Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

  1. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi allen,

    Fred,

    Nou een kiel zal ik er niet onder gaan zetten, hoogstens een dunne kiel.:D:D
    Maar in plaats van deze accu, cellen gaan gebruiken is natuurlijk een goed idee.
    Ik heb al even gekeken maar ik zou het gewicht/zwaarte punt van de accu door cellen te gaan gebruiken met 2,5 cm naar beneden kunnen krijgen en dan hebben we het over 1,8 Kg en dat is nogal wat.

    Dus mogelijkheden genoeg om te proberen.

    Ik ben nu de duiktanks weer aan het inbouwen en die liggen nogal wat lager als eerst, en achter is dat geen probleem, maar voor loopt nu het draad-spindel tegen de accu aan omdat deze duiktank ook lager ligt maar voor is het een echte V romp en wordt de duiktank nu meer rechter in de romp gedwongen waardoor het spindel nu meer naar het midden is gekomen:) tja logisch.

    Maar deze even wat optillen en dan is dit ook uit de wereld, als het niet erger wordt dan dit, dan teken ik er voor.

    Hele lappen tekst allemaal, ik zal gauw weer foto's gaan maken..

    Groeten,

    Jan.
     
  2. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ik ben weer begonnen de boel op te bouwen en beide duiktanks zitten er weer in.

    De achterste duiktank zit ook 1,5 cm lager dan eerst wat nogal wat extra ruimte oplevert waardoor het een stuk ruimer lijkt.

    [​IMG]

    Eerst zat de duiktank tegen het dak aan geklemd met wat tochtstrip ertussen gesmotst maar nu niet meer.

    Ook de luchtpomp zit nu naast de duiktank in plaats er bovenop.

    Voor maakt het maar een beetje uit aangezien de romp daar nogal een V vorm heeft, wordt daar de duiktank gewoon weer recht gedwongen en kun je alleen dwars uit gaan als je de duiktank optilt, Tja is nie anders...

    Hij hangt nu wat voorover zodat het gewicht toch wat lager in de romp ligt en de spindel nog net de vaar-accu niet raakt.

    [​IMG]

    Ik heb de stuur-print van het voorste duikroer ook een andere plaats gegeven zodat er daaronder een beetje ruimer wordt.

    [​IMG]

    Ik ben ondertussen de boel weer aan het aansluiten en ik hoop dat ik dit weekend weer even kan testen hoe de stabiliteit nu geworden is.

    [​IMG]

    Dan heb ik nog even wat aan mijn antenne uithouders gesleuteld/Gefreesd.
    Want deze waren toch wel een beetje GROF toch wel, is nu een stuk beter vind ik..

    Was dit,

    [​IMG]

    En nu dit,

    [​IMG]

    Geen dramatisch verschil maar wel beter, dacht ik.

    Oja, ik ga door Teus zijn aanbevolen pomp bestellen bij Conrad om koelwater simulatie te gaan maken achterop met een pulserend aangestuurd regelaartje.

    Wordt ook wel leuk..

    Wordt in ieder geval wel weer vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    wat je met dat lood gedaan hebt kan niet beter
    maar aub ga het niet onder de romp plakken want ik denk dat het een nul operatie gaat worden
    er komt plamuur bij en dat geeft weer drijfvermogen (volume)
    aan de binnen kant en zo diep mogelijk is de beste oplossing
    het volgende probleem is dat je enorm veel messing aan de bovenbouw hebt zitten
    er zijn stukjes bij die best in alu hadden gekunt (sporten van de treden BV)
    het wegt niet veel mar ze zitten wel hoog boven de water lijn en eens een laagje verf zie je niet meer dat het alu is
    maar je bent goed bezig en als je naar de kriek filmpje gaat kijken dan zie je pas een boot schommelen hahahaha
    en daar kan ik niets meer aan toevoegen of weg halen dat is dus een groter probleem
    nog juist een kapje maken over mijn regelaars want als er water binnen druppelt via de brugge sluitingen dan is het juist op die regelaars en das niet best

    groetjes raf
     
  4. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ik zou met de trimmerij bezig maar na overleg met Toneburst toch besloten om de Sub zover af te maken dat alle toestanden op en aan de boot zitten en ook werken voor zover deze het trimmen kan beïnvloeden en ook het spuitwerk eerst te gaan doen.

    Zodat wanneer het trimmen eenmaal goed gaat, ik dat dan niet daarna nog 70 keer hoef te doen, enne daar ging het nu wel op lijken :rolleyes: op deze manier.

    DUS geheel wat anders gedaan, zie de foto's .

    Ten eerste de gaten voor en achter in de vrije vloed ruimtes nu maximaal opgeruimd, zodat het water nog sneller weg kan komen.

    Ook wel handig met de Sub uit het water tillen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier is ook al te zien dat ik de lasnaden met potlood en ABS strip en rekenmachine aan het opzetten ben.

    [​IMG]

    Ik heb het lijnenplan van de Revell Gato genomen als leid draad en ze zitten er bijna allemaal op met hier en daar een toegift op dek :D

    [​IMG]

    En omdat ik ook de romp van de kleine Gato erbij heb is het makkelijker omrekenen, vandaar die rekenmachine...

    Maar voordat je die lijnen erop hebt en recht en haaks tjonge tjonge, maar ik had er mooi weer bij:zon:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En één om het af te leren,

    [​IMG]

    Nu is de volgende stap, het naaigaren met CA lijm op deze lijnen te gaan lijmen en dan nu niet zo dat ik daarna mijn vinger toppen moet gaan lopen afvijlen :(:( want de toren was een tussendoortje vergeleken met dit klusje.

    Ik ga het allemaal meemaken en jullie (even) later het resultaat laten zien.

    Groeten,

    Jan.

    Ps ik had er nog één:

    [​IMG]
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    we van die laatste twee foto's daar wordt ik nu stilletjes van hoor
    jonge is dat een pracht boot
    en meer moet er niet over gezegd worden
    en wat die lasnaden betreft morgen ga ik aan die oude boot weer verder doen maar ik lijm ze er op als platte lasnaden
    groetjes raf
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Goed bezig joh, dat afbouwen aan de buitenkant, heb dat zelf ook eerst gedaan anders wordt je tureluurs van de wijzigingen met trimmen.
    Die gaten aan de onderkant gaan zeker helpen met snel afvoeren van water bij de IX en de VIIC zitten die al standaard op de boot en het scheelt echt, mooie foto's ziet er allemaal goed uit, ben trouwens benieuwd naar de lasnaden, wordt voor mij projectje winter, ga dan de onderkant helemaal aanpakken.
     
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Dag allen,

    Ik heb een begin gemaakt met het naaigaren verhaal maar mijn vingers kan ik niet ontzien :( namelijk de latex handschoenen lossen op met die CA lijm en ik heb ondertussen zoveel van mijn vingers afgevijld dat ik gewoon stoppen moet, Tja je moet wat voor je Hobby over hebben....

    Maar het voorlopige resultaat is beslist niet gek dacht ik zo, kijk maar even.

    [​IMG]

    En hier in heel dichtbij,

    [​IMG]

    Dan de boeg platen,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan onder het voorste kanon bordes,

    [​IMG]

    En dan een blik op de totale boeg sectie, en in het echt ziet het er mooier uit dan ik op de foto kan zetten.

    [​IMG]

    Verder ben ik nog niet maar dit zal stapje voor stapje gedaan moeten worden want ik kan nu al geen draad meer zien en dan heb ik het niet eens over mijn "lijm"vinger:(:(

    Vrolijke groeten,

    Jan.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan


    waarom heb je niet eerst een proefstukje gedaan ?????
    als je dat dan gespoten hebt had je reeds het resultaat van de lasnaden kunnen bekijken voor je aan de romp begon
    de reden dat ik dit zeg(geen kritiek gewoon wat op mijn hart licht)
    ik vind het garen nogal dik en vrees dat als je het gaat spuiten het er echt bovenop gaat liggen wat eigenlijk bij lasnaden niet het geval is toch niet echt er boven op

    daarom gebruik ik dat plakband van GRRRRRRRR ben de naam weer kwijt

    maar het zit er wel strak op

    groetjes raf
     
  9. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Geen zorgen al liet je me schrikken,:p

    Ik heb een proef stukje gemaakt en ik vond het wel meevallen, alleen op de foto's zijn de draden zoals ze zijn maar ik schuur de boel nog een beetje platter, voordat ik het spuit.

    Wat je dan krijgt ligt er een stuk minder boven op, je krijgt dan soms wel een wat wollig effect in de draad maar na goed spuiten zal dat ook weg zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze draden zijn geschuurd en daarna gespoten, valt wel mee nu toch.

    En echte lasnaden namaken lukt toch niet en het blijven modellen die op de echte lijken, helaas...

    Groeten,

    Jan.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    sorry voor het laten schrikken maar ik heb reeds andere zaken in de modelbouw mogen aanschouwen
    volledig gebouwd schip klaar met motoren en RC er in maar geen opening om de toenmalige loodaccu's door heen te krijgen
    een schip volledig klaar maar het bleef maar kapseizen
    een uitneem baar dek waar meer water doorheen kwam dan de spuit er uit kon spuiten
    enz....

    daarom maak ik uit deze hervaring steeds een proefstukje om te kijken hoe het gaat worden
    want na al het werk dat je gedaan hebt het fout zien aflopen BRRRRRRRRRR niet aan denken al snik heb ik het met de kriek zelf mee gemaakt
    down she gows
    till the floor of the basement stopt the falling of the hull part verry fast

    groetjes raf
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Raf,

    Hindert niet dat schrikken, beter ter halve gekeerd dan ten volle gedwaald.:p

    En ik wist natuurlijk wel een beetje hoe het werd want het zit ook op de toren, en zelfs Toneburst vond het oké, en die valt toch wel onder de millimetern.......rs zeg maar in deze afwijkende modelsport.:):)

    Ja, en dat kelder verhaal van jou, is eigenlijk een compleet horror gebeuren, bij mij is het dan met schuurpapier en geduld wel redelijk snel op te lossen, maar jij moest eigenlijk opnieuw beginnen:(:(

    Groeten,

    Jan
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo jan


    over jos kan je boeken schrijven hahaha maar wie wil ze lezen hahahaha
    nee niets verkeerds over jos hoor het is in het vloams een toffe pee
    en ja je hebt er die op 1/10 mm kijken en dan zijn er zoals ik hahaha
    verschil moet er zijn niet ?
    de hoofdzaak is dat we der zelf plezier aan hebben en als het dan allemaal nog goed werkt dat is de kers op de taart
    aan het water en met je boot er in zien de toeschouwers alleen toch maar een duikboot
    en beginnen dan domme vragen te stellen

    maar dat is het leven van een duikboot bouwer hahahaha ik kan er best mee leven en wil nog zo eventjes door gaan

    wil je een foto van mijn volgden project ????
    mail me dan effe

    groetjes raf
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Met de problemen van de T-Max nog in mijn gedachten, toch maar weer verder gegaan met de Vlas-naden :p zoals Jos ze noemde.

    Ik heb alles er op weten te krijgen en ook de waterlijn naad heeft nu zo'n lasnaad gekregen waardoor eigenlijk de totale echte naad al wegvalt zeker als je er van bovenaf tegen aankijkt.

    Ik heb aardig wat schuurwerk moeten verrichten om de CA lijm die hier en daar wat overvloedig of ongelukkig zat weg te halen.

    Das alles op de picknick-tafel en schuren en pulken met een mesje maar, en wat hadden we er weer mooi weer bij.:)

    Dit is de onderkant van de romp en waar de stander komt zit ook geen vlas-naad omdat deze het niet zal overleven op den duur, en zien doe je het niet.

    [​IMG]


    Nee het is geen gestrande walvis.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Toen dat allemaal klaar was, ook de bovenkant dus.

    De boel voor de eerste keer in de spuit-plamuur, en dat is altijd spannend omdat dan alles naar voren gaat komen waarvan je dacht dat is klaar!! DUS NIET..

    Er zit hier en daar nog een gaatje of kiertje en het wollige effect wat sommige delen van mijn gebruikt vlas draadje hebben nog wat aandacht nodig maar het valt mij over het algemeen niet tegen.

    Kijk maar.

    Eerst de kanonnen,

    [​IMG]

    Toen de toren,

    [​IMG]

    Daarna de onderkant van de romp,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achterschip,

    [​IMG]

    Bovenkant,

    [​IMG]


    [​IMG]

    Bij bovenstaande foto kun je heel mooi de lasnaad zien die op de echte naad komt te liggen.

    En onder een overzicht van hoe het er nu bij ligt,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wil het eerst echt uit laten harden waarna ik morgen de beide delen op elkaar zal zetten.

    Dan pas zal ik echt weten hoe het er uit zal zien,en ik bedoel wat voor werk er nog zit, zeker als ik de boel even naar buiten kan nemen.

    Maar het ging niet slecht, ook zit gelukkig de plamuur er niet verschrikkelijk strak op, het is namelijk een oorlog schip en geen zeiljacht, maar we zijn er nog lang niet, wat verven betreft.

    Maar dan zijn jullie weer even op de hoogte.

    Groetels,

    Jan.
     
  14. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Net terug van half Nederland doorgereden te hebben, daarna effe gegeten om meteen daarna de Sub uit het hok te halen en hem in het zonnetje in elkaar te zetten en hij is smooi hoor.

    Dit is van onder af genomen zodat je tegen de echte naad aankijkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu van boven tegen de naad,

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog wat foto's van het geheel.

    [​IMG]


    En een statie foto,

    [​IMG]

    Er zitten nogal wat draadjes (hele kleine) aan de vlas-naden die er wel redelijk makkelijk af gaan, maar daar gaat wel wat tijd in zitten.

    Maar het is aardig gelukt al zeg ik het zelf..

    Groeten,

    Jan.
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Whoo !!!!!!!!!!!!!!
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Zo .... hier wordt ik een beetje stil van .. ! Fantastisch werk Jan! :worship:
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Gadverdamme wat mooi Jan, met jouw ervaringen en info wordt het aankomende winter plakken aan de eigen boot.
     
  18. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Prachtig hoor! Daar is mijn houten klomp niets bij hoor! Gr Freek
     
  19. sjoerd_krimpen

    sjoerd_krimpen

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nieuwendijk
    :-D zo ik sluit me aan bij de andere.. tjeetje dit is echt erg mooi.. ga op deze manier ook nog eens over op onderzeeers.. :rolleyes: nou ja.. mis ik de kennis er nog een beetje voor.. maar heel erg mooi ;) Super.

    Sjoerd
     
  20. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hallo allen,

    Ten eerste bedankt voor jullie complimenten en motiverende woorden :):), daar doe je zo'n bouw draadje toch ook een beetje voor, want ik zit er af en toe natuurlijk ook wel eens door, na drie uur schuren of 2 uur achter elkaar in de CA dampen waarvan je koppijn en tranende ogen krijgt :rolleyes: maar ik klaag niet ik doe het mij zelf geheel vrijwillig aan.

    Ben een klein beetje verder nu en heb de meeste vlas-naden netjes en heb de kanonnen en de toren nu in de primer gezet met mijn nieuwe airbrush spuit met waterbasis verf, Dat is wel even wennen moet ik zeggen en het schoon maken van de spuit viel ook niet mee maar dat is een ander verhaal.

    Ik heb wat fotos van de toestand nu, en ik hoop dit weekend de romp gespoten te hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een close-up van de Toren,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het voorste duikroer,

    [​IMG]

    En boeg,

    [​IMG]

    Het spuiten neemt ontzetteeeeend veel tijd en het schuren ook maar we komen er wel al begint de Subsail 2009 datum mij ook op te jagen, ik moet namelijk ook nog een veilige transport kist voor deze kleine jongen maken, dus ik krijg het nog druk.

    Wordt vervolgd,

    Groeten,

    Jan.
     

Deel Deze Pagina