Wat rijdt beter? Een setje zo uit de verpakking en rijden maar? Een setje die even is ingereden? Een setje die al wat langer heeft gereden? Of een setje waarvan je de canvas bijna ziet? Nu verwacht ik niet het laatste setje, maar welke kan je het beste gebruiken tijdens bv een wedstrijd(-je)? Smeren en bandenwarmers zijn hulpmiddelen die ik niet bedoel, maar tips zijn altijd welkom Halewijn
Ligt natuurlijk helemaal aan de baan, of het merk banden dat je gebruikt goed passen bij die baan.. Tapijt of asfalt maakt natuurlijk ook een groot verschil. Hardheid en samenstelling rubber doen nml erg veel. Het enigste echt zinnige dat je hier op kunt zeggen is dat vers rubber (dus van recente productie datum altijd beter werken dan oude). De meeste banden hebben de meeste grip na een paar rondjes, geheel nieuwe zijn altijd ff 'iets' glad en ze moeten op temperatuur komen (ervanuit gaande dat je op rubber rijdt). Bij foam is het verhaal heel anders, vers moeten ze daar zeer zeker zijn, en ze draaien daar de bandjes vantevoren vaak op maat. Maar dat is niet helemaal alleen voor grip, maar ook om de verhoudingen perfect te krijgen. Ze rijden daar vaak met een iets hogere tractie (door andere tandwielen te gebruiken) aan de voorkant. In principe draaien de voorwielen dan iets sneller dan achter. Ik zou zeggen ga eens een keer kijken naar een wedstrijd, daar leer je heel veel van dit soort dingen. Of beter nog, doe gewoon een keertje mee
Ik ga idd een keertje meedoen met een wedstrijd, vandaar deze vraag. Ik heb hiervoor de veelbesproken VTEC 30R Competition banden gekocht. Denk namelijk niet dat ik de kwaliteit (lees snelheid) verschil met andere 30R merken (RP) echt in de gaten zal hebben. Voor welke baantemperatuur is een 30R slick het meest geschikt? Overdag en zonnig? Of juist 's avonds en wat koel?
In praktijk merk je dat "nieuwe" banden het beste gaan. Let wel op, nieuwe banden zonder glanzend laagje, of midden streepje. Kortom banden die uit de verpakking komen, waar al drie laps op gereden is... Die gaan het hardste Groet Robert
Oke, bedankt! Als iemand me nog kan vertellen over wanneer welke type (30R, 32R etc) je het beste kan gebruiken ben ik gelukkig Halewijn
Ik weet dat je op de MACH rijd en hier zijn nieuw zo uit de verpakking RP30 banden het allersnelst, nieuw 3/10 per ronde sneller ze gaan altijd goed op de MACH, warm koud maakt niet uit zlefs tot op het canvas gaan ze nog. Het is wel aan te raden om bandenwarmers te gebruiken met bv LRP smeermiddel voor asfalt.
Oke, dan wordt het dus de RP30R voor de ZAC en de reeds gekochte VTEC 30R voor het oefenrondje. Bedankt!
De RP30's zijn dan welliswaar supersnel, maar slijten ook echt superhard, een stuk harder dan bijvoorbeeld de vtecs. Sorex banden (sorex32) zijn daarentegen iets minder snel maar gaan zoveel langer mee... dus het is net wat je wilt. Zo vind ik het belangrijker dat ik langer constante grip heb op mijn banden dan dat ik maar amper 5 net iets snellere runs op een setje kan doen voordat ik hem weg moet gooien.
Klopt wat koen zegt, met warm weer, ben je na 7 runs op de velg beland met een setje RP30's. Daar in tegen zit er een veel groter verloop in bijvoorbeeld de Vtec's dan den RP's. deze Vtec's doen het één run heel goed, en kelderen dan iedere run verder naar beneden in de grip. although ik vorig jaar een heel jaar op RP's gereden heb, die me erg goed bevielen omdat ze denk ik toch wel een heel erg snelle band zijn, ben ik dit jaar voor de Sorex'en gegaan, maar dat was meer vanwegen de beschikbaarheid. De RP30 is een band die op Mach ook heel hard gaat, zowel in sneldheid als in slijtage. Afterall zal iedere band slijten, dit ligt ook heel erg aan de afstelling van je auto, en of het circuit. Een band die niet slijt, PE driftbanden ;-) Groet Robert