vraagje over een saito 15cc 4T

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door robert01, 5 apr 2009.

  1. robert01

    robert01

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    401
    Locatie:
    purmerend
    Halló,

    Ik heb voor velen denk ik een hele simpele vraag!
    Het nippeltje wat hier te zien is achterop de (volgens mij de Carter) waar is deze voor????

    [​IMG]

    grt robert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Marc van der Zande

    Marc van der Zande

    Lid geworden:
    28 sep 2006
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Almere, MVA
    Nippel voor olieafvoer

    Robert,
    via dit nippel wordt de overbodige olie uit het carter afgevoerd. Je kunt dit via een slang opvangen in een afvalpotje. Doe je dit niet, dan zal uiteindelijk de binnenzijde van je motorcompartiment één glibberige oliebedoeling worden.
     
  3. robert01

    robert01

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    401
    Locatie:
    purmerend

    Bedankt voor je reactie ik had al wel een vermoeden dat het hier voor zou zijn wist alleen niet dat je dit eigenlijk moet opvangen had niet verwacht dat het zoveel zou zijn!

    bedankt.
    grt robert
     
  4. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Of met een slangetje buiten het vliegtuig brengen, zoals de meeste doen.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat nippeltje is de carter ontluchting en er komt behoorlijk olie uit. Het is het beste om er een slangetje aan te maken dat je ergens aan het landingsgestel vast maakt. Zo wordt de olie ver genoeg buiten de romp afgevoerd en krijg je geen vette romp.
    Gebruik wel een slangetje met voldoende diameter. Wanneer je een erg dun slangetje gebruikt hoopt de olie op en raakt het slangetje "verstopt". Als dat gebeurt kan er geen of te weinig lucht door het slangetje heen en krijg je overdruk in het carter. Dat kan niet zo heel erg veel kwaad maar het kan gebeuren dat de motor er minder goed door zal lopen.
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Robert,

    wellicht vind je deze site wel handig:

    www.saito-engines.info

    Is een on-officiele Saito site van een enthousiaste gebruiker die daar enorm veel informatie op heeft verzameld.

    Grtz,
    Menno
     
  7. razor

    razor Guest

    Crankcase Vent: Check that the crankcase vent nipple is tightly attached. I once had one that was loose.

    IMPORTANT !! The crankcase vent must be kept open to the atmosphere. This is NOT a pressure tap. It should not be connected to the fuel tank. Its purpose is to allow excess crankcase oil to drip out and it must never be sealed. It is convenient to connect about 4 inches of fuel tubing to this vent so that excess oil drips can exit outside the model; the fuel tubing is also useful because it is easy to squirt after-run oil into the crank-case through this tube. (see also the “Maintenance” web page).
     

Deel Deze Pagina