Ik lees ook veel, maar geloof niet alles wat geschreven wordt... overtuig jezelf daarvan, als je niet wil rijden in een manege kan je ook gewoon komen kijken! Van het rijden in een paardenbak wordt je auto niet veel viezer dan op een willekeurige plek buiten (wanneer het droog is)... Weet niet waar jij normaliter rijdt, maar met een K&N ga ik niet in een zandbak spelen, dan blijf ik op een schoon stukje asfalt...
Pfff wat een onzin, Voordat RN met het schuimfilter kwam reed bijna iedereen met een K&N filter, en toen reden ze ook echt wel langer dan 45min in een zandbak rond.... Ik vind persoonlijk ook dat een RN filter beter is, maar dat maakt het K&N filter nog niet meteen zo slecht als jij nu doet voorkomen met je max van 45min.
Inderdaad EJS, Toen ik 8 of 9 jaar geleden mijn eerste bigscale kocht had je het zelfde verhaal als nu met een RN filter. Iedereen waarschuwde mij ervoor om toch maar onmiddelijk het orginele filter er af te gooien en er direct een K&N filter op te monteren. Dit was behoud voor je motor want K&N was gewoon het beste wat je kon krijgen en hield al het fijne stof tegen. Ik ben er van overtuigd dat een RN filter beter presteert maar dat het zo slecht is als vaak beweerd wordt geloof ik niet. Ik heb dan ook nooit een motor kapot gehad door het aanzuigen van zand. Wel moest een K&N filter vaker vervangen worden i.v.m. slijtage of door het op de achterkant landen.
Ik rijd met mijn mt ook met een K&N filter met een schuimfilter erom , maar ik ben er zeker NIET tevreden over , ik heb echt altijd (veel)zand in de motor en , mijn neef rijd met de zelfde setup en die heeft er ook last van . Ik ben al opzoek naar een ander goed filter , dat ik ga monteeren als ik mijn nieuwe krukas en zuger/cilinder set er op ga zetten . Deze zijn nu al zover heen dat ik het eerst maar op rij en dat zal niet erg lang gaan duren denk ik. Daar in tegen heb ik op mijn kever 1:1 wel twee hele duuren K&N filters zitten die wel erg goed zijn , maar die zien ook niet zoveel zand en stof . Gr Bas
Als je in zand rijd kun je het beste K&N nemen met een oude panty er omheen. Panty een keer dubbel er omheen en na het rijden even goed uitkloppen. Heb inmiddels de RN en die TPS Horman filters gebruikt en met beide een blok verziekt doordat er zand in terecht komt. Zelfs met dat orange stofhoesje er omheen, ben trouwens niet de enige met dit probleem. Ik ken meerdere personen die 26cc met K&N rijden, dus het verhaal over te weinig lucht doorlaten zal wel meevallen.
Goed monteren en inolien is ook een kunst. De reden dat k&n vaak tot niet goed wordt verklaard is omdat ze vaak verkeerd gebruikt worden. In combinatie met een prefilter van schuim om je k&n filter heen en daar een antistatische filterhoes (panty) zal je motor zandvrij houden. Alleen zul je wel regelmatig je filter moeten vervangen, de filters zijn namelijk gemaakt van papier. Als je dat vaak schoonmaakt (wat nodig is) dan ontstaan er gaatjes in en zo krijg je zand in je motor. Daarom nemen veel mensen een filter dat geheel van schuim is gemaakt, maar omdat veel mensen er mee rijden wil niet zeggen dat het een wonder middel is. Belangrijk is dat ze goed ingeolied zijn en schoongemaakt worden wanneer ze vies zijn. Het beste is ze elke keer nadat je gereden hebt schoon te maken, als het filter nog redelijk schoon is zou je hem 1 of 2 weken kunnen laten staan met een plastic zakje om het filter. De olie droogt namelijk op en dan houdt het geen zand meer tegen. Ook moet je bij het schoonmaken van het filter voorzichtig zijn en niet helemaal plat drukken, dan gaat de structuur van het filter kapot. Ik rij zelf met een rn tuning filter en heb er nooit problemen mee gehad, moest ik weer een filter nodig hebben ga ik zeker weer een rn tuning filter nemen of een TPS filter van pitstop-shop. De olie haal ik bij een scooter/motorcross winkel, de twinair olie voor schuimfilters... scheelt behoorlijk als wanneer je het bij een modelbouw winkel gaat halen.
Gewoon lekker een carson filtertje erop is hetzelfde als rn h&n enz enz je betaalt aleen veel minder.Goed onderhouden van je filter is veel belangerrijker dan een duur filter kopen waar je al voor de naam moet betalen en ook nog eens voor het filter en meestal nog apart een adapter moet kopen enz enz . Gewoon lekker bij conrad of zoiets bestellen of bij je lokale rc shop kopen is geheel compleet met adapter filter enz enz.Mischien zie wel een goedkopere die hetzelfde werkt. Het principe is van al die filters gelijk laat je niks wijsmaken of aansmeren. (sorry ben niet zo merken geil) Grt Gorbatjov
ik heb zon carson sport filter op m carson super attack. en heb nergens problemen mee. alleen af en toe ff schoonmaken en goed in olien. verder doe ik er als het heel erg stoffig is nog een panty 1 keer om heen. niet te strak trekken want dan worden de gaatjes groter en is het effect weg.