Gloeiplugdraad saito 120 kapot

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Ruben Jansen, 25 apr 2009.

  1. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Helaas is het draad voor de gloeiplug in mijn cilinderkop kapot (helemaal weg). Heeft iemand hier een methode voor om dit weer goed te maken zodat het motortje weer kan draaien, of een vervangende kop? Hieronder nog een paar foto´s.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Ik weet niet of het houdt op een bougie of gloeiplug in verband met compressie, maar ik heb vroeger op een uitlaatpoort nog wel eens een HELICOIL gebruikt.

    Een voorbeeldje :



    Nu nog iemand vinden die het kan fixen voor je, en bovendien in de maat die jij nodig hebt ;)

    Succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. quukske

    quukske

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Helmond
    Het is mogelijk om er een z.g.n. draadbusje in te zetten een Helicoil is niet zo geschikt voor de kleine afmetingen en hoge drukken. Elke werktuigbouwer kan je daar mee verder helpen. Afhankelijk van de schroefdraad van de gloeiplug (waarschijnlijk metrisch fijn) kun je er een insert (zelf snijdende schroefdraadbus) in plaatsen. Deze zijn te koop bij de betere winkels in bevestigingsmateriaal of een automateriaalzaak. Bijv. Fabory
    Mocht het niet lukken dan kent er altijd wel iemand, missschien bij je club, een machinebankwerker die zo'n ding voor je kan maken. Is ongeveer 10 minuten werk. Je moet dan wel het gat in de cilinderkop opboren er er zelf nieuwe draad in snijden. Wat hittebestendig borgmiddel eraan of een paar centers op de overgang slaan en klaar is Kees.
    Succes!
     
  4. chefkokfred

    chefkokfred

    Lid geworden:
    16 apr 2006
    Berichten:
    22
    Locatie:
    alblasserdam
    draad gloeiplug

    helicoil werk prima heb ik ook gedaan bij een diesel
    weet je wat voor draad het is
    als je die mail en ik heb ze is het zo gefikst.

    Gr. Rob
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    1/4 inch . :D

    Mvg Johan
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    1/4 UN 32
     
  7. chefkokfred

    chefkokfred

    Lid geworden:
    16 apr 2006
    Berichten:
    22
    Locatie:
    alblasserdam
    1/4 unf?unc?ww?bsw?
    waar woon je als ik een plug heb kan ik hem meten.

    Gr. Rob
     
  8. razor

    razor Guest

    Ruben,

    de goedkoopste oplossing, en met 90% zekerheid sttur de cilinder naar saito in osaka,
    ze bekijken het niet eens, ze sturen je gratis een nieuwe cylinder toe, geloof me, dat werkt super, even eenbriefje erbij, op de post dat ding en je hebt binnen 3 week een splinternieuwe cylinder thuis, en met een beetje geluk ook nog een nieuwe zuiger erbij.

    ik heb van verschillende saito's al onderdelen heen en weer gestuurd, en tot nog toe altijd met goede resultaten.

    (werkt ook bij OS)

    als het goed is heb ik het adres hier wel ergens, en anders staat het wel op je doos.

    rick
     
  9. razor

    razor Guest

    Saito Seisakusho Co., Ltd.
    22-7 Tokagi 3-chome,ichikawa-shi, Chiba,272-0024,
     
  10. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Bedankt iedereen voor de reacties, ik ga voor de oplossing van razor, een draadbusje of helicoil wordt me toch iets te lastig als ik het ook zo kan oplossen. :)
     
  11. razor

    razor Guest

    vergeet niet om er een begeleidend briefje bij tedoen, en je huis adres,

    ik heb dat een keer vergeten, en toen maar eens gebeld waar m'n motor bleef, die lag al 3 week te wachten tot er iemand zou bellen,... niet handig

    en een beetje ophemelen van de saito is ook nooit weg...
     
  12. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Dat is inderdaad wel handig ja, zal het zo netjes mogelijk opsturen en dan maar afwachten.
     
  13. razor

    razor Guest

    succes,
     
  14. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Keep us posted, ben benieuwd naar de afwikkeling :)
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Als je het sneller wilt, Hobbyin is importeur van Saito en het zou mij niets verbazen als een nieuwe kop goedkoper is dan het versturen naar verreweggistan. En als je morgenvroeg belt heb je de cilinderkop overmorgen in huis.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    met een factuur van heb ikjou daar vrees ik.
    heb eens os delen gekocht bij dennis, werd ik niet vrolijk van.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Os weet ik niet, maar Saito onderdelen zijn goed betaalbaar.. ik heb een keer een nieuwe kop gekocht voor m'n FA-82a wegens dat de uitlaatschroefdraad eruit gesleten was en dat was niet duur, ik meen rond de 15 euro.
     
  18. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat klopt saito is belachlijk goedkoop met onderdelen.
    bij saito gaan ze er vanuit dat het gewoon niet stuk gaat, althans daar lijkt het op.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Op Ebay.de staan ook reparatiesetjes, mocht je zelf willen gaan repareren.
     
  20. razor

    razor Guest

    versturen kost je nog geen tientje. en zoals ik gewend ben , is het retourneren gratis, en brengt saito niks in rekening.

    de zelfde ervaring heb ik met OS en irvine,

    ik heb ooit een os 120 supercharger naar hun gestuurd, omdat deze niet goed liep. (charger was beschadigd en daar vind je geen onderdelen voor)
    ik kreeg hem binnen 3 week terug, voorzien van nieuwe charger, zuiger en cylinder.

    geheel gratis en vrij van verzendkosten.

    de fabriekkanten hebben liever dat je een tevreden klant bent, dan dat je problemen met hun motoren hebt.
     

Deel Deze Pagina