1x gelakt. Het resultaat wordt binnenkort wel met een fotootje getoond.
     
  12. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Lakken en wegen

    Inmiddels is de romp en stabilo gelakt, 2K met marterharen kwast opgebracht. Voordat de flaps en hoogteroer worden bevestigd is maar eens de weegschaal erbij......750 gram. Gewichtstoename door lak en oracover is dus ongeveer 70 gram waarvan 45 gram K2 lak en 25 gram Oracover.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2009
  13. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    De neus moet er af

    En dit is voorlopig het tussenresultaat want.......het zwaartepunt is véél te voorlijk !
    [​IMG]
    Al met al moet het zwaartepunt ongeveer 5 cm naar achteren. Dat wordt dus nog even rekenen hoever de motor naar achteren moet.
    Handiger lijkt het me om dan maar alles los te schroeven. Daarna motor en tank meer naar achteren (losvast) monteren en zwaartepunt controleren. Ik ben benieuwd.

    Dit was dus mijn laatste foto van de Banshee in originele staat.
    De testopstelling.......
    [​IMG]
    Meer dan 6 cm inkorten kan haast niet omdat er dan onvoldoende ruimte is voor de tank. En dat terwijl er nu ook nog eens 25 gram aan extra gewicht op het stabilo ligt om het zwaartepunt toch nog goed te krijgen. Enfin.....de zaag erin! Er zit niets ander op. De motordrager is echter maar 15 cm lang dus blijft er niet veel steun meer over (nog 2 cm achter de motor). Hopenlijk is straks alles nog sterk genoeg en worden ook de motortrillingen door de romp voldoende geabsorbeerd.
    Waarschijnlijk is de Banshee ooit eens ontworpen voor een Fox 35 zonder uitlaat met een houten prop. Een andere oplossing is haast niet mogelijk met zo'n lange neus.
    Ik meen dat Herbert al 2 maanden geleden had opgemerkt dat de neus met 10 cm moest worden ingekort. Hij zat er niet ver naast. Maar....met 10 cm er af wordt het wel een héél kort neusje.

    Als check toch nog even de Fox 35 zonder uitlaat gemonteerd i.p.v. de OS LA 40. En jawel, de banshee is prima in balans.
    Nog even wat gegevens over de diverse gewichten:
    Fox 35: 188 gr
    Uitlaat: 55 gr
    OS La 40: 269 gr
    Uitlaat OS type 881: 42 gr
    Banshee excl. motor: 841 gr
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ik had je nog gewaarschuwt,mijn Banshee moest ik ongeveer 10 cm inkorten bij de neus
    met een Merco 35 met demper
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    banshee

    Marc, als je dadelijk ruimte te kort hebt voor een tankje, dan twee oplossingen:

    1. neem een standaard 350 of 400 cc clunk tank.
    2. monteer de tank aan de binnenzijde van de romp.
     
  16. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    De eerste vlucht

    Na enkele aanpassing (ombouw tank naar uniflow, nieuw carterdeksel op de motor en de sproeiernaald vervangen was het zover voor de eerste vlucht van de Banshee, eitje...... Ik had niet verwacht dat alles zo vlekkeloos zou verlopen. Natuurlijk zijn er nog wel een paar verbeteringen mogelijk maar, de motor starte vlot, toerental was prima, ruime 2-takt (typisch OS) en een strakke vlucht. Wel een enorme lijntrek (te hoge snelheid vanwege de 10x6 prop), rondje van 4,8 sec. (5,2 sec is standaard), een lange motorloop (dreigde zelfs even duizelig te worden) en een iets te stabiele vlucht door een voorlijk zwaartepunt.
    De buitenvleugel kwam wel iets omhoog. Later bleek dat bij rugvlucht de buitenvleugel iets te laag zat dus geen gewichtsoorzaak maar een aerodynamisch effect. De rechter flap was iets krom waardoor deze extra lift creeerde.

    De rugvlucht was trouwens door Henk tijdens de 2de vlucht ingezet en die ook maar direct een groot deel van het kunstvluchtprogramma draaide. Al met al is deze Banshee uitstekend als trainer in te zetten.
    Nog wel een paar kleine verbeteringen:
    - tank inwendig schoonmaken met oplossing van soda in kokend water (af en toe haperde de motor.
    - rechter flap richten; door de oracover simpel met strijkbout te corrigeren :)
    - zwaartepunt naar achteren en
    - onderstel naar achteren kantelen zodat er een groete prop op kan (11x5)
    - grotere banden zodat model beter rolt
    - striping op de romp aanbrengen. Het vliegbeeld is nu wel erg rood en saai.

    Maar al met al ben ik best tevreden met het resultaat. Hierbij nog een fotootje:
    [​IMG]

    En de krachtbron die het allemaal maar moet doen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Al 6 jaar vlieg ik nu met de Banshee maar niet zonder problemen. De uniflowtank doet niet wat ervan verwacht mag worden, de buitenvleugel heeft teveel lift en het handvat geeft onvoldoende grip.
    Uiteindelijk bij Brodak een nieuwe uniflowtank (Wide Wedge Uniflow Fuel Tank 2.5 oz) en handvat (C-6 Handle Expert series with fingergrips) besteld en een verstelbare flap gemonteerd aan de aileron.

    Nou zeg, dat was wel een verbetering. De flap kan m.b.v. een quicklink worden ingesteld. Ietjes up en horizontaal is nu de vleugel. Natuurlijk moet een rugvlucht nog aantonen dat dit ook op de kop z'm geval is maar dat kan ik nog niet.
    De uniflowtank doet het goed. Vlak voor het einde van de brandstof geeft deze even een dipje en dan is het nog 1 ronde vliegen en over en uit.
    Helaas is de tank wat aan de kleine kant waardoor ik er nog niet eker van ben of een compleet stuntprogramma gedraaid kan worden.

    Het handvat is super. Alle speling is er uit wat je het gevoel geeft dat je volledige controle hebt.

    Over de tank ben ik nog niet helemaal tevreden. Moet nou de overloop aan de onderzijde afgesloten worden met een dopje of moet deze, net zoals de vulleiding aan de bovenzijde, openblijven en naar voren worden gebogen. Ik weet het niet. In ieder geval is 2,5 oz wel aan de kleine kant voor een OS 40. Maar de oude tank (4,5 oz) was beslist te groot.

    Wie heeft er een goede tip voor een probleemloze (metalen) tank voor mijn Banshee?
     

Deel Deze Pagina